Liitteet:
IMG_2341.jpg [ 34.02 KiB | Katsottu 9672 kertaa ]
Monien mieleen on jäänyt vanha hauska vitsi pienten ja suurten kulkuvälineiden tarpeesta. Se kuuluu näin:
Kolme herrasmiestä keskustelee kulkuvälineistään 70-luvulla; siinä lentokentän kansainvälisen puolen baaritiskillä ovat vierekkäin ranskalainen, britti ja venäläinen. Britti aloittaa:
"Joo Lontoossa on nykyään niin ruuhkaiset kadut, ja kapeat kaistat. Niinpä kätevin kulkuväline sinne suurkaupungin hyörinään on Mini! Mutta ulkomaille mennään Jaguaarilla..."
Ranskalainen ottaa vetävän hörpyn pastista, ja kertoilee:
"Niinhän se on että Pariisin liikenne on aivan kamalaa, ja parkkipaikat ahtaita. Tipparellulla minä Riemukaaren juureen ajan, yleensä pikku lounasviineissä - se on loistava kaupunkiauto. Mutta ulkomaille mennään Isolla Kissalla: DS-Sitikalla..."
Venäläinen siemaisee vodkan kätevällä ranneliikkeellä, ja tokaisee ykskantaan:
"Moskovan risteykset ovat ahtaita ja kahden raitiovaunun väliin pitää mahtua. Niinpä ajelen kaupunkiajoni Jaltalla. Ulkomaille mennään T-72 -panssarivaunulla!"
Citroen C2 VTS on merkillinen outolintu sitikan laajassa pikkuautojen valikoimassa. Legenda kertoo, että tuon vempeleen teolliselle muotoilijalle Donato Cocolle annettiin tehtävänanto jokseenkin näin: "Nyt piirustat sinipaperille semmoisen auton, jolla Jacque Le Män (Chiraq) kehtaa ajaa silinterihattu päässä, ja joita menee kaksi tavalliselle parkkipaikalle. Ai niin, peräkonttiin pitää pystyä hentoisen naisen korkokengissä nostamaan uusi pyykinkuivauskone". Coco otti homman tosissaan ja sutaisi vapaalla kädellä auton, josta ei muumivaikutteita löydy, toisin kuin kaikista muista saman aikakauden pikkusitikoista ja isommistakin C6:n poislukien. Tyylisuuntaa voisi nimittää Avant Gardeksi, jossa ei ole päivän muotivirtauksista välitetty. Erikoisen kulmikas ja tyylikäs esitys, kuin hyvin kerrottu siveellinen vitsi joka naurattaa tiukkapipoakin.
Sisustaan harrastuneisuutta ei ole riittänyt, sinne on lätkäisty parin muoviämpärin muovit kojelautaan ja vanhan toimistotaskulaskimen etupaneeli mittaristoksi. Takapenkit kyllä liikkuvat eteen-taakse ja taittuvat sekä taipuvat, siinäpä sisätilojen erikoisuus.... paitsi... sinne mahtuu 190-senttinen karpaasi istumaan silinterihattu päässä, ja istumakorkeus on täsmälleen sellainen että tuoliin istahdetaan suorilta jaloilta. Tila-automiehet ja ns. "kaupunkimaasturimiehet" voivat vain kadehtia a) istumisen helppoutta b) C2 VTS-miehen säkenöivää älyä.
Voi sillä nainenkin ajaa.
Mutta miksi VTS? Miksi aina huippumalli? Eikö se nyt ole ihan sama tuommoisessa pikkukipossa, mikä nelipyttyinen siellä pärisee? Pelle mikä pelle? Kun ei. Kirjoitetaan joko huippumallista, tai ei mistään. Mitenkäs se jollain tusinamerkillä menikään: "paras tai ei mitään.". Tavallista C2:sta ei kannata verrata näihin VTS:iin ollenkaan, auton koko
väre on aivan erilainen. Just kuten C5 karvalakki vs C5 V6-analogia...
Kun rattiin sitten käy ja päristää auton käyntiin, suu kääntyy messingille ja tanssikenkä alkaa vipattaa. Upotaanpas tunnelmaan alkuun lyhyen videopätkän kera:
https://youtu.be/ApJo8vBjw9k