Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX kolahtelee...
ViestiLähetetty: 06.03.2010 23:16 
... kun lähtee pihasta tai parkkiruudusta, siis kun joutuu kääntämään pyöriä voimakkaasti. Ajossa ei kolahtelua kuulu. Mikä aiheuttaa kolahtelun? Vetoakselit on vaihdettu reilut 30 000 km sitten.


   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX kolahtelee...
ViestiLähetetty: 06.03.2010 23:25 

Viestit: 114
Paikkakunta: Piikkiö
Lemon kirjoitti:
... kun lähtee pihasta tai parkkiruudusta, siis kun joutuu kääntämään pyöriä voimakkaasti. Ajossa ei kolahtelua kuulu. Mikä aiheuttaa kolahtelun? Vetoakselit on vaihdettu reilut 30 000 km sitten.


Se lienee sitten vetonivelet seuraavaksi vaihtoon ... Kumpaan suuntaan käännettäessä kolisee pahemmin, vai koliseeko molempiin suuntiin käännettäessä?



---
Nick *mtkoskin=new beeäx-td(*reqs);
Xsara 2.0 HDi Aut. Break -02
Mondeo 2.0i Sedan -95
Vålvå 850 TDi STW -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX kolahtelee...
ViestiLähetetty: 07.03.2010 06:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Vai kolahteleeko paikallaankin käännettäessä? Silloin epäilisin joustintuen kääntölaakereita.

Kääntölaakerit on joustintuen yläpäässä ja mahdollistavat joustintuen kääntymisen yläpäästään. Yleisesti ne ruostuvat ja lopulta jumahtavat. Tällöin jousi kiertojännittyy rattia käännettäessä ja kolahtaa vapautuessaan ja asettuessaan vähemmän jännittyneeseen asentoon. Sen saattaa jopa huomata tarkkailtaessa jousia kun kaveri kääntelee rattia.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX kolahtelee...
ViestiLähetetty: 10.03.2010 08:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Yksnelosessahan on kiinteät nivelet vetareissa, eli tuskinpa on niistä kiinni. Ääni täältäkin noille kääntölaakereille, yksi indikaattori on myös se, jos rattia pitää käännellä voimakkaammin kuin ennen. Tai, ehkä sitä ei niin huomaa, kun ohjaus vähitellen jäykistyy...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX kolahtelee...
ViestiLähetetty: 10.03.2010 09:36 
nyt tyhmä kysymys, mutta voiko kääntölaakerit vaikuttaa myös ohjauksen puoltamiseen...


   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX kolahtelee...
ViestiLähetetty: 10.03.2010 09:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Hurjan näköiseksi menee ZX:n kääntölaakeri ainakin siinä vaiheessa kun sieltä on se kumi kadonnut kokonaan. Muutama vuosi sitten etsin kolinoita Jehudin ZX:stä, joka oli hänen siskollaan käytössä. Kuskinpuolen jousitolpan ylämutterista kun otti kiinni kevyesti etusormella ja peukalolla, niin sai heiluteltua ainakin 10 mm keskeltä haluamaansa suuntaan. Kolina ja pauke oli hiekkatiellä suorastaan järkyttävä, mutta ei se katsastusmiestä haitannut. Leima tuli muistaakseni huomautuksitta.

Kääntölaakeri itsessään tuskin pahasti puoltamiseen vaikuttaa, ellei ole jo ihan finaalissa. Jousitolpan yläpää kun pääsee liikkumaan, niin pyöränkulmathan elävät siinä mukana sitten johonkin suuntaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX kolahtelee...
ViestiLähetetty: 10.03.2010 09:59 

Viestit: 2699
laakeri kirjoitti:
Kolina ja pauke oli hiekkatiellä suorastaan järkyttävä, mutta ei se katsastusmiestä haitannut. Leima tuli muistaakseni huomautuksitta.

Mikäs järki tässä on? Jos auto on ajoltaan suorastaan järkyttävässä kunnossa, niin kait se korjattava on ensin, eikä käydä koettamassa huomaako katsastaja sitä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX kolahtelee...
ViestiLähetetty: 10.03.2010 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
r_a_n_u kirjoitti:
Mikäs järki tässä on? Jos auto on ajoltaan suorastaan järkyttävässä kunnossa, niin kait se korjattava on ensin, eikä käydä koettamassa huomaako katsastaja sitä.
Kolina paheni järkyttävälle tasolle katsastusajan sisällä, joten aivan samahan se oli käyttääkö sitä katsastuksessa vai ei. Toki oli myös pieni toivo nopeuttaa vikadiagnostiikkaa katsastusmiehen avulla. Ei se nyt moisia "pikkuvikoja" sitten kuitenkaan löytänyt. Korjaajakaan (=minä) ei olisi tuota autontapaista kerennyt katsoa ennen tuota katsastustapahtumaa mitenkään.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: