Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Taas sumuvaloista
ViestiLähetetty: 27.12.2009 12:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Aakku kirjoitti:
Nämä pohjoismaiset turvallisuusvaatimukset romutettiin EU:n määräyksestä.
Varsin hyvä yhden sumuvalon vaatimus oli pakko kumota EU:n määräyksestä. Samalla meni vaatimus henkilöauton oikeanpuoleisesta peilistä. Myös lampunpesimet siirrettiin historiaan.
Viimeisin hullu sääntö on ns. päivävalot, jotka eivät edellytä takavaloja lainkaan. Täällä ei mahdeta mitään, kun EU määrää.

Se kun haittaa kauppaa ja kilpailua, jos ei ole yhtenäiset määräykset.

Sitä historian havinaa voi lukea vaikka tuolta:

http://192.49.225.25/NR/rdonlyres/65BD1 ... rsio20.pdf


Ainakaan minä en kaipaa takaisin suomioutouksia kuten tökerösti maahantuotaessa asennettuja ajovalopesureita jotka ei puhdista kuin lompakkoa. Lisäjarruvalottomuutta kun se oli meillä vaarallinen. Heikompia lisäpitkiä jne.
Käytettyinä tuotujen jälkiasennettuja sivuvilkkuja joilla mädännytetään lokasuojat ja ajovalojen korkeudensäätöä joka ei toimi montaa vuotta emme valitettavasti saa pois...

Valtaosassa autoja takasumareita on vieläkin yksi, koska muotoilusymmetrian vuoksi toisella puolella on peruutusvalo. Ja täällä taas tarvittaisiin niitä kaksi.
Ja eikös jarruvalot ole samalla tapaa varoitus kuin takasumuvalo? Turvaväliä ja valppautta kun edellä ajavan takana loistaa.

Nuo "takavalottomat huomiovalot" ehkä opettavat nyt sen että huomiovalot ovat vain päiväajovalot = ei hämäräajovalot eikä sadeajovalot ;)



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas sumuvaloista
ViestiLähetetty: 27.12.2009 12:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
zX-files kirjoitti:
Nuo "takavalottomat huomiovalot" ehkä opettavat nyt sen että huomiovalot ovat vain päiväajovalot = ei hämäräajovalot eikä sadeajovalot ;)

Ei ainakaan tunnu auttavan noita Audi kuskeja, jotka nyt ajavat lähes pimeässä täysin pimeällä takapäällä. Ne heijastimetkin kun on komeasti lumen ja kuran peitossa. Tällainen on ainakin itselleni ilmestynyt tyhjästä eteen. Onneksi ei ollut 60 tonninen matkassa. Voisi verrata noihin muutamiin edesvastuuttomiin maataloustraktorikuskeihin.

Aivan käsittämättömän järjetön tuo "päivävalo" sääntö.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas sumuvaloista
ViestiLähetetty: 27.12.2009 12:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
zX-files kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Nämä pohjoismaiset turvallisuusvaatimukset romutettiin EU:n määräyksestä.
Varsin hyvä yhden sumuvalon vaatimus oli pakko kumota EU:n määräyksestä. Samalla meni vaatimus henkilöauton oikeanpuoleisesta peilistä. Myös lampunpesimet siirrettiin historiaan.
Viimeisin hullu sääntö on ns. päivävalot, jotka eivät edellytä takavaloja lainkaan. Täällä ei mahdeta mitään, kun EU määrää.

Se kun haittaa kauppaa ja kilpailua, jos ei ole yhtenäiset määräykset.

Sitä historian havinaa voi lukea vaikka tuolta:

http://192.49.225.25/NR/rdonlyres/65BD1 ... rsio20.pdf


Ainakaan minä en kaipaa takaisin suomioutouksia kuten tökerösti maahantuotaessa asennettuja ajovalopesureita jotka ei puhdista kuin lompakkoa. Lisäjarruvalottomuutta kun se oli meillä vaarallinen. Heikompia lisäpitkiä jne.
Käytettyinä tuotujen jälkiasennettuja sivuvilkkuja joilla mädännytetään lokasuojat ja ajovalojen korkeudensäätöä joka ei toimi montaa vuotta emme valitettavasti saa pois...

Valtaosassa autoja takasumareita on vieläkin yksi, koska muotoilusymmetrian vuoksi toisella puolella on peruutusvalo. Ja täällä taas tarvittaisiin niitä kaksi.
Ja eikös jarruvalot ole samalla tapaa varoitus kuin takasumuvalo? Turvaväliä ja valppautta kun edellä ajavan takana loistaa.

Nuo "takavalottomat huomiovalot" ehkä opettavat nyt sen että huomiovalot ovat vain päiväajovalot = ei hämäräajovalot eikä sadeajovalot ;)

En tiedä,olenko tulossa vanhaksi,kun ei voi edes periaatteessa olla erimieltä :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas sumuvaloista
ViestiLähetetty: 27.12.2009 17:26 

Viestit: 2699
Lainaa:
Minulla ei harmainta aavistusta miten nykyisin kuuluu olla. Saako olla kaksi vai ainoastaanko yksi. Aina katsastuksen on läpäissyt kaksi sumuvaloa. En ole asiaa mistään sen enempää tutkaillut.

Luulo ei ole tiedon väärti. Kävin äsken laskemassa kuinka monta sumuvaloa tuon äsken reissusta tulleen BX:n takana hehkaa. Yksihän niitä. Koska ja mistä niitä edellisen kerran olen laskenut? Nyt kun tarkemmin mietin, ei aavistustakaan. Kuva

Sitä en kyllä tarkastanut, onko vasemmalta puolelta vain polttimo palanut, tai joku kosketushäikkä. Tuo yksi kun paloi oikealla puolella ja ainakin jossain vaiheessahan tuli määräys, että yhden takasumuvalon on sijaittava auton keskiviivan vasemmalla puolella. Tämä BX tosin on jo siinä vaiheessa kerännyt kilometrejä mittariin. Joten kirjavaa on joukko.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas sumuvaloista
ViestiLähetetty: 28.12.2009 11:59 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
BXssä sai helposti tuplatakasumarit laittamalla polttimon oikealle puolelle, sai ikäänkuin sumuvalovarmistuksen. Edellä ajavan turhat ja häiritsevät takasumarit saa usein pois kun vilkauttaa kaukoja, jos ei auta niin sitten kaukot pysyvästi. Pitäähän jotain kontrastia saada.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas sumuvaloista
ViestiLähetetty: 28.12.2009 13:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 294
Aakku kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Nuo "takavalottomat huomiovalot" ehkä opettavat nyt sen että huomiovalot ovat vain päiväajovalot = ei hämäräajovalot eikä sadeajovalot ;)

Ei ainakaan tunnu auttavan noita Audi kuskeja, jotka nyt ajavat lähes pimeässä täysin pimeällä takapäällä. Ne heijastimetkin kun on komeasti lumen ja kuran peitossa. Tällainen on ainakin itselleni ilmestynyt tyhjästä eteen. Onneksi ei ollut 60 tonninen matkassa. Voisi verrata noihin muutamiin edesvastuuttomiin maataloustraktorikuskeihin.

Aivan käsittämättömän järjetön tuo "päivävalo" sääntö.

Mun työsuhde Audissa palaa ne takavalotkin päivävalojen kera ja yhtään autoa en ole (Audia, saati muun merkkistä) huomannut, jossa näin ei olis ollut?

Päivävaloledit on aivan mainio keksintö. Minkä halvatun takia pitäsi polttaa niitä ajovalopolttimoita ja sen myötä mittarivaloja päivällä. Ei se niin kivaa ole niitä polttimoita vaihdella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas sumuvaloista
ViestiLähetetty: 28.12.2009 14:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Octaviassa asia tuli ilmi eli annettiin jopa sakkoja väärästä kytkennästä ennen kuin Skodalla kuulivat ja neuvoivat viranomaisia :mrgreen:
Tosin iso osa autoista on nyt päivitetty "takavalollisiksi" huolloissa. Ja ei noita ole ihan helppo huomatakaan kun pitäisi nähdä molemmat päät.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Taas sumuvaloista
ViestiLähetetty: 30.12.2009 19:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Hieno meininki taas Kuopion motarilla: lumipöllykeli pimeällä, edessä velivenäläinen "molemmilla kaistoilla" ilman valoja ja takana pakettiauto puskurissa kiinni 110 vauhdissa. Eikä toi naapurimaan kansalainen muuten älynnyt valojaan kytkeä päälle vaikka kuinka vilkuttelin. :roll: Onneksi hän sentään tuli välillä huomatuksi kun käytti vilkkua tai jarrutteli kun roikkui edelläajavan takapuskurissa.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: