Aikaisemmin vaihtelin renkaat itse keväisin ja syksyisin, kuten kaikki muutkin.
Sitten selkä poksahti ja huomasin, että rengasfirmat ovat paljon halvempia kuin kiropraktikon hoito.
Nyt minulle selvisi, että renkaita vaihtava firma pussittaa renkaat säilytyspusseihin aivan satunnaisesti, välittämättä siitä, kuuluuko pussiin merkintöjen mukaan vasemman vai oikean puolen rengas, etu- vai takarengas. Eikä noita merkintöjä liioin vilkaista, kun renkaat alle laittavat. Renkaassa mahdollisesti olevat rotaatiomerkinnät otetaan kuulemma kuitenkin huomioon.
Mulle aikoinaan opetettiin, että renkaiden rotaatiosuuntaa ei saisi vaihtaa. Ei edes silloin, kun tuota suuntaa ei ole renkaaseen merkitty. Renkaan rakenne ei pidä siitä, että sitä ensin taivutetaan yksi kesä yhteen suuntaan ja sitten seuraava taas toiseen. Mulle selitettiin silloin joskus, että kun rengas aina pyörii yhteen suuntaan, niin rakenne aika pian myötölujittuu eikä myötäämistä enää tapahdu lisää.
Momenttihan rasittaa rengasta pääsääntöisesti vain yhteen suuntaan: toki autolla välillä jarrutetaan, mutta jarrutusten osuus kokonaisajasta on olemattoman pieni.
Rengasfirman kaverin mukaan pyörimissuunnalla ei ole mitään merkitystä ja satunnainen vaihtelu akselien välillä on vain hyväksi.
Tietääkö joku, kuinka asia oikeasti on?