Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX koneen öljyn lämmöt talvella
ViestiLähetetty: 23.02.2009 20:53 

Viestit: 43
Paikkakunta: Korpilahti
Olisi mielenkiintoista kuulla erilaisia koeteltuja keinoja nostaa ja huolehtia BX:n koneen öljynlämmöistä talvella, miksei myös nesteen lämmöt kun on oikein kovat pakkaset. Näillä helteillä ei juuri 50 astetta korkeammaksi nouse öljyn lämmöt matka-ajossa. Riskinä näkyy olevan kosteuden jäätyminen huohotuskanavistoon. Jos kanavisto menee tukkoon alkaa kone voidella itsensä ulkoa mittatikun kautta tulevasta huohotusöljyroiskeista, siinä ei litrat kauan kestä. Joten kuinkas tähän on keksitty keinoja. Kokeneet miljardeja ajaneet BX-persoonat antakaapas tulla ideoita. BX:ssä ei ole sisältäpäin ajossa säädettävää kaihdinta kuten D-mallissa, sellainen olisi kyllä tarpeen. Onko muita talvikäytön koeteltuja niksejä tiedossa?



A, AU, SAZP, DS 19 Cabriolet voiture a pedales, DS 20 Pallas, CX Collet Maxi plus/Chardon?, CX gti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneen öljyn lämmöt talvella
ViestiLähetetty: 23.02.2009 21:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
Paikkakunta: Raahe & Ylitornio

Profiili WWW
Minä pidän puskurin alusritilässä suojaa paikoillaan kun ulkoilman lämpötila on 0 tai siitä alhaisempi..
-15 asteesta ylöspäin olen laittanut suojan myös puskurin päällys ritilään... Ongelmia ei ole ollut,,
vaikka olis kuin kylmää ja sisällä jalkatilakin pysyy lämminnä kun konehuoneeseen ei tule pakkas vinkka..
Yläsuoja kuitenkin matka ajossa lauhalla kannattaa poistaa,, ettei sähköropelli pyöri suotta pitkijä aikoja...
Kokemukset perustuu Bx 19 Gti 16v koneeseen



Kesäisin 2cv -60 Pikkupaku,,,, 2cv -67 Henkilömalli.. Talvisin Xantia 2.0 16v -97....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneen öljyn lämmöt talvella
ViestiLähetetty: 23.02.2009 21:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Itseä kyllä kiinnostaa sama... Muistelisin joskus lukeneeni että joku olisi öljypohjan eteen viritellyt jotakin tahi asennellut ns. pohjapanssarin. Öljypohjan suojaaminen ajoviimalta varmasti parantaisi öljynlämpöjen tilannetta selvästi, mutta mites tuonne nyt virittää jotain, ahtaaseen väliin?

Itse olen tyytynyt puskuriin asentamaani muovinpalaseen... Ongelmia ei huohottimen kanssa ole ollut tänä- eikä viime talvena. Toki aina välillä vähän puhaltelen noita letkuja että suurimmista limoista päästään. Eipä tuo öljynlämpöihin tee mitään eroa, mutta jäähdytysnesteen lämpeäminen tuntui vähän nopeutuvan.
Toki nuo öljynlämmöt saa nousemaan kun tekee parit oikein repivät kiihdytykset ja antaa konelle muutenkin vähän enemmän kierroksia. En tosin suosittele harrastamaan moista julkisilla teillä... :roll:


edit: Mitäs muilla muuten näyttää tuo auton lämpömittari? Itsellä nousee viisari siihen 60-90 merkkien puoleenväliin tai vähän alle kovemmilla (> -15) pakkasilla... Tosi lämmintä tuo kyllä puhaltaa sisälle riippumatta pakkasista.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneen öljyn lämmöt talvella
ViestiLähetetty: 23.02.2009 21:35 

Viestit: 2699
Jäähdyttäjän ja koneen väliin pahvi.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneen öljyn lämmöt talvella
ViestiLähetetty: 23.02.2009 22:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 176
Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
Minulla oli yhteen BX:ään ruuvattu pelti koneen alle koko konehuoneen leveydeltä. En muista annoinko uudelle omistajalle (amppman) mukaan. Tuli irroitettua öljynvaihdon yhteydessä, enkä enää viitsinyt takaisin laittaa. En tiedä oliko hyötyä, luultavasti kyllä, sillä tuossa 16tzi:ssä ei ollut öljynjäähdytintä mitä tukkia.
Oli muutamalla leveähattuisella peltiruuvilla alapuolelta kiinni. Ei paha irroittaa hultotöiden alta pois.



2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneen öljyn lämmöt talvella
ViestiLähetetty: 24.02.2009 09:21 

Viestit: 519
Kyllähän öljypohjan suojaaminen jonkilaisella pohjapanssarilla olisi hyvä idea. Öljypohjahan toimii öljynjäähdyttimenä, eikä sitä jäähdytystä välttämättä pakkasella tarvita. Niin ja sitten kun se kuitenkin räkäisee öljyt pihalle, pohjapanssarilla voi kätevästi kerätä ne talteen ja kaataa takaisin koneeseen. :mrgreen: Pitää varmaan kesällä tutkia miten jonkun levyn saisi tuonne bexin moottorin alle.



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneen öljyn lämmöt talvella
ViestiLähetetty: 24.02.2009 09:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 221
Paikkakunta: Kajjaani
(miki) Niin ei sitä tainnut siinä kaupassa tulla, noihin yksipisteruiskuihin kylläkin kannattaa laittaa jokin suoja, kokemuksistani tiedän että niissä on ongelmana "majoneesin" tuotanto joka on huomattavasti vähäisempää 4 piste ruiskuissa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneen öljyn lämmöt talvella
ViestiLähetetty: 24.02.2009 16:09 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
2mm alumiinilevystä saa tehtyä helposti pohjalevyn aikaa kaljojen kaa menee tunti eikä maksa paljon.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: