|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 20.02.2021 03:42 |
Viestit: 1878
|
|
Molemmat veronkiertomalleja. Miksi VAN vaan onnistui paremmin?
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 20.02.2021 10:02 |
Viestit: 535
|
|
Varmaan siitä 1.6 GTI stä puhe? Ihan onnistunut keksintöhän sekin oli.. toki 1.9 paljon pareempi.
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 20.02.2021 11:35 |
Viestit: 1878
|
|
Kuten otsikossa todetaan, BX GTi eli II-veroluokkaan ranetettu 1.6 ruiskulla ja paremmilla penkeillä.
Alkuperäinen BX 19 GTi ja BX 19 GTi 16 Valve ei tähän vertailuun tosiaankaan kuulu.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 20.02.2021 11:53 |
Viestit: 3153 Paikkakunta: Korpilahti
|
|
Eri käyttäjäryhmät kohteena? Veronkiertokin vähän eri tavalla, GTi meni pienempään veroluokkaan moottorin tilavuuden takia, VAN taas pakettiautona reilusti halvemmaksi verokohtelun täysin erilaisuuden takia...
GTi oli omaan makuun muuten mukava, mutta alavääntö oli unohtunut asentaa mukaan. VANissa, myös yksi-kutosessa, oli vääntöä enemmänkin mutta se taas oli enemmän imusarja-kaasari -paketin ansiota kuin minkään muun. Ja kyllä GTi:stäkin tuli vallan kiva, kun sen tiheästi välitetyn vaihteiston vaihtoi pehmeätoimiseen automaattiin, momentinmuuntimella sai kaivattua alavääntöäkin käyttöön... Matkanteossa VANia mukavampi, etenkin jos matkalaisia on enemmän kuin kaksi...
Muutenhan GTi täytti GT -auton määritelmän, ripeää matkustusmukavuutta, kunhan ei häiriintynyt korkealle kiertävästä koneesta. Omaan korvaan ei ole koskaan asettunut korkealle kiertävät moottorit, eikä mukavuuteen se että saa (joutuu?) hämmentämään vaihdekepakkoa ahkerasti. Enemmän kilpa-ajoon soveltuvaa se jatkuva vaihtaminen, ei nopeaan matkantekoon...
Jos taas oli enemmän kuskattavaa, siis esineitä yms eikä ihmisiä, silloin taas VAN oli parempi. Kuormaakin kesti ottaa reilusti kyytiin, ajoasennon siitä häiriintymättä. Kevyen kaman kanssa kattopattikin luettiin eduksi, eikä se patti tainnut aeromystiikkaakaan pahemmin sotkea...
Veronkiertoajatus taisi toimia paremmin Italiassa, joka oli GTi:n toinen kohdemaa. Olisiko sitten VAN menestynyt Italiassa, tainnut tuolloin käydä kenelläkään edes mielessä..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 20.02.2021 12:06 |
Viestit: 2164
|
|
BX 16 Gti:lle oli varmasti verotuksellisesti enemmän kaikkiaan kysyntää eri puolilla Eurooppaa, kuten meilläkin sitä myytiin kohtuullisen hyvin halvemman autoedun verotuksen vuoksi.
BX Vanin haluttavuus taas perustui täysin omaan maakohtaiseen vero käytäntöön paketti-autona ja olihan niitä muitakin Suomessa veistettyjä samasta syystä, kuten Mitsubishi Space Wagon, Subaru Pick-Up jatketulla lavalla ym. Meillähän on aina ollut nokkelia ratkaisuita kiertää autoveroa jo vuosikymmeniä. 60-70 luvulla piilofarmarit, 70 luvun puolivälin jälkeen Toyota Timangi ja Mosse Pick-Up, sitten nämä 80 luvun lopun BX Van, saksalaiset farmarit samanlaisella pahkalla katolla. Oma lukunsa oli vielä jenkki farmarit, Camarot ja Trans Amit Pick-Uppeina ym. Hommahan jatkuu vieläkin eri 4 veto autojen muodossa.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 20.02.2021 12:29 |
Viestit: 7835 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
Eikös 16 GTi ollut vain muutamassa euroopan maassa? Suomen lisäksi muistaakseni Belgia ja Italia?
Täällä tuolla veroluokalla käsittääkseni tähdättiin työsuhdeautomarkkinoille.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 20.02.2021 16:17 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Teuski kirjoitti: Eikös 16 GTi ollut vain muutamassa euroopan maassa? Suomen lisäksi muistaakseni Belgia ja Italia?
Täällä tuolla veroluokalla käsittääkseni tähdättiin työsuhdeautomarkkinoille. Taisi olla vain Italia Suomen lisäksi.
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 17.03.2021 09:49 |
Viestit: 7835 Paikkakunta: Eurajoki
|
betaromeo kirjoitti: Meillähän on aina ollut nokkelia ratkaisuita kiertää autoveroa jo vuosikymmeniä. 60-70 luvulla piilofarmarit, 70 luvun puolivälin jälkeen Toyota Timangi ja Mosse Pick-Up, Tuohon Timangiin sen verran, että siinähän ei ollut mitään suomimuutoksia verojen kiertämiseksi, vaan sattui nippanappa sopimaan sellaisenaan verovapaaksi pakettiautoksi. Sitä toki myytiin nuorison huvirassiksi, mutta siinä mielessä poikkesi noista muista, että mitään ei autossa tarvinnut muuttaa. Sen vuoksihan säädettiin ns. lex timangi, jolla lavan minimipituus nostettiin 185 senttiin ja sitä myöden saatiin nuo myöhemmät jatketut pikkupickupit. Vähän on jäänyt kaivelemaan kun vuosituhannen taitteen tienoilla tuli yksi kappale Timangeja tuhottua, meni pellolla katon kautta ympäri  80-luvun jenkkifarmarithan saisi nykyään muutoskatsastettua henkilöautoiksi halvalla, mutta mistäs niihin niitä kadotettuja penkkejä enää saisi? Mobilisti-lehtihän teki tuollaisen muutoksen, oli kait ensimmäinen uuden lain mukainen vastaava muutos Suomessa silloin. Olishan se aika reteetä jos olisi vaikka tollanen Subaru Pick-up ja muutoskatsastaisi sen lyhyemmäksi  BX breakitkin on haluttuja, ja vanistahan sellaisen saisi. Mutta olishan se viispaikkainen Van silti vielä hienompi 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Macinaggio
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 17.03.2021 15:53 |
Viestit: 85 Paikkakunta: Espoo
|
Teuski kirjoitti: betaromeo kirjoitti: ... 80-luvun jenkkifarmarithan saisi nykyään muutoskatsastettua henkilöautoiksi halvalla, mutta mistäs niihin niitä kadotettuja penkkejä enää saisi? Mobilisti-lehtihän teki tuollaisen muutoksen, oli kait ensimmäinen uuden lain mukainen vastaava muutos Suomessa silloin...  Noihin jenkkifarmareihin liittyi hupaisa lain porsaanreikä: Jos auton omapaino alitti 1800 kg, vaadittiin tuo BX vanissakin oleva kattopahkura. Jos auton omapaino ylitti 1800 kg, tuli rangaistuksena 80 km/h nopeusrajoitus. Jos auton omapaino oli tasan 1800 kg, ???  . Kävin työkseni 80-luvulla aika usein katsastuskonttorilla ja monta kertaa naurettiin kun kaverit kävivät painottamassa autojaan ja sitten taas ties kuinka monennen kerran vaa'alle että saatiin paino kohdalleen.
|
|
|
|
 |
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 17.03.2021 18:06 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Teuski kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Meillähän on aina ollut nokkelia ratkaisuita kiertää autoveroa jo vuosikymmeniä. 60-70 luvulla piilofarmarit, 70 luvun puolivälin jälkeen Toyota Timangi ja Mosse Pick-Up, Tuohon Timangiin sen verran, että siinähän ei ollut mitään suomimuutoksia verojen kiertämiseksi, vaan sattui nippanappa sopimaan sellaisenaan verovapaaksi pakettiautoksi. Sitä toki myytiin nuorison huvirassiksi, mutta siinä mielessä poikkesi noista muista, että mitään ei autossa tarvinnut muuttaa. Sen vuoksihan säädettiin ns. lex timangi, jolla lavan minimipituus nostettiin 185 senttiin ja sitä myöden saatiin nuo myöhemmät jatketut pikkupickupit. Vähän on jäänyt kaivelemaan kun vuosituhannen taitteen tienoilla tuli yksi kappale Timangeja tuhottua, meni pellolla katon kautta ympäri  80-luvun jenkkifarmarithan saisi nykyään muutoskatsastettua henkilöautoiksi halvalla, mutta mistäs niihin niitä kadotettuja penkkejä enää saisi? Mobilisti-lehtihän teki tuollaisen muutoksen, oli kait ensimmäinen uuden lain mukainen vastaava muutos Suomessa silloin. Olishan se aika reteetä jos olisi vaikka tollanen Subaru Pick-up ja muutoskatsastaisi sen lyhyemmäksi  BX breakitkin on haluttuja, ja vanistahan sellaisen saisi. Mutta olishan se viispaikkainen Van silti vielä hienompi  Noita takapenkkejähän saa romiksilta USA:sta,ja jos haluaa entisöidä alkuperäiskuntoon,niin verhoilut vaikka täältä : https://www.rockauto.com/en/catalog/che ... cover,1316
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
Sokeri_Sakari
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 17.03.2021 18:14 |
Viestit: 91 Paikkakunta: Loppi
|
|
Eikös maahanutojat ruuvailleet turboja pienimoottorisiin malleihin, työsuhdeauton veroluokassa ei tainnut olla kerrointa ahdetuille ? Jonkun tietäjän pitäisi kirjoittaa kirja näistä kaikista autovero yms. kikkailuista. Vai onko jo tälläinen olemassa ? Miten tuo BX GTi ylipäätään, eipä tainnut olla sitikalla oikein "nimeä" GT-piireissä. Lisäksi BX oli neliovisena "pappamalli". Konsernin GTi taisi olla ralleissa menestynyt 205-pösö.
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 18.03.2021 09:40 |
Viestit: 2164
|
Sokeri_Sakari kirjoitti: Eikös maahanutojat ruuvailleet turboja pienimoottorisiin malleihin, työsuhdeauton veroluokassa ei tainnut olla kerrointa ahdetuille ? Jonkun tietäjän pitäisi kirjoittaa kirja näistä kaikista autovero yms. kikkailuista. Vai onko jo tälläinen olemassa ? Miten tuo BX GTi ylipäätään, eipä tainnut olla sitikalla oikein "nimeä" GT-piireissä. Lisäksi BX oli neliovisena "pappamalli". Konsernin GTi taisi olla ralleissa menestynyt 205-pösö. Olisikin mielenkiintoinen saada kirja, miten valtiovalta on yrittänyt estää kikkailun kansalaisilta saada edullisempia autoja ja mitä mielikuvituksellisempia keinoja kansa keksikään? Siinä Teuski on oikeassa, että Timangi oli aivan laillinen tullessaan, mutta nopeasti valtio keksi keinon keinotekoisesti kieltää sen. Laki olisi tainnut tulla nopeamminkin voimaan, jollei Konela olisi YYA hengessä saanut pitkitettyä sitä Mosse Pick Up:n varjolla, joita oli jo keritty tuomaan maahan. Kirjaan voisi tutkia merimies autot, piilofarmarit, YK autot, henkilöfarmarit pakettiautoina, henkilöautot pakettiautoina, kuten esim. Cadillac Eldorado paku, Mersun W124 4-matic tasan 1800kg painoisena lyijy pohjapanssarilla, korinvaihdot MB 300 W124 avo, kun otteessa luki ambulance ja unohtamatta CX:iä, rakennetut autot, De Tomaso Pathera, jonka vertailu autona käytettiin Fiat X 1/9, ainoa Land Cruiser aikanaan, mikä oli Suomessa kuormaauto, jonka toin maahan, nykyäänkin niillä kikkailaan Master merkin alla. Näitä on varmaan paljon muitakin, joten helposti yhden kirjan saisi aikaiseksi hauskojen yksityiskohtien kera.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 18.03.2021 09:52 |
Viestit: 7835 Paikkakunta: Eurajoki
|
betaromeo kirjoitti: De Tomaso Pathera, jonka vertailu autona käytettiin Fiat X 1/9 No tästä olis kyllä mielenkiintoista kuulla lisää 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 18.03.2021 10:05 |
Viestit: 2164
|
Teuski kirjoitti: betaromeo kirjoitti: De Tomaso Pathera, jonka vertailu autona käytettiin Fiat X 1/9 No tästä olis kyllä mielenkiintoista kuulla lisää  Kaivelen muistin sopukoita päivällä, miten se meni, mutta monia vaiheita sen kohdalla koettiin!  Tullimiehen mielestä kuitenkin oli yhdennäköisyyttä, vaikka hinta ei ja saattoihan siellä papereiden välissä olla jotain, mikä auttoi hiukan ummistamaan silmiä? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 18.03.2021 11:59 |
Viestit: 1527 Paikkakunta: The City of Häijää
|
|
Toi käytettynä tuodun auton verotusarvon määräämiseksi keksittävä vertailuauto oli kyllä jotain käsittämätöntä. Itsellä käytettiin Reliant Scimitar GTE:n (joka on etumoottorinen, nelipaikkainen umpikorinen auto) vertailuautoksi Opel Speedsteriä (2-paikkainen keskimoottorinen avoauto). Kovasti saman oloinen ja näköinen BMW 1-sarja ei esimerkiksi olisi käynyt mitenkään?
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Miksi BX VAN oli onnistuneempi kuin BX GTi? Lähetetty: 19.03.2021 17:19 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Sokeri_Sakari kirjoitti: Eikös maahanutojat ruuvailleet turboja pienimoottorisiin malleihin, työsuhdeauton veroluokassa ei tainnut olla kerrointa ahdetuille ? Jonkun tietäjän pitäisi kirjoittaa kirja näistä kaikista autovero yms. kikkailuista. Vai onko jo tälläinen olemassa ? Miten tuo BX GTi ylipäätään, eipä tainnut olla sitikalla oikein "nimeä" GT-piireissä. Lisäksi BX oli neliovisena "pappamalli". Konsernin GTi taisi olla ralleissa menestynyt 205-pösö. Ainakin Sierrasta tehtiin ns. Stockmann Turbo:  Mobiliassa oli joitain vuosia sitten näyttely aiheesta veronkierrot. Oli petrooli-saabia ja Firebird pick-uppia. Nerokkaasti on kansalaisia verotuksella ohjattu.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
|