Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/5 [ 111 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 01.04.2020 21:26 

Viestit: 60
Kuva

Tervehdys pitkästä aikaa. Kuva tältä päivältä pienen siirto-operaation jälkeen.

Viime syksynä haalittu mm. Kaikki ovet, etuvalo-umpiot ym. Tarvittavaa osaa jemmaan.

Kuinka vaativa operaatio on nostaa kori pois rungon päältä? Helpottaisi työskentelyä kovasti, sillä peräpäästä saa uusia oikeastaan kaikki hydeputket. Samalla saa tehdä korin korjaustyöt.

Kesällä uusissa maaleissa? 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 09.04.2020 21:11 

Viestit: 60
Hyvää iltaa, muutamia CX:ään liittyviä ongelmia..

Onkohan tällä foorumilla sellaista kaveria joka omaisi ruiskukoneisen CX:än ja haluaisi mahdollisesti auttaa meikäläistä noiden akun lähettyvillä sijaitsevien sähköjen kanssa?
Autosta revitty aikoinaan akku pois seisontaan jäätyään, jolloin myös osa akun alueen johdoista/liittimistä on turmeltunut. Nyt tarvittaisiin hyviä valokuvia johdotuksista akun alueella, jotta johdot löytäisivät paikkansa. Ilmeisesti olennaista näissä on ollut liittimen väri, ei niinkään johdo väri taikka koko..?
Kuuluukos näissä bensapumpun pyöriä vasta, kun starttia pyörittää?

Kuva
Kuva
Kuva

Toinen juttu. Taka-akselin kiinnikkeet näyttävät tältä:

Onko olemassa mitään hyviä niksejä, jolla saisi vähän paremmin tilaa tämän korjauksen suorittamiseen, poislukien se korin nosto..

Kuva

Kuva


Ja kolmas seikka, voi olla typerähkö kysymys, mutta en ole joutunut vielä korjailemaan tätä jousituspuolta näistä Sitikoista. Taka-akselissa oli nämä palikat irrallaan kummallakin puolen, sais siis vain noukkoa välistä pois. ? Miten kuuluisivat siis tuolla olla :shock:

Kuva

Kuva

Että semmoisia ongelmia tällä kertaa :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 00:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Korvakkeet uusiksi, niitä kartiokumeja pitäisi olla siellä putkessa sekä kynkän rajoittimen ylä- että alapuolella. Nyt alakumi korvattu hydesylinterin männällä. Uudet pohjaanlyöntikumit samalla, kun korjaat takakelkan korvakkeet.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 02:48 

Viestit: 60
Kiitos jpt, tätä jotenkin arvelinkin että ei tuon männän koti taida tuolla olla.
Mitenkäs nuo korvakkeet, onko saatavilla korjauspaloja vai täytyykö itse taitella uudestaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 12:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Pumppu saa tuossa virtansa startilta, mutta taisi olla vielä ilmamäärämittarin läppään kytketty se ohjaus. Voi vaatia vähän avaustusta sormella jos jumittaa se läppä käyttämättömyyttään. Sama jos imusarjan kurttuputki halki, yleensä alapuolelta, ei imu jaksa vetää läppää.
Ohessa heinäsen kuva pumpun johtojen liittimistä.


Liitteet:
Huomautus 2020-04-10 115457.jpg
Huomautus 2020-04-10 115457.jpg [ 73.49 KiB | Katsottu 13463 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 12:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
On niitä ainakin saanut Cxbasiksesta joskus. Mulla on yksi moinen palikka, voin lainata malliksi, niin voit askarrella niitä sopivasta profiiliteräksestä. Ei ole paha rasti, laikkakone ja sopiva kuppiterä reiän tekoon. Sen takakelkan kunto kannattaa muutenkin tsekata sillä silmällä.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 13:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
'lä vaan raudasta laittele niit' pohjaanlyönti kumeja . se mäntä on varmaan ollut toisella puolella pitämässä persusta ylhäällä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 14:32 

Viestit: 60
Hmm. Lisää ihmetyksiä. Hallilla tutkiskelemaasa..
Nyppäsin laturin vielä irti. Laturin seudulle tulee tällainen liitin. Liittimessä on 2 paikkaa liittimille, meikälaisen laturissa on yksi abikopaikka. Mitenkä ihmeessä tuo laturin herätteen oikeaoppinen kytkentä menee.

Kuva

Tämä siis oman laturini liitinpaikka

Kuva


Samasta paikasta tulee tällainen musta katkennut karva, mikä lie?

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 15:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
katso löytyykö mitään tekstejä liittimien vierestä . yksi musta karva näytti aika paksulta 4-5 neliötä . onko päävirta piuha kunnossa startinpääliittimestä , eli solenoidilta laturille .muistaakseni laturin perseestä lähtee vain kaksi karvaa . paksumpi menee plussaan . ohkasempi tuo herätteen laturin lampun kautta . mutta vain yksi karva . sullahan näkyy siinä mustassa muovissa merkintä B+. menee akulle . ota kuva suoraan sen laturin päästä . saa kyllä putsatakkin vähän


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 15:52 

Viestit: 60
Koke, sitä ihmettelinkin että onko tuo nyt oikea liitin laturin herätteelle kun on kerran 2-napainen.
Tuo kuvassa näkyvä punainen + kaapeli on siis tehty laturille virtapiuhaksi.

Kuva

Tämän hetken tilanne tämä. Ilmeisesti tuo musta karva valkoisella liittimellä liittynee bensapumppuun, jos osasin tuota Haynesin kuvaa tulkita oikein. Tämän hässäkän takia ne kuvat olisivat toivottuja :cry:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 17:10 

Viestit: 5124
Laturin herätepiuhan saa etsittyä, jos saa virrat kytkettyä ja virta-avaimenkin uskaltaa jo vääntää päälle:
virtalukko antaa plussan mittariston latausvalolampun toiselle navalle, toisesta navasta lähtee ohuehko piuha joka päätyy laturin perään, voisi olla vaikka merkitty D+, se pienempi liitin laturissa, jos on kaksiliittiminen. Kun auton moottori on sammuksissa eikä laturi lataa se maadoittaa latausvalolapun toisen navan ja latausvalo palaa. Kun moottori käynnistyy ja laturi lataa se syöttää plussaa latausvalolle ja kun toisellakin puolella on plussa virtalukon kautta niin lamppu sammuu. Eli tuon voi varmistaa virrat päällä maadoittaa johtimen, niin kojelaudassa latausvalon pitäisi syttyä, kannattaa toki tehdä maadoituskokeilu vaikka jonkun polttimon läpi, jos se ei olekaan oikea piuha. Yleismittarilla siitä yleensä voi mitata irtonaisena lähelle akkuplussaa olevan jännitteen, eli vaikka syötetään polttimon langan kautta, niin siellä ei ole mitään muuta kuormaa irtonaisena, eli sitä johtoa voi erehtyä pitämään vaikka virtalukkoplussana jos korkeaimpedanssisella yleismittarilla mittaa.

Toinen laturiin tuleva latausjohto B+:lta, joka päätyy lopulta akulle saa olla aika tukevaa, siinä voi kulkea ainakin niin monta ampeeria kuin laturin maksimituotto on. En tiedä mikä punainen johto oli kyseessä, johon viittasit mutta ainakin yksi näytti aika ohuelta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 17:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
missä sinä Jjaa ropaat sitä vehjettä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 19:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Oon tätä seuraillut alusta saakka mutta nyt en muista oliko sulla käytössä mitään kirjallisuutta? Törmäsin eilen siivotessani CX:n Owners Workshop manuaaliin (Haynes) ja sen verran realisti olen, että sitten kun on tilat, aikaa ja rahoja alkaa taas ajaa CX:llä niin löydän varmasti uuden kappaleen jostakin. Toisin sanoen jos kelpaa niin postikuluja vastaan sen mielelläni lähetän projektia tukemaan.

Jossain mulla oli niitä kokelta ostamiani korjaamodokumenttejakin mappikaupalla mutta ne taitaa kiertää jossain Sitruunapatongin CX-kuskien keskuudessa?



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 19:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tuossa pari kuvaa omalta työmaalta. Valitettavasti irrallaan vielä..Nämä siis vuotta uudemmasta 25:stä ja pitäisi olla aika samat.


Liitteet:
IMG_20200410_192209.jpg
IMG_20200410_192209.jpg [ 46.65 KiB | Katsottu 13167 kertaa ]
IMG_20200410_191853(1).jpg
IMG_20200410_191853(1).jpg [ 75.21 KiB | Katsottu 13167 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 10.04.2020 19:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
sulla on tuossa laturina Paris Rhone eikä kytkennässä oo mitään ongelmaa. startin/akku + kaapelin liitoksesta lähtee arviolta 4-6 neliön piuhanpätkä joka päissä on lenkkiampit , startin päässä on 8mm reiällä oleva ja 13mm mutterilla kiinnitetty , toisessa eli laturin B+ liitimessä on pienempi lenkki päässä ja lukittu 10mm mutterilla ,
ainoastaan yksi karva tulee lisää ja se tulee lat. säätimen ainoaan liittimeen tavallinen abiko
mutta tuolla Jjaalla näytti olevat joku muu laturi , mutta pätee siihenkin sama säääntö .
helppo varmistaa kynälampulla . vaikka se tuleekin sarjaan lat. merkkivalon kanssa . virta päälle ja kynälamppu liittimeen kiinni toinen pää maissa ja kattomaan jompikumpi palaa . joko lat. valo tai kynälamppu . sitten vaan virta pois ja kynälamppu irti . sitten taas virta päälle kun liitin on ilmassa . jos lat. valo ei syty on oikea karva löytyny. siitä vaan askartelemaan . suoraa maihin kytkentää välttelisin .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 00:18 

