Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 21.11.2021 20:14 

Viestit: 25
Ongelmana C3 vm 2006 1,4 bens, kun käynnistän ei solenoidin herätevirta katkea kun kone lähtee käyntiin ja
startti särähtää jos ei nopeasti lopeta avaimen kääntämistä start asennosta. Laitoin uuden starttimoottorin joten siinä
ei ole vikaa ja kun pyöritän startista puolan johto irroitettuna niin ei särähdä kun lopetan, tietysti vähän eri tilanne kun
ei lähde käyntiin.Kysymykseni on, mikä katkaisee herätysvirtapiirin normaalisti startatessa?
Kokeilin toisesta c3:sta ja käynnistettäessä en palauttanut virta-avainta eikä startti jäänyt sirisemääa. Näinhän sen
kuuluukin toimia. :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 21.11.2021 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
En aivan ymmärtänyt että mikä on ongelma.
Yleensä startin kuuluu pyöriä kun avainta pidetään starttaus asennossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 21.11.2021 21:24 

Viestit: 25
No joo, mutta kun kone käynnistyy niin ei sen pidäsitten enää pyöriä. Kokeile omasta autosta kun starttaat voit
jättää virta-avaimen vapauttamatta start asennosta eikä startti ole enää päällä. Meillä on myös C4 ja kun starttaan voin pitää sitä avainta starttiasennossa vaikka kone on käynnistynyt, niin se katkaisee herätysvirtapiirin. Eli tässä c3:ssa
jää se herätysvirtapiiri päälle joka vedättää solenoidin.Eli jos normaalisti startta se rääkäisee ikävästi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 21.11.2021 21:49 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
aamisopa kirjoitti:
No joo, mutta kun kone käynnistyy niin ei sen pidäsitten enää pyöriä. Kokeile omasta autosta kun starttaat voit
jättää virta-avaimen vapauttamatta start asennosta eikä startti ole enää päällä. Meillä on myös C4 ja kun starttaan voin pitää sitä avainta starttiasennossa vaikka kone on käynnistynyt, niin se katkaisee herätysvirtapiirin. Eli tässä c3:ssa
jää se herätysvirtapiiri päälle joka vedättää solenoidin.Eli jos normaalisti startta se rääkäisee ikävästi.

Kyllä minun muistaakseni noissa vanhoissa C3:ssa startti pyörittää tasan niin kauan kuin avain on kierretty.
En tiedä mikä on mielestäsi "normaali" käynnistys,mutta kyllä minä ainakin olen tottunut löysäämään avaimesta kun auto käynnistyy.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 21.11.2021 21:56 

Viestit: 25
Kävin tänään kamuksilla kokeilemassa vaihtoautosta vm 2004 ja kyllä se toimii "normaalisti". Eli ei jää päälle.
Joo niin minäkin löysään avaimesta, mutta kun ei oikein ehdi päästää avaimesta kun jo rääkäisee. No mulla
c sarjan mese ykkösautona niin eipä rääkäise ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 22.11.2021 15:13 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Tuliko vika siis esille startin vaihdon jälkeen vai oli jo aiemmin samanlainen? Oliko startti mallia alkuperäinen vai joku muu? Ainakin l200 mitsuun saa melko monenlaisia startteja ja osalla niistä saa vauhtipyörän hammaskehän vaihtokuntoon vuodessa, eli uusi ei aina välttämättä ole hyvä...



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 22.11.2021 17:16 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Kaikissa autoissa on starttimoottorissa samanlainen mekanismi kuin polkupyörän takanavassa. Kun kusti polkee niin pyörä menee mutta kun kuski lakkaa polkemasta niin polkimet ei pyöri mutta pyörä kulkee. Siinä starttimoottorin sisällä on tämä mekanismi että auton moottori ei pyöritä starttia vaan startti autonmoottoria. Jos olet vaihtanut startin kokonaisuudessaan niin tämä bendix laite olisi vaihtunut myös ja vika kadonnut. (olikohan se bendix). Onhan siinä vielä mahdollisuus että kun solenoidi vetää niin se jää vetäneeksi vaikka virta-avaimen vapauttaa mutta se on eri juttu ja johtuu töhnästä solenoidin sisällä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 22.11.2021 20:25 

Viestit: 25
Kiitos kommenteista! Eli tämä "ominaisuus" oli kun ostin auton n.2kk sitten. Autossa oli ilmeisesti alkuperäinen Valeon
startti, joka normaalisti startatessa rääkäisi vaikka avaimesta irroitti kun kone käynnistyi.Vaihdoin uuden korjatun
Lucas merkkisen jossa oli valeon runko johon se oli tehty ja sama tilanne. Kyllä uskon että nuo startit ovat kunnossa, eli
tuli turhaan vaihdettua. Olisikohan virtalukon kytkimessä jotain hidasta palautumista vaikka avaimesta päästää irti kun
kone käynnistyy? No ruiskutin eilen PRC 70 puhdistavaa ja voitelevaa sprytä ,joten seurataan.
Tämä ominaisuus ei todella haittaa käyttöä, mutta myös mp-harrastajana olen tottunut että laitteet toimii niinkuin
kuuluu. On mulla ollut vuosien kuluessa pari solenoidivikaista, mutta ne on ollut niin selviä vikoja.
No ainakin kun kokeilin toista c3 ja C4 autoa niin ei se startti jää päälle vaikka ei kiirehdi irroittamaan virta-avaimesta,
jotenkin tuntuu että auton "äly" huomioi kun kone lähtee käyntiin ja katkaisee startin herätevirtapiirin?
Saan tällä viikolla sen sulake/releboksin joka on varmasti ehjä ja voisihan sen sitten vielä vaihtaa ajatellen tuota
edellistä lausettani?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 23.11.2021 01:00 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
aamisopa kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Eli tämä "ominaisuus" oli kun ostin auton n.2kk sitten. Autossa oli ilmeisesti alkuperäinen Valeon
startti, joka normaalisti startatessa rääkäisi vaikka avaimesta irroitti kun kone käynnistyi.Vaihdoin uuden korjatun
Lucas merkkisen jossa oli valeon runko johon se oli tehty ja sama tilanne. Kyllä uskon että nuo startit ovat kunnossa, eli
tuli turhaan vaihdettua. Olisikohan virtalukon kytkimessä jotain hidasta palautumista vaikka avaimesta päästää irti kun
kone käynnistyy? No ruiskutin eilen PRC 70 puhdistavaa ja voitelevaa sprytä ,joten seurataan.
Tämä ominaisuus ei todella haittaa käyttöä, mutta myös mp-harrastajana olen tottunut että laitteet toimii niinkuin
kuuluu. On mulla ollut vuosien kuluessa pari solenoidivikaista, mutta ne on ollut niin selviä vikoja.
No ainakin kun kokeilin toista c3 ja C4 autoa niin ei se startti jää päälle vaikka ei kiirehdi irroittamaan virta-avaimesta,
jotenkin tuntuu että auton "äly" huomioi kun kone lähtee käyntiin ja katkaisee startin herätevirtapiirin?
Saan tällä viikolla sen sulake/releboksin joka on varmasti ehjä ja voisihan sen sitten vielä vaihtaa ajatellen tuota
edellistä lausettani?

Ei noissa mitään "älyä" ole starttiin liittyen..Eikös noissakin ollut yhden startin pultin reijässä ohjuriholkki?Olisiko käynyt niin että se ensimmäinen startin vaihtaja olisi jättänyt ohjuriholkin pois,ja hammaskosketus väärä sen takia?Saattaa helposti jäädä kiinni starttiin irroitettaessa..
Ainoat autot joissa tiedän startin irroittavan itsestään ovat start/stop järjestelmällä olevat.Niissähän käynnistystapahtumaa ohjataan ohjainlaitteen kautta.
Niin,ja tietysti 60 luvun Triumph Herald,jossa ns.heittostartti.. :D Oli muuten mielenkiintoinen käynnistettävä kostealla ja kylmällä säällä.. :D



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 käynnistys
ViestiLähetetty: 23.11.2021 12:40 

Viestit: 25
Vanhasta tuli holkki mukaan kun irroitin ja uudessa oli uusi holkki paikallaan. Tuota samaa eräs autonasentajakin epäili
että varmasti on holkki paikallaan.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: