Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 17.05.2019 21:45 

Viestit: 104
Kiitos taas ohjeista ,katsotaan .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 18.05.2019 12:54 

Viestit: 104
Ei ollut vika siinä putket menee piirroksen mukaisesti,olisiko jarruventtiili viallinen vaihdan toisen tilalle,ei oikein muutakaan tule mieleen hankalassa paikassahan tuo venttiili on mutta katsotaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 18.05.2019 16:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kokeilepas tuleeko etujarrujen ilmausnipasta nestettä moottorin käydessä? LHM-säiliöstäkin voisi yrittää katsella tuleeko jostain paluupiiristä reilusti...

Jotain jännää tuossa on, jos kerran ohjaustehostus toimii, ja jousitus lähtee nousemaan kun jarrua painaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 18.05.2019 18:14 

Viestit: 104
Tuotakin kokeillaan, neste kyllä kiertää säiliöön.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 19.05.2019 16:30 

Viestit: 104
Vain jarrua painettaessa kehittää paineita,nesteet kiertää tyhjäkäynnilläkin hyvin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 19.05.2019 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Silloin viittaisi edelleen siihen että jarruventtiilin läpi menee nesteet. Kunnossa ollessaan nestettä pitäisi virrata vain paineenvaraajan paluuletkusta, sillai reilummin, jos muualta niin sitten on joko putkia väärin tai osassa vikaa...

Varmistaisin vielä jarruventtiilin putkitukset, tuo piirretty kuva on periaatekuva, ei kerro esim putkiliitäntöjen todellisista sijainneista mitään...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 19.05.2019 20:12 

Viestit: 5065
jarsund kirjoitti:
...nesteet kiertää tyhjäkäynnilläkin hyvin.

Kiinnitti huomiota tuo, mistä mihin kiertää, tuleeko jarruventtiilin paluuletkusta tuutin täydeltä silloinkin kun jarrupoljin on ylhäällä?

Tuosta paluuletkusta ei periaatteessa pitäisi tulla kuin pieni liru silloin kun nostaa jarrupolkimen, eli sen verran mitä jarrusylinterit painuu takaisinpäin. Jos tulee koko ajan paljon on jotain vikaa (toki vanhemmiten ne vuotavatkin enemmän tai vähemmän, mutta jos letkut on oikein ja silti vuoto on niin kova ettei paine nouse, niin jotain vikaa on. Normaalisti jarruventtiilin "luistien" ei pitäisi pystyä olemaan sellaisessa asennossa että on suora yhteys painepuolelta paluuletkuun), mutta sen sijaan jarruputkesta sellainen yhteys tosiaan löytyy aina kun poljin on ylhäällä ja se yhteys katkeaa kun poljinta painaa.

Tuossa esimerkkikuva vanhemmasta, www.citroen-ds-id.com/hc/images/hc6-4-pic.gif:
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 19.05.2019 20:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
olli__o kirjoitti:
Tuossa esimerkkikuva vanhemmasta, http://www.citroen-ds-id.com/hc/images/hc6-4-pic.gif:

Ei vanhemman, vaan DS:n. D-superissa on kuten ID:ssä, ja sittemmin muissakin LHM-laitteissa, yksinkertaisempi jarruventtiili...

Mutta joo, periaatteessa tuostakin kuvasta pitäisi saada käsitys miten nesteen pitäisi kulkea, ja miten venttiili ja virtaukset käyttäytyy jos syöttö ja lähtö on ristissä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 20.05.2019 16:08 

Viestit: 104
No nyt alko pelittään vedin kaikki putket samassa järjestyksessä irto jarruventtiille ja alko heti toimiin,tuo on vanhemman mallin jarruventtiili kun on putket eri kulmassa ,haittaako? Alkuperäinen on suoraputkinen tässä kulmikkain.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 20.05.2019 16:40 

Viestit: 5065
http://www.citroen-ds-id.com/index.html ... pter6.html

Tuolla on samassa paikassa ihan lopussa myös ID-tyyppinen venttiili, siinä on vain sen verran väljä piirrostapa että näyttää joissain asennoissa sallivan korkeapaineen pääsyn suoraan ohivuotoon - mutta tuossa lepotilassa se on ihan selkeä: jarruputkista on suora yhteys paluuputkeen, jarrut pääsevät lepotilaan, tuleva korkeapaine ja takajousituksen paine on luisteilla suljettu.
Kuva

Voisi vielä kokeilla alkuperäistä onko se vain niin kulunut että kulunut pumppu ei nosta painetta (mutta miksi nostaisi silloin jos jarrua painaa) vai onko siellä joku halkeama/jumi että kolmesta putkiyhteestä on pääsy suoraan paluukiertoon (se on se vasemmanpuoleisin yhde, jota ei ole nimetty, vain pelkkä nuoli)?

Varmaan paineilmalla puhaltamallakin näkisi (ja kuulee) mistä putkiyhteistä menee sisään ja puhaltaa suoraan paluuletkun liitoksesta ulos.

Mutta ehkä helpoin kokeilu voisi olla jättää kaikki muut kiinni irtoventtiiliin ja kokeilla vuorotellen yhtä tuloputkea kiinni alkuperäiseen jarruventtiiliin (ja tietty letku kiinni paluuletku ja se jonnekin ämpäriin että näkee ohivuodon ja muutenkin vati alle, kai luistit vähän vuotaa, eikä tietysti jarrutattia saa painaa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 20.05.2019 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 230
Paikkakunta: Oulu

Profiili ICQ
Kokeilin irrallaan olevaan jarrun pääsylinteriin paineilmalla. Paikoillaan ollessaan suoraan ylöspäin lähtevät putket on paineen puolta, koneen puolelta lähtevät jarrun putkia. kuvassa siis alapuolella oleviin puhallettaessa ei mennyt ilma läpi, mutta ylempiin puhaltaessa tuli paluuputkesta pihalle.


Liitteet:
20190520_201336.jpg
20190520_201336.jpg [ 114.86 KiB | Katsottu 6618 kertaa ]

DS7 eTense 4x4 300 - 2020
ID 20 D super - 1971
B11 Normale - 1955
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D super 5
ViestiLähetetty: 21.05.2019 11:06 

Viestit: 104
Kiitokset taas jasulle ja muille ohjeista nyt pääsee kokoamaan autoa eteenpäin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: