|
Kirjoittaja |
Viesti |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 05.02.2010 11:33 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Myönnetään etten osaa sanoa ovatko nuo oikeat ääriasennot, toisella kädellä työnsin ja toisella kuvasin 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
viivari
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 05.02.2010 12:10 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Jotkut vaseliinit turvottaa noita kumiosia. Itse käytän ainoastaan jarrukumirasvaa liukutappeihin sekä suojakumien alle. Ensin tietysti kaikki pa...t pois ja palojen kosketuspinnat satuloista pikku viilalla puhtaaksi. Eipä ole paljon jarrut jumitellu.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 05.02.2010 21:26 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kimi kirjoitti: "Tosin, pari kolme kertaa vuodessa jarrut huollan." Miksi??? Ja onko tarpeen On se, jos katsoo tarpeelliseksi ja jos jarrujen moitteeton toiminta kiinnostaa. Itsekin. Ja nyt on renkaiden vaihdon/jarruhuollon jälkeen ajettu poikkeuksellisen kauan enempi laahaamattomilla etujarruilla. Äh, olin unohtaa, vaihdoinhan joulukuussa etupyörän laakerin ja silloin taas jarrut tuli huollettua...
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 05.02.2010 21:28 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
viivari kirjoitti: Jotkut vaseliinit turvottaa noita kumiosia. Itse käytän ainoastaan jarrukumirasvaa liukutappeihin sekä suojakumien alle. Ensin tietysti kaikki pa...t pois ja palojen kosketuspinnat satuloista pikku viilalla puhtaaksi. Eipä ole paljon jarrut jumitellu. En ole havainnut 
|
|
|
|
 |
Kimi
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 05.02.2010 22:16 |
Viestit: 27
|
"On se, jos katsoo tarpeelliseksi ja jos jarrujen moitteeton toiminta kiinnostaa. "
Minusta kun on tuntunut, että Xantian vaatima n.45000/ vuoden välein vaatima etujarrujen putsaaminen ja huoltaminen on ollut tiheä, takajarruille en ole tuolle tehnyt mitään.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 05.02.2010 22:18 |
Viestit: 2699
|
kimi kirjoitti: Minusta kun on tuntunut, että Xantian vaatima n.45000/ vuoden välein vaatima etujarrujen putsaaminen ja huoltaminen on ollut tiheä, takajarruille en ole tuolle tehnyt mitään. Et kyllä ole tuntemuksinesi yksin. Kuka mitenkin asioita kokee ja näkee.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Kimi
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 05.02.2010 23:09 |
Viestit: 27
|
Tietenkin näin.
Xantiassani jarrut ei laahaa vaan käsijarru alkaa ottamaan epätasaisesti ja on vaatinut jarrujen purkamisen ja puhdistuksen.
Aikaisemmin käytin kuparitahnaa jarrurempoissa nykyään keraamista pastaa, se ei aiheuta syöpymisiä ja toimii yhdessä erilaisten metallien kanssa.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 06.02.2010 02:01 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 06.02.2010 10:03 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kuvassa ei näy voiteluita, siten että palojen päiden liikkumapinnat ja vinkkelipala molemmin puolin olisivat ao. rasvassa. Tässä olisi hyvä heti alussa myös kraapia ilmausruuvin tyvi puhtaaksi, ruosteirr.suihketta pariin otteeseen ja sitten vaikka alustasuojaa päälle + hattu. Tai peräti vaikka avata ruuvi ja laskea uutta nestettä jarrusylintereihin. Niissä ollut vanha liemi on yleensä melko sottaista. Kuparitahna liukenee helposti, sitä saa olla enemmän ja täsmäpaikoissa, aiemmin sanomani cocktail pysyy paremmin.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 06.02.2010 10:15 |
Viestit: 2699
|
Samaa tässä kummastelin. Eikö jarruja lainkaan ilmattu? Päättelin siitä, kun ruuvi näyttää koskemattomalta. Ja sitä liukastetta näyttäisi olevan kyllä runsaasti, mutta ei siellä missä pitäisi. Entäs nuo johtojen pidikejouset? Ainakin kuvasta katsoen näyttäisi siltä etteivät ole kunnolla paikallaan? Jousihan pitää jäädä sen "koukun" alle. Kuva taitaa valehdella? Onko noilla jousilla mitään tarvetta, kun ei niitä palojen kulumisen ilmoittavia johtojakaan ole? Tai johtoja, joita myöden se tieto kulkee.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
viivari
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 06.02.2010 10:34 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ealab kirjoitti: viivari kirjoitti: Jotkut vaseliinit turvottaa noita kumiosia. Itse käytän ainoastaan jarrukumirasvaa liukutappeihin sekä suojakumien alle. Ensin tietysti kaikki pa...t pois ja palojen kosketuspinnat satuloista pikku viilalla puhtaaksi. Eipä ole paljon jarrut jumitellu. En ole havainnut  Kaverin autoon jouduin juuri tuon ilmiön vuoksi vaihtamaan kaikki etujarrujen kumit. Oli hyvin voideltu, en vaan tiedä millä "rasvalla". Eipä hyväksi todettuja aineita ja konsteja pidä kenenkään mennä muuttamaan, pääasia että homma toimii, itselläni vaan on muutama tollanen ilmiö sattunut kohdalle. 
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 06.02.2010 12:45 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Koeajo suoritettu ja nyt toimii!
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 07.02.2010 10:10 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ehkä synteettiset rasvat voivat pilata kumiosia. Ja varsinkin metalli/metallikohteissa voi käyttää mitä parhaimmalta tuntuu. Sitten liukutapeissa mieluusti niihin tarkoitettua, kun kaikki voiteluaineet eivät voitele/poista kitkaa riittävästi, kun tulee rasitusta; vähän jo väljä tapin liukulaakerointi päästää satulaa vinoon ja laakeriin tullee pistemäistä kuormitusta (vastakkaisiin reunoihin) enemmän, se käy voitelun päälle.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 07.02.2010 23:11 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 08.02.2010 09:21 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jouset varmaankin vetävät löysät pois, paloista, etteivät pahemmin kolisisi. Jousia on pitänyt uudelleenjännittää silloin, tällöin. Eikä niistä ole samaa haittaa, kuin Xantian vastaavista. Joiden paloihin yläpäihin laitoin ns. pyykkipoikajouset, ei kolise, ilman alkuperäistä jumitusjousta.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 08.02.2010 09:34 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Xantian etusatuloiden kolinat sai pois, kun lisäksi vähän tiukensi satulan liikkuvan osa alapään peltilirpakejousta ja sen nokkaa, että on jämpti vaarnaan ja vähän panttaa satulan runkoon. Tuo kolina ei tee hyvää liukutapeille/reiälle, hakkaa ne väljiksi turhan nopeasti. Ja se taas on hallaa jumitukselle, palojen ennenaikaiselle vinoon kulumiselle. Painaa jarrumäntää vinoon....
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 18.04.2010 15:20 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Ei se vieläkään ollut ihan hyvä, siispä auki ja rasvaa oikeinpäin(?) 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 18.04.2010 22:25 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vain tunkin varassa? huh!
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 18.04.2010 23:15 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Eipä sitä auton alle tarvi mennä makoilemaan etujarrua rempatessa.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Laahaava etujarru Lähetetty: 18.04.2010 23:18 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ealab kirjoitti: Vain tunkin varassa? huh! Minä ainakin jätän tunkin tuolla tavalla vaikka laitankin pukin etuapurungon takapultin alle. Ei näkyisi kuvassa vaikka tuossakin olisi.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
|
|