|
Kirjoittaja |
Viesti |
Oldis
|
Viestin otsikko: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 17:24 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Millähän momentilla napamutteri laitetaan kiinni? Ostin koko navan 155 euroa.siis c5:nen on kyseessä
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 17:59 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kiinni. siellä tulee kaksi sisäkoolia vastakkain etkä saa niitä kasaan puristettua joten kiinni. oisko metrisellä varrella 70-80 kilosella äijällä saatavilla noin 60 kiloo momentiksi.. riittää kyllä vähempikin . 20-30 kiloo on sopiva.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 20:29 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
kiitos, lisä kysymys. Mikä mahtaa olla napamutterin avainväli?
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 20:45 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
en tiedä C5:n kokoa mutta muistelisin bx/xantian olevan 32/34. vanhaa muistia joten voi olla vnhaa tietoakin.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 21:02 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
No selviää kun otan pölykupin edestä pois.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 21:06 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Oldis kirjoitti: kiitos, lisä kysymys. Mikä mahtaa olla napamutterin avainväli? 40mm kokona harvinainen, joten 41mm hylsykin kelpaa, ja joskus olen moisen 41mm isomman mutterinkin havainnut tulevan laakerin mukana?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 21:46 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Voi käydä niinkin, kun laittaa nimelliseen momenttiin (BX, laakeri motonetistä, SKF!), että pyöriikin raskaasti ja lämpenee. Silloin piti vaan tiukkuus laittaa sopivaksi, välykset vain pois. Sehän on normaali asennustapa laakereille, pyörännavassa paljon esijännityksiä tarvita.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 22:09 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ehjässä kompaktilaakerissa ("yhdessä paketissa" tai "koko napa") ei ole välystä. Siksi momentti on vain pitämässä napaa paikallaan. Ja siksi iso momentti, koska pyörä on sen varassa, eikä ole juurikaan pelkoa ylikiristyksestä.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 20.04.2010 22:13 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Juuri näin tuota takalaakeria ei todellakaan parane kiristää samaan tyyliin, kuin kiristettävää laakeria, että vain välys pois, tuo tulee laittaa ihan kunnolla kiinni asti.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 21.04.2010 07:54 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tiedän tämän, mutta mikäs auttoi. Onhan siinä erilliset sisäkoolit. Jos niissä on ollut mittavirhettä, mennäkseen liian tiukalle esijännitykselle, kun kerran kuumenivat! Se olisi ollut lyhytikäistä. Ehkä jokin, satasen mella olisi auttanut sisäkoolien välillä. Haittana löysemmällejättämisessä on mm. että saattaa koolit alkaa syödä akselia päästessä elämään. Vähän riippuu. Laakeri taitaa olla rakenteeltaan ns. 4-pistelaakeri, jossa esijännityksen määrää vain sisäkoolien mitoitus ja kiristysmomentti.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 22.04.2010 16:11 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ealab kirjoitti: Tiedän tämän, mutta mikäs auttoi. Onhan siinä erilliset sisäkoolit. Jos niissä on ollut mittavirhettä, mennäkseen liian tiukalle esijännitykselle, kun kerran kuumenivat! Se olisi ollut lyhytikäistä. Tätä varten on se varaosatakuu jonka turvin olisi voinut hakea ehjän laakerin tilalle.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 22.04.2010 18:06 |
Viestit: 708
|
Oldis kirjoitti: Millähän momentilla napamutteri laitetaan kiinni? Ostin koko navan 155 euroa.siis c5:nen on kyseessä Autodata tiatoo 225-275Nm.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 23.04.2010 14:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Haynes ilmoittaa BXiin molemmat päät 27. Alfamer Xantiaan taka 28, etu 32.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 23.04.2010 20:47 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
powerage kirjoitti: Autodata tiatoo 225-275Nm. Tämä on myös valmistajan virallinen kanta, 250±25 Nm, siis ykkös- ja kakkoskoppaisen C5:n tapauksessa.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 23.04.2010 21:25 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
No niin homma ruvella, osaapa olla jarrusatulan pultit pikkasen jumissa, ensin temusin auki toista tuntia, ja nyt iski pimeys kiinni laitossa. Pikkasen on kompura, miulla liian pieni, tai siis säiliö, on sen verta tehokas pulttipyssy.Napa lähti muuten kivasti,mutta laakerin sisäkooli jäi tietenkin akselille, no rälläkällä kooli halki.Uusi napa paikalleen voimaa käyttäen, eli 41 mm hylsy ja siihen lekalla muutama isku niin oli paikallaan, sitten vaan napamutteri kiinni, Kanattasko muuten laittaa lisä rasvaa? Rans.kalainen näkyy laakeri olevan. Nyt sauna lämpiää ja lasissa on aika vahvaa ainetta 
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 24.04.2010 07:41 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Varmaankin rasvaa kannattaa laittaa aina, oli laakeri uusi, tai vanha, kelvollinen. Rasvaa niin runsaasti, kupilla painaen, että menee sisäkooliinkin.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 24.04.2010 07:44 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Oldis kirjoitti: Pikkasen on kompura, miulla liian pieni, tai siis säiliö, on sen verta tehokas pulttipyssy. Onhan sulla reilu letku välissä eikä mikään 4 millin spiraaliletku. Lähtee nimittäin kunnollisella pyssyllä ja 1/2" letkulla pikkukompuran perässä pultti kuin pultti auki. Säiliö tosin menee tyhjäksi muutamassa sekunnissa ja kompura täyttää sitä sitten minuutin.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti Lähetetty: 24.04.2010 13:44 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Kyllä on kunnon letku kompurasta, oli niin tiukalla, että vaati 2m jatkon sitten aukesi.Purettiin jarrusatula ja sitten saatiin pultit pois, sen jälkeen pientä hiontaa ja kasaan, nyt meni hyvin. Rasvaa lisäsin, mutta taidan laittaa lisää.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
|
|