IJN kirjoitti:
Plugarihybridi olisi itselleni ja kaltaisilleni oikein näppärä tavallisissa 10-40 km työmatka-ajoissa ja sillä onnistuu kevyesti myös pitkät reissut. Uudet ovat halvimmillaan 30k€ ja vuotuinen säästö polttoainekuluissa 1-2k€ jos noin puolet ajosta olisi sähköllä ja puolet bensalla. Säästö polttoaineessa kompensoi vain osan arvonalenemasta, ja verrattuna johonkin 5-10k€ käytettyyn bensarosvoon ei todellista säästöä pääse syntymään edes nollakorkojen aikana velaksi ostaen. Bensan hintaa nostamalla tilanne on kyllä korjattavissa

Mutta jos toinen vaihtoehto plugarille olisi muutaman tonnin halvempi uusi perinteinen polttomoottoriversio, silloin ne tonnit plugarista kannattaisi kyllä maksaa.
Täyssähköissä ei ole sellaisia joita voisin ajatella, vielä. Kovasti tuntuu julkinen paine oleva nimenomaan täyssähköjen hankintoihin. Valtiotahon tulisi niiden tekniikan kehittymistä ja hintojen halpenemista odotellessa keskittyä nyt enemmän latausverkoston ja siihen liittyvän infran kehittämiseen kuin ajoneuvojen hankintatukiin. Sähköautot tulevat kyllä tekniikan sallimaa tahtia muutenkin.
Kamalan hankalaa on nykyään auton hankinta

Ennen oli selvä peli, että paljon ajava hankki dieselin ja muut sitten ajelivat bensalla -ja vähän enemmin asiasta kiinnsotuneet vaikka kaasulla tai etanolilla. Työkuvioiden muuttumisen vuoksi minulle tulisi mahdollisuus työsuhdeautoon. En vaan yhtään tiedä, mikä olisi järkevä, sillä tähän asti käyttöauto on ollut vain työkalu, jonka pitää täyttää tietyt vaatimukset ja olla halpa ostaa ja ylläpitää. Nykyiset vaatimukseni on oikein hyvin täyttänyt vm. 2005 C4 1,6 -itraisella bensakoneella.
Millaista tavallisen palkansaajan ulottuvissa olevaa uutta autoa suosittelisitte, jos käyttö on seuravaa:
-työmatka 140km/päivä 3-5 kertaa viikossa, muuten ajo pääsääntöisesti kaupunkipyörittely
-useampia reissuja vuodessa Balttiaan sukuloimaan (päiväkohtainen ajomatka helposti 300-400km)
-vanhan omakotitalon kunnostus ja ylläpito vaatii peräkärryn käyttöä
-seuraava auto voisi olla C4:n kokoluokkaa, mutta mielellään farmarimalli
Onko toivokaan löytää vähäpäästöistä autoa, joka taipuisi monenlaiseen tarpeeseen? Varmaan joku perusmallinen bensakoneella oleva auto olisi kuitenkin minulle fiksumpi?
Sellainenkin asia tuli mieleen, että mitähän sähköautolle tapahtuu, jos sen jättää lentokentän parkkiin vaikka kahdeksi viikoksi? Vieläkö sillä työreissun jälkeen pääsee kentältä kotiin Lahteen?
Nykyään taitaa olla niin että monet yritykset itse haluavat "pelastaa maapallon",ja määräävät mitä autoja saa hankkia työsuhdeautoksi.
Tietysti,jos on autoetu,niin silloinhan loppujen lopuksi merkillä ja mallilla ei ole väliä.Eli voi aivan hyvin hankkia Rellun,Fiatin ta vaikka Alfan..Ihan sama miten paska auto,koska jos (Kun) vikaa tulee niin ei tarvitse kuin pudottaa avaimet merkkiliikkeen huoltotiskille ja kuitata sijaisauto.