Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 58 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 03.01.2021 21:45 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
C4 Picasson ominaisuus oli, että sähköisen käppärin automaattisen kytkennän saattoi itse kytkeä pois päältä. C5:stä en sitä löydä.

Vaatiiko Möhkö itsensä narun jatkeeksi, että onnistuu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 03.01.2021 21:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
torneol kirjoitti:
Vaatiiko Möhkö itsensä narun jatkeeksi, että onnistuu?
Ainakin 2012 lopussa valmistetussa onnistuu valikoista, ihan kuten ohjekirja neuvoo.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 03.01.2021 22:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mulla 2012-mallisessa karvalakissa ei ole valikossa, mutta sen valinnan muistaakseni saa sinne Lexialla.

On myös >P< - nappi ratin vasemmalla puolella, mutta siitä ei tapahdu mitään. Luulen, että pitää olla tietyssä tilassa, esim. virrat päällä jarru pohjassa tjsp jotta siitä toimii. En ole kokenut tarpeelliseksi, käytetty käsijarru on toimiva käsijarru :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 03.01.2021 22:39 

Viestit: 305
x7:sta vm. 08 automaattikässärin saa pois päältä mitariston päävalikon kautta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 03.01.2021 22:45 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
No siellähän se, kuten Laakeri sanoi. C4 Picasson kohdalla tuota saattoi muistaakseni vaihtaa ajaessa, tässä pitää olla paikoillaan ja virta päällä. Se vähän sekoitti tuon etsimistä. Kuka sitä nyt ohjekirjaa... :oops:. Vaikka luin kyllä sitäkin, mutta enpä tuota muistanut.

Huomasin, että siinä istuessani auto oli nopeusmittarin mielestä liikkeessä, vaikka ei ollut edes käynnissä. Mittarin neula vähän pomppi ja välillä mentiin 5-6 km/h eikä tuo asetuksen tekeminen tietenkään silloin onnistunut.

Mistähän se kertoo, kun auto "ajelee itsestään" vaikkei ole käynnissä? Joskus aikoinaan muistan 9000 Saabin nykineen kierroslukumittaria, kun akku oli finaalissa. Liekö tämä sitten samoja oireita?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 03.01.2021 23:03 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Ominaisuutenahan tuo on hieno. Jostain luin, että pakkasilla kannattaa harkita tuon käyttöä. Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä.

Tämäkin odottaa sitä, että pääsee auton alle ja näkee asioita. Mm. kaapeleiden kunnon.

Aikansa kestää, että uusi hankinta lunastaa luottamuksen; sitä kerätessä koitetaan disabloida ilmeisimmät ongelman aiheuttajat :D.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 03.01.2021 23:36 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
torneol kirjoitti:
Ominaisuutenahan tuo on hieno. Jostain luin, että pakkasilla kannattaa harkita tuon käyttöä. Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä.


Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 07:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 432
Paikkakunta: Eurajoki
Tomaatissa käytettiin vaan katsastuksessa.



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 10:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
yason kirjoitti:
Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi.

Näinhän se on, vierivä kivi ei sammaloidu. Uudemmissa toteutuksissa on vieläpä nuo vaijeritkin poistettu kokonaan ja sähkömoottorit on suoraan jarrusatuloissa = eipä muuten jumittele enää pakkasellakaan 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 10:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
HiTec kirjoitti:
Näinhän se on, vierivä kivi ei sammaloidu. Uudemmissa toteutuksissa on vieläpä nuo vaijeritkin poistettu kokonaan ja sähkömoottorit on suoraan jarrusatuloissa = eipä muuten jumittele enää pakkasellakaan 8-)


Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. :mrgreen:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 11:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
torneol kirjoitti:
Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä.
Taitavat sen toimilaitteen mukana tulevat vaijerit mennä ennen itse toimilaitetta. Säännöllisellä huollolla toki saanee niidenkin elinikää pidennettyä merkittävästi. Se vaijereineen toimitettava toimilaitepaketti muuten taisi maksaa Artikkelissa - hmm, olikohan kolmasosan siitä, mitä olisi ollut marmorilla. Ja aivan sama alkuperäisosa on kyseessä. Kovasti merkkiliike haluaa ainakin täällä työntää väkeä muiden merkkien asiakkaiksi.
yason kirjoitti:
Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi.
Jep. Jos käsijarru jäätyy, on siinä yleensä jotain vikaa ja se pitää korjata. (Kaukoitäautoissa viat ovat toki vain ominaisuuksia, joten niissä ei tarvitse korjata). Xantiassa kerran jäätyi käsijarru ja syynä oli puhki kulunut vaijeri.
Xantippa kirjoitti:
Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. :mrgreen:
Juurihan työ kerroitte. On se kyllä näppärä, kun tuossa vetäisee kässärin päälle D:lläkin, kunhan vaan hetken pitää jalkaa jarrulla ja nopeus on suunnilleen nolla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 12:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
Xantippa kirjoitti:
Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. :mrgreen:

No ihan sama "satulamoottori" ratkaisu sitä on jo kyllä käytössä tuossa omassa PSA tuotteessanikin 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 15:53 

Viestit: 146
Käsijarru voi jäätyä vaijeriongelmien takia ja se on oma tarinansa johon voi huollolla vaikuttaa.

Sekä mikä pahempi niin kun kässäri laitetaan päälle olipa systeemi mikä tahansa kun on riittävästi pakkasta niin lumensekainen kostea jarrupalan pinta jäätyy jarrulevyyn kiinni.
Tuon takia olen ottanut talvella automaattisen kässärin päältä pois, uskoin kerrasta kun jäätyi.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 16:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Jalamari53 kirjoitti:
Käsijarru voi jäätyä vaijeriongelmien takia ja se on oma tarinansa johon voi huollolla vaikuttaa.

Sekä mikä pahempi niin kun kässäri laitetaan päälle olipa systeemi mikä tahansa kun on riittävästi pakkasta niin lumensekainen kostea jarrupalan pinta jäätyy jarrulevyyn kiinni.
Tuon takia olen ottanut talvella automaattisen kässärin päältä pois, uskoin kerrasta kun jäätyi.

Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten.
Minä olen suunnitellut hankkia matkaan akkukäyttöisen kuumailmapuhaltimen.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 16:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
Aakku kirjoitti:
Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten.

Öö... Ajotietokoneen valikoista näpsäsee sen käkän autom. toiminnan pois ja näin auton sammutuksen yhteydessä se ei enää vedä itse autom. sitä käkkää päälle. Miksi tuota varten pitäisi se käkkä ensin laittaa päälle? :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 16:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
HiTec kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten.

Öö... Ajotietokoneen valikoista näpsäsee sen käkän autom. toiminnan pois ja näin auton sammutuksen yhteydessä se ei enää vedä itse autom. sitä käkkää päälle. Miksi tuota varten pitäisi se käkkä ensin laittaa päälle? :?

Ei sitä ole valikossa kaikissa.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 17:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
Kuka sitä merkkivaloa haluaa katsoa mittaristossa, kun automatiikka poistettu?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 17:20 

Viestit: 146
Vaikka minä katson mieluummin merkkivaloa ennenkuin rupean sulattelee jarruja. Ed. C6:ssa ei palanut tuo merkkivalo poisohjelmoinnin jälkeen, C5:ssa kylläkin ikävästi tillottaa.

Olipa eräässä myytävässä C5:ssa ilmoitettu käsijarruvikaa kun merkkivalo paloi eikä vetänyt päällä parkkeeratessa automaattisesti.



GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 18:02 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Picassossa kattelin reilun vuoden. Ei juurikaan häirinnyt. Eikä häiritse tossa Möhkössäkään.

Tosin kun vehkeet on tarkastettu ja rasvattu, niin voisihan tuon ottaa käyttöön.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 19:16 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Tuo sähköinen käsijarru on lähtökohtaisesti aivan hölmö keksintö.
Niissä autoissa jossa vaijerit,niin ne vaijerit rikkoutuvat aivan samalla tavalla kuin perinteisissäkin,erona vain älytön hinta,koska myydään alkuperäisenä "pakettina".Nykyäänhän näitä vaijereita saa tarvikkeena erikseenkin,mutta siitä huolimatta..
Ne autot taas jossa moottori integroitu satulaan:Alumiininen satula hapettuessaan halkaisee muovisen moottorin kotelon,ja aiheuttaa jumittumisen.
Sitäpaitsi vaatii jarruja uusittaessa/huollettaessa diagnoosilaitteen jolla jarrumännät ajetaan sisään ja perussäätöön.
Jos on niin heikko käsistään,ettei tavallista käsijarrua saa päälle,kannattanee harkita muuta kulkuvälinettä.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 21:07 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen, kun vaijerit liikkuu liikaa johonkin suuntaan.

Olisiko jollakin kuvaa noista kyseisistä osista? Osaisi tutkia niiden kunnon...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 21:15 

Viestit: 305
Torneol:
Lainaa:
Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen

Muoviosat löytyy satulan päästä. Siellä on musta roikkuva ohjuri ja vaijerin päässä valkoiset muoviosat. Ohjuri kuluu puhki, jolloin vaijerin kulma muuttuu ja valkoiset osat joutuvat vääntöön ja hajoavat. Auto-artillekista saa osat. Eivät maksa montaa euroa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
HiTec kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. :mrgreen:

No ihan sama "satulamoottori" ratkaisu sitä on jo kyllä käytössä tuossa omassa PSA tuotteessanikin 8-)


Toivoa sopii ettei ole sama konstruktio mitä oli vm. 2008 Passatissa. Pakkaskelillä auto jäi useaan otteeseen pihaan kun käsijarru ei vapautunut. Täytyy koputtaa puuta, mutta näin kahdeksaan vuoteen X7 kanssa ei ole ollut kertaakaan ongelmia käsijarrussa pl. kerran huonon akun takia tuli kaikenlaisia jarruihin yms. liittyviä vikailmoituksia ja piti manuaalisesti vapauttaa käsijarru että pääsi jatkamaan matkaa. Xantioihin sai kyllä vaijereita vaihdella ihan eri tahtiin.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 21:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
biätare kirjoitti:
Torneol:
Lainaa:
Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen

Muoviosat löytyy satulan päästä. Siellä on musta roikkuva ohjuri ja vaijerin päässä valkoiset muoviosat. Ohjuri kuluu puhki, jolloin vaijerin kulma muuttuu ja valkoiset osat joutuvat vääntöön ja hajoavat. Auto-artillekista saa osat. Eivät maksa montaa euroa.


Virallinen nimi on

Ohjain käsijarruvaijerin pään
Varaosanumero 471911

Ihan merkkiliikkeestä saa yhteensä alle 9 eurolla molemmille puolille.



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sähköisen käsijarrun disablointi
ViestiLähetetty: 04.01.2021 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Northstar kirjoitti:
Tuo sähköinen käsijarru on lähtökohtaisesti aivan hölmö keksintö.
Loistava keksintö. Säästää paljon tilaa keskikonsolista ja menee tosiaan näppärästi automaattisesti päälle aina, kun sitä tarvitsee.

Toki esim. kotiasemaan pysähtyvät lasinpyyhkijätkin ovat aivan turha keksintö, kun kuka nyt ei osaisi pysäyttää manuaalisestikin siihen kohtaan ja sitten siellä ei olisi sitä rikkoutuvaa rajakytkintä ja releen pitopiiriä. Ja sitten se vilkun automaattipalautus - eikö nyt jokainen osaa itse ottaa vilkun pois päältä? Suotta on viiksikytkimessä hajoamassa se palautusmekanismi. Ja syylärin flektin automaattiohjaus sitten: Täysin turha! Voisihan kuljettaja kytkeä flektin päälle aina tarpeen mukaan. Suotta siellä on anturi hajoamassa. Miten pitkään jatketaan? :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 58 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: