Etuvastus oli ihan siisti, ei mustuneita liittimiä eikä juotoksia. Mulla oli varaosahyllyssä kuitenkin toinen samanlainen, käytetty, mutta yhtä siistin näköinen, joten pistin kokeeksi sen kiinni.
Olen muusta syystä ajanut autossa kahta eri BSM:ää, ja ongelmaa ilmeni kummankin kanssa, joten en usko sen olevan ensisijainen syy. Käyttämäni BSM:t olivat sitä paitsi hyvässä kunnossa kontakteiltaan.
Totesin puhaltimen irrotuksen olevan niin helppo homma, että otin sen seuraavaksi pöydälle. Kojelautaa ei tosiaan tarvinnut purkaa sitä varten. Hiilet olivat tietysti kuluneet, mutta oli niitä vielä jäljellä ja tuntuivat jotenkin liikkuvan. Akseli pyöri kyllä aika tahmeasti ja puhallin ihan tuhannen likainen ja pölyinen. Laakerointi on liukulaakereilla, joissa akselissa oleva laakeriholkki pyörii metallikielekkeiden (ja mustan tomun...) varassa. Purin vanhan puhaltimen osiin, mutta koska itse viasta ei vielä ollut selvyyttä ja vanhan puhaltimen kunnostuksen lopputuloksesta ei ollut takeita ja minulla oli ollut ajatuksena uusia vikisevä vanha puhallin joka tapauksessa, jos joskus otan kojelaudan irti, niin päätin ostaa kokonaan uuden puhaltimen. Hinta ei ollut paha ja kun vanha oli jo irti, niin vaihto ei ollut sinänsä mikään työ. Jos tuon nyt 20 vuoden ja 250 tkm välein tekee, niin ei siihen hommaan ehdi tarvita edes asennuslonkeroa.
Palikat sisään ja auto käyntiin ja puhaltimesta kuuluu äänekäs jurina! Ihmettelyä ja otin puhaltimen pöydälle. Nätisti pyörii. Akusta virtaa ja ropeli käynnistyy täyteen nopeuteen hiljaisesti humisten. Eli uusi osa on toimiva. Asennus takaisin autoon ja syötin puhaltimelle sen ollessa paikalleen asennettuna. Kuuluu huminaa, mutta olisko kuitenkin hiljaisempi kuin ekalla yrityksellä? Piuhat kiinni ja auto käyntiin... ja jurina jatkuu.
Ääni tulee parhaiten esiin puhaltimen keskinopeuksilla. Puhallin täysillä jurinan taajuus ilmeisesti nousee niin, ettei sitä oikein kuulu ilmavirran kohinasta. Koska puhallin itse toimii hyvin, kyseessä on pakko olla muovisen ropelin mitoituksesta tai asemoinnista akselilla. Se ottaa varmaan jossain kohtaa kierrostaan osin kiinni puhallinkoteloon, mikä myös hidastanee ropelin pyörimisnopeutta. Puhallusteho kun on myös jotenkin vajavainen. Toleranssit lienee aika pienet, kun ajatus on, että ropelin asemointi tuloilmareikään jakaa ilmatilan tuloilman ja puhallusilman välille. Jos väljää on liikaa, ropeli kierrättäisi osin jo puhaltamaansa ilmaa. Itse puhallinta ei oikein saa asemoitua eri kohtaan, koska se loksahtaa muovikynsien avulla tiettyyn paikkaan kiinni.
Jotain teippiä olisi tietysti voinut kokeilla puhaltimen ja puhallinkotelon väliin, jotta puhallin olisi noussut millin osia ulommas vastapäisestä ilman tuloaukosta. Koska ropeli kuitenkin on muovia ja puhallinkotelokin on muovia, niin totesin, että kunhan se puhallin pyörii tarpeeksi kauan, niin eiköhän se materiaali mahda sorvautua siitä ihan itsekseen ja lakkaa kahnaamasta...
Ei ole puhallus enää sammuillut, mutta en ehtinyt koeajamaan kovin pitkään, joten seurataan tilannetta.
Positiivinen yllätys oli puhaltimen irrotuksen helppous:
- kuskin puolen alapahvi irti - kaasupolkimen lukkorengas irti, jotta kaasupoljin mahtuu liukumaan vähän sivuun (ei pakollinen, mutta helpottaa) - käsi alakautta puhaltimelle, ja sen irrotus lukitusklipsiä vääntämällä ja samalla puhallinta vastapäivään kääntämällä - puhaltimen pyörittelyä, kunnes sen saa nuljautettua alakautta ulos; matkalla olevien johtonippujen irrottelu helpottaa hommaa
Paremmat näkymät saa, kun irrottaa myös mittariston:
- pitkät ruuvarit vaan kynsien alle, mittaristo ulos ja johto irti: tähän menee n. 10 sekuntia
Mittariston aukosta saa myös työvalon auttamaan irrotuksessa.
|