Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Renkaan pyörimissuunnan vaihtuminen
ViestiLähetetty: 05.06.2022 15:32 

Viestit: 4009
Aikaisemmin vaihtelin renkaat itse keväisin ja syksyisin, kuten kaikki muutkin.

Sitten selkä poksahti ja huomasin, että rengasfirmat ovat paljon halvempia kuin kiropraktikon hoito. :roll: :roll: :roll:

Nyt minulle selvisi, että renkaita vaihtava firma pussittaa renkaat säilytyspusseihin aivan satunnaisesti, välittämättä siitä, kuuluuko pussiin merkintöjen mukaan vasemman vai oikean puolen rengas, etu- vai takarengas. Eikä noita merkintöjä liioin vilkaista, kun renkaat alle laittavat. Renkaassa mahdollisesti olevat rotaatiomerkinnät otetaan kuulemma kuitenkin huomioon.

Mulle aikoinaan opetettiin, että renkaiden rotaatiosuuntaa ei saisi vaihtaa. Ei edes silloin, kun tuota suuntaa ei ole renkaaseen merkitty. Renkaan rakenne ei pidä siitä, että sitä ensin taivutetaan yksi kesä yhteen suuntaan ja sitten seuraava taas toiseen. Mulle selitettiin silloin joskus, että kun rengas aina pyörii yhteen suuntaan, niin rakenne aika pian myötölujittuu eikä myötäämistä enää tapahdu lisää.

Momenttihan rasittaa rengasta pääsääntöisesti vain yhteen suuntaan: toki autolla välillä jarrutetaan, mutta jarrutusten osuus kokonaisajasta on olemattoman pieni.

Rengasfirman kaverin mukaan pyörimissuunnalla ei ole mitään merkitystä ja satunnainen vaihtelu akselien välillä on vain hyväksi.

Tietääkö joku, kuinka asia oikeasti on?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaan pyörimissuunnan vaihtuminen
ViestiLähetetty: 05.06.2022 15:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7832
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jos-renkaisiin-ei-ole-merkitty-pyorimissuuntaa-miten-pain-ne-asennetaan-varsin-tyypillista-on-etta/8286718#gs.29p2ff

Autoliiton edustajan mukaan ei ole merkitystä. Ei ole itsellänikään kyllä koskaan käynyt mielessä. Vaikka tulisikin merkittyä renkaiden paikat niin tuota en silti ole ajatellut...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaan pyörimissuunnan vaihtuminen
ViestiLähetetty: 05.06.2022 18:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2650
Paikkakunta: Päijät-Häme
Itse laitan samalle puolelle mistä irrotinkin. Ja jos on jäänyt merkkaamatta niin kulumisesta kyllä tuntee miten päin se on ollut, muistaakseni takaosa paloista on korkeampi. Vai oliko se etuosa :roll: . Rengasliike on parhaimmillaan saanut uudet vanteet naarmutettua jo ennen allelaittoa, itsellä kun ei vaan rengaskoneita ole :oops: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaan pyörimissuunnan vaihtuminen
ViestiLähetetty: 05.06.2022 19:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1184
Jos pyörimissuunta ei ole määritetty, niin pakuissa vaihdan ristiin kesärenkaat.
Oikea eturengas kuluu aina eniten kaikissa pakuissani, joten sen loppusijoituspaikka on vasemmalla takana. Vasen taka vähiten kuluneena sijoittuu oikealle eteen. Vasen etu- ja oikea takarengas vaihtavat myös paikkaa keskenään. Pyörimisssuunan muutoksella en ole huomannut muutosta ajettavuuteen, tai kulumiseen. Nastarenkaiden pyörimissuuntaa en muuta, vaan ainoastaan edestä taakse ja päinvastoin. Pyrin ostamaan sellaiset renkaat, joissa kuvio on molemmin puolin samanlainen pyöri sitten kumpaan suuntaan tahansa.

Aikoinaan varoitettiin renkaiden pykälöitymisestä ja kankaiden venymisestä suunnan vaihdon seurauksena. Se taisi olla siihen aikaan, kun vielä oli ristikudosrenkaita.

https://www.1001renkaat.com/neuvoja-ren ... kan-vaihto


Liitteet:
Ristikierrätys.JPG
Ristikierrätys.JPG [ 46.74 KiB | Katsottu 2611 kertaa ]

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaan pyörimissuunnan vaihtuminen
ViestiLähetetty: 06.06.2022 08:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1942
Paikkakunta: Helsinki
Itse kierrätän renkaitani laittamalla etuvetoisessa autossani aina ne paremmat eteen, pyörimissuuntaa vaihtamatta. Juu juu, nyt jotkut tulee huutamaan että aina ne paremmat taakse, niin toki jos kulutuspinnassa on suuri ero niin näin voi turvallisuuden vuoksi olla jopa ihan perusteltuakin, mutta kun itsellä tuo kulutusero lasketaan työntömitalla kymmenesosamilleissä, yleensä 0.2-0.5mm niin tällöin tuo turvallisuusperuste on ESC-varusteisessa autossa ... no sanotaan että täysin turhaa pilkuttamista jota itse en vaan enää näillä km jaksa harrastaa 8-)

Pyörimissuunnan muutoksesta sinällään nykyaikaisessa teräsvyörenkaassa jossa pyörimissuuntaa ei ole merkattuna, ei ole niin merkitystä muuta kuin hetkellisesti nopeampi kuluminen. Eli jos otat puhtosen kesärenkaan ja hierot sitä kulutuspintaa kättä vasten pyörimissuuntaan ees-taas, niin toiseen suuntaan se käsi ikäänkuin liukuu, toiseen on vähän kuin pieniä karvoja vastassa. Nuo karvat tulee siitä renkaan nappulan tiepinnan kosketuksesta. Nappulan etukulman iskeytyessä asfaltiin, se kulma ajan saatossa pyöristyy ja vastaavasti se tiestä viimeisenä irtoava ikäänkuin terottuu, sinne muodostuu sellainen pieni vinoutuma, eli juuri tuo vastaan paneva "karva". Nyt jos renkaan pyörimissuuntaa muutetaan, kuluu nuo karvat nopeammin pois ja se karva alkaa muodostumaan tuolle entiselle pyöreämmälle reunalle ja juuri tällä hetkellä se renkaan kuluminen on hiukan keskimääräistä nopeampaa. Kuitenkin tässä puhutaan nyt vain joistain max. millin kymmenyksestä, joten mistään kumipinnan äkillisestä rouhiutumisesta ei todellakaan ole kyse. Ja kun sitten aikanaan nuo nappulat ovat muotoutuneet uudelleen tämän uuden pyörimissuunnan mukaisiksi, se kuluminenkin taas normalisoituu 8-)

Nastallisissa talvirenkaissa tuon pyörimissuunnan säilyttäminen on tärkeää juurikin noiden nastojen vuoksi, ne kun ovat no muotoituneet ja pesänsä siihen kumiin kaivaneet sen aikaisemman pyörimissuunnan mukaisesti, niin suunnan vaihtaminen myöhemmin saattaa löysätä nuo nastapoterot ja näin ne piikit irtoilevat helpommin siitä kumista. Toki siinä ihan nastan kärjessä tapahtuu tuo em. kesärenkaan tapainen muotoutuminen myös, jolloin varsinkin jarrutuksessa on nuo "karvat" vastassa ja se nastan terävämpi reuna puree näin jäähän paremmin 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: