ace kirjoitti:
Perinteiset autotehtaat, kuten Toyota ja VW, arvotetaan eri tavalla kuin Tesla, joka edelleen luokitellaan kasvu- ja teknologiayhtiöksi. Tästä syystä Teslan osakkeen P/E-luku huitelee edelleen jossain 300 päällä, kun se VW:llä lienee jossain 10 paikkeilla (tai jopa alle). Tätä kautta Teslalle "sallitaan" monikymmenkertainen markkina-arvo perinteisiin isoihin autonvalmistajiin verrattuna. Osakemarkkinoista paremmin ymmärtävät voivat ottaa tästä kopin.
Tulevaisuutta on hankala ennustaa, mutta onhan Teslalla kaikki potentiaali ottaa sähköautomarkkinoilla tietynlainen Applemainen asema, koska keksi jotain ensimmäisenä ja tätä kautta jo brändillä itsellään on sähköautopiireissä merkittävä status. Tämä siitä huolimatta, että muut valmistajat ajaisivat teknologisestikin Teslasta ohi.
(PS. En tietääkseni omista Teslan osakkeita)
Alkujaan oletettiin, että Teslasta tulee maailman suurin autonvalmistaja sitä mukaan, kun autot muuttuvat sähköautoiksi.
Nyt on jo nähtävissä, että näin ei tule tapahtumaan. Teslan tuotanto-osaaminen ei riittänyt: se ei osaa tuotantopuolta riittävän hyvin.
Jos Teslalla olisi tarjota muille valmistajille ylivoimaista teknologiaa niin sen asema olisi hyvä. Mutta ei ole, kyllä Volkkari osaa sähköautonsa ihan oman teknologian varaan rakentaa.
On totta, että Tesla on nähty teknologiayhtiönä. Tuolle näkemykselle ei vain enää ole pohjaa: se on nykyisin auton kehittäjänä vain yksi rivisotilas muiden joukossa, sen momentum meni jo ohi. Uniikkia siinä on vain pörssiarvo eikä sekään tuollaisena voi jatkua, ellei jotain ihan ihmeellistä, vaikkapa tekoälyyn liittyvää, tule pian ulos.
Latausverkosto on kiistatta arvokas mutta en oikein usko, että Teslan massiiviset kilpailijat eivät halutessaan kykene vastaavaa rakentamaan.