
Raju paluu Sitikoiden maailmaan! Kyselin täällä foorumilla joskus aiemmin Xsaran takaluukun perään, kun kaverin perintöautosta oli lyöty takalasi rikki. No, korvaavaa komponenttia ei löytynyt ja Xsara jäi pihaan seisomaan. Leiman loppuminen lähestyy ja sattumalta tulin hankkineeksi erimerkkisen harrasteauton, jossa on sama rengaskoko kuin Xsarassa. Lopputulos oli se, että käytettyjen renkaiden hinnalla sain kaksi sarjaa hyviä renkaita (toiset Volcane-vanteilla, huh!) ja kokonaisen Xsaran.
Kuten arvata saattaa, auto ei ole täydellinen. Se on kuitenkin varsin hyvä! Vielä viime viikolla olin siinä uskossa, että huristelen Xsaralla kotiin, nostan renkaat kyydistä ja pistän loput paaliin. 500 kilometrin jälkeen käsitys on jo täysin toinen ja olen alkanut puoliaktiivisesti etsiä tähän ehjää takalasia sellaisella hinnalla, että se ei ole auton hankintahintaan ja arvoon nähden täysin posketon.
Muutama muukin fiksattava juttu on, ainakin jos katsoo vanhaa katsastusraporttia. Kuningasmoottori TU (näitä on ollut ikävä) hikoilee vähän öljyä ja ainakin venakopan tiivisteen vaihto ei ole kohtuuton vaatimus. Korissa on osumia siellä täällä, mutta ehkä se vain korostaa auton maalaisranskalaista olemusta.
Ohjaustehostin valittaa kuin tekstaripalsta, flekti kuulostaa yhtä pahalta, ilmastointi (1500 markan lisähintaan aikoinaan ostettu) ei toimi ja autoa ei tällaisenaan saa lukkoon. Kuskin patruuna on seis, repsikan ovesta yritettynä lukot loksahtavat takaisin auki, eikä kontistakaan kannata yrittää lukita. Jotain johtohumppaa siis vähintään, ellei patterinvaihto kaukosäätimeen toimi hätäapuna. Ei siis mitään dramaattista, mutta yli 200 000 ajetun perus-Xsaran kohdalla kaikki korjaustarpeet voivat olla terminaalisia. Remminkin saisi ilmeisesti joskus vaihtaa.
Mutta hitsin kiva se on ajella täydelläkin kuormalla. Radio toimii, rattinappulat toimii, penkit on ehjät, kone vastaa kaasuun herkästi vaikkei sillä mitään ole antaakaan, ja vaihteensiirto on Volvoon tottuneelle herkkua. Kyytikin on miellyttävää ja vaikka ohjauksessa nyt on sanomista, tien päällä se on just jees.
Ensitöikseni laitan varmaan alle vielä varastosta löytyvät SP3:n vanteet, kun auton omat kesärenkaat menevät toisen alle. Sitten pitää alkaa ratkoa vikalistaa että tilaa on uusille yllätyksille.