Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 00:29 
Millaiset Hneloset BX:ään kannattaisi ostaa, että saisi mahdollisimman paljon valoa, mutta olisi kuitenkin kestävät polttimot? En ole kovin (oikeastaan en yhtään) tyytyväinen nykyisiin.


   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 00:41 

Viestit: 2699
Valoreleet kannattaa laittaa ensimmäiseksi. Hae viestiarkistosta Tekniikka/Otsikoista/Valoreleet Siellä vähän asiasta alkuun.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 00:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Jos haluat sekä kestävät että mahdollisimman paljon valoa niin joudut ostamaan kahdet.
Nuo plus-jotain eivät kestä yhtä kauaa kuin jotkut longlaiffit, mutta kyllä näkeekin. Jopa äksämmän tuikkuihin sain tehoa GE'n +90% polttimoilla 8-)
Mitä taas releisiin tulee niin kannattaa ensin mitata jännite 1) polttimon kannalla ja 2) akun navoilla auton käydessä. Jos ero ei ole suuri niin releistys ei paljoa auta.


Viimeksi muokannut zX-files päivämäärä 24.11.2009 00:46, muokattu yhteensä 1 kerran


Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 00:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
bx,ssä on tosiaan ihan onnettomat valot,varmaan jotain pientä apua on saatavana paremmilla lampuilla muttei varmaan toivottua tulosta.
Tai sitten etsii pienemmällä referenssillä olevat umpiot ja laittaa niiden rinnalle pienet lisäpitkät.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 00:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2642
Paikkakunta: Päijät-Häme
Umpioiden pesu/vaihto, bilteman "valonvahvistinsarja" ja Wurthin H4. Näkee ja kestää..... Lisäksi voi ostaa kaupasta jotain Bo..- tai Ci..- alkuisia lisälyhtyjä keulalle, Hellahan sulla jo on, keittiössä..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 00:55 

Viestit: 2699
zX-files kirjoitti:
Mitä taas releisiin tulee niin kannattaa ensin mitata jännite 1) polttimon kannalla ja 2) akun navoilla auton käydessä. Jos ero ei ole suuri niin releistys ei paljoa auta.

Voihan niitä tietenkin mittailla, mutta jos autossa alkuperäinen johdotus, niin turha homma. Ei se jännitehäviö mittaamalla pienene.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 01:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Polttimoiden kestoikään on jännitteellä melkoinen vaikutus. citroen foorumilla tuosta oli juttua joskus, löytynee haulla. Eli releillä voi saada valotehoa lisää, mutta kestoikä lyhenee vastaavasti. Kun toiselle kumartaa niin toiselle pyllistää. Minun mielestä beksin valot ovat kyllä ihan hyvät ihan vakiona.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 01:19 

Viestit: 2699
avbx kirjoitti:
Minun mielestä beksin valot ovat kyllä ihan hyvät ihan vakiona.
Asiahan on silloin niiltä osin ihan ok. Kuva



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 01:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kaapelimies kirjoitti:
Umpioiden pesu/vaihto, bilteman "valonvahvistinsarja" ja Wurthin H4. Näkee ja kestää..... Lisäksi voi ostaa kaupasta jotain Bo..- tai Ci..- alkuisia lisälyhtyjä keulalle, Hellahan sulla jo on, keittiössä..


Tämä on asiaa, mutta pesu.... Miten? Sen voi vain munia tai möhliä. Paras on käytännössä höyrytys tislatulla vedellä jottei hopeointi kärsi, yhtään rätin sipaisua ne eivät kestä.

Sitten hyvä laiton konsti on 90/100 W polttimot koska BX:kin umpiot ovat suuret niin jäähy toimii hyvin ja niillä polttimoilla voi ihan katsastaakin auton. Ja turha höpöttää mitään häikimisestä sillä sellaista EI tapahdu jos valot ovat oikein suunnattu. Vuosia näin ajelin CX:llä ja GS:llä ja yhtä ainutta pitkien räpäytystä ei vastaan tulevilta tullut jos ajoin lyhyet päällä. 90/100 tuikut vaatii ehdottomasti tuon "valovahvari-releistyksen" koska muuten valokytkimestä voi tulla hieman notkea.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 01:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
r_a_n_u kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Minun mielestä beksin valot ovat kyllä ihan hyvät ihan vakiona.
Asiahan on silloin niiltä osin ihan ok. Kuva


Mielipiteitä on monia,toinen on tyytyväinen ja toinen taas ei :D



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 01:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Täytyy kyllä sanoa (vaikka tuossa just älämölösin) että BX:n umpiot ovat ihan loistavat jos ovat puhtaat ja polttimot lailliset.
Mutta, meissä on "lepakoita" on joka lähtöön. Ja tässä tarkoitan ihan oikeasti sitä näkökykyä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 08:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Kaapelimies kirjoitti:
Umpioiden pesu/vaihto, bilteman "valonvahvistinsarja" ja Wurthin H4.

Umpioiden pesu on taitolaji, ja usein enemmän hyötyä olisi lasin kiillotuksesta. Ennen pesua voi kokeilla kevyttä paineilmapuhallusta, sekin saa pölyt pois.
Ja tuo mainittu sarja ei sitten ole muuta kuin valmiiksi kytketty releistys, ei vahvista mitään mutta poistaa häviöitä.
Minkäs merkkisiä lamppuja Würth nykyisin kauppaa, siis kenen tavaraa omissa paketeissaan? Sinänsä outo firma kun sieltä ei voi tavallinen ihminen ostaa mitään vaikka liike on joka kylässä. Mutta halpahallista saa, "ammattilaislaatua"...

black_van kirjoitti:
Tai sitten etsii pienemmällä referenssillä olevat umpiot ja laittaa niiden rinnalle pienet lisäpitkät.

Ja nähdään lyhyillä vieläkin huonommin? Eli silmä tottuu valon määrään, ja hyvien pitkien jälkeen huonoilla lyhyillä on vieläkin pimeämpää.

r_a_n_u kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Mitä taas releisiin tulee niin kannattaa ensin mitata jännite

Voihan niitä tietenkin mittailla, mutta jos autossa alkuperäinen johdotus, niin turha homma. Ei se jännitehäviö mittaamalla pienene.

Ei pienene mutta vie huimat viitisen sekuntia aikaa varmistaa jos konepelti on jo auki. Voi sitten käyttää säästyneen ajan ja rahan vaikka punkkuun jos kuitenkin oli se poikkeus



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 10:18 

Viestit: 2699
zX-files kirjoitti:
Mitä taas releisiin tulee niin kannattaa ensin mitata jännite 1) polttimon kannalla ja 2) akun navoilla auton käydessä. Jos ero ei ole suuri niin releistys ei paljoa auta.

Voihan niitä tietenkin mittailla, mutta jos autossa alkuperäinen johdotus, niin turha homma. Ei se jännitehäviö mittaamalla pienene.

zX-files kirjoitti:
Ei pienene mutta vie huimat viitisen sekuntia aikaa varmistaa jos konepelti on jo auki. Voi sitten käyttää säästyneen ajan ja rahan vaikka punkkuun jos kuitenkin oli se poikkeus

Jännite-ero akku/lampunkanta on lisäreleistyksellä/alkuperäisellä johdotuksella n. 1,3 V. Jos nuo pari lukemaa mittaa punkkupäissään viidessä sekunnissa, niin saattaa päätyä suuruusluokaltaan eri tulokseen.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 11:23 

Viestit: 2699
Molemmat nimitykset, lisäreleistys ja valonvahvistin, ovat hieman harhaan johtavia. Se jujuhan on vetää mahdollisimman lyhyet, vahvat syöttöjohdot esim. 2,5 tai 4 mm² kaapelit akulta ajovalopolttimon kantaan. Sopivaan kohtaan tuota kaapelia asennetaan releet, joita alkuperäisen ajovalokytkennän avulla ohjataan. Alkuperäiseen kytkentään ei tarvitse mitenkään koskea, joten auto on helposti palautettavissa niiltä osin alkuperäiseksi, jos siihen sitten joskus tarvetta on.

Umpioiden pesun, josta ”Kaapelimies” mainitsi, voi tehdä ihan vedellä ja Fairyllä.

Ja ”Cikatti” ehdotti 100/90W:n polttimoita. Se konstihan on laiton, mutta valoa tulee kyllä hurjasti lisää. Jos niihin päätyy, silloin on myös ehdottomasti laitettava ne releet. Siitähän Cikatti myös muistuttaa. Ja toinen asia. Lampun kannoiksi sellaiset n. 1 cm vahvuiset, joissa johdon liittiminä ovat painonapilla vapautettavat jousikuormat. Ainoastaan ne kestävät pitkään.

Haittaa niistä ”satasista” ei tosiaan vastaantulijoille ole, mutta katsastaja kyllä ne huomaa. Eri asia sitten puuttuuko hän niihin. Katsastaja myös tietää sen, ettei niistä ole kenellekään haittaa, pelkästään etua liikenneturvallisuuden kannalta. Siksi ehkä hiljaisesti hyväksyvät ne, vaikka eivät ole ihan määräysten mukaisia. Nykyäänhän on uusien lamppujen myötä tullut huomattavastikin kirkkaampia valoja autoihin. Ja jotkut niistä myös häikäisevät.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 11:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Aikanaan Kadetissa käytin noita 100W H4:sia. Ilman lisäreleitä. Ja käteenhän se katkaisija sitten suli! Oli jännää kun lähdin talvipimeällä ohittamaan rekkaa, laitoin vilkun päälle ja valot katosi! :shock:
Räpläämällä sai taas päälle mutta eihän siitä maantien päälle ollut ennen katkaisijan (ja lamppujen) vaihtoa. Nuo H4:set on muutens vieläkin hyllyllä, 16 vuotta myöhemmin :mrgreen:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 12:15 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Jos valoteho on heikko niin ihan aikuisten oikeesti voin lämpimästi ja kirkkaasti suositella että ostat sen Bilteman valoreleistyssarjan ja tuollaiset extrakirkkautta antavat polttimot. :P
Ameriikan ihmeeseen laitoin tuon rele-johto-hässäkkä ja oli muuten ihan helppo homma. Ei tarvitse juottaa mitään. Sarjassa on tarvittavat liittimet ja ohjeet.
Lisäksi asensin jotkut Philipsin extra teho polttimot jotka minulla nyt on tuikkineet keulilla jo vuoden päivät, joten ei ne nyt minun mielestäni kovin usein hajoa... (n. 40 tkm).



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 12:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Kaapelimies kirjoitti:
Umpioiden pesu/vaihto, bilteman "valonvahvistinsarja" ja Wurthin H4. Näkee ja kestää..... Lisäksi voi ostaa kaupasta jotain Bo..- tai Ci..- alkuisia lisälyhtyjä keulalle, Hellahan sulla jo on, keittiössä..

Josta tulikin mieleen,että mullahan olis ylimääräsenä Bo... keltaiset ämpärisumarit ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 13:03 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä jännitteiden mittailu on asiallista. Siinä voi paljastua huonot liitokset, kontaktit., maadoitukset, jotka eivät tee hyvää valoillekaan. Huonokuntoisille liitoksille esim. 100W tekee niistä helposti lämpölähteitä. Perusteella: P= U x I, jossa I= liitoksessa kulkeva virta ja U= liitoksen yli jäävä jännite, jännitehäviö. P = teho. Esim: 1kpl 100W:n polttimoa 13V:n keskimääräisellä jännitteellä ottaa virtaa 7,6A. Jos liitoksen jännitehäviö olisi 0,5V= 3,8W hukkatehoa, joka on pois lampulta, ja muuttuu pelkäksi lämmöksi. Siksi myös riittävä johdinpoikkipinta on tarpeellista. Nämä ovat myös periaatteellista tietoa, jota voi hyvin soveltaa mihin kohteeseen vain.
Valaisimen sisäpuolinen huuhtelu tislatulla vedellä, jotta ei jäisi mahdollisia laikkuja ym. esim. kalkkipitoisesta vedestä. Jos hyvin pesee ja vain huljuttelemalla. Tolu on myös kelvollista pesuainetta?. Loppukuivattelu vain haihduttamalla aukkopuoli ylöspäin. Kosteus nousee ylöspäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 14:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
black_van kirjoitti:
r_a_n_u kirjoitti:
avbx kirjoitti:
Minun mielestä beksin valot ovat kyllä ihan hyvät ihan vakiona.
Asiahan on silloin niiltä osin ihan ok. Kuva


Mielipiteitä on monia,toinen on tyytyväinen ja toinen taas ei :D


Kun keltuaiset polttimot laitoin (näyttää korostavan ilmiötä), niin havaitsin, jotta pätkät ovat ihan kelvolliset, mutta pitkät aika huonot. Umpiot tuossa omassani ovat kuitenkin melkolailla uudet.

Apupitkiä tuo kaipaa. Kun jostain vain saisi oikeasti keltaiset H3:set, niin voisi nokalle asennellakin.

Minulla on jo pitkään ollut tapana vaihdella syksyllä uudet "pluspolttimot" oli vanhat kärvähtäneet tahi eivät. Noilla pääsee yleensä hyvin pimeän ajan yli, vaikka sitten peruspolttimoita lyhyempikestoiset olisivatkin. Jos sitten kärvähtää, niin kesäksi minulla on nurkat väärällään noita pois vaihdettuja vielä syttyviä polttimoita.

Syy tähän syksyiseen vaihteluun on ihan puhdas valoteho. Polttimot tummenevat jo puolessa vuodessa huomattavasti, kun niitä poltellaan niin taajaan.

Ps. Bexin keltavalot ovat tyylikysymys. Siihen en ihan parasta valotehoa nyt haekaan...



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 15:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Laitoin CX:ään valorelesarjan mallia Piltema pari vuotta sitten. Mittasin töpselistä ensin jännitteen auto käydessä ja se oli jotain 12.1 V ja kun kytkin releet ja mittasin niin tulos oli noin 13.2 V joten kyllä tuollakin valoteho paranee kummasti. CX:ssä tosin on tuo orkkis valokatkaisin aivan hurjan onneton, se sulaa joskus ihan omia aikojaan jo pelkästään normaaleilla polttimoilla.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 15:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Cikatti kirjoitti:
Mittasin töpselistä ensin jännitteen auto käydessä ja se oli jotain 12.1 V ja kun kytkin releet ja mittasin niin tulos oli noin 13.2 V joten kyllä tuollakin valoteho paranee kummasti.


Tuon valotehon nousun kyllä huomaa. Mutta niinkuin tuossa edellä avbx totesi, niin käyttöikää tuo lyhentää. Itse silti kannatan hieman lyhyempää (puolivuotta riittää) käyttöikää, kuin matalampaa valotehoa. Aika halpoja nuo polttimot kuitenkin ovat. Ja bexiin niitä vaihtelee ihan huvikseen, kun on tilaa :D



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 18:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2642
Paikkakunta: Päijät-Häme
Polttimoista, kun laitoin noi Bilteman releet niin uusin samalla polttimot, jotkut osramin nomraalimallit marketista. Kestivät 3kk... Philipsin jotkut extrakirkkaat kestivät myös 3kk. Wurthin H4 kesti 3 vuotta, sitten vaihtui BX ja polttimot. Mun näkökyky ei riitä kyllä huomaamaan halogeenivalon heikkenemistä käytön aikana, sehän ei tummu, toisinkuin esim. sätkän normi hehkulamppu.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Mittailin XMn voltit, auto käydessä ja lampunkannalta kiinni polttimossa eli kuorma oikea. Akulla 13.85V ja lampulla 12.49V eli saisi tuohon parannustakin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 21:00 

Viestit: 2699
zX-files kirjoitti:
Mittailin XMn voltit, auto käydessä ja lampunkannalta kiinni polttimossa eli kuorma oikea. Akulla 13.85V ja lampulla 12.49V eli saisi tuohon parannustakin.

Eli jännite putoaa n. 10 %.
BX:ssä pudotus on n. 12 % Suorajohdotus ja releet, jännite putoaa n. 3 %.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:ään valoa
ViestiLähetetty: 24.11.2009 22:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Toiselta foorumilta lainattua. Totuusarvosta ei ole tietoa

"
Lainaa:
Lamppu saa jatkuvaa ylijännitettä (yli 13,2 Volttia lampun kannalta mitattuna) - viiden prosentin lisäys (13,86V) puolittaa lampun eliniän ja kymmenen prosentin (14,52V) pudottaa eliniän neljännekseen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: