vtsbx kirjoitti:
Akseli kirjoitti:
Tähän liittyen tuli mieleen, että mitenkäs C6:ssa tuo nesteen puolelta toiselle siirtäminen on toteutettu? Meneekö pehmeässä tilassa neste kaartaessa ulkopuolen tolpalta sisäpuolen tolpalle amvar venttiilin läpi vai meneekö se ohi siitä H3+ blokin läpi?
Kuten olen joissain ketjussa maininnutkin niin olen poistanut etublokista ne iskariventtiilit ja olen pähkäillyt, että tällä vaikutetaan eniten kallistuksen vakaajan "jäykkyyteen" pehmeässä tilassa. Tällä tavoin jousituksen sivuttaisheilumiset ovat vähentyneet huomattavasti, mutta tietyissä tilanteissa kallistelu on kasvanut huomattavasti ja tämä vaatii tietynlaista ajotyyliä, että Hydractive on oikeassa tilassa kaarteen aloituksessa.
Tuohon jekkerin toispuoleiseen jousituksen jäykistymiseen en keksi muuta kuin jostain syystä vaurioituneen/tukkeutuneen blokin iskariventtiilin, olettaen C6 Amvar versiosta moiset löytyy myös blokista.
Ihan vaan selvennykseksi kyselen..
Onko amwar C6 mistä olet nuo vaimenukset poistanut vai C5 H3+?
Ja siis jos oikein ymmärsin niin palloilta/tolpilta tulevan vaimennuksen jos poistaa blokista niin jousitus pehmenee ja vinosti ajettava patti paranee mutta sitten mutkassa kallistuu enemmän?
Ja tarkoitaanko tuolla ”sivuttaisheilumiset” siis nimenomaan sitä kun ajaa vaikka hidaste pattiin vinossa niin auto kallistuu ? Siis niinkuin olisi hyvinkin jäykkä vakaaja?
Noin voisin sen kuvitella toimivan jos tuon Wesan kuvan oikein ymmärsin.. eli vaimennus pois niin puolelta puolelle virtausta rajoittaa enää tuon keskikaran asento? Eli jos sattuu olemaan jäykässä tilassa niin ei virtaa puolelta toiselle eikä palloon ja pehmeässä virtaa puolelta toiselle ja palloon mutta siis puolelta puolelle ilman minkään laista vaimennusta? Ja wesan virtaus nopeus kokeisiin viitaten onko niin että kara sopivasti jousen pyöräyttämänä teoriassa virtaa paljon mielummin palloon kuin läpi toiselle puolelle? Ja päinvastoin ?
Xantiasta olen poistanut, mutta käytännössähän se on sama asia kuin C5 H3+ versiosta poistaisi. Tuo C6 kysymys oli vaan tälläinen teoreettinen kysymys, että vaikuttaako Amvar mitenkään tuohon nesteiden siirtymiseen puolelta toiselle vai vaimentaako se pelkästään nurkkapalloja.
Tuolla sivuttaisheilumisella tarkoitan juuri tuota kun ajaa viistosti johonkin pattiin niin, että renkaat osuvat siihen eri aikaan. Ehkä parhaiten huomaa kun kääntää johonkin pihaan, jossa on jonkinlainen reunakivetyksen ylitys.
Ilman blokissa olevia iskunvaimenninventtilejä pehmeässä tilassa neste pääsee virtaamaan vapaasti puolelta toiselle sekä myöskin lisäjousipalloon, olettaen keskikaran olevan oikeassa asennossa. Mitä vähemmän nesteen siirtymistä puolelta toiselle estetään sitä "löysempi" kallistuksen vakaaja on. Jäykässä tilassa neste ei pääse puolelta toiselle (=kallistuksen vakaaja on "jäykempi") sekä keskipallo on pois pelistä. Ilman noita blokin iskariventtiilejä auto ehtii kallistumaan jonkun verran enemmän ennen kuin jäykkä tila iskee päälle ja tämän takia vaatii erityistä ajotyyliä, että jousitus menee jäykkään tilaan ennen ratin kääntämistä.
Tuosta karan asennon vaikutuksesta en osaa sanoa. Vinossa olevassa karassa kuitenkin molemminpuoleinen reikä on yhtä iso, mutta toki nesteen pitää tolpalta toiselle siirtyessä liikkua kahden pienen aukon läpi, kun taas pallolle mennessä vain yhden läpi. Jos täältä joku CFD ammattilainen löytyisi niin varmaan pystyisi mallintamaan tuon tilanteen.