Melko simppelisti, jos on automaatti-ilmastoinnilla, niin voi myös korjata ja korvata (kai) MJ11015 transistoreilla:
https://citroen-foorumi.com/index.php/topic,353.0.htmlMuistaakseni itse vaihdoin (2002 ja 2004 automaatti-ilmastoinnilla varustettu Xsara) MJ11015G PNP transistorit (Darlington), kestävät vähän enemmän virtaa ja jännitettä kuin alkuperäiset. (mutta muistaakseni joissain autoissa olisi myös NPN transistoreja käyttävä "etuvastus", jotka eivät käy ristiin mitenkään - mutta se taisi olla Xsara Picassossa, mutta selviää kun googlettaa sieltä löytyvien transistorejen tiedot
https://www.elfadistrelec.fi/fi/darling ... p/17106439Joitain huomioita muistin syövereistä:
- Piirilevyn alla on pieni nappi jousikynnellä - sitä ei sovi hukata, ilmeisesti PTC-vastus tms. eli takaisin, siinä on kuparitahnaa myös, ei tarvitse puhdistella?
- Transistorit on kiinnitetty niiteillä jäähdytyslevyyn, pitää porata irti ja korvata kiinnitys koneruuvi+muttereilla, vaatii kunnon peranterät - voivat olla kovia
- kaksi jalkaa juotettuna kiinni, mutta kolmas jalka on kotelo, eli ruuveja ei sovi eristää tms.
Kannattaa kokeilla että tuuletin pyörii kevyesti (voikohan ainakin toisen pään laakerin rasvata)
kannattaa myös vaihtaa samalla raitisilmasuodatin - tukkeutunut huonontaa ilmankiertoa ja lisää moottorin ottamaa tehoa
Ja koko etuvastuksen vaihto sama homma, eli moottori+puhallin irti ja vastus on moottorissa kiinni - vaihdossa ei tarvitse muuta kuin muistaa ettei hukkaa PTC-nappia. Lisäksi testatessa muistaa ettei moottori käynnisty kuin koneen käydessä. Minulla muistikuva olisi ettei Motonetin etuvastus käynyt, vaan siinä oli juuri toisinpäin olevat transistorit, muuten aika samanoloinen ja mekaanisesti sopi paikoilleen (mutta tuosta on jo vuosia).
Manuaali-ilmastoinnissa taisi olla ihan perinteinen vastus?