|
Kirjoittaja |
Viesti |
torneol
|
Viestin otsikko: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 03.01.2021 21:45 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
C4 Picasson ominaisuus oli, että sähköisen käppärin automaattisen kytkennän saattoi itse kytkeä pois päältä. C5:stä en sitä löydä.
Vaatiiko Möhkö itsensä narun jatkeeksi, että onnistuu?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 03.01.2021 21:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
torneol kirjoitti: Vaatiiko Möhkö itsensä narun jatkeeksi, että onnistuu? Ainakin 2012 lopussa valmistetussa onnistuu valikoista, ihan kuten ohjekirja neuvoo.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 03.01.2021 22:07 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Mulla 2012-mallisessa karvalakissa ei ole valikossa, mutta sen valinnan muistaakseni saa sinne Lexialla. On myös >P< - nappi ratin vasemmalla puolella, mutta siitä ei tapahdu mitään. Luulen, että pitää olla tietyssä tilassa, esim. virrat päällä jarru pohjassa tjsp jotta siitä toimii. En ole kokenut tarpeelliseksi, käytetty käsijarru on toimiva käsijarru 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
biätare
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 03.01.2021 22:39 |
Viestit: 305
|
x7:sta vm. 08 automaattikässärin saa pois päältä mitariston päävalikon kautta.
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 03.01.2021 22:45 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
No siellähän se, kuten Laakeri sanoi. C4 Picasson kohdalla tuota saattoi muistaakseni vaihtaa ajaessa, tässä pitää olla paikoillaan ja virta päällä. Se vähän sekoitti tuon etsimistä. Kuka sitä nyt ohjekirjaa...  . Vaikka luin kyllä sitäkin, mutta enpä tuota muistanut. Huomasin, että siinä istuessani auto oli nopeusmittarin mielestä liikkeessä, vaikka ei ollut edes käynnissä. Mittarin neula vähän pomppi ja välillä mentiin 5-6 km/h eikä tuo asetuksen tekeminen tietenkään silloin onnistunut. Mistähän se kertoo, kun auto "ajelee itsestään" vaikkei ole käynnissä? Joskus aikoinaan muistan 9000 Saabin nykineen kierroslukumittaria, kun akku oli finaalissa. Liekö tämä sitten samoja oireita?
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 03.01.2021 23:03 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
Ominaisuutenahan tuo on hieno. Jostain luin, että pakkasilla kannattaa harkita tuon käyttöä. Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä. Tämäkin odottaa sitä, että pääsee auton alle ja näkee asioita. Mm. kaapeleiden kunnon. Aikansa kestää, että uusi hankinta lunastaa luottamuksen; sitä kerätessä koitetaan disabloida ilmeisimmät ongelman aiheuttajat  .
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 03.01.2021 23:36 |
Viestit: 1209 Paikkakunta: Turku
|
torneol kirjoitti: Ominaisuutenahan tuo on hieno. Jostain luin, että pakkasilla kannattaa harkita tuon käyttöä. Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä. Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi.
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 07:05 |
Viestit: 432 Paikkakunta: Eurajoki
|
Tomaatissa käytettiin vaan katsastuksessa.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 10:03 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
yason kirjoitti: Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi. Näinhän se on, vierivä kivi ei sammaloidu. Uudemmissa toteutuksissa on vieläpä nuo vaijeritkin poistettu kokonaan ja sähkömoottorit on suoraan jarrusatuloissa = eipä muuten jumittele enää pakkasellakaan 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 10:52 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
HiTec kirjoitti: Näinhän se on, vierivä kivi ei sammaloidu. Uudemmissa toteutuksissa on vieläpä nuo vaijeritkin poistettu kokonaan ja sähkömoottorit on suoraan jarrusatuloissa = eipä muuten jumittele enää pakkasellakaan  Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 11:22 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
torneol kirjoitti: Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä. Taitavat sen toimilaitteen mukana tulevat vaijerit mennä ennen itse toimilaitetta. Säännöllisellä huollolla toki saanee niidenkin elinikää pidennettyä merkittävästi. Se vaijereineen toimitettava toimilaitepaketti muuten taisi maksaa Artikkelissa - hmm, olikohan kolmasosan siitä, mitä olisi ollut marmorilla. Ja aivan sama alkuperäisosa on kyseessä. Kovasti merkkiliike haluaa ainakin täällä työntää väkeä muiden merkkien asiakkaiksi. yason kirjoitti: Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi. Jep. Jos käsijarru jäätyy, on siinä yleensä jotain vikaa ja se pitää korjata. (Kaukoitäautoissa viat ovat toki vain ominaisuuksia, joten niissä ei tarvitse korjata). Xantiassa kerran jäätyi käsijarru ja syynä oli puhki kulunut vaijeri. Xantippa kirjoitti: Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa.  Juurihan työ kerroitte. On se kyllä näppärä, kun tuossa vetäisee kässärin päälle D:lläkin, kunhan vaan hetken pitää jalkaa jarrulla ja nopeus on suunnilleen nolla.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 12:10 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
Xantippa kirjoitti: Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa.  No ihan sama "satulamoottori" ratkaisu sitä on jo kyllä käytössä tuossa omassa PSA tuotteessanikin 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 15:53 |
Viestit: 146
|
Käsijarru voi jäätyä vaijeriongelmien takia ja se on oma tarinansa johon voi huollolla vaikuttaa.
Sekä mikä pahempi niin kun kässäri laitetaan päälle olipa systeemi mikä tahansa kun on riittävästi pakkasta niin lumensekainen kostea jarrupalan pinta jäätyy jarrulevyyn kiinni. Tuon takia olen ottanut talvella automaattisen kässärin päältä pois, uskoin kerrasta kun jäätyi.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 16:15 |
Viestit: 1169
|
Jalamari53 kirjoitti: Käsijarru voi jäätyä vaijeriongelmien takia ja se on oma tarinansa johon voi huollolla vaikuttaa.
Sekä mikä pahempi niin kun kässäri laitetaan päälle olipa systeemi mikä tahansa kun on riittävästi pakkasta niin lumensekainen kostea jarrupalan pinta jäätyy jarrulevyyn kiinni. Tuon takia olen ottanut talvella automaattisen kässärin päältä pois, uskoin kerrasta kun jäätyi. Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten. Minä olen suunnitellut hankkia matkaan akkukäyttöisen kuumailmapuhaltimen.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 16:54 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
Aakku kirjoitti: Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten. Öö... Ajotietokoneen valikoista näpsäsee sen käkän autom. toiminnan pois ja näin auton sammutuksen yhteydessä se ei enää vedä itse autom. sitä käkkää päälle. Miksi tuota varten pitäisi se käkkä ensin laittaa päälle? 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 16:57 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
HiTec kirjoitti: Aakku kirjoitti: Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten. Öö... Ajotietokoneen valikoista näpsäsee sen käkän autom. toiminnan pois ja näin auton sammutuksen yhteydessä se ei enää vedä itse autom. sitä käkkää päälle. Miksi tuota varten pitäisi se käkkä ensin laittaa päälle?  Ei sitä ole valikossa kaikissa.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 17:02 |
Viestit: 2154
|
Kuka sitä merkkivaloa haluaa katsoa mittaristossa, kun automatiikka poistettu?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 17:20 |
Viestit: 146
|
Vaikka minä katson mieluummin merkkivaloa ennenkuin rupean sulattelee jarruja. Ed. C6:ssa ei palanut tuo merkkivalo poisohjelmoinnin jälkeen, C5:ssa kylläkin ikävästi tillottaa.
Olipa eräässä myytävässä C5:ssa ilmoitettu käsijarruvikaa kun merkkivalo paloi eikä vetänyt päällä parkkeeratessa automaattisesti.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 18:02 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
Picassossa kattelin reilun vuoden. Ei juurikaan häirinnyt. Eikä häiritse tossa Möhkössäkään.
Tosin kun vehkeet on tarkastettu ja rasvattu, niin voisihan tuon ottaa käyttöön.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 19:16 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Tuo sähköinen käsijarru on lähtökohtaisesti aivan hölmö keksintö. Niissä autoissa jossa vaijerit,niin ne vaijerit rikkoutuvat aivan samalla tavalla kuin perinteisissäkin,erona vain älytön hinta,koska myydään alkuperäisenä "pakettina".Nykyäänhän näitä vaijereita saa tarvikkeena erikseenkin,mutta siitä huolimatta.. Ne autot taas jossa moottori integroitu satulaan:Alumiininen satula hapettuessaan halkaisee muovisen moottorin kotelon,ja aiheuttaa jumittumisen. Sitäpaitsi vaatii jarruja uusittaessa/huollettaessa diagnoosilaitteen jolla jarrumännät ajetaan sisään ja perussäätöön. Jos on niin heikko käsistään,ettei tavallista käsijarrua saa päälle,kannattanee harkita muuta kulkuvälinettä.
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 21:07 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen, kun vaijerit liikkuu liikaa johonkin suuntaan.
Olisiko jollakin kuvaa noista kyseisistä osista? Osaisi tutkia niiden kunnon...
|
|
|
|
 |
biätare
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 21:15 |
Viestit: 305
|
Torneol: Lainaa: Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen Muoviosat löytyy satulan päästä. Siellä on musta roikkuva ohjuri ja vaijerin päässä valkoiset muoviosat. Ohjuri kuluu puhki, jolloin vaijerin kulma muuttuu ja valkoiset osat joutuvat vääntöön ja hajoavat. Auto-artillekista saa osat. Eivät maksa montaa euroa.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 21:40 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
HiTec kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa.  No ihan sama "satulamoottori" ratkaisu sitä on jo kyllä käytössä tuossa omassa PSA tuotteessanikin  Toivoa sopii ettei ole sama konstruktio mitä oli vm. 2008 Passatissa. Pakkaskelillä auto jäi useaan otteeseen pihaan kun käsijarru ei vapautunut. Täytyy koputtaa puuta, mutta näin kahdeksaan vuoteen X7 kanssa ei ole ollut kertaakaan ongelmia käsijarrussa pl. kerran huonon akun takia tuli kaikenlaisia jarruihin yms. liittyviä vikailmoituksia ja piti manuaalisesti vapauttaa käsijarru että pääsi jatkamaan matkaa. Xantioihin sai kyllä vaijereita vaihdella ihan eri tahtiin.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 21:52 |
Viestit: 1114
|
biätare kirjoitti: Torneol: Lainaa: Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen Muoviosat löytyy satulan päästä. Siellä on musta roikkuva ohjuri ja vaijerin päässä valkoiset muoviosat. Ohjuri kuluu puhki, jolloin vaijerin kulma muuttuu ja valkoiset osat joutuvat vääntöön ja hajoavat. Auto-artillekista saa osat. Eivät maksa montaa euroa. Virallinen nimi on Ohjain käsijarruvaijerin pään Varaosanumero 471911 Ihan merkkiliikkeestä saa yhteensä alle 9 eurolla molemmille puolille.
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi Lähetetty: 04.01.2021 22:13 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Northstar kirjoitti: Tuo sähköinen käsijarru on lähtökohtaisesti aivan hölmö keksintö. Loistava keksintö. Säästää paljon tilaa keskikonsolista ja menee tosiaan näppärästi automaattisesti päälle aina, kun sitä tarvitsee. Toki esim. kotiasemaan pysähtyvät lasinpyyhkijätkin ovat aivan turha keksintö, kun kuka nyt ei osaisi pysäyttää manuaalisestikin siihen kohtaan ja sitten siellä ei olisi sitä rikkoutuvaa rajakytkintä ja releen pitopiiriä. Ja sitten se vilkun automaattipalautus - eikö nyt jokainen osaa itse ottaa vilkun pois päältä? Suotta on viiksikytkimessä hajoamassa se palautusmekanismi. Ja syylärin flektin automaattiohjaus sitten: Täysin turha! Voisihan kuljettaja kytkeä flektin päälle aina tarpeen mukaan. Suotta siellä on anturi hajoamassa. Miten pitkään jatketaan? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|