Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 17.10.2023 19:13 

Viestit: 137
Onko manuaali- ja automaattivaihteisissa sama ohjauskulma-anturi ?

Citroen huolto menasi ettei osaa enään saa ja anturi on kiinteästi viiksipaketissa.

Bosch näyttää kuitenkin tehneen Citkalle ja muillekin erillisen anturin joka on lähes pelkkä levy jonka läpi ohjausakseli menee.

Olis ollut tarjolla 05-mallin viiksipaketti muttei sen osanumero täsmännyt 06-mallin kanssa.

Onkohan tuo tottakaan ettei sitä pelkkää anturia saisi vaihdettua. Onhan akkurälläkätkin jo keksitty.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 17.10.2023 20:30 

Viestit: 5003
Oliskohan niitä erilaisiakin eri valmistajilta/alihankkijoilta, kai suuri ero on onko ohjauskulma-anturia ollenkaan. Seuraavassa C5 mallissa tuo kulma-anturi taitaa olla erillinen osa pistokkeella, Boschin tekele sekin, mutta esimerkiksi tuossa linkin purku ja virittelohjeita jollekin Valeolle, ja näyttäisi siinä olevan integroitu piirilevyyn ja muovihampaisiin tuo asennon lukeminen:
https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... hp?t=56818

Kaikenlaista pystyy ehkä osaava korjailemaan, useimmat autohuollot eivät kuitenkaan yhdistele osia eri viiksipaketeista, eikä taida olla olemassa taulukkoa mikä "väärä" osa toimii kuitenkin tilalla - näitäkin on.

Onko pelkkä kulma-anturi rikki vai jotain muuta, miten ilmenee? Joskus totesin että autopurkaamot eivät aina toimita tuota lukittuna, joten piti arvailla missä asennossa on purettu, eli kumpaan suuntaan pitäisi pyöritellä, tuossa versiossa taisi olla ohjeet miten löytää keskikohdan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 18.10.2023 14:52 

Viestit: 137
Nonii, eipähähän tuossa rälläkkä auta.

Tilauksessa nyt 2007 viiksipaketti.

Virrattomana kai voi ratin Airbagin ja muut piuhat irrotella, niinkuin Youtubessa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 18.10.2023 17:35 

Viestit: 5003
Xaateri kirjoitti:
Nonii, eipähähän tuossa rälläkkä auta.

Tilauksessa nyt 2007 viiksipaketti.

Virrattomana kai voi ratin Airbagin ja muut piuhat irrotella, niinkuin Youtubessa?

Akku irroitettuna aika usein ohjeena on vartin odotus ennen kuin
irroittelee airbagin johtoja. Ei tule vikakoodeja, mutta ainakin joskus joutuu kalibroimaan keskiasennon merkkitesterillä tms. En kurkkinut videolta millainen lukitus tuossa mallissa oli, ainakin joku vanhempi COM2000? lukittuu irrallisena aina keskiasentoon (edellyttäen että irroitus tapahtuu keskiasennossa), tietysti jos ei osu ihan kohdalleen, niin voi kiertyä kierroksen suuntaan tai toiseen.

Tuossa rattimallissa voi olla houkutuksena irroittaa airbag ja ratti heti sen jälkeen kun lukitusrautalangat on vapautettu ratin takaa koloista, ja niitä ei oikein saa koukittua kuin ratti käännettynä, mutta videossakin ratti käännetään ensin keskelle (myös pyörät keskellä) ennen kuin airbag ja muut sisustat irroitetaan. Tuolla linkissä oli myös tehtaan ohje (viimeinen kuva ekassa viestissä) miten tarkistaa että viiksipaketti on keskiasennossa ennen kuin asentaa ja siinäkin puhutaan lukituksesta. minusta tuossa oli selkeämmin keskiasennon näyttö kuin jossain Xsaran viiksipaketissa. Bagin ja kytkinten spiraalijohto ei tykkää jos ei ole keskellä, voi loppua johtojen varat kesken ja johto katketa - katkeamin oli ainakin aiemmin yleinen vika muutenkin merkistä riippumatta.

Jos tuossa vanhassa viiksipaketissa on jotain ehjää, kannattaa myydä/lahjoittaa jollekin värkkääjälle mieluummin kuin SER. Aiemmin vaikka vakionopeus toiminnot sai usein lisättyä lisäämällä viiksen ja kytkimen polkimeen ja ohjelmoimalla - tai jos on joku joka värkkää enemmänkin voi korjata kolvilla vaihtamalla osia (tai aiemmin usein hajosi joku viiksi joko mekaanisesti tai sähköisesti ja saattoi olla kohtuu helppokin vaihtaa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 18.10.2023 20:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2589
Paikkakunta: Päijät-Häme
Xaateri kirjoitti:
Tilauksessa nyt 2007 viiksipaketti.

Jennillä oli noita ainakin kuution verran konttorilla viime viikonloppuna kun paikanpäällä kävin. https://tonistakeover.com/



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 18.10.2023 22:02 

Viestit: 137
Tilatussa on ainakin com2003 ja sama tyyppinumero kuin YT videossa joten toivoa tuota sopii sopivuudesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 18.10.2023 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2589
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kannattaisi katsoa se numero siitä vanhasta, tai kilauttaa Jennille niin hän kaivaa tiedon rekisterinumerolla ja myy oikeanlaisen. Mutta onnea lottoon, kyllä se mullakin onnistui arvaamalla :) .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 25.10.2023 19:13 

Viestit: 137
Eipähän arvaus ihan osunut Valeon numero alunperin oli 96611304XT ja kokeiluun saapui 96611302XT samaa vuosikertaa ja sama soft:3.00

Uutta oli että FAPLITE löysi viaksi juurikin ohjauskulmatiedon mitä ei ennen ole tapahtunut.

Eli vaatiiko tuo jonkun koniguroinnin Citroen pajalla sittenkin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 25.10.2023 20:35 

Viestit: 5003
Täytyy kalibroida, merkkitesteri antaa ohjeet, muistelen jossain mallissa se käski ajaa eteenpäin suoralla tiellä/hallissa tms. ja pysäyttämään rattia kääntämättä ja kalibrointikohta on se keskiasento ja sieltä löytää jotain kulmatietoa, voi katsoa onko käytetty purettu oikeassa asennossa vai ei.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 26.10.2023 13:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Oulu
olli__o kirjoitti:
Joskus totesin että autopurkaamot eivät aina toimita tuota lukittuna, joten piti arvailla missä asennossa on purettu, eli kumpaan suuntaan pitäisi pyöritellä, tuossa versiossa taisi olla ohjeet miten löytää keskikohdan.


Tuo on niin totta! Volvossa on jopa valmiiksi ratin takaosassa pieni ruuvi, jolla tuo lukitaan, mutta eipä näy purkaamoiden kuvissa ruuvia laitetun :cry:



Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 26.10.2023 15:22 

Viestit: 5003
Xsaran COM2000 viiksipaketti lukittuisi vielä ihan automaattisesti kun ratin ottaa pois painamasta, mutta jos sen purkaa muussa asennossa kuin keskellä, niin sittenpä ei lukitukaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 26.10.2023 22:03 

Viestit: 137
Kyllähän purkaamo oli jättänyt asetuksen kohdalleen, eli pikkumeisselin mentävä kolo kohdistuskolmion kohdalla.

Vika taitaa olla siellä Can väylien yhteyksissä eli testeriliittimestä ei saa 10 PR:ltä yhteyttä 46 HAB:n ja 50 P/B:n kautta BSI 1:lle.

Ohjauskulma lienee 50 P/B väylässä.

Eli jos FABLITE:lläkin haluaa valita STEER, niin ECU:a ei löydy. vaikka GEAR ja IGNITION löytävätkin ECU:n.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 26.10.2023 23:43 

Viestit: 5003
Ei ole tuo yhdistelmä tuttu, mutta onko kokemusta että joku on jossain saanut tuolla yhdistelmällä noihin yhteyden? Muistelen että OBD-liittimeen törkättävissä kikkuloissa oli vaikka minkälaisia eroja (oliko sitten protokollatuessa vai liityntöjen toteutuksissa, mutta esimerkiksi ELMeillä ja "ELMeillä" saattoi olla juuri tuollainen ero, osaan ECUista pääsi, osaan ei, olipa laittomilla kiinaklooneilla tehtaan merkkitesteristäkin tuollaisia "no mikäs nyt on kun tuota ECUa ei löydy"), omalla Bluetooth ELM-kloonilla oli juuri tuollainen hyvin rajoitettu toiminta, useissa autoissa sai kuitenkin moottorin ECUa luettua.

Mikäköhän vikakoodi oli joskus, josta joku sanoi "tuohan on melkein kaikissa", mutta ei aiheuttanut mitään oireita (voisiko olla enää huonompi muistikuva :) )?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 27.10.2023 07:50 

Viestit: 137
Niinpä, ELM it ovat erilaisia. Joku sininen ei toiminut ollenkaan mutta tuo valkoinen löytää kyllä X7:n kaikki toiminnot STEER mukaanlukien.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 27.10.2023 08:26 

Viestit: 141
Xaateri kirjoitti:
Onko manuaali- ja automaattivaihteisissa sama ohjauskulma-anturi ?

Citroen huolto menasi ettei osaa enään saa ja anturi on kiinteästi viiksipaketissa.

Bosch näyttää kuitenkin tehneen Citkalle ja muillekin erillisen anturin joka on lähes pelkkä levy jonka läpi ohjausakseli menee.

Olis ollut tarjolla 05-mallin viiksipaketti muttei sen osanumero täsmännyt 06-mallin kanssa.

Onkohan tuo tottakaan ettei sitä pelkkää anturia saisi vaihdettua. Onhan akkurälläkätkin jo keksitty.


Sama anturi on manuaalissa ja automaatissa. Akkurälläkän keksimisestä ei tässä ole nyt hyötyä :)
Kyllä sen viiksipaketin vaihto kokonaisena on helpompaa kuin alkaa juottamaan katkennutta muovikuparifoliota.
Jos purat romikselta, niin ratti suorassa ja paketti lukittuu, samoin asennuksessa ratti suorassa ja saattaa vaatia sitten testerillä kalibroinnin, jotta ESP tietää toimia ratin asentokulman mukaisesti. ABS-vikavalo saattaa palaa, kun ei ole kunnossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 27.10.2023 21:07 

Viestit: 5003
Xaateri kirjoitti:
Niinpä, ELM it ovat erilaisia. Joku sininen ei toiminut ollenkaan mutta tuo valkoinen löytää kyllä X7:n kaikki toiminnot STEER mukaanlukien.

Kun tuo Faplite ei ole tuttu, muistelisin tosin joskus kokeilleeni. Mitä sieltä steer alta löytyy, pitäisikö tuolla pystyä kalibroimaan ratin kulma-anturi (usealla yleislukijoilla on paljon rajoituksia)? Voisi olla myös sähköisen ohjaustehostuksen ECU tms valikko?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 II Exclusive ohjauskulma-anturi
ViestiLähetetty: 17.11.2023 20:38 

Viestit: 137
Olipahan siinä viiksipaketissa merkintä C4 vai omassani oli C5. No, sähkömiehet toimimattomuutta tutkimaan ja hämmästyivät kun toiseen suunta rattianturi vilahti täydet 360 astetta vaikka toiseen suuntaan 0.1.2.3...

Eikä siinä vielä kaikki. Olivat raplanneet liittimiä ja saaneet STOP-valon sammumaan ja ohjaustehostimen toimimaan. Muuten hyvä mutta toiminta on nyt satunnaista.
Saattaa sitten ajossakin ykskaks alkaa toimimaan.

Toimi sentään sen verran, että on taas vuosi aikaa tutkailla johtosarjaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: