Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 07:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tulipa vaan mieleen kun mietiskelin autojääkaapin käyttöä, että onkohan tollasissa takaluukun tupakansytkäpistokkeissa nykyautoissa jotai jännitevahteja?
Esim. X7 takaluukusta tulee jatkuva 12V, mutta saako siitä imettyä akun tyhjäksi kun kylmälaukku jää liian pitkäksi aikaa autoon?

Vahtia kaupiteltiin laukun kylkeen aikanaan, mutta maksoi laukkua enemmän. Itsekin sellaisen kyllä voisi rakennella joko johdon väliin tai autoon kiinteäksi...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 10:45 

Viestit: 5125
Ostin joskus veneeseen samankaltaisen säädettävän kuin Motonetissä myynnissä, mutta ebaystä ehkä noin puoleen hintaan, tosin voi mennä kesähelteet ohi ennen kuin saapuu kotiin, tosin Saksasta voi tulla nopeamminkin: Kemo M148A Batteriewächter

(ei tietoa onko tuossa töpselissä akkuvahti tai katkeaako kun menee ekonomimoodiin)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 11:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
No mulla sattui olemaan kiinasta tilattu tollanen moduuli, rakentelin sille ton viestin jälkeen kotelon, enää naarastöpseli puuttuu...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Enemmän mua huolestuttaisi jos joku virransäästö menee päälle ennen aikojaan ja kylmälaukun eväät pilaantuisi.
Nyttenkin autossa economy mode saattaa mennä jo minuuttien sisällä päälle. Pitäisi olla suora johdotus akulta sulakkeen kera ja kylmälaukulle vaikka oma akkuvahti.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 12:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Aakku kirjoitti:
Enemmän mua huolestuttaisi jos joku virransäästö menee päälle ennen aikojaan ja kylmälaukun eväät pilaantuisi.
Nyttenkin autossa economy mode saattaa mennä jo minuuttien sisällä päälle. Pitäisi olla suora johdotus akulta sulakkeen kera ja kylmälaukulle vaikka oma akkuvahti.

Sitäpä en ole tullut testanneeksi että katkeaako tosta virta kun economy mode menee päälle. Mutta eipä ne kylmät eväätkään paljoa lohduta jos auto ei enää lähde käyntiin...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 15:43 

Viestit: 982
Kokonaisjärkevin ratkaisu olisi ladata töpselistä releen kautta erillistä akkua (tai hajautettua akkupakettia sopiviin koloihin asennettuna), jossa kylmiö on kiinni. Tarvitaan syväpurkauksen kestävät akut ja lataukseen virranrajoitin. Rele irrottaa hupiakun auton sähköistä kun auton jännite on vaikkapa alle 13,5V. Ei ole väliä silloin ekonomoodeista eikä huolta starttivoimasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 16:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Olishan se, mutta hankalasti siirrettävissä autosta toiseen. Mitä raati suosittelee akkujännitteen alarajaksi 2-litraiseen hodariin?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 16:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Vinkkinä että ainakin viime kesänä oli motonetissä myytävänä haaroihin, josta sai näppärästi kaksi naarastöpseliä 3,90 e

Syväpurkasin yhden 100Ah akun eräässä mittausprojektissa ja räjäytin sen autotallissa latauksen aikana. Onneksi ei ollut ketään lähellä, olisi lähtenyt näkö tai henki.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 17:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
jean-michel kirjoitti:
Vinkkinä että ainakin viime kesänä oli motonetissä myytävänä haaroihin, josta sai näppärästi kaksi naarastöpseliä 3,90 e

Sellanen olikin mielessä. Vielä parempi olisi sellainen pää jossa olis usbitkin suoraan. Motonetissä olis 2xtupsyt+2xusb - haaroitin...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 19:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eikös se economy mode mene viimeistään puolen tunnin jälkeen päälle? Nyt on auto ollut puoltoista tuntia virrattomana ja lukossa ja paksin pistokkeeseen tulee edelleen virta.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 22:47 

Viestit: 527
Joo ei ainakaan 09 X7 tourerista katko sähköjä siitä takakontin tökkelistä.. mistäkö tiedän?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
vtsbx kirjoitti:
Joo ei ainakaan 09 X7 tourerista katko sähköjä siitä takakontin tökkelistä.. mistäkö tiedän?

Just sitä tässä yritän välttää :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 18.06.2020 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Joo, Lailan kanssa käytiin joskus kaupassa (C5 II) ja monitoimiura katkesi alkutaipaleella. Analysoin tilannetta ja totesin että merkittäviä laitteita ei sattunut matkan varrelle, jatkettiin etenemistä. Ensin tippui ajovaltot ja puhallin, sen jälkeen muutamia yksittäisiä laitteita ja lopuksi pihaan kännyttäessä oli tavallista raskaanpaa, kun hydepumppu oli laitettu tauolle ja sekä jarru -. että ohjaustehostus puuttuivat. Valo oli tietenkin palanut punaisena koko matkan.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 19.06.2020 10:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
IJN kirjoitti:
Kokonaisjärkevin ratkaisu olisi ladata töpselistä releen kautta erillistä akkua (tai hajautettua akkupakettia sopiviin koloihin asennettuna), jossa kylmiö on kiinni. Tarvitaan syväpurkauksen kestävät akut ja lataukseen virranrajoitin.
Webaston akulle siis olisi hyvä laittaa, jos moinen olisi, mutta X7:aan eivät ole sellaista muistaneet tehtaalla laittaa. Nahkahousut ovat keksineet Passatissa moisen tunkea paksin sivuun. Saisikohan X7:aankin moisen sinne mahtumaan? Erotusrele väliin sitten vaan.
Teuski kirjoitti:
Olishan se, mutta hankalasti siirrettävissä autosta toiseen. Mitä raati suosittelee akkujännitteen alarajaksi 2-litraiseen hodariin?
Mihin päädytkään, niin muista laittaa vahtiin hieman hystereesiä. Jos siulla on siellä vaikkapa 10 A kuorma, niin nopeasti arvioituna, saattaa sen kytkeminen/katkaiseminen heilauttaa vahdilla näkyvää jännitettä 0,10-0,15 V. Joku 0,2 V hystereesi voisi siis olla varma. Jänniterajaa voisi yrittää laskeskella startin aikana päällä olevien (ruiskutus+startti vähintään) sähkölaitteiden kuormalla ja käytetyn akun tiedoilla, mutta kokeilemalla voisi selvitä jopa helpommin...
jean-michel kirjoitti:
Joo, Lailan kanssa käytiin joskus kaupassa (C5 II) ja monitoimiura katkesi alkutaipaleella.
1-pisteruutallisesta 1.6 BX:stä loppuivat laturin hiilet jossain Puumalan/Ruokolahden tuntumassa. Mitälie 80-100 km matka anoppilaan meni ongelmitta parkit päällä ajellen. :mrgreen:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 21.06.2020 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Teuski kirjoitti:
vtsbx kirjoitti:
Joo ei ainakaan 09 X7 tourerista katko sähköjä siitä takakontin tökkelistä.. mistäkö tiedän?

Just sitä tässä yritän välttää :lol:


Testattu tälläviikolla juhannuskemuissa, että ainakin 2006 Grand C4 Picasso imee akun tyhjäksi takaluukun pistokkeesta kylmälaukun avustuksella :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 12V lisälaitepistoke ja akkuvahti
ViestiLähetetty: 22.06.2020 01:15 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Mites olisi tällainen sinne Kojelaudalle/Hattuhyllylle jos se kylmälaukku on pakko sinne konttiin jättää?
https://www.amazon.de/GIARIDE-Solarlade ... mozdesk-21



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: