Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
ViestiLähetetty: 07.05.2010 21:46 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Tyhjäkäynti on koneen vaihdon jälkeen ollut lämpimänä n. 1500 rpm. Heti käynnistyksen jälkeen tk on n. 1000 rpm, mutta kohoaa nopeasti. Samaa ongelmaa oli luovuttaja-autossa, mutta ajattelin sen johtuvan ruiskusta tai sulaneesta johtosarjasta, johon joku edellinen omistaja oli lisäillyt tarpeelliseksi katsomiaan maapiuhoja. Autossa on kaikki ruiskun osat pysyneet koneen vaihdossa samoina, vain jakaja ja tulpat ovat tulleet "uuden" koneen mukana. Vanhalla koneella tyhjäkäynti oli noin 900 rpm. Tuskin se sulanut johtosarjakaan on konetta voinut mitenkään rikkoa?

Kysymyksiä:
1. Voiko virranjakaja vaikuttaa tyhjäkäyntinopeuteen?
2. Kannattaako ilman ajoituslamppua yrittää säätää sytytystä?
3. Voiko jakajan ottaa irti, purkaa ja puhdistaa ja laittaa takaisin samalle paikalle sytytysennakon muuttumatta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
ViestiLähetetty: 08.05.2010 17:47 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
2: Vaikeata on, joskus 50-60-luvun autoissa onnistui. 3: Kyllä, kunhan merkitsee kohdan ensin. Laittaa sitten samaan merkkiin. Jos on ajoitus täydellisesti sekaisin, niin ykköspytty puristustahdissa ykk. Jakajan pyörijän tulee osoittaa jakajan kannen siihen piippuun, mistä tulpanjohto ykköspyttyyn. Vielä tarkemmin: pyörijän tulisi juuri tulla ja jo olla ao. pytyn piipun nastan kohdalle sytytyshetkellä. Tämä voisi tsekata vanhalla jakajan kannella, jonka kylkeen on tehty iso aukko. Siitä näkisi kipinän syttyminen ja palaminen, ja jossa ajoituslampun käyttäminen olisi oivallinen lisäkonsti ja oikeastaan välttämätön kun määritellään sytytysajoitus vauhtipyörän merkkien mukaan..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
ViestiLähetetty: 08.05.2010 17:58 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
2. sytytys on silloin kodallaan kun alkaa kääntämään ennakkoa yyk.sta ja pakoputkesta kuuluu pieni tupsaus muutaman sekunnin välein eikä vedättäessä venttiilit kilkata.. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
ViestiLähetetty: 08.05.2010 18:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Vaihdoitko myös lsiäilmaluistin ja sen ruiskun lämpöanturin siitä vanhasta koneesta uuteen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
ViestiLähetetty: 10.05.2010 18:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
Onko kyseessä Bosch Motronic M1.3 ruisku ? Katsoisin minäkin ensin tuon lisäilmaluistin (ja putsaisin). Kannattanee tutkia myös imuilmavuodot ruiskimalla kaasutinspriitä suihkepullosta imusarjan ympäristöön. Jos imusarjassa on muovisia tulppia kannattaa tutkia niiden pitävyys (varsinkin muovisessa imusarjassa). Lisäksi katso kaikki letkuliitokset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
ViestiLähetetty: 10.05.2010 18:42 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Lisäilmaluisti ja lämpöanturi ovat vanhasta koneesta, kuten kaikki muutkin ruiskuvehkeet. Luisti on putsattu ja toimiva.

Ei ole Motronic vaan varhaisempi LE-Jetronic. Ilmavuotoja yritin koneesta etsiä kun se vielä oli vanhalla paikallaan, mutta mitään ei löytynyt. Letkut ovat ehjiä. Imusarja on metallinen ja uudelleen liimattu. Jos olisi ilmavuodoista kysymys, pitäisi tyhjäkäynnin kai olla humppaavaa?

Otin tänään alipainesäätimen letkun irti koneen käydessä ja kierrokset tipahtivat siihen tonnin paikkeille. Ilmeisesti säätimessä on jotain vikaa, toimii liian herkästi tms. Letkusta imaisemalla kierrokset nousivat jälleen 1500 rpm:n tuntumaan. No, pitää ottaa vanhasta koneesta toinen ja laittaa paikalle kunhan kerkeää. Koko jakajan vaihtoa ei varmaankaan ilman ajoituslamppua kannata harkita?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
ViestiLähetetty: 10.05.2010 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Tuosta voi säätää itsekin tyhjäkäyntiä. Ruuvi löytyy läppärungon päältä ja seosruuvi ilmamäärämittarin kyljestä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: