|
Kirjoittaja |
Viesti |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.01.2020 22:11 |
Viestit: 2666
|
Näkyy olevan sen verran suosittu ketju että kirjoitetaanpas väliin hieman varoitusta uusille harrastajille. Kiinalaisten tuottamien Diagbox-piuhojen laatu on viimeisen vuoden-parin aikana tipahtanut jyrkästi. Ongelma on asiasta paljon tietävien osapuolien mukaan se (eli näitä euroopassa jälleenmyyvien tahojen joita on muutama mm. englannissa), että ne valkoiset NEC:n releet joita se toinen piirilevy on täynnä ovat nykyään järkiään kopiokamaa ja erittäin huonolaatuista sellaista. Seurauksena on se, että osa OBD-pistukan nastoista ei kytkeydy oikein tai joka kerta -> osa ecuista jää löytymättä.
Itse piti tilata kolme eri piuhaa kolmelta eri myyjältä että sai jotenkin homman toimimaan. Yksi ei päässyt kuin hydrauliikka-ecuun, toinen taas ei koskaan sinne. Kolmas pääsi ainoana esimerkiksi Xantian ilmastointiin mutta ei koskaan suostunut tunnistamaan 2.7-diisselin Siemens-ecua. Kaikki olivat ns.full-chip versioita ja saman näköisiä päältä ja sisältä.
Minulla oli vielä jonkin aikaa sitten täydellisesti toimiva vanha piuha, jolla pääsi joka ecuun ja aina säästä ja kuun asennosta riippumatta. Se meni toiselle foorumilaiselle. Olisinpa silloin tiennyt ettei noita hyvin toimivia enää ole saatavilla.
Tai jos on, kertokaapa muillakin mistä olette tilanneet!
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.01.2020 22:24 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
ds-jekkeri kirjoitti: Tässäpä aihe josta joku voisi helposti kirjoittaa väitöskirjatasoisen tutkielman: "Miksi ja miten eri Diagbox-versioiden BSI-konfigurointimahdollisuudet eroavat toisistaan". PSA:n softapuolen release-prosessi näköjään on rikki. Todennäköisesti sitä ei ole ollenkaan, oireista päätellen... ds-jekkeri kirjoitti: Itse olen käyttänyt kymmenkuntaa versiota DB:tä ja automallikohtaisesti sieltä konfigurointimenuista BSI:n osalta saattaa puuttua vähän tai paljon. Missään ei ole dokumentoitu tai kerrottu, miksi esimerkiksi 7.02 -> 7.35 -välissä poistui C6:den konffiguroinneista puolet, ja palasi LÄHES kokonaan takaisin 7.55-versioon. 7.57 tais olla taas huonompi! Äyh. Eli pahin mahdollinen käissi: voi riippua Lexiasta tai voi riippua autostakin, tai voi olla riippumatta! Autoa on hankala vaihtaa, pitääkö tässä nyt sitten ottaa varastosta tyhjä winxp-virtuaalikoneimage ja alkaa asentamaan Diagboxia 7.0x:stä alkaen uudelleen ja käydä joka ikisen version välillä katsomassa, että joko saisin rastittua ne xenonit bsi:stä päälle vai en...
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.01.2020 22:33 |
Viestit: 2161
|
yason kirjoitti: Itselläni on DiagBox 7.57 edelleen ja toimii hyvin. Lexiassa BSI:n valikoissa on Configuration -> Manual configuration -> Configuration -> yksi pitkä lista asioita.
Jossain youtube-videossa näin, miten BSI:n konfiguraatio oli jaettu alavalikoihin, kuten Lighting, Locking, Equipment jne. eli optiot on jaettu useampaan alalistaan.
Jos BSI:n konfiguraatio on esitetty yhtenä listana eikä alavalikoittain, johtuuko tämä vanhasta Lexiasta vai C5-sukupolvesta eli C5-I vs C5-II ?
