|
Kirjoittaja |
Viesti |
apopse
|
Viestin otsikko: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 25.01.2020 19:45 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Aattelimpa, että voisin hieman kirjoitella tuosta omasta melkein tarkoituksella ostetusta iidusta. Elikkä citikka on vuoden 1965 ID19, joka jäi mulle huutokaupasta käteen menneenä kesänä. etukäteen oli tiedossa, että hydrauliikka vuotaa ja tekemistä on varmasti. Hakureissu oli vähintäänkin mielenkiintoinen, varauduin ottamalla mukaan moottoriöljyä ja lhm:ää, joista jälkimmäistä sai aikas ahkeraan lisätä.  Hakureissultaki sattu löytymään kuva    Ajamalla päästiin kotiin asti ja kerettiin tuolla oikein päivä ajaakkin, kunnes hydrauliikka rupes siihen tahtiin vuotamaan, että oli pakko alkaa pajoittamaan. Rengaskin puhkesi sopivasti hallin pihaan juuri tuolla hetkellä Hydrauliikka osoittautui hyvin jaloin korjatuksi, muutenkin ylläpito on edellisillä omistajilla ollut tuntematon käsite. Tässä vaiheessa kun selvisi, ettei hydrauliikalle olla juuri ikinä tehty mitään, Päätin pienistää sen kokokaan. ohessa muutama kuva löydetyistä patenteista.    LHM vuodon suurimmaksi aiheuttajaksi paljastui jarruventtiilin kalvossa ollut reikä  Kaikki putket käytin irti ja kaikki ruostuneet korvattiin uusilla. Kumiletkut meni kaikki uusiksi ja uudet korkeudensäätimet laitettiin.    Jatkuu seuraavassa viestissä
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 25.01.2020 19:58 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Ja jatkuu Hydrauliikan korjausta    Hieman uusia osia  ja moottorin huolto, vanhat tulpat oli aika mielenkiintoiset  ja tässä vaiheessa lhm tyhjennettiin järjestelmästä ja biosafe tilalle, ennen kuin isompaa vahinkoa tapahtuu. Hydrauliikka rupes pelaamaan niinkuin kuuluu ilman suurempia vuotoja ja siitä päästäänkin seuraavaan operaatioon. Vähän mielenkiinnosta purkasin C-pilareita ja järkytys oli melkoinen kun selvisi, että ne on joskus täytetty URETAANILLA. kuvat kertokoot loput   
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 25.01.2020 20:11 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 25.01.2020 20:22 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Sitten vähä maalia ja massaa niskaan ja kasaan   Uudet takavalot  Uudet michelinit alle ja vähän ulkoilemaan  Viime kesä jäi sattumusten vuoksi aika vähälle ajelulle, mutta tuleva onneksi jo kolkuttelee ovella. talven aikana on tarkoitus fiksata hydepumppu ja mahdollisuuksien mukaan sisustaa, mikä alkaa olla jo aikansa nähnyt. pumppua vähä kerkesin jo alottelemaan  Venttiilirunko halki, täytyy uusi hankkia  Tähän loppuun haluan vielä mainita, etten ole mikään automekaanikko, hitsari tai muu ammattilainen, mutta jotain koitan värkätä 
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 26.01.2020 18:58 |
Viestit: 530 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Olkoon onneksi melkein tarkoituksella ostetusta askarteluvälineestä!
Korjaushistoriassa herätti huomioni LHM, jota sanoit luruttaneesi säiliöön. Tuonikäisessä autossa on alunperin synteettinen LHS2-neste eikä järjestelmä (lähinnä kumitiivisteet) kestä mineraalipohjaista LHM:ää. Oikea sijainen olisi ollut jarruneste. Nyt sanoit vaihtaneesi nesteet Raision BioSafeen, joka puolestaan sopii molempien Sitikan nesteiden korvaajaksi. Vaihdoitko kaikki tiivisteet? Pahoin pelkään, että edessä on, ellei LHS2 -> LHM -muunnosta ollut jo aikaisemmin tehty? Kauanko LHM kiersi järjestelmässä?
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 27.01.2020 14:59 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Lahti411 kirjoitti: Onkohan sitten yleistäkin, että tuo halkeaa? Onkohan kaikissa 7-mäntäisissä pumpuissa samaa ongelmaa? Tästä en tiedä. Kai tuo epäkesko on rasittanut tuota tappia 55 vuoden aikana, että sen takia halki. Ostaessa järjestelmässä oli jo lhm öljyt, Itsellä ei ole mitään tietoa, että kuinka kauan tuolla järjestelmäs ne on pyöriny. Suurin osa hydrauliikan tiivisteistä on vaihdettu lhm kestäviksi. Taitaa olla vanhat tiivisteet enää kuin jousisylintereissä, hammastangossa (vaihtuu keväällä) ja etujarrusatuloissa(nämä vaihdan samalla kuin hammastangon). Itse oon kaikkien putkiliitosten tiivisteet vaihtanu. Etupallot, paineensäädin ja takajarrusylinterit oli ostaessa jo vihreitä.
|
|
|
|
 |
Pekkax
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 31.01.2020 09:49 |
Viestit: 229 Paikkakunta: Oulu
|
Hieno projekti ja oli kunnia päästä sitä katsomaan ihan paikan päälläkin. Tuo hydepumpun lohkon halkeaminen on kuulemma yleinen ilmiö, joskin kumpikaan itellä auki olleista ei ollut haljennut. Tiivisteet pumppuun saa mitoilla ihan kivijalkakaupastakin eikä tarvi välttämättä tilata kalliilla. Kumilaadun suhteen pitää vaan olla tarkkana että kestää. Huolsin itselle kaksi pumppua joista toinen ollut paikoillaan viime kesän. Tiivisteet maksoi alle 10€ per pumppu. Toki tiivisteet voi tilata moninkertaisella hinnalla ulkomailtakin... Harmittaa se tosiasia että näitä ihmiset ihan puolivahingossakin pilaa patenteilla. Itse nostan käteni virheen merkiksi, koska 90-luvulla olin mukana tekemässä melkosia virityksiä, jotta saadaan auto liikkeelle ja leimalle. Osittain sen selitti kyllä sen hetkinen hankaluus osien metsästämisen suhteen. Netistä ei vielä ollut niin pitkälti hyötyä ja ympyrät maalla oli pienet. Yksi varaosa-iidu haettiin ja purettiin, mutta siitäkään ei kaikkea saatu. Me tehtiin mm. pakopuolen keinuvipuakseli ihan mustaa rautaa olevasta vesiputkesta... Sorvattiin vain sopivaan kokoon ja pää tulpattiin sekä porattiin öljyreiät. Hyvin se siellä meni vuosia, mutta kului aika nopeasti harvaksi. Sinullakin vuotanut jarruventtiilin suojakumi korvattiin mehupullon kumisella punaisella korkilla, jonka vaihdoin vasta viime vuonna oikeaan. Hyvin kesti vanha kumikorkki.  Kaikki viritykset nyt jälkikäteen sitten pikkuhiljaa poistettu ja oma auto alkaa olemaan teknisesti hyvässä kunnossa, mutta ulkonäöllisesti häviää kyllä monelle teknisesti huonommalle. Tähän syynä mm. se, että ovet ei aina tahtoneet kunnolla aueta, joten niitä potkitiin sisältä auki... Tietää minkä näköiset ovet ovat sen myötä... Menestystä projektin etenemiseen! Joko ohjaustehostin vaihtui? Pekka
DS7 eTense 4x4 300 - 2020 ID 20 D super - 1971 B11 Normale - 1955
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 02.02.2020 17:40 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Kiitokset  pumppuun itseasiassa hainkin kaikki uudet tiivisteet niillä sun antamilla mitoilla paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä. Hammastankoa en ole vieläkään kerennyt vaihtamaan. Piti saada halliin tilaa niin sitikka on tällä hetkellä talvisäilössä muualla. Kevään aikana kärrään sen takaisin hallille ja otan hammastanko projektin työn alle samalla rempaten etujarrut. Käsijarru ottaa vain toiselta puolelta ja toinen jarrusatula on hieman jumissa, jarru hiihtää koko ajan. Saapahan sitten satuloihin vaihdettua uudet tiivisteet ja vaihtaa hammantangon
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 13.03.2020 20:51 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 13.03.2020 21:03 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Takalokasuojan maalaaminen alkoi olemaan jo ajankohtainen, huonosti tehdyt pohjat aiheuttanu maalin kuplimisen ja irtoamisen. Lähtökohta:  Pohjat:   Maalattuna, vesihiottuna ja kiilloitettuna   Sitte pitäis keksiä kuinka tuon listan laitan takaisin kiinni. Listakiinnikkeiden reikiä tuossa ei ole ikinä ollut enkä niitä oikein mielelläni tekisi. Ennen lista oli pursutettu sikamassaa täyteen koko paska ja kiinni. Ei sekään nyt mikään hyvä vaihtoehto ole jos haluaa joskus listan jotenkin edes irti. Kenelläkään tuohon olis jotain hyviä ideoita 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 13.03.2020 22:49 |
Viestit: 4994
|
Millaiset ne alkuperäiset listakiinnikkeet ovat ja kävisikö ne (modaten) pintakiinnitykseen teipillä/liimamassalla. (jos niitäsaa vielä, mutta ei tuollakaan tavalla ilman maalipinnan vaurioita pääse irroittelemaan kiinnikkeitä, mutta irtoaisiko ainakin pelkkä lista jotenkin helpommin ja ehjänä) 3D-tulostetut täytteet listan taakse tai halpisvaihtoehto: kitillä tasaiseksi ja hyvä listateippi/tarra (tosin niitä oikein hyviä teippejä repiessä kärsii ehkä listatkin)
Aiheestä kuudenteen - onko DS:ssä erilaisia etulokasuojia vai onko vain kuvakulmat valittu joskus sellaisiksi ettei noita etulampun alla olevia reikiä (juurikaan) näy, ja jatkokysymys: mitä niillä tuuletetaan tai miksi ne on olemassa?
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 14.03.2020 13:32 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Lahti411 kirjoitti: Listalle voisi mallintaa sen muotoon snäppääviä kappaleita, joissa on tasainen pohja. Sitten tulostaa sopivan määrän noita osia. Ei varmaan olisi edes kalliita vaikka teettäisi jostain laadukkaammasta materiaalista. Niihin tasaisiin pintoihin sitten laittaa 3M:n autokäyttöön tarkoitettua 2-puolista teippiä, jolla listan saa kiinni porailematta reikiä. Hyvä idea! kaikista paras se tuollaisilla kiinnikkeillä olis. Vähä toi 3D-tulostaminen on mulle tuntematon maailma, nyt olis vissiin hyvä syy opetella olli__o kirjoitti: Millaiset ne alkuperäiset listakiinnikkeet ovat ja kävisikö ne (modaten) pintakiinnitykseen teipillä/liimamassalla. Alkuperäiset kiinnikeet on tämän näköiset, noilla ei oikein tuo pintakiinnitys onnistu fiksusti  olli__o kirjoitti: Aiheestä kuudenteen - onko DS:ssä erilaisia etulokasuojia vai onko vain kuvakulmat valittu joskus sellaisiksi ettei noita etulampun alla olevia reikiä (juurikaan) näy, ja jatkokysymys: mitä niillä tuuletetaan tai miksi ne on olemassa? On erilaisia etulokasuojia vuosimallikohtaisesti, saa korjata jos olen väärässä. 50-lukulaisissa ei ole valojen alla noita reikiä vaan ottaa ilmaa muualta Sitten on niitä missä on lokareiden päällä reiät ja sellaset juustohöylän näköiset ritilät Lämmityslaite ottaa ilmaa niiden kautta kummaltakin puolelta. Kuskinpuolella on puhallinmoottori ja kenno, apparin puolella on pelkkä kenno. Tuo lämmityslaitteen sielun elämä on itsellekkin hieman arvoitus, että kuinka se toimii oikein. Tuo kun puhaltaa aina pirun lämmintä vaikka mitä tekis
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 14.03.2020 15:01 |
Viestit: 4994
|
apopse kirjoitti: ...On erilaisia etulokasuojia vuosimallikohtaisesti, saa korjata jos olen väärässä. 50-lukulaisissa ei ole valojen alla noita reikiä vaan ottaa ilmaa muualta Sitten on niitä missä on lokareiden päällä reiät ja sellaset juustohöylän näköiset ritilät ... Hyvä tietää, minä olen aina vähän ihmetellytkin että minusta niitä on ollut erilaisia... juustohöyliä en ollut ennen varmaan nähnytkään, laitoin yhden kuvan netistä liitteeksi. Yksi kiinnitysvaihtoehto listoille voisi olla myös vahvat neoduniym magneetit, ne liimaisi epoksilla listaan ja lista pysynee magneeteilla pellissä kiinni vaikka missä vauhdissa (ainakin kun laittaa riittävästi magneetteja) esimerkiksi ostaa 100 kpl 8x1 mm magneetteja. Tosin tuskin hyvä idea, noitakaan kun ei tahdo saada irti pellistä kuin liuttamalla ja se tekee kuitenkin naarmuja maaliin, eikä kokemusta myöskään niiden säänkestosta, siinä on kyllä joku pinta, kromin näköinen tms?
Liitteet: |

Screenshot2020.03.14.png [ 60.02 KiB | Katsottu 33387 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 29.03.2020 22:34 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Auto haettu tänään säilöpaikasta takas hallille. Helpomminkin olis voinu sujua, mutta saatiin kuin saatiinkin tuotua. Pumpun heitin paikalleen ja alkuun vaikutti toimivan oikein. Tallista käynnistäessä auto ei omin voimin lähtenyt ensin nousemaan. Kaadoin suoraan imuputkeen öljyä ja nopiaa takaisin tankkiin, tämän jälkeen auto lähti hetken päästä nousemaan. Ajoin auton pihalle ja vähän aattelin käyttää jousitusta ylös-alas, jotta ilmaantuisi. Vaan ei ilmaantunut, alas menon jälkeen pelkästään perse nousi ylös ja sen jälkeen, kun meni matalaksi, ei auto noussut enää ollenkaan. Pumppu lakkasi tekemästä painetta, eikä sen jälkeen enää noussut ylös. Tankki täyttyi kyllä "vaahdosta", mutta ei millään suostunut ilmautumaan. Sain sitten ajettua kuitenkin trailerille ala-asennossa. Ilmeisesti jossain välissä on ilmalukko niin onko tuohon jotain jippoa millä tuon sais hyvin ilmattua. Paineensäätimen ruuviin en tajunnut ollenkaan koskea, niin ilmaantuuko järjestelmä paremmin jos se on auki  Viime kesänä kun tyhjensin koko järjestelmän niin ilmaantuminen tapahtui ihan itsestään (pois lukien jarrut tietenkin) niin vähä kummallista kun nyt ei oikein tapahdu mitään 
|
|
|
|
 |
Pekkax
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 03.04.2020 14:05 |
Viestit: 229 Paikkakunta: Oulu
|
Minulla ei myöskään meinannut millään herätä henkiin hydrauliikka viime keväänä kun pumppua rassattiin. Lähti loppujen lopuksi kun auton käynnissä ollessa avasin ja suljin päävaraajan ruuvin monesti peräkkäin, välillä muutaman sekunnin odottaen. Pumpun äänessäkin kuului selvä ero kun paine alkoi nousemaan ja nakutus muuttui raskaammaksi.
DS7 eTense 4x4 300 - 2020 ID 20 D super - 1971 B11 Normale - 1955
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 03.04.2020 22:26 |
Viestit: 269 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Suurin syy hydrauliikkapumpun elementin hajoamiseen oli paineenvaraajanpallo joka oli paineeton. tuli niin paljon jatkuvasti niitä painepiikkejä... Samoin varaajan rungon paluuputki ei millään kestäny moista...
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 05.04.2020 22:38 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Viikonlopun ruuvailuja Vanha rouvan hydrauliikka oli todella haluton lähteä toimimaan. Kokeilin vaikka mitä konsteja, mutta millään ei suostu järjestelmä ilmaantumaan. Manuaalisesti kun juottaa öljyä suoraan suodattimeen auton ollessa käynnissä hydrauliikka lähti välillä pelaamaan hetkeksi (parhaimmillaan 5 minuuttia toimi), mutta sitten toiminta loppuu kuin seinään, imu lakkaa tankista ja alkaa tekemään säiliöön vaahtoa. Laitoin oikeen läpinäkyvän letkun imuletkuksi niin näkee milloin pumppu imee ja milloin ei  Panin merkille, että paineensäädin ei ole kertaakaan naksahtanut silloin kun on hetken aikaa pelannut. Säätimen ruuvi kun on auki niin pumppu jaksaa imeä öljyä, mutta ruuvin kun laittaa kiinni niin imu lakkaa tyystin. Onko mahdollista, että jumittunut/epäkunnossa oleva säädin aiheuttaisi ilmaantumis- ja öljynvaahtoamisongelman? Noh, tässä vaiheessa aloin purkamaan keulaa ohjausvaihde- ja jarruremonttia varten hammastangon jo kerkesin fiksailla, vanhasta otin venttiilimorkulan tuohon "uuteen".  ' Jarrusatulatkin kerkesin purkamaan. Tässä on kyllä jumalattoman isot satulat, eikö noista yhtään pienempiä olis saanu  
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 08.04.2020 13:12 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Näitä kuvia ja tarinaa kun olen seurannut niin pakko sanoa, että on kyllä D löytänyt oikean kodin itselleen. Iso peukku ja jatka samaan malliin!
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 19.04.2020 23:04 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Parin viikon puuhastelut kampelan parissa Satulat purkasin ja putsasin kaikesta ryönästä, oli todella paskaiset. kumpikin jarruelementti oli suhteellisen jumissa, että jarruremontin tarve oli jo korkea. Vuosia sitten olisi tuokin pitänyt jo tehdä...   Toisesta satulasta menin huolimattomuuttani vasaralla katkaisemaan käsijarrun kiristys vivun, joten sellaisen jouduin uuden tekaisemaan. Käsijarrun kiristys on kyllä tässä vanhemman mallin satulassa toteutettu nerokkaasti, mutta yksinkertaisesti.  Satulan rungot putsasin paljaaksi ja maalasin bilteman moottori maalilla. Tuli ehkä vähän turhankin säihkyvät, mutta kelpaa  Paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä hain tiivisteet tuohon ja jopa sopivat neulalaakerit löytyi käsijarrun käyttöakselille. Kasassa uusilla jarrupaloilla  ja paikallaan, uudet etukiinnikkeet ja satuloiden välisen vaijerin tuohon tilasin vielä.  Sitten hammastanko operaatioon, tänään oli asennuksen vuoro. Tekaisin siihen erikoistyökalun ja eikun sovittamaan. korjaamokäsikirjan kans mittailin tuon paikalleen, yllättävän paljon aikaa vievä homma, liekö asentaja sitten turhan tarkka  Huolellisuus loppui siinä kohtaa kun melkein kaikki oli paikallaan ja rupesin pyöriä kääntelemään. Ihmettelin, että miksi ohjauksesta tuli yhtäkkiä jumalattoman raskas. Kurkkaus konehuoneeseen paljasti syyn. Hydrauliikkapaineen tulolinja/paluulinjan lähtö putket on jääneet irti, tarttuneet ohjausakseliin ja kietoutuneet sen ympärille aivan tuhannen solmuun  Nyt tuo on sitten käyttökelvoton, aivan solmussa koko homma. Mahtaisko keneltäkään löytyä tuollaista hyllystä ja haluaa siitä luopua  Justiin kerkesin osatilauksenkin saksasta laittaa ennen tapahtunutta 
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 09.06.2020 22:04 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Päivittelyä Hajonnut painelinja-ongelma ratkaistiin tekemällä kokonaan uusi putki, erään harrastelijan luona kävin putken kanssa, uusi putki juotettiin hopealla kiinni vanhaan liitinpalikkaan. Kiitokset Matille vinkistä ja Heikille putken teosta, mikäli hän täälä seuraa  Paineensäätimeen laitoin kunnostussarjan ja uuden varaajapallon, sekä vähä maalailin hienommaksi. Takajousipallot myös uusin ja etupallot täytätettiin.  Pakoputken takapätkät korjasin, vanhat oli päässeet jo todella huonoiksi. Näillä tämä on viimeksi leimattu  vanhat takamutkat ja liitinhelmet käytin uudestaan   Sitten kaikki nippuun ja koeponnistamaan. Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen huomasin, että jarrusatulat vuotaa öljyä  noh, eikun satulat uudelleen irti ja toiset tiivisteet tilaukseen. Toisilla tiivisteillä alkoi pitämään. Sisustahommia, uudet kynnysmatot väsäsin. Vanhat alkoi olla jo niin p**seestä ja vielä eriparia.  Tähän tosiaan ostin uuden ovipahvisarjan ja yhden kerkesinkin jo sovittaa. Eihän nuo täysin alkuperäisen kaltaiset ole, mutta hienot  ja takaisin vanhaan kunnon hydrauliikkaan, Vieläkään kun se ei täysin toimi. Jotain elonmerkkejä antaa kun käynnistää auton ja jousituskin saattaa nousta ylös, mutta tankkiin tekee silti vaahtoa H*lvetisti ja hydraulinesteeseen alkaa sekoittua kuplia imuletkussa. Lujassa on tälläisen ilmaantuminen, ei voi muuta sanoa 
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 13.07.2020 00:18 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Päivittelyjä Hydrauliikan kanssa on nyt tapeltu hyvä tovi Ongelma: hydrauliikka työntää säiliöön vaahtoista ja kuplivaa nestettä, joka lamaannuttaa koko järjestelmän kun pumppu alkaa hotimaan sitä uudelleen kiertoon. Ilmausta kokeiltiin jos minkälaisilla keinoilla, jarrujen kautta, paluuletkut erilliseen pönttöön ja suoraan nestettä pumpulle syöttämällä. Mikään edellä mainituista ei toiminut. kaiken lisäksi pumppu ei halua pitää nesteitä sisällään, akselitiiviste vuotaa. Kerran käytin pumpun auki ja vaihdoin akselin tiivisteet, mutta ongelma tuli muutaman päivän päästä uudelleen takaisin.   Tässä kohtaa totesin, että vika täytyy olla pumpussa. Pumppuremontin jälkeenhän tämä koko paska on alkanut. Hain edellisessä viestissä mainitulta Heikiltä, muutaman pumpun lainaan. Kolmesta purkupumpusta valkkasin parhaan, käytin kopan auki tarkastuksen ja puhdistuksen vuoksi, Pumppu kasaan ja kiinni. Niin JUMALISTE niinkuin taikaiskusta pumppu alkaa tekemään painetta ja järjestelmä ilmaantuu välittömästi ilman minkäännäköistä jaakobin painia  Hydrauliikka lähti pelaamaan niinkuin kuuluukin, koeajolla jousitus, jarrut ja ohjaustehostin toimii. Pumppukin toimii hienosti, ei vuoda tippaakaan öljyäkään *koputtaa puutaMutta suuren kysymyksen äärelle, mikä helvetti voi olla syynä, että juuri huollettu, uusilla osilla kasattu pumppu vaahdottaa nesteen noin pahasti eikä toimi ollenkaan  Kaiken olen kuitenkin huolellisesti oikein mielestäni kasannut ja sama pumppu on ennen remonttia toiminut moitteetta lukuunottamatta aika reipasta öljyvuotoa. Sisustan kanssa on vielä vähän nypläämistä ja ohjaustehostimen paluuletku aavistuksen tirraa öljyä, mutta sitten saisi mennä leimasetää naurattamaan tämän kanssa  Kyllä voi mies olla tällä hetkellä tyytyväinen
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 13.07.2020 11:18 |
Viestit: 2739 Paikkakunta: Koria
|
"mikä helvetti voi olla syynä, että juuri huollettu, uusilla osilla kasattu pumppu vaahdottaa nesteen noin pahasti eikä toimi ollenkaan "?
Mielestäni vaahdon syy on ilman pääsy öljyn sekaan. Eli vuoto imupuolella. 100 Bar painepuolella takaa sen, että painepuolen vuodot tuovat öljyä ulospäin, eivät ilmaa sisään. Siispä ( näin maallikkona miettien ) säiliön letkuliitos, imuletku ja pumpun imupuoli ovat ainoat alipaineiset osat, jotka voivat ilmaa imeä mukaan öljyä vaahdottamaan.
Aivan mahtava kunnostusprojekti-kertomus. Lisää tällaisia.
|
|
|
|
 |
apopse
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 13.07.2020 12:11 |
Viestit: 29 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Näinhän sen täytyykin olla, öljy sekoittui täyteen n.<1mm kokoista kuplaa. Imuletkuna kun oli läpinäkyvä malli niin siinä vaiheessa kun pumppu alkoi vetämään tuota kuplivaa öljyä sisään niin järjestelmä lamaantui lopullisesti ja imu lakkasi täysin. Lainaa: Laitoin oikeen läpinäkyvän letkun imuletkuksi niin näkee milloin pumppu imee ja milloin ei  oikea imuletku pitäisi kyllä olla kunnossa. Se on uusittu viime kesänä, on tiukka sovite ja hyvät klemmarit. Tässä tapauksessa taitaa olla kyse pumpun sisäisestä vuodosta, ulospäin se ei ole aina vuotanut kun toimimattomuus on ollut ongelma. Oma epäilykseni kohdistuu mäntien alla oleviin o-renkaisiin, jotka ovat täyden paineen kanssa tekemisissä.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela Lähetetty: 14.07.2020 21:28 |
Viestit: 1199 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Vetää ilmaa pumpun akselilta. Uudemmissa oli hyvinkin yleistä. Huonot korjaajat löytyi tuolla ominaisuudella. Laakerin ja painehiilen pinnat täytyy hioa lasilevyn päällä sileiksi.
|
|
|
|
 |
|
|