|
Kirjoittaja |
Viesti |
henkka_1982
|
Viestin otsikko: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 02.03.2009 15:21 |
Viestit: 82 Paikkakunta: Hyvinkää
|
Luin, että xsarassa on joku ohjaava taka-akseli. Mikäs tämä tämmöinen on?
Citroen C5 2.0 16v Break vm.02 Nothing moves you like Citroën
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 02.03.2009 15:29 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
 eikö se ole sitä, että kumipuslat joustaa... 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 02.03.2009 18:33 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Sehän se.  Mikähän siinä muuten oli sitten niin huonoa, että C4:ssä siirryttiin takaisin perinteiseen jousitukseen tuon vääntövarsisysteemin sijaan?
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 02.03.2009 20:55 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 03.03.2009 00:04 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 juuuu. meilläkin on töissä noita ohjaavalla takimmaisella akselilla olevia virityksiä.. peräkin huitoo sivulle 1.5-2.0 metriä ysikymppisessä kulmassa. kottero on noin 15 metriä pitkä ja takimmaiset fillarit kääntyy .
|
|
|
|
 |
citrophoros
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 04.03.2009 21:56 |
Viestit: 404 Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
|
Ohjaava taka-akseli oli ZX:ssä liikenneturvallisuutta vaarantava rakenne Suomen talvessa.
Muutamankin kerran Volcane heitti 90 grad-asteen piruetin polanteisella katuosuuksilla kotikaupungissani ja lopulta kantatiellä Rovaniemen ja Kuusamon välillä Posion jälkeen polanteisen tieosuuden kaarteessa kaartui ZX tieltä ulos, onneksi ei ollut isoa kiveä peltiä ryttäämässä lumikinokseen käykeytyneenä. Etuhelma meni uusiksi ja tästä syystä autoni sai uuden minilämmityspistokkeen jo 1997 tai 1998, jolloin ne tulivat vasta markkinoille. Ainut kerta toistaiseksi, kun olen Citroënin takia asioinut vakuutusyhtiössä.
Ohjaava taka-akseli >> vaarallinen ominaisuus.
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 04.03.2009 22:00 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
citrophoros kirjoitti: Ohjaava taka-akseli >> vaarallinen ominaisuus. Riippuu tietty toteutuksesta. Nyt kaikki sanotaan yhteen ääneen "Weissach!" http://en.wikipedia.org/wiki/Weissach_Axle
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
TatuS
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 04.03.2009 23:46 |
Viestit: 23
|
Niin sanottu ohjaava taka-akseli toimii kyllä Xsarassa niin hyvin, että on oikeen ikävä sitä ajettavuutta mitä Xsaralla sai kokea. Tuskin oli pelkästään sen tuomaa, mutta koko paketti oli niin toimiva, että kehtaan väittää ettei mikään auto ole koskan ollut niin hyvin hanskassa kuin Xsara oli VTS alustalla. Pikkasen se perä kevensi, mutta sen kun tiedosti, niin radallakin pysyi hanskassa. Kaiken näköisiä ja kokoisia autoja on tullu ajeltua, mutta tuota on jäänyt ikävä ja viimeksi nyt C4:lla ajellessa acryn talviradalla. Sitä kun ei espit korvaa, että auto kulkee sieltä mistä tahdot.
C4 VTS TTq roadster http://www.thaimaaopas.fi http://www.futuretrend.fi
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 05.03.2009 14:50 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
citrophoros kirjoitti: Ohjaava taka-akseli oli ZX:ssä liikenneturvallisuutta vaarantava rakenne Suomen talvessa. Ei ole ohjaavaa ZX:ssä, vaan ohjautuva. Ohjautuva ei ole vaarantava tekijä, ZX:n ajo-omituisuudet muuten voivat olla. Xantiassakin nimittäin on moinen keksintö ja kuitenkin ominaisuudet kohdallaan. Onhan se ZX herkempi vetelemään uriin yms, kuin BX ja Xantia, mutta ei mitenkään yllättävä. Ainakaan silloin, jos kaikki on kunnossa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 05.03.2009 15:29 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Sitikan toteutus ei käsittääkseni ole tuo Weissach (joka säätelee aurausta), vaan sellainen joka kääntää molempia takapyöriä mutkan suuntaan. Tällä pyritään vähentämään korin kiertymistä pystyakselinsa ympäri, jolloin yliohjaavuus ja vastaheitot pysyy paremmin kurissa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 05.03.2009 16:06 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Igor kirjoitti: Sitikan toteutus ei käsittääkseni ole tuo Weissach (joka säätelee aurausta), vaan sellainen joka kääntää molempia takapyöriä mutkan suuntaan. Tällä pyritään vähentämään korin kiertymistä pystyakselinsa ympäri, jolloin yliohjaavuus ja vastaheitot pysyy paremmin kurissa. Näin juuri. Etummaiset kelkan kumit on rakennettu siten että kelkka kääntyy keskipakovoimasta vastakurviin. Syy siihen miksi kolahtelevat vanhemmiten.. ZX ja Xsara malleissa moiset- ja samoin sisarpösöissä jotka ZX:ään pohjautuvat.
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli Lähetetty: 06.03.2009 12:39 |
Viestit: 1114
|
Mites tuon Berlingon takapyörien systeemit, ovatko samaa sarjaa? Joku taisi joskus mainita että ne ovat peruja ZX:stä..
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
|
|