En meinaan löydä BSI:stäni optiota, jonka avulla voisi asettaa ajovalojen tyypin halogeeneista xenoneiksi... Onko siellä edes erikseen valikkoa halogen/xenon, kun toimivat plug and play? Ainoastaan xenonien kääntymiselle päälle/pois, jos halogeenien kanssa laittaa kääntymis toiminnon, niin vilkuttaa ajovalojen merkkivaloa mittaristossa.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.01.2020 22:45 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
betaromeo kirjoitti: Onko siellä edes erikseen valikkoa halogen/xenon, kun toimivat plug and play? Ainoastaan xenonien kääntymiselle päälle/pois, jos halogeenien kanssa laittaa kääntymis toiminnon, niin vilkuttaa ajovalojen merkkivaloa mittaristossa. Sekä vasemman että oikean ajovaloumpion ecut ilmestyivät Lexan päälistaukseen, kun laitoin umpiot kiinni. Eli väylä kulkee valoille asti. Umpioecujen aktuaattoritesti osoittaa niiden korkeudensäädön toimivan, ja xenon-polttimot toki syttyvät, mutta kummallakin on pysyvä vikakoodi korkeudensäädön signaalista eikä ne lamput tosiaan nouse tai laske, kun auton perää liikuttaa. Signaalinhan pitäisi tulla BSI:ltä sumuvalojen karvan kautta ja vaatii ainakin etusumuvalo-option pois kytkemisen, minkä tein. BSI taas saa sen jousituseculta, jossa olen kyllä aktivoinut ajovalojen korkeudensäätötiedon lähettämisen... Puuttuva linkki vaikuttaisi olevan BSI, jonka pitäis nyt ymmärtää, että autossa onkin halogeenien sijasta xenon-umpiot, joita pitäis käskeä ohjaamaan valoja ylös ja alas sen jousituseculta saadun korkeudensäätötiedon perusteella. En ole BSI:stä mitään viittausta löytänyt halogeeneihin tai xenoneihin. Luulis, ettei ykköskoppaisen BSI:stä olisi sentään eri versioita, joissa on eri ominaisuudet?
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.01.2020 22:55 |
Viestit: 2161
|
OK, olin jo II korisessa. Nyt aloin jo epäilemään onko I korisessa edes koko korkeudensäätöä xenon umpioissa? Pihalla on kaksi I korista xenoneilla ja eivät muistaakseni heiluttele niitä mihinkään valoja kytkettäessä päälle, voisiko olla pelkästään jousituksen kautta hoitavan suuntauksen?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.01.2020 23:30 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
betaromeo kirjoitti: OK, olin jo II korisessa. Nyt aloin jo epäilemään onko I korisessa edes koko korkeudensäätöä xenon umpioissa? Pihalla on kaksi I korista xenoneilla ja eivät muistaakseni heiluttele niitä mihinkään valoja kytkettäessä päälle, voisiko olla pelkästään jousituksen kautta hoitavan suuntauksen? Ykköskoppainen saa korkeudensäädön tiedon jousitukselta, mutta on umpioissa polttimoiden ylös-alas -säätömoottorit. Umpioiden oma aktuaattoritesti toimii myös, eli valokeila nousee ja laskee. Myös jos avaimella virtaa kytkemättä laitat suoraan valokatkaisijasta valot päälle, niin ykköskoppaisen xenonit käy alhaalla ja nousee sitten keskiasentoon. Tätä ei taas tapahdu, jos kääntää ensin virrat päälle ja antaa auton sytyttää valot "itse"...
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.01.2020 23:38 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Pihasta jo lähtenyt I-koppainen xenonvalollinen startissa heilutteli korkeudet kohdalleen, mutta ei saanut kusoa kummankaan puolen ohjausyksiköihin. En antanut häiritä, suuntaus oli ok (koska hydromystiikka!) ja vikakoodi ei vaikuta saastelaitteisiin eli ei haittaa katsastusta. Ihmetystä aiheutti hyvät pitkät valot, mutta sen selittääkin se että umpiossa ei tarvinnut tehdä kompromissia tarpeettomien sumuvalojen vuoksi. Tykkäsin.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.01.2020 23:56 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Kaapelimies kirjoitti: Pihasta jo lähtenyt I-koppainen xenonvalollinen startissa heilutteli korkeudet kohdalleen, mutta ei saanut kusoa kummankaan puolen ohjausyksiköihin. En antanut häiritä, suuntaus oli ok (koska hydromystiikka!) ja vikakoodi ei vaikuta saastelaitteisiin eli ei haittaa katsastusta. Ihmetystä aiheutti hyvät pitkät valot, mutta sen selittääkin se että umpiossa ei tarvinnut tehdä kompromissia tarpeettomien sumuvalojen vuoksi. Tykkäsin. Tän vois siivota johonkin omaan ketjuunsa häiritsemästä Lexa-keskustelua... Mutta kaipa noissa umpioissa on säätömoottorit, kun hydrauliikka on sen verran hidasta, ettei jokin lakipykälä täyty ilman? Ainakin pehmopallotettu vitoseni kelluu tien painanteissa sen verran, että varmaan suihkii vastaantulijoiden silmään xenoneilla aina ylöspäin noustessaan - tosin saattaa tietysti ehtiä suihkimaan, vaikka ne säätömoottorien ohjauskin toimisi  Kun ei ne xenonit nyt salamannopeat ole nekään. Katsastuksessa kai pitäisi tarkistaa, että korkeudensäätö toimii, jos on xenonit, mutta käytännössä en sitten tiedä, millä periaattein se tutkitaan, jos edes tutkitaan...
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 31.01.2020 00:12 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Tein uuden virtuaalikoneen DiagBox 7.02:lla. Samat valikot Leksassa kuin 7.57:ssäkin, Leksan versio oli 500.xx jotain. Koneella on valmiina varmaan tusinan verran päivityksiä jonnekin 7.x loppupäähän asti. Katson joku kerta, ilmestyykö BSI:n valikoihin sitä ajovalojen tyyppioptiota uudempien versioiden myötä.
Sisarfoorumilla kävi ilmi, että BSI:tä on myös eri osanumerolla. Toimivan -01 mallisen xenon-vitosen BSI:n kaksi viimeistä merkkiä oli F0 (ja F1 korvaava osa) ja mulla -03 mallisessa se on H6 (ja H7). Luulis uudemman osaavan xenonit siinä missä tuon vanhankin...
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 31.01.2020 08:49 |
Viestit: 2161
|
yason kirjoitti: Tein uuden virtuaalikoneen DiagBox 7.02:lla. Samat valikot Leksassa kuin 7.57:ssäkin, Leksan versio oli 500.xx jotain. Koneella on valmiina varmaan tusinan verran päivityksiä jonnekin 7.x loppupäähän asti. Katson joku kerta, ilmestyykö BSI:n valikoihin sitä ajovalojen tyyppioptiota uudempien versioiden myötä.
Sisarfoorumilla kävi ilmi, että BSI:tä on myös eri osanumerolla. Toimivan -01 mallisen xenon-vitosen BSI:n kaksi viimeistä merkkiä oli F0 (ja F1 korvaava osa) ja mulla -03 mallisessa se on H6 (ja H7). Luulis uudemman osaavan xenonit siinä missä tuon vanhankin... Vertasit varmaan siihen antamaani VIN numeroon? Ensinmäinen mitä tuli mieleen niiden eroavuuden syyksi, on varmaan, että se on V6, niin BSI:ssä on jo jotain eroa sen puolesta? En ole törmännyt meillä ainakaan yhteenkään pienempi koneiseen, missä ollut xenonit vakiona, mutta euroopassa niitä uskoisi olevan. Edelleen tutkisin sen COM:in mahdollista eroa toimintoihin, sillä siinä ainakin selkeä ero H7/xenon umpioiden suhteen, kuten myös onko ollut ESP, tai ei.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 31.01.2020 15:18 |
Viestit: 2666
|
yason kirjoitti: Tein uuden virtuaalikoneen DiagBox 7.02:lla. Samat valikot Leksassa kuin 7.57:ssäkin, Leksan versio oli 500.xx jotain. Koneella on valmiina varmaan tusinan verran päivityksiä jonnekin 7.x loppupäähän asti. Katson joku kerta, ilmestyykö BSI:n valikoihin sitä ajovalojen tyyppioptiota uudempien versioiden myötä.
Sisarfoorumilla kävi ilmi, että BSI:tä on myös eri osanumerolla. Toimivan -01 mallisen xenon-vitosen BSI:n kaksi viimeistä merkkiä oli F0 (ja F1 korvaava osa) ja mulla -03 mallisessa se on H6 (ja H7). Luulis uudemman osaavan xenonit siinä missä tuon vanhankin... Sattuiko tarttumaan silmiin, onko C5:n bsi-optioissa peilien automaattisen kääntymisen disablointia?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 31.01.2020 15:53 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
ds-jekkeri kirjoitti: Sattuiko tarttumaan silmiin, onko C5:n bsi-optioissa peilien automaattisen kääntymisen disablointia? Näkyishän tuolla olevan. Tai no, tuo taitaa olla ylipäänsä sähköpeilien optio. Ykköskoppaisessahan kääntymisen disablointi onnistuu ihan napista, niin voi olla ettei BSI:n valikoissa ole.
Liitteet: |

IMG_20200123_145743.jpg [ 116.57 KiB | Katsottu 17379 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 31.01.2020 15:59 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
betaromeo kirjoitti: Edelleen tutkisin sen COM:in mahdollista eroa toimintoihin, sillä siinä ainakin selkeä ero H7/xenon umpioiden suhteen, kuten myös onko ollut ESP, tai ei. V6 selittänee BSI:n varaosanumeron. Luulisin kyllä kaikkien BSI:ien osaavan tuon xenonvalojen ohjauksen, muuten PSA:n pitäis flashata eri softat eri BSI:hin ja laittaa niitä autoihin varusteiden mukaan, mikä vähän syö pointin siltä, että tuokin logiikka on toteutettu softalla... Mitäs tossa COM:issa pitäis tutkia? COM-moduulin alta ei Leksassa löytynyt paljon mitään. Hyllyllä oli toinen viiksipaketti, onko niissä jotain fyysistä eroa? Leksan dokumentaatiosta luin, että jousitusecu on ilmeisesti se, joka ohjaa noita umpioiden korkeudensäätöjä ja se tarvitsee toimiakseen pitkittäissuuntaisen kiihtyvysanturitiedon. Sen taas ilmeisesti pitäisi tulla ABS/ESP-moduulilta. Noh, ainakaan Lexialla en löytänyt sieltä mitään siihen liittyviä parametreja. Toisaalta ECU_SUSPENSION ei valita mistään. Ei toi xenon-umpioiden kiinnipulttaaminen nyt ihan plug'n'play ollut 
|
|
|
|
 |
Keinuvipu
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 23.10.2020 11:50 |
Viestit: 13
|
Täällä kun on kirjoitettu piuhojen huonosta laadusta.
Vanhemmassa lexiassa johto on kiinteä OBD-pistokkeelta VCI:lle asti, eikä tätä sa irti purkamatta laitetta. Uudemmassa itse OBD-pistokkeen johto on irroitettavissa pikaliittimellä. Tarkoittaako siis "huono piuha" tässä kontekstissa pelkkää pikaliittimellä irroitettavaa johtoa, vai onko kyseessä seuraava pyöreältä liittimeltä VCI:boksille menevä johto, vai tarkoitetaanko piuhalla nyt koko pakettia VCI-bokseineen päivineen? Eli käytännössä uutta laitetta?
Kysymys liittyy siihen, että kannattaako tosiaan tilata pelkkiä johtoja, vai koko laite, jos ei pääse yhteen ecuun käsiksi? Alusta tässä tapauksessa.
Itse olen mitannut ja tarkistanut johdon. Ja se antaa tasaista signaalia läpi jokaisen pinnin kohdalla. Laite ei kuitenkaan pääse alustan ecuun käsiksi, mutta toisella laitteella pääsee.
|
|
|
|
 |
Keinuvipu
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 25.10.2020 21:32 |
Viestit: 13
|
Jatkoa yllä olevaan viestiin..
Tutkittuani tarkemmin aikaisempaa keskustelua, ymmärsin nyt niin että piuhalla tarkoitetaan tosiaan VCI-boksia johtoineen.
Tarkoitus on selvittää ongelman syy, ettei tarvitsisi arpapelillä aina tilailla uutta tavaraa jotka joko toimivat tai ei. Jos kyseessä on muutaman euron komponentti, laite on varmasti mahdollista korjata itse jos halua ja mielenkiintoa riittää. Ns. Full Chip versiot ovat tällä hetkellä pääsääntöisesti 50€ + ilman mitään takeita että toimii.
Kuten jo yllä mainitsin, omalla laitteella ei saa yhteyttä hydrauliikkaan, eli suspension ecuun. Autona on C5 II. Laite tunnistaa kuitenkin itse auton hyvin, ja muut toiminnot vaikuttavat toimivan hyvin.
Pistin merkille että jos Global testin ajaksi laittaa VCI:n korvaan kiinni, suspension ECU:n kohdalla kuulee kuinka rele naksahtaa ja välittömästi perään kuuluu 4 pientä surahdusta, jolloin ECUa ei tunnisteta. Muiden ECUjen naksahdusten jälkeen ei kuulu ylimääräisiä ääniä, ja komponentit tunnistetaan joka kerralla.
Omituista on se, että huonolaatuisissa laitteissa kirjoitusten perusteella lähes pääsääntöisesti ongelmana on, että laite keskustelee joko pelkän hydrauliikan kanssa, tai vaihtoehtoisesti kaikkien muiden PAITSI hydrauliikan kanssa. Mikä se ero näissä laitteissa sitten on?
Mittailin siis OBD-pistokkeen yhteydet pinneistä releille asti järjestelmällisesti kytkentäkaavion mukaisesti. Kaikki kytkennät oli oikein, ja yhteydet toimivat moitteetta OBD pistokkeen pinneistä releiden kolvattuihin liitoksiin asti. Jokainen rele naksahtaa myös selkeästi kun niille antaa suoraan 4.5v virtaa erikseen + / - napoihin.
Jokaisen releen käämi mitattiin + / - välillä yksitellen, ja niissä on eroja, vaikka ei saisi olla. Suurin osa antaa vastusarvon 150-153 ohmia. Oletetut ongelmareleet antavat kuitenkin 4 , 59 ja 138. Näissä kapuloissa on ilmeisesti käytetty piraattiversiota Japanilaisesta NEC UA2-4.5 UA releestä. Eli aikaisempi toteamus tässä ketjussa piraattireleistä pitää todennäköisesti paikkansa.
Uusi laite on tilauksessa, mutta tarkoituksena on tilata uudet releet tähän ongelmakapulaan ja testata miten sen käytös muuttuu uusien releiden kanssa.
|
|
|
|
 |
Jule
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 11.06.2021 20:01 |
Viestit: 2
|
Tietääkö joku sanoa mistä versiosta eteenpäin tuo diagnostiikkaohjelma vaatii jokaien asetuksen muuttamiseksi sen serveriyhteyden?
|
|
|
|
 |
immoT
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 15.06.2021 07:36 |
Viestit: 21
|
Hakusanalla "fantomel diagbox" löytyy huomattavasti uudempi versio.
|
|
|
|
 |
Gti_Kimmo
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 03.07.2021 19:18 |
Viestit: 7
|
Keinuvipu kirjoitti: Jatkoa yllä olevaan viestiin..
Tutkittuani tarkemmin aikaisempaa keskustelua, ymmärsin nyt niin että piuhalla tarkoitetaan tosiaan VCI-boksia johtoineen.
Tarkoitus on selvittää ongelman syy, Kuten jo yllä mainitsin, omalla laitteella ei saa yhteyttä hydrauliikkaan, eli suspension ecuun. Autona on C5 II. Laite tunnistaa kuitenkin itse auton hyvin, ja muut toiminnot vaikuttavat toimivan hyvin.
Lainataan tätä Keinuvivun ongelmaa, koska itselläni samanlainen. Olen aikoinaan ostanut tuollaisen lexiapaketin johtoineen ja se toimikin jonkun vuoden. Nyt kuitenkin alkoi yhtäkkiä ilmoittaa, "vci not connected"-erroria, eikä tietojen lukeminen autosta onnistu. Kun kuitenkin tarvitsen tuota aika-ajoin, niin menin ja tilasin uuden Alista. Paketti tuli kohtuu sukkelaan euroopan varastosta ja kun sitä testailin, niin pettymys oli suuri, kun sama vika oli itselläni. Kaikki muu tuntui toimivan hyvin, mutta ei saanut yhteyttä jousitukseen. Tämä kuitenkin kokolailla tärkeä toiminto autossani(C5 2006/V6). Myyjän kanssa pari spostia, ilman tulosta. Jätin "disputen" ja aliexpress sitten videotodistusten yms. selvitysten jälkeen suositteli joko puolet hinnasta takaisin, eikä tarvi palauttaa pakettia..tai sitten palautus ja kaikki rahat korvataan. Toki sillä erolla, että ostaja maksaa palautuspostit. Menin sitten suostumaan tuohon paketin palautussovintoon, pohtimatta tarkemmin mitä ne postimaksut olisi Kiinaan. Olikin sitten lähemmäs 50 euroa, joten eihän tuota ole mitään mieltä palauttaa. Nyt sitten Ali merkkasi jo tapaukseni käsitellyksi ja odottaa että palautan paketin. No, jätin uuden "valituksen" ja katotaan miten asia edistyy. Hyvässä lykyssä menee niin, etten tule saamaan mitään korvausta. No joo, pitkä alustus mutta varsinainen kysymys siis oli se, että onko Keinuvipu tahi joku muu keksinyt ratkaisua ongelmaansa? Ja miten ratkennut, jos on.
|
|
|
|
 |
Keinuvipu
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 05.07.2021 20:55 |
Viestit: 13
|
Gti_Kimmo kirjoitti: Keinuvipu kirjoitti: Jatkoa yllä olevaan viestiin..
Tutkittuani tarkemmin aikaisempaa keskustelua, ymmärsin nyt niin että piuhalla tarkoitetaan tosiaan VCI-boksia johtoineen.
Tarkoitus on selvittää ongelman syy, Kuten jo yllä mainitsin, omalla laitteella ei saa yhteyttä hydrauliikkaan, eli suspension ecuun. Autona on C5 II. Laite tunnistaa kuitenkin itse auton hyvin, ja muut toiminnot vaikuttavat toimivan hyvin.
Lainataan tätä Keinuvivun ongelmaa, koska itselläni samanlainen. Olen aikoinaan ostanut tuollaisen lexiapaketin johtoineen ja se toimikin jonkun vuoden. Nyt kuitenkin alkoi yhtäkkiä ilmoittaa, "vci not connected"-erroria, eikä tietojen lukeminen autosta onnistu. Kun kuitenkin tarvitsen tuota aika-ajoin, niin menin ja tilasin uuden Alista. Paketti tuli kohtuu sukkelaan euroopan varastosta ja kun sitä testailin, niin pettymys oli suuri, kun sama vika oli itselläni. Kaikki muu tuntui toimivan hyvin, mutta ei saanut yhteyttä jousitukseen. Tämä kuitenkin kokolailla tärkeä toiminto autossani(C5 2006/V6). Myyjän kanssa pari spostia, ilman tulosta. Jätin "disputen" ja aliexpress sitten videotodistusten yms. selvitysten jälkeen suositteli joko puolet hinnasta takaisin, eikä tarvi palauttaa pakettia..tai sitten palautus ja kaikki rahat korvataan. Toki sillä erolla, että ostaja maksaa palautuspostit. Menin sitten suostumaan tuohon paketin palautussovintoon, pohtimatta tarkemmin mitä ne postimaksut olisi Kiinaan. Olikin sitten lähemmäs 50 euroa, joten eihän tuota ole mitään mieltä palauttaa. Nyt sitten Ali merkkasi jo tapaukseni käsitellyksi ja odottaa että palautan paketin. No, jätin uuden "valituksen" ja katotaan miten asia edistyy. Hyvässä lykyssä menee niin, etten tule saamaan mitään korvausta. No joo, pitkä alustus mutta varsinainen kysymys siis oli se, että onko Keinuvipu tahi joku muu keksinyt ratkaisua ongelmaansa? Ja miten ratkennut, jos on. Valitettavasti en ole vielä vaihtanut uusia releitä vanhaan laitteeseen. Uusi laite kuitenkin naksuu ihan eri tavalla kun edellinen, ja toimii hyvin. Tilasin kourallisen NEC releitä jotka on tarkoitus kolvata vanhaan laitteeseen. Releet ovat juuri ne jotka naksuu, ja jos ei naksahda, rele on todennäköisesti pimeänä. Eivät ole kovin helposti kolvattavissa pienen kokonsa puolesta, kaiken lisäksi ovat muovisia eli sulavat jos saavat liikaa lämpöä itseensä. Nämä ovat SMD liitoksilla piirilevyssä, eli pintaan kolvattavia ilman läpi meneviä nastoja. Luulen että helpoin tapa on tilata uusi palikka ja toivoa parasta. Omalla kohdalla myyjä palautti rahat ensimmäisen rikkinäisen jälkeen, vaatimatta laitetta takaisin. Ilmoitan toki tänne kun saan vanhan laitteeseen toimivat releet.
|
|
|
|
 |
Gti_Kimmo
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 17.07.2021 21:21 |
Viestit: 7
|
Keinuvipu kirjoitti: Luulen että helpoin tapa on tilata uusi palikka ja toivoa parasta. Omalla kohdalla myyjä palautti rahat ensimmäisen rikkinäisen jälkeen, vaatimatta laitetta takaisin. Ilmoitan toki tänne kun saan vanhan laitteeseen toimivat releet. Uudesta palikasta olikin kyse, jonka siis olin tilannut tuon "vci not connected"-palikan tilalle. Se uusi palikka siis ei päästä tuohon jousitukseen ja kun itselläsi oli ymmärtääkseni sama vika, niin kysyin että oliko omassa palikassasi tuo vika uudesta asti vai hajosiko se "omineen"? Huvittavaa tässä oli se, että kun kokeilin tuota vanhaa palikkaa uuden palikan usb-johdolla, niin se alkoikin toimia ja ohjelmisto löysi palikan. Vanhan vekottimen johto on jotenkin saanut kipeetä. Nyt minulla on siis toimiva palikka, mutta "neuvottelut" kesken myyjän kanssa vielä korvauksesta. Näitä "vci not found/connected"-vikaisia tuntuu olevan netissä aika paljon ja ainakin omalla kohdallani auttoi tuo uuden johdon kanssa testiminen..sitä siis suosittelen jos sellainen mahdollisuus on ja yllä mainittu vika vekottimessa.
|
|
|
|
 |
Keinuvipu
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 19.07.2021 14:31 |
Viestit: 13
|
Gti_Kimmo kirjoitti: Keinuvipu kirjoitti: Luulen että helpoin tapa on tilata uusi palikka ja toivoa parasta. Omalla kohdalla myyjä palautti rahat ensimmäisen rikkinäisen jälkeen, vaatimatta laitetta takaisin. Ilmoitan toki tänne kun saan vanhan laitteeseen toimivat releet. Se uusi palikka siis ei päästä tuohon jousitukseen ja kun itselläsi oli ymmärtääkseni sama vika, niin kysyin että oliko omassa palikassasi tuo vika uudesta asti vai hajosiko se "omineen"? Mulla se oli alusta asti rikki alustan osalta. En muista lukiko täällä vai missä, mutta joillakin toiminut kaikki muut paitsi suspension, ja joillain pelkkä suspension. Mulla siis nimenomaan ei tunnistanut alustaa (suspension) ja aina kun laite löysi ECU:n se naksahti. Suspension kohdalla naksahti vaineammin jonka jälkeen kuului korva kiinni laitteessa muutama hiljaisempi surahdus joita ei muiden naksahdusten kohdalla kuulunut.
|
|
|
|
 |
Mazza
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 19.07.2021 19:50 |
Viestit: 3
|
Selailin keskustelun pikaisesti läpi, ja ymmärsin, että yhteensopivuudet riippuu sekä autosta että ohjelmisto- ja rauta-/lautaversiosta. Alle päätyi Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi -14, ja tietysti tuo vaatisi jonkun testerin että pääsee perusjutut tekemään (diagnoosit, Eolys-nollaukset jne.). Millä lauta- ja ohjelmistoversiolla pääsen kyseiseen koppiin parhaiten käsiksi? Joskus asentelin kiina-Xentryn, mutta enää en jaksa moiseen jättirumbaan alkaa. Ilmeisesti Diagbox ei ole aivan niin suuri taikatemppu asentaa? Ebay tarjoaa vaikka minkälaista settiä aivan järkevin hinnoin.
|
|
|
|
 |
Mazza
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 04.09.2021 13:02 |
Viestit: 3
|
Nyt on piuhat ja ohjelmisto hommattu. Multiplekserin pitäisi olla täydellisillä kytkennöillä ja Diagboxin versio tällä hetkellä 7.57.
Kun yritän suorittaa Eolys-nollauksen, ohjelmisto yrittää ottaa yhteyttä serveriin. Pari muuta toimintoa sain vastaavassa tilanteessa kikkailemalla läpi, mutta tätä se ei anna tehdä, vaan lopulta tulee ilmoitus, että toimintoa ei suoritettu loppuun. Mitäs seuraavaksi? Telekoodaukseen liittyen maailmalta löytyy ohjeita myös tähän ohjelmistoversioon, mutta tässä ei nyt ole ilmeisesti siitä kyse?
|
|
|
|
 |
Mazza
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 04.09.2021 20:53 |
Viestit: 3
|
Mazza kirjoitti: ... mutta tässä ei nyt ole ilmeisesti siitä kyse? Ja tämähän ratkesi mukavasti. Tein telekoodaukseen tarvittavat koodimuutokset ja laitoin avaimen virtalukkoon, niin homma rupesi pelaamaan. Avain pitää vissiin aina olla virtalukossa, kun moottorinohjausyksikköä operoidaan, kyless go ja sytytysvirta päällä ei riitä...
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Kiina-Lexian asennus ja käyttö kikkoineen Lähetetty: 15.03.2023 21:19 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Nostetaas tätä kun viimein sain aikaiseksi diagbox-asennuksen joka pitäisi toimia myös vanhempien Sitikoiden kanssa. Win10-läppäriin virtualbox, 32bit-xp siihen ja diagbox sen sisään. Useampi tunti vierähti amatööriltä pitkästä aikaa, mutta nyt pitäs pelittää 7.57 -versiona. Virtuaalikoneen kovalevyn kooksi ei sitten riitä 10gb mitä ensin yritin, joten homma uusiksi 15gb kokoisena, ja nyt riitti tila myös päivitysten asennukselle. Snapshot otettu siltä varalta että jotain menee pieleen. Josko sitä vaikka kokeisi tuoreempaa versiotakin vielä päivitellä, mutta enpä ole perehtynyt onko noista enemmän haittaa kuin hyötyä.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
|
|