Kaapelimies kirjoitti:
Öljyn paluuvirtaushan se on joka sotkee, ei se alipaine sitä suorinta tietä öljypohjaan ime vaan omineen se sinne valuu. Ja jos valumismatkalla on reikä ulos niin sinnehän se menee. Laakerin voitelukanavassahan on paine vaan öljypumpun puolella, ei poistumispuolella. Vertaa esimerkiksi painepesuriin, suuttimesta poistuva vesi on vallitsevassa ilmanpaineessa eikä esim 200 Barissa.
Öö...täh? PCV-systeemi eli kampikammion tuuletussysteemihän on juuri sitä varten olemassa, että se varmistaa jatkuvan alipaineen ulkoilmaan verraten niin venttiilikopissa kuin öljypohjassa. Monissa moottoreissa menee erikseen oikein letkut venttiilikopasta sinne imusarjaan pcv-venttiilin jakajalle, johon tulee isompi letku myös öljypohjasta, nykyään monasti keskipakosiivilän läpi. Eikös se olekin niin että kunnossa olevasta moottorista kun irrottaa öljykorkin ja panee siihen paperiarkin, alipaine imee sen arkin siihen reikään kiinni? Ylimääräinen ilma kampikammioon imetään ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välistä, jolloin koko koneen polttama happimäärä saahan laskelmointiin mukaan. Siksihän nykykone rupeaa käymään huonommin jos on öljytikku irti tai iso vuoto pcv-systeemissä. Vai?
Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin. Sekin on mahdollista.
Tämmöinen tuli mieleen kun muistelin vanhan kansan mestarikorjaajan, tapsan, rupattelua vuotavan venttiilikopan äärellä. Hän sanoi, että koneen käydessä on turha kattella vuotoja, ei se voi vuotaa kun siellä on alipaine, ilma menee vuodoista sisäänpäin eikä ulos pääse mitään. Kun koneen sammuttaa, venttiilikoppaan seisomaan jäänyt öljy paineen tasaannuttua vuotaa pikku hiljaa huonon tiivisteen ohi sinne kannen kylkeen ja pakosarjalle - ei siis suinkaan koneen käydessä.
Jos koneessa on kovat läpipuhallukset venttiilien kumeista tai männänrenkaista, silloin kampikammio ja venttiilikopat ovat tietysti ylipaineisia ja kone ruiskuttaa öljyä joka saumasta.
Voi tietysti teoretisoida vielä pulssituksella. Kampikammion painehan pulssittaa koneen työtahtien mukaisesti, joten vaikka siellä keskimäärin vallitsee alipaine, voi olla hetkiä jolloin pulssin ollessa päällä paine onkin positiivinen. Niillä hetkillähän se venttiilikoppa voisi vuotaa ulospäin.
Meneppä, tiedäppä.