Viestit: 60
Hyvää iltaa. Koko päivä vietetty hallilla, ja juuri vasta saavuttu kotiin. Kuvattukin on matkalla, ja ajattelin että teen kunnon postauksen päivän touhuiluista kun pääsen kotiin koneen ääreen.

Ensimmäiseksi: ISO kiitos kaikille, jotka ovat viitsineet auttaa kommentein ja kuvin. Tässä itsekin kokoajan matkan varrella oppien on apu ja vinkit erittäin tervetulleita. Vanhojen Sitikoiden kanssa ei ole tullut ihan liikaa pelattua, joten näiden tekniikka jokseenkin eroaa 2010-luvun Bemareista, joista enemmän kokemusta on kerinnyt kertyä...

Koitan vastailla mahdollisimman kronologisesti:

jptcool: Olisi todella hienoa, jos viitsisit lainata korvaketta malliksi. Nuo omat kun ovat jo sen verran kerinneet reissusa rähjääntyä, että olisi näppärä ehjästä tehdä vastaavanlaiset. Voidaan jatkaa vaikka YV:llä.

kokemjne: En tokikaan. Nuo pohjaanlyöntikumitkin ovat muuten ok ja ehjät, mutta se tatti jolla kiinnittyy akseliin on päässyt menemään kummaltakin puolelta poikki juurikin alapuolelta. Yläkumit ok. Voisi ehkä jonkinlaisen virityksen keksiä että pysyvät tilassaan, jos uusien hankkiminen osoittautuu kovin haastavaksi..?

kokemjne sekä muut: Elikkä tuossa yhdessä kuvassani, jossa näkyy akku ylhäältäpäin kuvattuna, lähtee akun + navasta liitin, joka on teipattu mustalla sähköteipillä ja kun tarkkaan katsoo niin huomaa että se jatkuu punaisena, paksuna sähköjohtona. Tämä johto menee suoraan laturille. Käytin laturia irti ja laitoin laturin herätteen (jossa oli paikka abikoliittimelle, merkittynä D+) toiseen kyseisen 2-napaisen liittimen navoista. Nyt auto ainakin lataa, mutta latauksen merkkivalo ei toimi vieläkään oikealla tavalla. Teidän antamien ohjeiden perusteella tämänkin asian kuntoon saattaminen toki helpottuu (eli kiitos myöskin olli__o, vinkit tulevat käyttöön)!

kokemjne: Meikäläinen on auto- ja konemaalaamossa töissä, eli maalaamon tiloissa tulee korjailtua autoa. Kouluunkin haetaan paraikaa..

kaseva: On minulla kirjallisuutta, eli tuo Haynesin manuaali ja vieläpä jopa auton alkuperäinen käyttöohjekirjakin! Ongelmana esimerkiksi näiden sähkövikojen kanssa onkin se, että nämä sähköt eivät ole olleet ikinä mitään vahvinta alaani. Perusteet on kyllä hallussa, mutta siihen se jääkin. Lisähaasteen hommaan tuo se, kun osa akun alueen liittimistä sekä niiden värikkäistä kuorista on turmeltunut matkan varrella. On siis hyvin vaikea tietää, montako liitintä puuttuu, mitkä kuuluisivat mihinkin jne. Toki olen myös tutkinut muihin asioihin liittyen Haynesin manuaalia, ja olen sieltä saanutkin hyödyllistä tietoa useammastakin eri asiasta. Eli kiitos avokätisestä tarjouksesta, mutta manuaali löytyy jo ennestään ;)

Wesa: Erittäin hyviä kuvia ja juuri sellaisia joita tarvitsisin kovasti, mutta kuvien laatu menee niin surkeaksi että ei oikein ota selvää mikä menee mihinkäkin. Olisiko kys. kuvia mahdollista lähettää minulle vaihtoehtoisia reittejä? Voidaan jatkaa vaikka YV:llä

koke: Kiitos. Nämäkin ohjeet menevät käyttöön. Pääsiäisen aikana vietetään aikaa kuitenkin CX:n kimpussa.


Kirjoittelen seuraavaan postaukseen vielä kunnon updaten päivän touhuista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 00:41 

Viestit: 60
Noniin, elikkä mitäs sitä tuli tänään sitten touhuttua muutakuin sähköjä ihmeteltyä.

Puhallin ei ole koskaan minun aikanani toiminut kuten pitää eli kaikilla nopeuksilla. Nyppäsin vastuksen irti ja se näytti tältä:

Kuva

Uusi tilalle, ja tämä sentään lähti sähköistä toimimaan, eli toimii nyt kaikilla nopeuksilla.

Kuva

Kuten aiemmin mainittua, hankin tähän viime syksynä ruosteettomat ovet. Otin ne esille ja pesin kauttaaltaan varastointikurat pois.

Kuva

Toinen takaovi oli uusi, vielä tehtaan paketissa :)

Kuva

Ja kaseva, tässä meikäläisen kirjallisuudet ko. asiasta jotka ovat olleet koko päivän menossa mukana:

Kuva

Käytin auton perän ylhäällä, otin pyörät pois ja pesin koko auton alustaa ja moottoritilaa myöden.

Kuva
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 00:42 

Viestit: 60
Tässäpä hieman kuvia 10 vuotta lähestulkoon ojassa maanneen CX:n alustasta pesun jäljiltä. Isäni siis tämän ruostesuojauttanut noin 20 vuotta sitten.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

...Onneksi on ruostesuojaus tehty.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 00:43 

Viestit: 60
Verhoilun purin vuosi sitten. Tältä auto näyttää sisältä:

Kuva
Kuva
Kuva

Ja pahin paikka:

Kuva

Moottoritilasta kuva:

Kuva

Pesujen jälkeen pyörät alle, auto alas ja kotia kohti:

Kuva

Ja loppukevennys:

Kuva

Jatketaan touhuiluja..

PS. Jos joku CX:n sähköistä enemmän allekirjoittanutta perillä oleva kaveri pyörii joskus Seinäjoen suunnilla, saa ottaa yhteyttä :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 00:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Tsemppiä. Kyllä se palkitsee lopulta.

edit: Aika hyvä aihio sulla on. Niin että varmasti palkitsee lopulta. 8-)



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 01:17 

Viestit: 60
Kiitos kaseva! Toivotaan :)

PS. Hauska lukea yo-kevään viestejäni, ja miettiä kuinka paljon nuori ihminen varttuu lyhessä ajassa :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 09:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
On vakuuttavat massat alakerassa! Juu nuo johtokuvat vähän huonoja, ei tahdo pakkautua riittaväb hyvällä laadulla riittävästi. Osa tuon akun relejohtohelvetin apikoista on myös minulla kuorensa menettänyt joten jotunee kyllä yleismittarin ja kytkentäkaaviot ottamaan käteen kun takaisin laittelee. Laitahan YV:llä yhteystietoja, niin voin tarkempia kuvia laitella.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 14:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Lainaa:
PS. Jos joku CX:n sähköistä enemmän allekirjoittanutta perillä oleva kaveri pyörii joskus Seinäjoen suunnilla, saa ottaa yhteyttä :)


Täällähän me Automecassa ollaan teidän autoja korjattu. Tämän auton ensimmäinen työmääräys on numero 181 yli 20 vuoden takaa.. Meiltä saat neuvoja ja kirjojakin löytyy. T: Matti


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 11.04.2020 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Kaivoin sen kiinnikekuution esiin, se on valitettavasti etukelkan päähän tuleva korvake, on mielestäni eri mitoilla. Koitan löytää kuvat tekemästäni korvakkeesta. Ei Basiksellakaan enää ole noita takakorvakkeita.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Pallas 2400 IE Automatic -83
ViestiLähetetty: 13.04.2020 12:45 

Viestit: 60
Muutama päivä nyt plärätty sähköjä ja kaavioita.
Haynesin mukaan mittaristossa on sisäänrakennettu 80A laturin sulake. Otin mittariston irti. Tämän tein siis siksi, että yksikään varoitusvalo ei pala mittarissa. Otin mittarin käteen, ja tämä ei vastaa ainakaan ihan täysin tuota Heinäsen kuvan mittaristoa. Missä lienee vai lieneekö täälå mitään sulaketta.

Kuva

Lisäksi tuollainen karva löytyi irtonaisena mittariston pohjalta

Kuva


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/5 [ 111 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: