Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 30.08.2022 17:20 

Viestit: 1999
Paikkakunta: JKL
Kumman ottaisit? Bongattu Skiathoksella viime viikolla.


Liitteet:
Mehari.jpg
Mehari.jpg [ 113.73 KiB | Katsottu 5941 kertaa ]
AMI.JPG
AMI.JPG [ 90.1 KiB | Katsottu 5941 kertaa ]

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 30.08.2022 18:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Sähköistetty vanha Mehari olis kiva, sellaisia oli Ranskassa vuokrattavana...

Bongaapa sieltä kreikkalainen köyhän miehen Mehari, Namco-Citroën Pony ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 31.08.2022 00:24 

Viestit: 3954
Noista kahdesta on helppo valita: toinen on oikea auto ja toinen XL-kokoinen leluauto.

Namcon tarina oli mulle vieras. Ihmeen vähän muuttui kulkuvälineen olemus, kun siirtyivät Sitikan tekniikasta Hopan tekniikkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 31.08.2022 07:40 

Viestit: 1999
Paikkakunta: JKL
Tulihan siellä nähtyä myös VW:n vastine Meharille: VW type 181. Hyviä laitteita liikkumiseen lämpimässä ilmastossa.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 31.08.2022 10:01 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Kyllä se Mehari olisi.

Tosin tuollapäin oli takavuosina paljon nelikko-suzukeja, jos moisen saisi tervepeltisenä...



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 31.08.2022 14:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
Mulle tuli AMI:sta ihan toisenlainen auto mieleen.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 31.08.2022 14:18 

Viestit: 1242
Mehari. Niille, jotka eivät ole sellaista livenä hiplanneet (minäkin vain kerran, kun olin viikonlopun ajan sen vartiomiehenä, sain ajella sillä) hluaisin kertoa - auto on siis 2CV:n alustan päällä oleva muovilaatikko. Muovipaneelit, lokasuoja, koko taisteluvalmiin näköinen kori on n. 2-3mm paksua ABS-muovikalvoa, joka lähtee ajan mittaan varsin helposti halkeilemaan jokaisesta kiinnityskohdastaan. Materiaali on helposti liimattavaa ja "juotettavaa" sulattavilla muovinkorjausmenetelmillä. Muistaakseni konepelti oli tavallisen 200-litraisen jäteastian kanteen verrattuna varsin hempula, ainoa "kahden käden konepelti", jota olen avannut. Isäntä varoittelikin sulkemaan huolellisesti lukkona toimivat kumilenkit. Ulkonäkö pettää. Saksalaisten Volkkari on kai aaltopeltiä, Mehari kevyt ja taloudellinen tulevaisuuden puu-tekstiilikierrätyskuiduille ihanteellinen käyttökohde. Meharista voi sammuttaa koneen kovassa myötätuulessa ...?



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 31.08.2022 21:14 

Viestit: 5124
Amissa on hauskaa tuo ajattelu ainakin korin osalta: Keula + perä + oikea ovi + vasen ovi = 2 erilaista osaa, keulapala on sama kuin perä ja ovet myös samat molemmin puolin, toisella puolella normi avautumissuunta ja toisella kaapparioveksi saranoituna.

Samaa voisi harrastaa monessa muussakin auton osassa, tuli Mieleen vaikka joku alatukivarsi edessä, johon ruuvataan irto-osana pallonivel - usein lähes samanlainen molemmin puolin, mutta sitten jotain tehty kuitenkin pientä eroa vasemmassa ja oikeassa tai muut etupään osat, Jousitolpat ovat usein aika minimaalisin eroin, vaikka joku jarruletkun kiinnike eri puolella. Mutta toisaalta autoissa sarjat ovat niin isoja ettei tarvitse optimoida osien määrän suhteen ja ehkä se maksaisi suunnitteluvaihessa lisää? Ja osa muutoksista voi olla talouden vaikutusta: uudet erilaiset jarrut eri valmistajalta, koska saatiin halvemmalla tai eri moottorinohjaus samassa kun toinen tekee halvemmalla (tai paremman tms.). Joskus käyttäjät huomaavat itse vasemmasta saa oikean, kun muuttaa vähän (Mielestä putkahti vaikka jarrusatula josta vaihtaa letkun ja ilmausnipan paikat keskenään) tai takaovesta käy etuoveen kun vähän...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 02.09.2022 14:04 

Viestit: 471
Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 03.09.2022 11:32 

Viestit: 3954
Säxä77 kirjoitti:
Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta.


Kun Saab teki konkurssin, korostettiin, että varaosista vastaa aivan eri yritys.

Onkohan näin muidenkin merkkien kohdalla? Jos tuota varaosapuolta pyörittävä yritys on vain osittain autonvalmistajan omistuksessa niin silloin osa varaosarahasta virtaa ohi autonvalmistajan kassan.

Kun autot on myyty, niin sen jälkeen varaosien menekki on satavarmaa. Mainio bisnes, vaikka harakirit toki leikkaavat oman siivunsa yleisimpien kulutusosien myynnistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 03.09.2022 15:31 

Viestit: 5124
pvalila kirjoitti:
Säxä77 kirjoitti:
Helpottaisi se kyllä varaosahuoltoa jos osien määrä minimoitaisiin. Mutta jälkimarkkinoinnillahan se raha nykyään tehdään. Varaosat hinnoitellaan niin reilusti että ei ole äärimmäistä tarvetta minimoida osien määrää eikä niitä toisaalta joka piirimyyjällä paljon säilytelläkään vaan tilataan tehtaalta.


Kun Saab teki konkurssin, korostettiin, että varaosista vastaa aivan eri yritys.
...

Tuo olikin minulle uusi uutinen, jotenkin ajattelin että kaikki autopuolen konsernin osat olisivat menneet konkurssiin, mutta yksi jäi jäljelle
Nämä haettiin konkurssiin:
Saab automobile aktiebolaget
Saab automobile tools aktiebolaget
Saab automobile powertrain aktiebolaget
mutta Saab automobile parts aktiebolaget jatkaa toimintaansa, ilmeisesti vieläkin, sivutoiminimena Orio AB
https://saabparts.com/international/about-us/

Muistan sen ajan uutisista, että tuotanto tökki, kun eivät saanee enää osia valmistukseen kuin maksua vastaan eikä tainnut palkkojen maksukaan onnistua. [Edit] tuossa tarinaa konkurssista: https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Auto ... bankruptcy

En tiedä miten tuo on yritysteknisesti tehty ja onko muilla samanlaista (lähinnä siten että voi joku osa selvitä ilman konkurssia), mutta kyllä ennenkin kulutusosia sai sitten muilta valmistajilta vaikka autofirma meni konkurssiin, aikoinaan oli varsin yleistäkin että talouskriisien tullessa rahat loppuivat, osa pikkumerkeistä hävisi ja osa lopetti itsenäisenä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 04.09.2022 14:44 

Viestit: 3954
Kyllähän konkursseissa yleensä yritetään pelastaa liiketoiminnan terveet osat: se ei vain ole aina helppoa. Kuoleva konserni yleensä imee kuiviin terveetkin tytäryhtiöt (tai sitten ne myydään pois hieman ennen loppusuoraa pois, mikä on työntekijöiden ja toimittajien kannalta hyvä vaihtoehto).

Jenkeissähän vanha GM meni konkurssiin ja sen tilalle kasattiin New GM, joka juridisesti on täysin eri firma.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 10.09.2022 23:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 404
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Ami 10.09.2022 Tartto, Viro.
En ole kuvassa.
DS:llä ei ollut osastoa, mutta Citroën-logomerkkinen Polestar oli näytteillä.


Liitteet:
pieni_DSC_5493.jpg
pieni_DSC_5493.jpg [ 98.3 KiB | Katsottu 4715 kertaa ]

25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ami vai Mehari?
ViestiLähetetty: 11.09.2022 22:36 

Viestit: 5124
Taipuisikohan lainsäädäntö autoon jossa on molempiin suuntiin hallintalaitteet ja kääntyvä kapteenintuoli tms, valotkin pitäisi olla yhdistelmävehkeet, jotka toimivat ajovaloina tai jarru/seisontavaloina riippuen kulkusuunnasta, mutta LEDitekniikassa olisi helppoa, ei kai muuta lisäksi tarvita kuin sammuttaa keulapuolelta rekisterikilven valot (ja lukita toisen pään ohjaus keskelle, se voi olla käytännössä ikävin, jos täytyy osata ennakoida ja suunnitella seuraava ajokerta, ja jos ei ole ennakoitu, niin miten euto kertoo kuskille kummalle puolelle pitää istua).

Toisaalta onhan tuollaiselle ennenkin saatu lupa, oikein ministeritasolta asti:
https://www.youtube.com/watch?v=DCAXm4MpClM

No aika vähän tuosta olisi muuta iloa kuin joustavampi pysäköinti ja liittyminen parkkipaikalta liikennevirtaan ja varmaan myös liian arvokasta saatavaan etuun verrattuna, vaikkei sähköisessä voimalinjassa juuri suuntia tarvitsisi miettiä. Joskus yön pimeinä tunteina on tullut mietittyä myös miten laki suhtautuisi vetotapaan, jossa on ristiveto, kaksi pyörää vetää, toinen etupyörä ja toinen takapyörä (ei siitä varmasti iloa olisi ja voisi olla melko outo liukkaalla, riippuen kumpaan suuntaan kaartaa....)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: C4_robotti ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: