Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 22.02.2020 05:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
catmatti kirjoitti:
Siis mitä pitäisi tehdä kun tämä C5/ll -05 exl keinuu aivan tolkuttomasti, muuten mukava tosi pehmeä, pitääkö pallot vaihtaa? 25tkm mittarissa.


Jos keinuu sivusuunnassa, niin keskimoduulien passiiviventtiilit jumissa -> moduulit vaihtoon.

Jos pituussuunnassa, pallot vajuneet 10-20%.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 22.02.2020 23:47 

Viestit: 535
Akseli kirjoitti:
Tähän liittyen tuli mieleen, että mitenkäs C6:ssa tuo nesteen puolelta toiselle siirtäminen on toteutettu? Meneekö pehmeässä tilassa neste kaartaessa ulkopuolen tolpalta sisäpuolen tolpalle amvar venttiilin läpi vai meneekö se ohi siitä H3+ blokin läpi?

Kuten olen joissain ketjussa maininnutkin niin olen poistanut etublokista ne iskariventtiilit ja olen pähkäillyt, että tällä vaikutetaan eniten kallistuksen vakaajan "jäykkyyteen" pehmeässä tilassa. Tällä tavoin jousituksen sivuttaisheilumiset ovat vähentyneet huomattavasti, mutta tietyissä tilanteissa kallistelu on kasvanut huomattavasti ja tämä vaatii tietynlaista ajotyyliä, että Hydractive on oikeassa tilassa kaarteen aloituksessa.

Tuohon jekkerin toispuoleiseen jousituksen jäykistymiseen en keksi muuta kuin jostain syystä vaurioituneen/tukkeutuneen blokin iskariventtiilin, olettaen C6 Amvar versiosta moiset löytyy myös blokista.

Ihan vaan selvennykseksi kyselen..
Onko amwar C6 mistä olet nuo vaimenukset poistanut vai C5 H3+?
Ja siis jos oikein ymmärsin niin palloilta/tolpilta tulevan vaimennuksen jos poistaa blokista niin jousitus pehmenee ja vinosti ajettava patti paranee mutta sitten mutkassa kallistuu enemmän?
Ja tarkoitaanko tuolla ”sivuttaisheilumiset” siis nimenomaan sitä kun ajaa vaikka hidaste pattiin vinossa niin auto kallistuu ? Siis niinkuin olisi hyvinkin jäykkä vakaaja?
Noin voisin sen kuvitella toimivan jos tuon Wesan kuvan oikein ymmärsin.. eli vaimennus pois niin puolelta puolelle virtausta rajoittaa enää tuon keskikaran asento? Eli jos sattuu olemaan jäykässä tilassa niin ei virtaa puolelta toiselle eikä palloon ja pehmeässä virtaa puolelta toiselle ja palloon mutta siis puolelta puolelle ilman minkään laista vaimennusta? Ja wesan virtaus nopeus kokeisiin viitaten onko niin että kara sopivasti jousen pyöräyttämänä teoriassa virtaa paljon mielummin palloon kuin läpi toiselle puolelle? Ja päinvastoin ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 23.02.2020 00:49 

Viestit: 734
vtsbx kirjoitti:
Akseli kirjoitti:
Tähän liittyen tuli mieleen, että mitenkäs C6:ssa tuo nesteen puolelta toiselle siirtäminen on toteutettu? Meneekö pehmeässä tilassa neste kaartaessa ulkopuolen tolpalta sisäpuolen tolpalle amvar venttiilin läpi vai meneekö se ohi siitä H3+ blokin läpi?

Kuten olen joissain ketjussa maininnutkin niin olen poistanut etublokista ne iskariventtiilit ja olen pähkäillyt, että tällä vaikutetaan eniten kallistuksen vakaajan "jäykkyyteen" pehmeässä tilassa. Tällä tavoin jousituksen sivuttaisheilumiset ovat vähentyneet huomattavasti, mutta tietyissä tilanteissa kallistelu on kasvanut huomattavasti ja tämä vaatii tietynlaista ajotyyliä, että Hydractive on oikeassa tilassa kaarteen aloituksessa.

Tuohon jekkerin toispuoleiseen jousituksen jäykistymiseen en keksi muuta kuin jostain syystä vaurioituneen/tukkeutuneen blokin iskariventtiilin, olettaen C6 Amvar versiosta moiset löytyy myös blokista.

Ihan vaan selvennykseksi kyselen..
Onko amwar C6 mistä olet nuo vaimenukset poistanut vai C5 H3+?
Ja siis jos oikein ymmärsin niin palloilta/tolpilta tulevan vaimennuksen jos poistaa blokista niin jousitus pehmenee ja vinosti ajettava patti paranee mutta sitten mutkassa kallistuu enemmän?
Ja tarkoitaanko tuolla ”sivuttaisheilumiset” siis nimenomaan sitä kun ajaa vaikka hidaste pattiin vinossa niin auto kallistuu ? Siis niinkuin olisi hyvinkin jäykkä vakaaja?
Noin voisin sen kuvitella toimivan jos tuon Wesan kuvan oikein ymmärsin.. eli vaimennus pois niin puolelta puolelle virtausta rajoittaa enää tuon keskikaran asento? Eli jos sattuu olemaan jäykässä tilassa niin ei virtaa puolelta toiselle eikä palloon ja pehmeässä virtaa puolelta toiselle ja palloon mutta siis puolelta puolelle ilman minkään laista vaimennusta? Ja wesan virtaus nopeus kokeisiin viitaten onko niin että kara sopivasti jousen pyöräyttämänä teoriassa virtaa paljon mielummin palloon kuin läpi toiselle puolelle? Ja päinvastoin ?


Xantiasta olen poistanut, mutta käytännössähän se on sama asia kuin C5 H3+ versiosta poistaisi. Tuo C6 kysymys oli vaan tälläinen teoreettinen kysymys, että vaikuttaako Amvar mitenkään tuohon nesteiden siirtymiseen puolelta toiselle vai vaimentaako se pelkästään nurkkapalloja.

Tuolla sivuttaisheilumisella tarkoitan juuri tuota kun ajaa viistosti johonkin pattiin niin, että renkaat osuvat siihen eri aikaan. Ehkä parhaiten huomaa kun kääntää johonkin pihaan, jossa on jonkinlainen reunakivetyksen ylitys.

Ilman blokissa olevia iskunvaimenninventtilejä pehmeässä tilassa neste pääsee virtaamaan vapaasti puolelta toiselle sekä myöskin lisäjousipalloon, olettaen keskikaran olevan oikeassa asennossa. Mitä vähemmän nesteen siirtymistä puolelta toiselle estetään sitä "löysempi" kallistuksen vakaaja on. Jäykässä tilassa neste ei pääse puolelta toiselle (=kallistuksen vakaaja on "jäykempi") sekä keskipallo on pois pelistä. Ilman noita blokin iskariventtiilejä auto ehtii kallistumaan jonkun verran enemmän ennen kuin jäykkä tila iskee päälle ja tämän takia vaatii erityistä ajotyyliä, että jousitus menee jäykkään tilaan ennen ratin kääntämistä.

Tuosta karan asennon vaikutuksesta en osaa sanoa. Vinossa olevassa karassa kuitenkin molemminpuoleinen reikä on yhtä iso, mutta toki nesteen pitää tolpalta toiselle siirtyessä liikkua kahden pienen aukon läpi, kun taas pallolle mennessä vain yhden läpi. Jos täältä joku CFD ammattilainen löytyisi niin varmaan pystyisi mallintamaan tuon tilanteen.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 23.02.2020 01:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1335
Paikkakunta: Järvenpää
Tuo toispuoleisuus, silloin kun sitä itse havaitsen esim. pienen tasakorkean hidastetöyssyn ylityksessä (esim parkkitalo), on kyllä toisinaan hämmentävän suurta ja huomattavissa lähinnä takana. En ole karan virtausta eri suuntiin mitannut ja vaikutus toispuoleisuuteen perustuu vain perstuntumaan virtauksista sen läpi. Mutta mitä muita vaihtoehtoja amvarittomassa on jos pallot ok/samanlaiset ja auto leijuu kutakuinkin oikealla korkeudella? Ilma on yksi joka mieleen tulee.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 23.02.2020 08:45 

Viestit: 535
Kiitokset selventävistä vastauksista.
Melkein alkaa hahmottumaan miten nuo toimii..
Itsellä tuossa C5 H3+ plussassa voisi olla edessä ongelma että oikea nurkka on välillä kova. Yritin tuossa pähkäillä että olisiko samaa oiretta vai vaan ”helppo” vika eli nurkka pallo tyhjä ja tuntuu tuolta sitten satunnaisesti ku onkin jostain syystä jäykässä tilassa?
Ei nyt suunnattomasti häiritse kun tuo ole enää muutenkaan ihan sellainen kuin tehtaalta..
Tokihan tuo yleensä tulee aina silloin kun joku vieras kyydissä. :(
Sitten taas takapään osalta tuo on ihan eriparia kutosen kanssa.
Eli esim valoista lähtiessä viitonen nykyään laskee perää reilusti ja kutonen vastaavasti tuntuu kun joku löisi selkään.. Tuon olen ajatellut tulevan siitä että toinen jäykistää takapään ja toinen ei. Liekkö vika vai ominaisuus? (C5 blokki rikki/jumissa vai ohjelmallinen asia?)
Pitäisi varmaan tuossa vitosessa jaksaa vaihtaa pallot ristiin tai tehdä se pallotesteri. Tai käydä Loimaalla kääntymässä.
Kuutosta en ole vielä niin paljon ajanut että siitä olisi päässyt jyvälle mutta voinen kuvitella että tuo amvar sotkee kyllä yhtälöä ihan reilusti..
Taas olis lokittavalle softalle käyttöä.. (vois päästä jyvälle mitä ohjaa ja milloin ja onko toiminta ajatus sama amvarilla ja ilman..)
Ja siis olisiko niin että amvar on vain ”iskunvaimennuksen” jäykistin? Ja voisiko olla niin että se toimii ”itsenäisesti” tuon normi H3+ ”päällä/lisänä”? Noin niinkun mekaanisesti kuin ohjauksellisesti?
Ja tosiaan jos tuo on ”vain” tolpan päässä oleva shimmi pakan säädin niin vaikuttaahan se tosiaan myös siihen kuinka paljon/nopeasti lientä voisi päästä toiselle puolelle.?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 23.02.2020 11:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1335
Paikkakunta: Järvenpää
Tuossa sen verran mielenkiintoinen esitys että pitäisi varmaan ruveta tuota C6:ttakin harkitsemaan :D https://images.app.goo.gl/3wFz5P37ihL6xqL76 On minulle ensimmäinen näkemäni jossa on jonkinsortin poikkileikkaus näistä uusista jousisylintereistä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 23.02.2020 11:48 

Viestit: 535
Wesa kirjoitti:
Tuossa sen verran mielenkiintoinen esitys että pitäisi varmaan ruveta tuota C6:ttakin harkitsemaan :D https://images.app.goo.gl/3wFz5P37ihL6xqL76 On minulle ensimmäinen näkemäni jossa on jonkinsortin poikkileikkaus näistä uusista jousisylintereistä.

Ei kannata..(harkita C6 ) :D ((jäänet vielä pahemmin koukkuun))
Äkkiseltään joo näytti olevan presiksessä mielenkiintoista asiaa vaikka tekstistä mitään ymmärtänyt.. täytyy koneelle ladata ja yrittää käännätellä.
Jonkun kuvan noiden rakenteesta kyllä nähnyt ennenkin ja tuossa ilmeisesti kerrotaan antureiden ja amwar venttiilin toiminta periaate mutta kokojärjestelmän toiminta filosofiaa tuo ei kerro? (Mitä muuta css ohjaa kuin noita amwar venttiileitä ja ohjaako siis ”välillisesti” koko jousitusta?) toisin sanoen onko C6 ”vain ” H3+ lisättynä tuolla nurkkakohtaisella ”vaimennuksen” säädöllä? Ja onko tuon ”vaimennuksen” säädön päätehtävä vähentää kallistelua mutkissa? Ja/vai vähentää pituus suuntaista keinumista? Ja ehken vielä tuo valoista lähdön ”lyönti selkään” ominaisuus.. tekeekö sen keskimurkula menemällä jäykäksi vai taka amwar venttiilit vai molemmat yhdessä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 23.02.2020 12:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1335
Paikkakunta: Järvenpää
Onko jollain parempaa kuvaa noista sylkyistä, vai ovatko todella tuollaiset? Miten tiiviys on hoidettu ilman paluukanavaa ja kun alkavat vuotaa, mistä välistä tulee? Tuleeko palje täyteen ja pössäyttelee sitten välistä? Takana näyttäisi olevan ulossuuntaan pohjaanlyönti jousi. Edessä ihmetyttää männän varren sivutuenta kapean männän kautta.. Onkohan purettavissa, putki kierteellä yläpäästä, vai hitsattu?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 23.02.2020 15:33 

Viestit: 535
Wesa kirjoitti:
Onko jollain parempaa kuvaa noista sylkyistä, vai ovatko todella tuollaiset? Miten tiiviys on hoidettu ilman paluukanavaa ja kun alkavat vuotaa, mistä välistä tulee? Tuleeko palje täyteen ja pössäyttelee sitten välistä? Takana näyttäisi olevan ulossuuntaan pohjaanlyönti jousi. Edessä ihmetyttää männän varren sivutuenta kapean männän kautta.. Onkohan purettavissa, putki kierteellä yläpäästä, vai hitsattu?

Eihän nämä vuoda..
Vielä ei ole yhtään uhrattavaksi tieteen alttarille mutta minäkin yhden sisälle mieluusti katsoisin..
Ja sieltä alapäästä ylijäämä pois tulee.
Vitosesta takana ne palkeet olikin irti alapäästä ja kosteana se männän varsi. Joku tippakin saattoi lattialle tulla.
Nyt odottelen jännityksellä kuinka käy kun palkeen alapäät ovat kiinni. (Nippusiteillä)
Edestä myös tuli jonkun huollon yhteydessä pieni lammikko ja olin jo varma että sylinteri kaput mutta eipä ole neste säiliöstä vajuuntunut.(ajettu varmaan vuosi tuon jälkeen )
Joku puolan paja noita kuulemma korjaa/huoltaa mutta palstoilla oli risteävää tietoa onnistumis prosentista..
Ja totta tosiaan jos edessä rakenne olisi/on kuvan mukainen niin pitäisi olla huolissaan..
Edit2. Joku paksunnos tuntuu tuossa alapäässä ku vitosesta äsken palkeen läpi painelin..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 24.02.2020 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
vtsbx kirjoitti:
Wesa kirjoitti:
Mitä muuta css ohjaa kuin noita amwar venttiileitä ja ohjaako siis ”välillisesti” koko jousitusta?) toisin sanoen onko C6 ”vain ” H3+ lisättynä tuolla nurkkakohtaisella ”vaimennuksen” säädöllä? Ja onko tuon ”vaimennuksen” säädön päätehtävä vähentää kallistelua mutkissa? Ja/vai vähentää pituus suuntaista keinumista? Ja ehken vielä tuo valoista lähdön ”lyönti selkään” ominaisuus.. tekeekö sen keskimurkula menemällä jäykäksi vai taka amwar venttiilit vai molemmat yhdessä?


C5 V6 on myös tuo erillinen jousitusecu CSS, vaikka AMVAR uupuukin. Eli kyllä se tekee muutakin kuin ohjaa tuota vaimennusta. Lienee siis malleissa joissa pyöräkohtaiset korkeusanturit.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 25.02.2020 11:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Lieköhän näiden jäykkyyssäätimien vikaantumiseen syynä se ettei LDS-nesteitä taideta juuri koskaan vaihtaa? Eli olisiko mahdollista ennaltaehkäistä ongelmaa vaihtamalla nesteet esim. 2v välein, vai onko se turhaa?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 25.02.2020 21:11 

Viestit: 535
Joo onhan tuo CSS noissa 4 anturi vitosissakin mutta niissäkin kait sama ecotekki suspension purnukka kuitenkin ja muuten identtiset kilkkeet? Ja lopullinen ohjaus kuitenkin tuon normi suspension ecun kautta? Vai onko Amwar venttiilit suoraan kiinni tuossa CSS purnukassa? Ja anturit myös? Ja onko tuossa amwar versiossa noiden nurkkakorkeus anturien lisäksi jotain muuta anturia?
(Vähän menee ulkomuistista spekuloinniksi kun puhelimen ruudulta jaksa faktoja kaivella)
Ja omiini olen ainakin alkumatkasta noita LDS siä vaihdellut vaikkei kuulemma tarvitse.. toki on vaihtovälit harvenneet kilometrien myötä.
Löytykö siitä Wesan purkamasta mitään viitteitä kulumisesta tai epäpuhtauksista? (Saatto olla joku vähän ajettu yksilö) siihen kun purkaisi rinnalle jonkun paljon ajetun tai vialliseksi todetun/epäillyn niin voisi selvitä lisää?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 25.02.2020 21:31 

Viestit: 734
vtsbx kirjoitti:
Ja onko tuossa amwar versiossa noiden nurkkakorkeus anturien lisäksi jotain muuta anturia?


Paineanturit löytyy edestä ja takaa omansa. Ne on vaan toisen puolen tolpan putkessa, takana oikealle puolelle menevässä, etummaisesta en tiedä kummalle puolelle menee.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 25.02.2020 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1335
Paikkakunta: Järvenpää
Purkamani keskiventtiili oli hyväkuntoisen oloinen, ei naarmuja tai näkyviä kulumia karassa. Kilometreistä en tiedä, jostain puretusta oli peräisin.
Noita tolppien ja Amvarin kuvia kun katselin, niin näyttää, korjatkaa jos olen väärässä, seuraavalta tuo hydraulinen toiminta:
-Amvarin päässä on normaalia vaimenninpatia vastaava palikka jousilautasineen ja itse Amvarin säätökara kytkeytyy sen rinnalle vastaten toiminnaltaan tavanomaista "keskireikää" jonka kokoa voi säätää.
-kaikki pallot on iman omia vaimennuksia rinnan, mutta keskibloki valitsee onko keskimmäiset erotettuna vai mukana samalla yhdistäen puolet (pallot) toisiinsa, mutta itse sylinterit yhdistyy toisiinsa vain Amvarin em kahden vaimenninosan kautta silloin kun keskivena auki.
Äkkiseltään toispuoleiseen käytökseen näyttäisi kyllä todennäköisin syy olevan Amvarin karan jumittuminen kiinni. Tällöin ei keskipallojen mukanaololla paljoa väliä ole jos kaikki kakku menee sen patin päässä okevan jousilautasvaimentimen kautta.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 25.02.2020 23:28 

Viestit: 8
Wesa kirjoitti:
karan jumittuminen kiinni. Tällöin ei keskipallojen mukanaololla paljoa väliä ole jos kaikki kakku menee sen patin päässä okevan jousilautasvaimentimen kautta.

Juu, näin minulla kävi kutosessa jokunen talvi sitten pakkasilla. Liekö omaa tyhmyyttä joutunut vesitippa amvar -venttiiliin. Jäätyessään meni etunurkka aivan kovaksi. Amvar venttiilin irrottaminen ja puhdistus auttoi. Sen jälkeen on ollut hyvä jo ainakin 100 tkm.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 26.02.2020 10:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Mulla tuo X7 V6 on kanssa kivikova jos ajaa kaivonkannen yli, eikä AMVARia ole. Tietty pitäshän noi pallojen paineetkin vissiin tsekata, kai niistä on 11v aikana jo aika paljon karannut.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hydractiven sivusuuntainen jäykkyys
ViestiLähetetty: 20.05.2022 23:09 

Viestit: 169
Täällä on nyt hetken aikaa tapeltu hydractive-takajousituksen kanssa. Potilas on -07 C6 V6, jossa on amvar.

Auto käyttäytyy tosi omituisesti heitoissa: toinen puoli joustaa syvemmälle ja perä tuntuu siltä kuin vaimennusta ei olisi ollenkaan. Tekee koko ajan pystysuuntaista liikettä. Iskaritestissä ei tullutkaan leimaa: lukemat vasemmalta puolelta 60 ja oikealta 11. Nyt on nurkkiin ostettuna varalle takajousisylinteri. Mutta kumpi puoli on nyt viallinen? Pallot on uusittu, eikä vanhoissakaan vikaa ollut.

Tänään tutkittiin keskiblokki ja sieltä tehtiin outo havainto. Pyöräsylinteriputkien junttureiden alla ei ollutkaan iskariventtiiliä vaan pelkkä sellaisen reikälevy ilman vaimenninpeltejä. Kuuluuko noiden C6:ssa olla tuollaiset? Palikassa ei siis ole vaimennusta minkään vertaa.

Leksialla katsottuna auton seisoessa paikallaan amvar näyttää eteen lukemaa 8 molempiin tolppiin ja taakse 9 molempiin tolppiin. Ajonaikaista diagnoosia ei tehty. Sport-napin painallus muuttaa molemmat lukemat 11:een. Tämä kai ei tarkoita, että asetus tolpassa oikeasti muuttuisi?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 42 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: hasselros ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: