Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 17:24 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Millähän momentilla napamutteri laitetaan kiinni? Ostin koko navan 155 euroa.siis c5:nen on kyseessä



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 17:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kiinni. siellä tulee kaksi sisäkoolia vastakkain etkä saa niitä kasaan puristettua joten kiinni. oisko metrisellä varrella 70-80 kilosella äijällä saatavilla noin 60 kiloo momentiksi.. riittää kyllä vähempikin . 20-30 kiloo on sopiva.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 20:29 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
kiitos, lisä kysymys. Mikä mahtaa olla napamutterin avainväli?



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
en tiedä C5:n kokoa mutta muistelisin bx/xantian olevan 32/34. vanhaa muistia joten voi olla vnhaa tietoakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 21:02 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
No selviää kun otan pölykupin edestä pois.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Oldis kirjoitti:
kiitos, lisä kysymys. Mikä mahtaa olla napamutterin avainväli?
40mm kokona harvinainen, joten 41mm hylsykin kelpaa, ja joskus olen moisen 41mm isomman mutterinkin havainnut tulevan laakerin mukana?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 21:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Voi käydä niinkin, kun laittaa nimelliseen momenttiin (BX, laakeri motonetistä, SKF!), että pyöriikin raskaasti ja lämpenee. Silloin piti vaan tiukkuus laittaa sopivaksi, välykset vain pois. Sehän on normaali asennustapa laakereille, pyörännavassa paljon esijännityksiä tarvita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ehjässä kompaktilaakerissa ("yhdessä paketissa" tai "koko napa") ei ole välystä. Siksi momentti on vain pitämässä napaa paikallaan. Ja siksi iso momentti, koska pyörä on sen varassa, eikä ole juurikaan pelkoa ylikiristyksestä.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 20.04.2010 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Juuri näin tuota takalaakeria ei todellakaan parane kiristää samaan tyyliin, kuin kiristettävää laakeria, että vain välys pois, tuo tulee laittaa ihan kunnolla kiinni asti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 21.04.2010 07:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tiedän tämän, mutta mikäs auttoi. Onhan siinä erilliset sisäkoolit. Jos niissä on ollut mittavirhettä, mennäkseen liian tiukalle esijännitykselle, kun kerran kuumenivat! Se olisi ollut lyhytikäistä. Ehkä jokin, satasen mella olisi auttanut sisäkoolien välillä. Haittana löysemmällejättämisessä on mm. että saattaa koolit alkaa syödä akselia päästessä elämään. Vähän riippuu. Laakeri taitaa olla rakenteeltaan ns. 4-pistelaakeri, jossa esijännityksen määrää vain sisäkoolien mitoitus ja kiristysmomentti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 22.04.2010 16:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ealab kirjoitti:
Tiedän tämän, mutta mikäs auttoi. Onhan siinä erilliset sisäkoolit. Jos niissä on ollut mittavirhettä, mennäkseen liian tiukalle esijännitykselle, kun kerran kuumenivat! Se olisi ollut lyhytikäistä.

Tätä varten on se varaosatakuu jonka turvin olisi voinut hakea ehjän laakerin tilalle.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 22.04.2010 18:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Oldis kirjoitti:
Millähän momentilla napamutteri laitetaan kiinni? Ostin koko navan 155 euroa.siis c5:nen on kyseessä


Autodata tiatoo 225-275Nm.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 23.04.2010 14:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Haynes ilmoittaa BXiin molemmat päät 27. Alfamer Xantiaan taka 28, etu 32.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 23.04.2010 20:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
powerage kirjoitti:
Autodata tiatoo 225-275Nm.

Tämä on myös valmistajan virallinen kanta, 250±25 Nm, siis ykkös- ja kakkoskoppaisen C5:n tapauksessa.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 23.04.2010 21:25 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
No niin homma ruvella, osaapa olla jarrusatulan pultit pikkasen jumissa, ensin temusin auki toista tuntia, ja nyt iski pimeys kiinni laitossa.
Pikkasen on kompura, miulla liian pieni, tai siis säiliö, on sen verta tehokas pulttipyssy.Napa lähti muuten kivasti,mutta laakerin sisäkooli jäi tietenkin akselille, no rälläkällä kooli halki.Uusi napa paikalleen voimaa käyttäen, eli 41 mm hylsy ja siihen lekalla muutama isku niin oli paikallaan, sitten vaan napamutteri kiinni, Kanattasko muuten laittaa lisä rasvaa? Rans.kalainen näkyy laakeri olevan.

Nyt sauna lämpiää ja lasissa on aika vahvaa ainetta :D



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 24.04.2010 07:41 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Varmaankin rasvaa kannattaa laittaa aina, oli laakeri uusi, tai vanha, kelvollinen. Rasvaa niin runsaasti, kupilla painaen, että menee sisäkooliinkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 24.04.2010 07:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Oldis kirjoitti:
Pikkasen on kompura, miulla liian pieni, tai siis säiliö, on sen verta tehokas pulttipyssy.

Onhan sulla reilu letku välissä eikä mikään 4 millin spiraaliletku. Lähtee nimittäin kunnollisella pyssyllä ja 1/2" letkulla pikkukompuran perässä pultti kuin pultti auki. Säiliö tosin menee tyhjäksi muutamassa sekunnissa ja kompura täyttää sitä sitten minuutin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: takapyöränlaakerin momentti
ViestiLähetetty: 24.04.2010 13:44 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Kyllä on kunnon letku kompurasta, oli niin tiukalla, että vaati 2m jatkon sitten aukesi.Purettiin jarrusatula ja sitten saatiin pultit pois, sen jälkeen pientä hiontaa ja kasaan, nyt meni hyvin. Rasvaa lisäsin, mutta taidan laittaa lisää.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: