Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5-I sisäpuhallin sammuilee
ViestiLähetetty: 10.02.2023 21:30 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Sisäpuhallin toisinaan lakkaa hetkeksi puhaltamasta ja sitten taas herää henkiin. Samalla menee puhallustehon lehdet ilmastoinnin näytöstä nollille ja kun ropeli taas alkaa pyöriä, niin puhallustehokin näkyy taas. Pysyy ehkä puolisen minuuttia hiljaa, sitten toimii taas ja toimii (vielä) suurimman osan aikaa, mutta näitä tulee nyt muutaman kerran viikossa.

Mites tää nyt meni näissä... Onko puhallinmoottori tai sen hiilet loppu, vai etuvastukset menossa? Oireet eivät ainakaan viittaa ihan tavalliseen etuvastusongelmaan. Jos puhallus sammuu, sitä ei voi säätää tai laittaa suurimmalle teholle, jolla se ehkä saattaisi alkaa taas pyöriä, vaan käynnistyy sitten aikanaan, kun käynnistyy.

Ja oliko tässä tosiaan etuvastuksia sen verran monta, että nuo kaikki nopeudet tehdään niillä vai ajaako ilmastointiecu puhallinmoottoria PWM-tyyppisesti halutulla duty cyclellä? Ja miksi ilmastoinnin puhallusnopeusnäyttö menee nolliin, kun ropeli lakkaa pyörimästä? Jos moottori pykii, niin tuskinpa ilmastoinnin paneeli siitä tietää?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I sisäpuhallin sammuilee
ViestiLähetetty: 10.02.2023 22:10 

Viestit: 259
Paikkakunta: Rauma
Puhaltimenvastuksen liitokset sulaneet, oikeassa jalkatilassa tai vastus finaalissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I sisäpuhallin sammuilee
ViestiLähetetty: 10.02.2023 23:57 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Okei, hienoa. Lähdetään siis sieltä liikkeelle! :)

Tähän liittyen laitetaan tiedoksi muillekin, Servicen mukaan puhallinmoottorinkin voi ilmeisesti vaihtaa kojelautaa irrottamatta, kuljettajan jalkatilan kautta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I sisäpuhallin sammuilee
ViestiLähetetty: 12.02.2023 09:53 

Viestit: 69
Voi olla myös BSM:n sulake ja sen ympäristö sulanut. Minulla kävi joitain vuosia sitten näin. Oireena oli ensin puhaltimen pätkiminen ja lopuksi tuli sitten kunnon käryt.

Tietysti ne hiiletkin voivat olla finaalissa, tosin itselläni 340 th ajetussa vielä alkuperäiset, joten aika pitkäikäisiä ovat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I sisäpuhallin sammuilee
ViestiLähetetty: 12.02.2023 11:07 

Viestit: 6
Paikkakunta: Päijät-häme
Korjasin meidän vanhan 407 puhaltimen äänien takia. Se on hiiletön moottori. Liukulaakeri piti kovaa ärsyttävää ääntä. Putsaus ja rasvaus, tuli kuin uusi. Onkohan C5 samanlainen moottori.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I sisäpuhallin sammuilee
ViestiLähetetty: 13.02.2023 12:59 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Etuvastus oli ihan siisti, ei mustuneita liittimiä eikä juotoksia. Mulla oli varaosahyllyssä kuitenkin toinen samanlainen, käytetty, mutta yhtä siistin näköinen, joten pistin kokeeksi sen kiinni.

Olen muusta syystä ajanut autossa kahta eri BSM:ää, ja ongelmaa ilmeni kummankin kanssa, joten en usko sen olevan ensisijainen syy. Käyttämäni BSM:t olivat sitä paitsi hyvässä kunnossa kontakteiltaan.

Totesin puhaltimen irrotuksen olevan niin helppo homma, että otin sen seuraavaksi pöydälle. Kojelautaa ei tosiaan tarvinnut purkaa sitä varten. Hiilet olivat tietysti kuluneet, mutta oli niitä vielä jäljellä ja tuntuivat jotenkin liikkuvan. Akseli pyöri kyllä aika tahmeasti ja puhallin ihan tuhannen likainen ja pölyinen. Laakerointi on liukulaakereilla, joissa akselissa oleva laakeriholkki pyörii metallikielekkeiden (ja mustan tomun...) varassa. Purin vanhan puhaltimen osiin, mutta koska itse viasta ei vielä ollut selvyyttä ja vanhan puhaltimen kunnostuksen lopputuloksesta ei ollut takeita ja minulla oli ollut ajatuksena uusia vikisevä vanha puhallin joka tapauksessa, jos joskus otan kojelaudan irti, niin päätin ostaa kokonaan uuden puhaltimen. Hinta ei ollut paha ja kun vanha oli jo irti, niin vaihto ei ollut sinänsä mikään työ. Jos tuon nyt 20 vuoden ja 250 tkm välein tekee, niin ei siihen hommaan ehdi tarvita edes asennuslonkeroa.

Palikat sisään ja auto käyntiin ja puhaltimesta kuuluu äänekäs jurina! Ihmettelyä ja otin puhaltimen pöydälle. Nätisti pyörii. Akusta virtaa ja ropeli käynnistyy täyteen nopeuteen hiljaisesti humisten. Eli uusi osa on toimiva. Asennus takaisin autoon ja syötin puhaltimelle sen ollessa paikalleen asennettuna. Kuuluu huminaa, mutta olisko kuitenkin hiljaisempi kuin ekalla yrityksellä? Piuhat kiinni ja auto käyntiin... ja jurina jatkuu.

Ääni tulee parhaiten esiin puhaltimen keskinopeuksilla. Puhallin täysillä jurinan taajuus ilmeisesti nousee niin, ettei sitä oikein kuulu ilmavirran kohinasta. Koska puhallin itse toimii hyvin, kyseessä on pakko olla muovisen ropelin mitoituksesta tai asemoinnista akselilla. Se ottaa varmaan jossain kohtaa kierrostaan osin kiinni puhallinkoteloon, mikä myös hidastanee ropelin pyörimisnopeutta. Puhallusteho kun on myös jotenkin vajavainen. Toleranssit lienee aika pienet, kun ajatus on, että ropelin asemointi tuloilmareikään jakaa ilmatilan tuloilman ja puhallusilman välille. Jos väljää on liikaa, ropeli kierrättäisi osin jo puhaltamaansa ilmaa. Itse puhallinta ei oikein saa asemoitua eri kohtaan, koska se loksahtaa muovikynsien avulla tiettyyn paikkaan kiinni.

Jotain teippiä olisi tietysti voinut kokeilla puhaltimen ja puhallinkotelon väliin, jotta puhallin olisi noussut millin osia ulommas vastapäisestä ilman tuloaukosta. Koska ropeli kuitenkin on muovia ja puhallinkotelokin on muovia, niin totesin, että kunhan se puhallin pyörii tarpeeksi kauan, niin eiköhän se materiaali mahda sorvautua siitä ihan itsekseen ja lakkaa kahnaamasta...

Ei ole puhallus enää sammuillut, mutta en ehtinyt koeajamaan kovin pitkään, joten seurataan tilannetta.

Positiivinen yllätys oli puhaltimen irrotuksen helppous:

- kuskin puolen alapahvi irti
- kaasupolkimen lukkorengas irti, jotta kaasupoljin mahtuu liukumaan vähän sivuun (ei pakollinen, mutta helpottaa)
- käsi alakautta puhaltimelle, ja sen irrotus lukitusklipsiä vääntämällä ja samalla puhallinta vastapäivään kääntämällä
- puhaltimen pyörittelyä, kunnes sen saa nuljautettua alakautta ulos; matkalla olevien johtonippujen irrottelu helpottaa hommaa

Paremmat näkymät saa, kun irrottaa myös mittariston:

- pitkät ruuvarit vaan kynsien alle, mittaristo ulos ja johto irti: tähän menee n. 10 sekuntia

Mittariston aukosta saa myös työvalon auttamaan irrotuksessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-I sisäpuhallin sammuilee
ViestiLähetetty: 14.02.2023 01:20 

Viestit: 125
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Lähes samanlainen omakohtainen kokemus C5 1:n kohdalla. Puhallin piti pientä rapinaa/jurinaa tms eli minusta otti hiukan kiinni johonkin. Ongelma tosiaan korjautui ajan mittaan - kuului hetken ISOMPAA rohinaa ja puhallus loppui.

Pois ottaessani oli siivikko pääosin kadonnut, joten uusi-käytetty puhallin paikoilleen jumppa-asennossa. Jumapn jälkeen pistin puhaltamaan ja rutina alkoi. Kesti jonniin aikaa puhaltimen uudellenirroituksen jälkeen nyppiä niitä siivikonpaloja kanavasta etteivät olisi raapineet uuteen siivikkon.

Ilmainen vinkki - ja varmasti hintansa väärti - on että kandee saada uusi puhallin heti äänettömäksi.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: