Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 02.03.2009 15:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 82
Paikkakunta: Hyvinkää
Luin, että xsarassa on joku ohjaava taka-akseli. Mikäs tämä tämmöinen on?



Citroen C5 2.0 16v Break vm.02 Nothing moves you like Citroën
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 02.03.2009 15:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
;) eikö se ole sitä, että kumipuslat joustaa... 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 02.03.2009 18:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Sehän se. :) Mikähän siinä muuten oli sitten niin huonoa, että C4:ssä siirryttiin takaisin perinteiseen jousitukseen tuon vääntövarsisysteemin sijaan?



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 02.03.2009 20:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
henkka_1982 kirjoitti:
Luin, että xsarassa on joku ohjaava taka-akseli. Mikäs tämä tämmöinen on?
Ei kai ohjaava sentänä, ihan vaan ohjautuva taitaa olla. Esim. tuolta linkin dokumentista sivulta 24 löytyy aiheesta tietoa: http://www.motiva.fi/midcom-serveattachmentguid-3c967cfe32027f42eea291a9497eb0e7/diplomityo-moduuliyhdistelman-stabiliteetin-parantaminen-renkaiden-avulla.pdf. Xantiastahan taitaa myös ohjautuva löytyä. Eli takakelkan puslat vaan antavat sen verran myöten, että taka-akseli pääsee hieman kääntymään, niin jo on ohjautuva.

Ohjaavia taka-akseleita löytyy joistain kaukoitäautoista, esim. datsuunilla HICAS-järjestelmällä olevat mallit.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 03.03.2009 00:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o juuuu. meilläkin on töissä noita ohjaavalla takimmaisella akselilla olevia virityksiä.. peräkin huitoo sivulle 1.5-2.0 metriä ysikymppisessä kulmassa. kottero on noin 15 metriä pitkä ja takimmaiset fillarit kääntyy .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 04.03.2009 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 404
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Ohjaava taka-akseli oli ZX:ssä liikenneturvallisuutta vaarantava rakenne Suomen talvessa.

Muutamankin kerran Volcane heitti 90 grad-asteen piruetin polanteisella katuosuuksilla kotikaupungissani ja lopulta kantatiellä Rovaniemen ja Kuusamon välillä Posion jälkeen polanteisen tieosuuden kaarteessa kaartui ZX tieltä ulos, onneksi ei ollut isoa kiveä peltiä ryttäämässä lumikinokseen käykeytyneenä. Etuhelma meni uusiksi ja tästä syystä autoni sai uuden minilämmityspistokkeen jo 1997 tai 1998, jolloin ne tulivat vasta markkinoille.
Ainut kerta toistaiseksi, kun olen Citroënin takia asioinut vakuutusyhtiössä.

Ohjaava taka-akseli >> vaarallinen ominaisuus.



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 04.03.2009 22:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
citrophoros kirjoitti:
Ohjaava taka-akseli >> vaarallinen ominaisuus.


Riippuu tietty toteutuksesta.

Nyt kaikki sanotaan yhteen ääneen "Weissach!" :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Weissach_Axle



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 04.03.2009 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 23

Profiili WWW
Niin sanottu ohjaava taka-akseli toimii kyllä Xsarassa niin hyvin, että on oikeen ikävä sitä ajettavuutta mitä Xsaralla sai kokea.
Tuskin oli pelkästään sen tuomaa, mutta koko paketti oli niin toimiva, että kehtaan väittää ettei mikään auto ole koskan ollut niin hyvin hanskassa kuin Xsara oli VTS alustalla. Pikkasen se perä kevensi, mutta sen kun tiedosti, niin radallakin pysyi hanskassa.
Kaiken näköisiä ja kokoisia autoja on tullu ajeltua, mutta tuota on jäänyt ikävä ja viimeksi nyt C4:lla ajellessa acryn talviradalla.
Sitä kun ei espit korvaa, että auto kulkee sieltä mistä tahdot.



C4 VTS
TTq roadster
http://www.thaimaaopas.fi
http://www.futuretrend.fi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 05.03.2009 14:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
citrophoros kirjoitti:
Ohjaava taka-akseli oli ZX:ssä liikenneturvallisuutta vaarantava rakenne Suomen talvessa.
Ei ole ohjaavaa ZX:ssä, vaan ohjautuva. Ohjautuva ei ole vaarantava tekijä, ZX:n ajo-omituisuudet muuten voivat olla. Xantiassakin nimittäin on moinen keksintö ja kuitenkin ominaisuudet kohdallaan. Onhan se ZX herkempi vetelemään uriin yms, kuin BX ja Xantia, mutta ei mitenkään yllättävä. Ainakaan silloin, jos kaikki on kunnossa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 05.03.2009 15:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Sitikan toteutus ei käsittääkseni ole tuo Weissach (joka säätelee aurausta), vaan sellainen joka kääntää molempia takapyöriä mutkan suuntaan. Tällä pyritään vähentämään korin kiertymistä pystyakselinsa ympäri, jolloin yliohjaavuus ja vastaheitot pysyy paremmin kurissa.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 05.03.2009 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Igor kirjoitti:
Sitikan toteutus ei käsittääkseni ole tuo Weissach (joka säätelee aurausta), vaan sellainen joka kääntää molempia takapyöriä mutkan suuntaan. Tällä pyritään vähentämään korin kiertymistä pystyakselinsa ympäri, jolloin yliohjaavuus ja vastaheitot pysyy paremmin kurissa.

Näin juuri. Etummaiset kelkan kumit on rakennettu siten että kelkka kääntyy keskipakovoimasta vastakurviin. Syy siihen miksi kolahtelevat vanhemmiten.. ZX ja Xsara malleissa moiset- ja samoin sisarpösöissä jotka ZX:ään pohjautuvat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjaava taka-akseli
ViestiLähetetty: 06.03.2009 12:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Mites tuon Berlingon takapyörien systeemit, ovatko samaa sarjaa? Joku taisi joskus mainita että ne ovat peruja ZX:stä..



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: