Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 25.09.2019 18:13 

Viestit: 3
XSARAN PUHALTIMEN VASTUKSEN vaihto.onstuuko itsellä "kivuttomasti"?huurteen poisto toimii muuten pimeenä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 25.09.2019 18:31 

Viestit: 3
jatkan vielä et ilmastoitu xsara -02


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 25.09.2019 20:05 

Viestit: 5127
Melko simppelisti, jos on automaatti-ilmastoinnilla, niin voi myös korjata ja korvata (kai) MJ11015 transistoreilla:
https://citroen-foorumi.com/index.php/topic,353.0.html

Muistaakseni itse vaihdoin (2002 ja 2004 automaatti-ilmastoinnilla varustettu Xsara) MJ11015G PNP transistorit (Darlington), kestävät vähän enemmän virtaa ja jännitettä kuin alkuperäiset. (mutta muistaakseni joissain autoissa olisi myös NPN transistoreja käyttävä "etuvastus", jotka eivät käy ristiin mitenkään - mutta se taisi olla Xsara Picassossa, mutta selviää kun googlettaa sieltä löytyvien transistorejen tiedot
https://www.elfadistrelec.fi/fi/darling ... p/17106439

Joitain huomioita muistin syövereistä:
- Piirilevyn alla on pieni nappi jousikynnellä - sitä ei sovi hukata, ilmeisesti PTC-vastus tms. eli takaisin, siinä on kuparitahnaa myös, ei tarvitse puhdistella?
- Transistorit on kiinnitetty niiteillä jäähdytyslevyyn, pitää porata irti ja korvata kiinnitys koneruuvi+muttereilla, vaatii kunnon peranterät - voivat olla kovia
- kaksi jalkaa juotettuna kiinni, mutta kolmas jalka on kotelo, eli ruuveja ei sovi eristää tms.

Kannattaa kokeilla että tuuletin pyörii kevyesti (voikohan ainakin toisen pään laakerin rasvata)
kannattaa myös vaihtaa samalla raitisilmasuodatin - tukkeutunut huonontaa ilmankiertoa ja lisää moottorin ottamaa tehoa

Ja koko etuvastuksen vaihto sama homma, eli moottori+puhallin irti ja vastus on moottorissa kiinni - vaihdossa ei tarvitse muuta kuin muistaa ettei hukkaa PTC-nappia. Lisäksi testatessa muistaa ettei moottori käynnisty kuin koneen käydessä. Minulla muistikuva olisi ettei Motonetin etuvastus käynyt, vaan siinä oli juuri toisinpäin olevat transistorit, muuten aika samanoloinen ja mekaanisesti sopi paikoilleen (mutta tuosta on jo vuosia).

Manuaali-ilmastoinnissa taisi olla ihan perinteinen vastus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 26.09.2019 17:52 

Viestit: 3
saako sen moottorin irki purkamatta koko kojelautaa???? (hanskalokeroa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 26.09.2019 18:45 

Viestit: 5127
Juu, hanskalokeron alta "huopa" pois ja ikävissä asennoissa jalkatilassa könyämistä, nyt löytyi se ohjekin:
"Trankkujen vaihto Xsaraan jossa ilmastointi.pdf"
tuolta ekasta viestistä, mutta kannattaa ketjua lueskella muutenkin läpi:
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=14959.0

PDF:n alussa on kuva sijainnista ja mitä täytyy purkaa.

Onhan kyseessä automaatti-ilmastointi - eli säätimessä on mm. AUTO-asento, silloin tuo pätee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 26.11.2020 23:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Jatkokysymys: Jos joku on perehtynyt ykköskopan Xsaran sähköihin, niin onko mitään eleganttia tapaa saada lämppärin puhallin pyörimään pienellä nopeudella ilman että autossa on muuten virrat päällä? Kysessä "puoliautomaattinen" ilmastointi ja sisäkiertokin pitäisi saada kytkettyä. Tavoitteena olisi saada yön ajaksi otsonointikäsittelyn aikana ilmaa kulkemaan myös lämppärin läpi ja kiertämään autossa. Akkulaturi laitettaisiin toki virtaa syöttämään. Suoraan puhaltimen napoihin sitä ei voi laittaa koska menee täysille eikä sisäkiertoläppä menne päälle.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 27.11.2020 13:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7826
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Puhaltimen releen ykkösnastaan tulee vihreää johtoa 1071 pitkin heräte laturilta. Tuohon kun tuuppaa jännitteen niin pitäisi käsittääkseni saada puhallin pyörimään ilman, että moottori käy. Virrat pitänee olla silti päällä, mutta haittaako tuo? Ilmankin voisi selvitä syöttämällä virtaa sopivalle sulakkeelle ohi virtalukon.

Tässä kuvia, mutta ihan täyttä varmuutta ei ole sopivuudesta ykköskoppaiseen. Niitäkin on kahta lajia, viimeisissä vuoden 2000 malleissa on jo BSI.

https://vdocuments.mx/citroen-xsara-wiring-diagrams.html



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 27.11.2020 15:35 

Viestit: 5127
Jos tuo on kertaluontoinen toimenpide, niin voisi kokeilla tai kuulostella jääkö sisäkierto päälle kun sammuttaa, sekä lämmömsäätöläpät, ja jos on helppo pääsy vaikka vanhoihin tietokonetuulettimiin, niin laittaa sellaiset joka ilmastointisuulakkeen eteen vaikka pahvilla viritellen ja kytkee ne akkuun (ei kannata kytkeä ainakaan perinteiseen akkulaturiin ilman muuta kuormaa) - no tuulilasin suulake voi olla hankala viritella, kuten alaosassakin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 27.11.2020 15:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7826
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuli mieleen, että eikös xsarassa ole se lämmityslaitteen ilmanotto siinä tuulilasin edessä olevan kaukalon alla?

Jos otsonaattorin saisi puhaltamaan suoraan siitä sisään autoon 8-)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 27.11.2020 21:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Mitä jos laittaa otsonoinnin pöhiseen autoon ja pakottaa ilmaa ulkopuolelta.
Esim. Takaluukku ravolleen ja joku puhallin puhaltaan
suksiluukusta tupaan päin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xsaran puhallin
ViestiLähetetty: 28.11.2020 11:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Teuski kirjoitti:
Puhaltimen releen ykkösnastaan tulee vihreää johtoa 1071 pitkin heräte laturilta. Tuohon kun tuuppaa jännitteen niin pitäisi käsittääkseni saada puhallin pyörimään ilman, että moottori käy. Virrat pitänee olla silti päällä, mutta haittaako tuo? Ilmankin voisi selvitä syöttämällä virtaa sopivalle sulakkeelle ohi virtalukon.
Puhaltimen ohjaimen trankut kaipaisivat varmaankin kannalleen sopivaa sähköä tuon releen vedätyksen lisäksi, niin luulisi selviävän virtalukko nollilla? Saa sitten pyörimään haluamallaan nopeudella.
Mustis kirjoitti:
Mitä jos laittaa otsonoinnin pöhiseen autoon ja pakottaa ilmaa ulkopuolelta.
Kuva
Otso pöhisemään autoon vaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ranskatar ja 15 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: