Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX sähköt katos...
ViestiLähetetty: 29.04.2010 07:49 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Eilen vaihdettiin vaimon kanssa autoja lennossa ja hän otti alleen ZX:n ja minä mukuloilla täytetyn tila-automme.
Juuri kun olin pääsemässä kotipihaan soitti vaimo ettei tämä #%!"#¤!%!! rakkine käynnisty.
No siinähän on se solenoidi tehnyt sitä että pitää pitää starttiasennossa muutama sekuntti, jotta käynnistyy. Nyt oli kumminkin sanonut vaan vou vou ja ei käynnistynyt. Sitten käsittääkseni lopulta ei edes vou vou... :-o
No ei siinä muu auttanut kuin kääntää nokka takas 30 km päässä ollutta lähtöpaikkaa...
Kun sinne perille pääsin ja ajoin kaapeleiden vuoksi nokakkain tuon auton niin kokeilin nyt kuitenkin startata vielä itse.
Istahdin ratin taakse ja käänsin virta-avaimesta ja AVOT pyöritti kohtuu normaalisti muutaman sekunnin ja rivinelonen hörähti käyntiin iloisesti nakuttaen. :-D
Vaimo hieman nolona sitten sanoi että ei se toiminut kun hän yritti...
Sain sit ajella itse ZXn kotiin ja siinä ajellessa havaitsin että radiosta oli kaikki kanavat hävinneet muistista... mikä viittaa siihen että akku oli jossain vaiheessa tyhjentynyt.
Vaimon mukaan valot eivät olleet jääneet päälle...

Noh... KYSYMYKSEEN vihdoin: Jos akku on tyhjentynyt niin paljon että radiosta katoaa (halpis automankka) talletetut asemat, voiko sen varauskyky levossa kasvaa niin paljon että startti kuitenkin lopulta jaksaa pyörittää riittävästi ja kone käynnnistyy???? :-o

Minua odotellessa oli vaimo käynyt kaupassa ja mm. onnistuneesti käyttänyt sähköikkunoita ja kattoluukkua...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX sähköt katos...
ViestiLähetetty: 29.04.2010 11:10 

Viestit: 116
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Olikohan se akku tyhjä, vai onko jossain huono liitos (akunkenkä, maadoitus)? Muuten vastaus tuohon kysymykseen riippuu autosta, kestomagneettistartilla varustettu bensa-auto ei kummoista akkua tarvitse käynnistyäkseen lämpimään vuodenaikaan. Startatessa akun jännite voi tilapäisesti laskea hyvin alas (silloin kun kuuluu vou-vou), mikä ei varmaan kaikille soittimille ole aivan riittävästi. Sitten taas käynnistyshäiriön syy voi olla mikä vain; jostain syystä ZX oli sinulle suosiollinen, vaimolle ei...



C8 HDi136 -07
Xantia HDi110 -99
BX TRD turbo -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX sähköt katos...
ViestiLähetetty: 29.04.2010 13:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
BX:stä loppui eräs kerta laturista hiilet ja matka päättyi akun tyhjennyttyä tien poskeen. Koska kyseessä oli vielä kaasutinmalli, ei se kummoisia virtamääriä tarvitse käynnissä pysyäkseen, eli akku oli hyvinkin tyhjä.

No seuraavana päivänä vaihdon laturin hiilet ja kas kummaa, bexi heräsi henkiin oman akun voimin. Tosin eipä se juuri pidempää starttia olisi jaksanut, mutta kun keli oli lämmin, niin lähtihän se! Eli kyllä se akku saattaa sen verran palautua, että vielä jaksaa startata. Riippuu tietty akun merkistä/mallista/kunnosta. Bexin akku oli Bilteman tekele :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX sähköt katos...
ViestiLähetetty: 29.04.2010 14:19 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Taannoin kävi BX:ssä, että laturi väsähti ja piti vielä ajaa. Toinen ajovalopolttimo vaan pois......ettei kukaan pysäyttele ja tarvitse uudestaan käynnistellä....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX sähköt katos...
ViestiLähetetty: 04.05.2010 11:05 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Sama pää kesät talvet....
Tänäänä sit ZX teki aamulla mulle saman, eli vou vou eikä käynnitys. Ei edes kaapeleilla...
Puolen tunnin verkkolaturin käytön jälkeen käynnistyi.
Mutta mikä tärkeintä... tänään sitten :idea: lamppu syttyi ja muistin, että talvisen remontin yhteydessä Xmfani ystävällisesti antoi nurkistaa siihen vanhan käytetyn akun ja sanoi että se on huono, mutta toimiva. Remppaa edeltäneen akun kun olin siirtänyt sijaiskulkimeeni...
Olikin sitten niin hyvä että en tajunnut/muistanut vaihtaa sitä uuteen missään välissä. Enkä muistanut akkua syyttää ennenkuin tuo käynnistymättömyys sattui omalle kohdalleni :oops:
Nyt pellin alla on Motonetin joku harakiri akku, minkä nimeä on edes yritä tähän kirjoittaa saatikka osaa lausua.. Boschit oli loppuneet...
Hyvin pelitti akun vaihdon jälkeen. Ihan kuin olis tyhjäkäyntikin parantunut... ei voi...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: