Tyhjäkäynti on koneen vaihdon jälkeen ollut lämpimänä n. 1500 rpm. Heti käynnistyksen jälkeen tk on n. 1000 rpm, mutta kohoaa nopeasti. Samaa ongelmaa oli luovuttaja-autossa, mutta ajattelin sen johtuvan ruiskusta tai sulaneesta johtosarjasta, johon joku edellinen omistaja oli lisäillyt tarpeelliseksi katsomiaan maapiuhoja. Autossa on kaikki ruiskun osat pysyneet koneen vaihdossa samoina, vain jakaja ja tulpat ovat tulleet "uuden" koneen mukana. Vanhalla koneella tyhjäkäynti oli noin 900 rpm. Tuskin se sulanut johtosarjakaan on konetta voinut mitenkään rikkoa?
Kysymyksiä: 1. Voiko virranjakaja vaikuttaa tyhjäkäyntinopeuteen? 2. Kannattaako ilman ajoituslamppua yrittää säätää sytytystä? 3. Voiko jakajan ottaa irti, purkaa ja puhdistaa ja laittaa takaisin samalle paikalle sytytysennakon muuttumatta?
ealab
Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
Lähetetty: 08.05.2010 17:47
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
2: Vaikeata on, joskus 50-60-luvun autoissa onnistui. 3: Kyllä, kunhan merkitsee kohdan ensin. Laittaa sitten samaan merkkiin. Jos on ajoitus täydellisesti sekaisin, niin ykköspytty puristustahdissa ykk. Jakajan pyörijän tulee osoittaa jakajan kannen siihen piippuun, mistä tulpanjohto ykköspyttyyn. Vielä tarkemmin: pyörijän tulisi juuri tulla ja jo olla ao. pytyn piipun nastan kohdalle sytytyshetkellä. Tämä voisi tsekata vanhalla jakajan kannella, jonka kylkeen on tehty iso aukko. Siitä näkisi kipinän syttyminen ja palaminen, ja jossa ajoituslampun käyttäminen olisi oivallinen lisäkonsti ja oikeastaan välttämätön kun määritellään sytytysajoitus vauhtipyörän merkkien mukaan..
Tapsa 63
Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
Lähetetty: 08.05.2010 17:58
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
2. sytytys on silloin kodallaan kun alkaa kääntämään ennakkoa yyk.sta ja pakoputkesta kuuluu pieni tupsaus muutaman sekunnin välein eikä vedättäessä venttiilit kilkata..
avbx
Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
Lähetetty: 08.05.2010 18:44
Viestit: 1128
Vaihdoitko myös lsiäilmaluistin ja sen ruiskun lämpöanturin siitä vanhasta koneesta uuteen.
Onko kyseessä Bosch Motronic M1.3 ruisku ? Katsoisin minäkin ensin tuon lisäilmaluistin (ja putsaisin). Kannattanee tutkia myös imuilmavuodot ruiskimalla kaasutinspriitä suihkepullosta imusarjan ympäristöön. Jos imusarjassa on muovisia tulppia kannattaa tutkia niiden pitävyys (varsinkin muovisessa imusarjassa). Lisäksi katso kaikki letkuliitokset.
jjutara
Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
Lähetetty: 10.05.2010 18:42
Viestit: 91 Paikkakunta: Sauvo
Lisäilmaluisti ja lämpöanturi ovat vanhasta koneesta, kuten kaikki muutkin ruiskuvehkeet. Luisti on putsattu ja toimiva.
Ei ole Motronic vaan varhaisempi LE-Jetronic. Ilmavuotoja yritin koneesta etsiä kun se vielä oli vanhalla paikallaan, mutta mitään ei löytynyt. Letkut ovat ehjiä. Imusarja on metallinen ja uudelleen liimattu. Jos olisi ilmavuodoista kysymys, pitäisi tyhjäkäynnin kai olla humppaavaa?
Otin tänään alipainesäätimen letkun irti koneen käydessä ja kierrokset tipahtivat siihen tonnin paikkeille. Ilmeisesti säätimessä on jotain vikaa, toimii liian herkästi tms. Letkusta imaisemalla kierrokset nousivat jälleen 1500 rpm:n tuntumaan. No, pitää ottaa vanhasta koneesta toinen ja laittaa paikalle kunhan kerkeää. Koko jakajan vaihtoa ei varmaankaan ilman ajoituslamppua kannata harkita?
INikki
Viestin otsikko: Re: BX 1.9 GTI -88 tyhjäkäynti
Lähetetty: 10.05.2010 18:59
Viestit: 373
Tuosta voi säätää itsekin tyhjäkäyntiä. Ruuvi löytyy läppärungon päältä ja seosruuvi ilmamäärämittarin kyljestä.
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.