|
Kirjoittaja |
Viesti |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 02.04.2010 02:05 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Kuten kuvasta näkyy, pientä madallusta vaadittanee 
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 02.04.2010 17:55 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Kylläpäs on maailman ax:n näköisin bx gt -projekti, nätisti onnistunut korinvaihto. 
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
artturi2
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 03.04.2010 22:27 |
Viestit: 352 Paikkakunta: Hollola
|
oletko ottanut tekniikan pois kun keula on noin ylhäällä 
Citroen C4 Cactus -14 Citroen Berlingo XTR -08 Harley-Davidson Softail Heritage -99
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 05.04.2010 13:51 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Joo, otin rikkinäiset lisäkaukot veks(eikös sitä nyt muka huomaa, on siinä mulla kans asiantuntijat  ) VÄHÄN tarkkaavaisuutta Sitten taas vähän nippelitietoa tähänkin ketjuun, ovat mallia bosch pilot 150 ja menevät kahdella ruuvilla alkuperäisille paikoille(maksavatkin 70e/sarja). Tämä asterix on piilotettu tähän ketjuun, siksi, että voin tehdä niin  Enkä halua avata useampaa projekti ketjua, olen huomannut niiden vaikuttavan negatiivisesti  Kuskinpenkki projekti on edennyt hitusen ja säilyy salaisuutena, myös minulle itselle  Tarvitsen vielä lisää materiaalia ja tietenkin kuskinpenkin(vaikka lainaksi) verhoilua tehtäessä, joten joutuu vielä kerjäämään vähän osia( Gt:n takapenkki käy oikein hyvin, mutta kuskinpenkkikin kelpaa!) 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 19.04.2010 21:17 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Aluvanteiden käyttökunnostus/entisöinti on mukavaa ja helppoa, no ei oikeesti, aikaa menee ja mukavuus on kaukana  Bexin ja axun alkuperäisalujen kuorinta vannehopeasta on mielenkiintoista, alta paljastuu alkuperäiset maalit ja lakat saa samalla mäkeen, niiden päältä. Sittenhän tuo on vaan pelkkää kiilloitusta  Omasta bexin setistä paljastui yllärinä, yksi cromodoran valmiste, onneksi se eroaa muista, oikeastaan vain vanteen takapuolelta. Made in italy ne kaikki on. Asterixin renkaiden symmetriaa mietittyäni, täytyy unohtaa 50sarjan renkaat koossa 13". Vakiokorkeudessa maavaraa on 8cm, joten siitä ei autoa voi laskea alaspäin, joten paluu 65sarjaan tai ehkä 60sarjaan(pikkusen leveämmällä renkaalla) ja 40-50mm madallusjouset eteen(ja takaa tasaillaan sauvoilla), niin saadaan symmetria ulkonäöllisesti kuosiin. Vielä kun tuo tun tuhka poistuisi taivaalta, niin saisi tehdä töitäkin tana
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 20.04.2010 20:01 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
^peeeerrrrrkle, ei tosiaankaan ole mitään, kiireellisen miehen hommaa^ Sattuu näköjään oleen tuo Asterixin parempi setti vielä jonkun nopeemman luonteen, kertaalleen korjaama  Oikeen oli vielä lakattu tana. Noh nämä saavat käyttökunnostuksen, ei hotsita lähteä hiomaan peiliksi  Noh, kai tässä kehittyy oikeen taitavaksi pikkuhiljaa  Josko sitä vielä sutasis nuo Obelixin kolmipuola alut peiliksi ja vetäsis keskiosan tricoloriksi  Olis tuuninki ukoilla ihmettelemistä, no ehkei kuitenkaan 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 22.04.2010 15:21 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Sateella on mukava istua autossa ja tehdä "kylmä"asennuksia(niin ja vetää sidukkaa  ) Noh kylmäasennuksen tulos miellytti minua, joten tältä se tulee näyttämään. Liikenneturvallisuuden takia, modifoin 2sarjalaisen pylvään, 1sarjalaisen ulkohärpäkkeillä(virtalukonpaikka, konemuovinavaus jne), ettei tartte hitsailla(muutakuin em mainitut kiinnikkeet, tärkeät osat säilyvät koskemattomina), vaan voi vaan ruuvata kiinni! 
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 22.04.2010 15:52 |
|
Esa66 kirjoitti: Sateella on mukava istua autossa ja tehdä "kylmä"asennuksia(niin ja vetää sidukkaa  ) Noh kylmäasennuksen tulos miellytti minua, joten tältä se tulee näyttämään. Liikenneturvallisuuden takia, modifoin 2sarjalaisen pylvään, 1sarjalaisen ulkohärpäkkeillä(virtalukonpaikka, konemuovinavaus jne), ettei tartte hitsailla(muutakuin em mainitut kiinnikkeet, tärkeät osat säilyvät koskemattomina), vaan voi vaan ruuvata kiinni! Ei ollenkaan pahan näköinen. 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 22.04.2010 16:01 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Täytyy huomioida, että kuvassa puuttuu vielä alapalat kojelaudasta, joten lopputulos on paljon siistimpi. Tässä on tosiaan ongelmana, 2sarjalaisen pylvään erot 1sarjalaiseen verrattuna. Vlukonputki on huomattavasti pidempi ja hoodin avauskikkare puuttuu täysin. Modaus vaati vähän dremeliä ja saumaa, ei muuta, joten ei ole ylitsepääsemätöntä  Chronon ratti(kehältään) on kooltaan täydellinen, etäisyys esim vilkun keinuvipuun kasvaa vain sentin verran, yes.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 22.04.2010 19:35 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Saa kertoa mielipiteensä, onko tässä nyt oikea suunta, vai pitäskö kehitellä asiaa vielä? yli 3000 kertaa katsottu, eikä oikein kommenttia heru  Uusi etuapurunko on hankittu(serie2), joten nyt mietitään jo pikkusen(ainakin penkissä) kuristettua 16v keulalle  Tietenkin ehostettuna oldschool tyyliin(on vaan yksinkertaisesti halvin viritys  ) tuo kuristus täytyy tehdä, ettei tartte jarruja päivitellä=alkuperäiset alut  Ainahan saa haaveilla 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 22.04.2010 19:48 |
Viestit: 5851 Paikkakunta: Lahti
|
Ei paha ja tuloshan on hyvä jos tekijä itse tykkää, tuo mittaristo taitaa olla vielä koko harvinainen, 16V olis kiva mut tälläisessä poliisivaltiossa sillä ajaminen vois alkaa kyrsimään 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 22.04.2010 20:08 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Juu, harvinainen mittaristo tuntuu olevan, mikä on minusta hieman outoa. Onhan niitä sentään tarjottu lisävarustelistalla, ainakin euroopassa(kyllä tuon hinnalla hyvän 16v saisi). Suomessa on siinä yhdessä sportissa alkuperäinen ja toisessa sportissa sovellettu versio(bx worldissa löytyy muutama, yksi taitaa olla jopa autossa kiinni). Taitaa tuo kasa pihalla, olla kuitenkin ainoa maailmassa  Jossa on alkuperäinen visan ralliratti  Tästä tulee vielä hyvä veturi(vetokoukussa on kovilin kilpi 1200kg) Gt axulle, niin on hurjat suunnitelmat  Olisin tänään törkännyt uuden hydepumpun Obelixiin, mutta, jos ei tuhka- ja vesisade lopu, niin tämä kestää. Eikä tullu lottovoittoakaan 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 27.04.2010 15:03 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Hydepumpun vaihto, ensin työkalut: -ruuvimeisseli, mallia taltta -13mm hylsy(sekä keskikokoinen jatko) ja lenkki -12mm kita, painepuolen putken irroitus/kiinnitys -22mm laturin pultin irroitukseen(koko vähän yllätti) alkutilanne aiheuttaa vähän tuskaa, tuntuu ettei tilaa ole ollenkaan, tämä tosiaan on vain luulo, tilaa on juuri senverran kuin sitä tarvitaan  Siinä se 22mm luuraa  Siellä se luuraa  Laturi poistettuna  Pumppu on kiinni kahdella 13mm pultilla, itseasiassa tämä vaihtooperaatio kestää puolisentuntia(tiukat äijät vetänee 15min)  Tämä on helppoa ja toivottavasti myös, tässä tapauksessa kannattavaa, mutta kaikenkaikkiaan tämä hässäkkä on hyvin suunniteltu 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 03.05.2010 14:01 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Vapun jälkeen kaipaa raitista ilmaa ja aurinkoakin oli tarjolla. Ei muutakuin rassaamaan sumareita. Meinasin laitella keltaiset kissanpää sumarit keulalle, liekkö syynä happimyrkytys, mutta päädyinkin kunnostamaan vanhat  Noh ainakin yhden sain tehtyä jo  lähtökohta  ja lopputulema, uudella heijastimella ja hinkauksella sekä lasinpesulla   Tämmösiä jäi ylimääräiseksi, jos jollakin on tarvetta. Eli (lasi+kehys+suoja+pohjat)x2 eli setistä puuttuu vain heijastinpinnat!  Ja heitinpä orkkisrattipylväänkin takaisin.On se vaan paljon avarampi. Kun tässä nyt "entisöinti" hommia lähdettiin tekemään 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 10.05.2010 20:12 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Eikun termostaatin vaihtoon, oli jymähtänyt(päättelyä). Konemuovin irrotusvedin, tai tarkemmin, vaijeri tulikin asennettua väärälle puolelle rattiakselia  Nooh, äkkiäkös tuon heittää oikeaan asentoon. No nyt liikkuu WTF ja pikspoks. Vaihdoin suunnitelmaa, kokeilenkin puskurin puhdistusta  Vkäyrän laskuun sopivaa puurtamista, tein toisen puolen etupuskurista ja vaijerikäyrä laski(puskurikäyrä nousi, kun tajusin, että sitä on purettava osiin ja maalattava mustaa alalippaa jne). Joten "pienellä" kikkailulla konemuovi auki, irroitin samantien yläpuoliset avaus/lukkomekanismit ja heitin fosforihappoon kylpemään(monta kärpästä yhdellä iskulla, niin ja tietenkin, jos "uusi" vaijeri napsahtaa, ei se estä konehuoneen räpläyksiä  ). Harmitti vähän, kun just muutama vuosi sitten tuli uusi termari laitatettua, no prkl uusihan se oli edelleenkin tiivisteineen päivineen  Tässä vaiheessa tulikin mieleen, kuinka asentelin uuden kaasarin ja laskeskelin laulellen jäähdytysnesteitä  Ihmettelinkin kovasti, kun ei ves lähtennä kiertämään. Vetäsin tulpat syylarista auki ja ilmaruuvitkin, toisesta kiersin jämät, pienimmällä torx-hylsyllä pois, katkes paska  Nyt ei kellarin aarteiden etsintä kiinnostanut, joten täppäsin tukkeeksi sopivan pultin  Sitten laskin ämpärillä vettä koneistoon ja ruuvailin tulpat kiinni ja vähän ilmailin(aika näpsäkästi lentää ilmausonkalosta vettä, kun kone kiekuu ryyppykierroksilla  , oli pultin laittamisessa vähän kiireduunia) Nyt kiertää jäähdytysvesi iloisesti ja flekti toimii molemmilla nopeuksilla. Törkkäsin vielä hydeputsit kehiin(tietenkin putsasin suotimet, bräkleenillä kun vetää niin homma on sekunttien kymysys! oli muuten irronnu kaikki osat "imukärsästä" säiliön pohjalle, mutta nehän saa tietenkin laittaa kiinni! Sen verran oli savea pöntössä, että näppärämpi jätkä olis äkkiä dreijannu parit tuhkikset! , pienellä ryypytyksellä(varmaan 4 putkellista autolle ja kaks tölkkiä asentajalle) homma pelitti satasella  Sitten loppu bensa, autosta, minulla tuota "bensaa" onneksi riittää, joten nyt täytyy keskittyä mietiskelemään uusia osaprojekteja.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 11.05.2010 01:19 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tuli mieleen, kun nuita kuvia katselin, etä joku miettii ruosteenmäärää? Pikku happopesu ja konehuone näyttää vähintään kohtuulliselta! Pintaruostetta 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 15.05.2010 02:33 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Pitkästä aikaa, näyttää siltä, että tässä voi panostaa lupausten lunastamiseen ja hommien eteenpäin viemiseen Tässä on ollut aikaa, tutkia mistä köyhä saa mitäkin halvimmalla. Olen silti järkyttynyt, tiettyjen asioiden Suomi hinnoista  300e hintaero alkaa olemaan jo kohtuullisen kova? Asterixin alustasarjaa kun saa tuolla hintaerolla suomeen, vrt suomesta! Nyt, ehkä löytyi perheyritys englannista, joka kykenee toimittamaan ilman poskettomia toimituskuluja, lupauksista huolimatta, kovasti olen kuitenkin skeptinen asian suhteen. Mutta, jos nämä nyt todella saa toimitettua tänne itärajan tuntumaan sopivasti, niin Asterixiin tulee SPAXin säädettävä alustasarja. Madallus 40mm. N-ryhmän tuennat moottori/voimansiirtopakettiin ja taka-akseliin. Eteen napsahtaa powerflexin uretaanit(näissä monopoli jyrää, nämä saa samaan hintaan suomesta), tai erään omavalmistajan uretaanit N-ryhmään, jos toimituksesta päästää yhteisymmärykseen. En ymmärrä, miten Suomeen toimittaminen, VOI olla 2x(tai jopa 3x)kalliimpaa, kuin esim ruotsiin  ans kattoo, vinnkejä kyllä otetaan mielellään vastaan 
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 15.05.2010 13:21 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Esa66 kirjoitti: Tuli mieleen, kun nuita kuvia katselin, etä joku miettii ruosteenmäärää? Pikku happopesu ja konehuone näyttää vähintään kohtuulliselta! Pintaruostetta  Kerropas tarkemmin, mitä happoa, kuinka vahvana ja kuinka kauan?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 18.05.2010 12:33 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
RPekka kirjoitti: Esa66 kirjoitti: Tuli mieleen, kun nuita kuvia katselin, etä joku miettii ruosteenmäärää? Pikku happopesu ja konehuone näyttää vähintään kohtuulliselta! Pintaruostetta  Kerropas tarkemmin, mitä happoa, kuinka vahvana ja kuinka kauan? Tämä on niitä asiota, mitä ei kannata ohjeistaa  ainakaan yleisesti
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 18.05.2010 15:20 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Esa66 kirjoitti: Pitkästä aikaa, näyttää siltä, että tässä voi panostaa lupausten lunastamiseen ja hommien eteenpäin viemiseen Tässä on ollut aikaa, tutkia mistä köyhä saa mitäkin halvimmalla. Olen silti järkyttynyt, tiettyjen asioiden Suomi hinnoista  300e hintaero alkaa olemaan jo kohtuullisen kova? Asterixin alustasarjaa kun saa tuolla hintaerolla suomeen, vrt suomesta! Nyt, ehkä löytyi perheyritys englannista, joka kykenee toimittamaan ilman poskettomia toimituskuluja, lupauksista huolimatta, kovasti olen kuitenkin skeptinen asian suhteen. Mutta, jos nämä nyt todella saa toimitettua tänne itärajan tuntumaan sopivasti, niin Asterixiin tulee SPAXin säädettävä alustasarja. Madallus 40mm. N-ryhmän tuennat moottori/voimansiirtopakettiin ja taka-akseliin. Eteen napsahtaa powerflexin uretaanit(näissä monopoli jyrää, nämä saa samaan hintaan suomesta), tai erään omavalmistajan uretaanit N-ryhmään, jos toimituksesta päästää yhteisymmärykseen. En ymmärrä, miten Suomeen toimittaminen, VOI olla 2x(tai jopa 3x)kalliimpaa, kuin esim ruotsiin  ans kattoo, vinnkejä kyllä otetaan mielellään vastaan  Nonnih, 420e olis kotiin kannettuna spaxin alustasarja. Hinta toimitukselle, pahoitteluineen, tuli näpsäkästi  Tämä firma saattas olla kimppatilauksien kannalta patonkilaisen valinta 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 25.05.2010 22:53 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Jaahans, tuli vaihdettua levyt ja palat axuun. Jussin valinnasta kävin noutamassa. Onneksi löi vielä kasan satuloita matkaevääksi, olisi homma muuten tyssännyt. Nimittäin molemminpuolin tapit liian kireessä, näin herkälle miehelle(alumiinisatulat sentään). Dremel salkku esiin ja tapit poikki, molemminpuolin, sitten ne kyllä lähtee nätisti. Yhdessä satulaparissa(ainoat kaksi ehjää muuten) oli uudenkarheat tapit tilalle  Tähän väliin sanoma itselleni, KÄY OSTAMASSA TAPPEJA!!!. Kohtuullisen mukavaa oli, että asterixiin on vaihdettu uudet satulat, einiin kovinkauan aikaa sitten  Nyt vasta hokasin  Kiitokset vielä Jussille, Jussi on Herralanmies 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 26.05.2010 01:14 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tuli tuossa taannoin testattua puskurin hoitoa. Lähtökohta, jota epäilin pigmenttivammaiseksi, mielessä oli jo kuumailmapuhallin. Sitten maltoin mieleni ja pesin liuottimella. Käsittelin AG puskuriaineella ja nyt reilun kk päästä hommasta vasta näppäsin vertailukuvia.  Ja tässä huuhdeltuna kukkienkastelukannulla reilun kk päästä käsittelystä(sateet, aurinko, siitepöly, hiekka jne)  Vielä yksi kuva, ennen kukkaishuuhtelua, josta pitäisi huomata ero?  Tein vain tuon neljänneksen, tarkoitus olisi kokeilla eri aineita(semmoisia, missä ei ole silikoneja ja jotka sisältävät UV-suojan) Tarkoitus on löytää sellainen aine, joka käy myös sisämuovien yms suojaamiseen eli all in one kelpoinen tökötti Tarkoitus on myös kokeilla sulkevia aineita, joissa on UV-suoja, jos käy niin, ettei sopivaa tököttiä löydykkään 
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 26.05.2010 15:08 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX Gt-85 Lähetetty: 29.05.2010 21:00 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Bexu kuulumisia. Olen metsästänyt muutaman vuoden oikeaa värisävyä apurunkoihin, nyt ehkä näkyy valoa tunnelin päässä Tämä seuraava on vain oletusta ja perustuu omistamiini kulkineisiin(ja niihin joita olen kytännyt silmä kovana  ). Uudemmat ovat olleet semmosia vaaleampia, mutta esim Gt on semmoinen tumman punaruskea, siis TUMMAN. No, nyt sain vinkkiä SM puolelta, ja väri on todennäköisesti numeroltaan 8017, RAL värikartan mukainen.Ainakin osuu pirun lähelle. Täytynee teettää kilikalin verran mokomaa ja testata  En kyllä ymmärrä, miksi suklaanruskea, olisi punaruskea(varmaan kaakaohetelmä)  Sen tiedän, että tuo originaali vivahtelee violettia ja punaista(vaikka onkin tummanruskeaa, täytynee kysyä, mitä värejä siihen sotketaan). Lets see. Sitten, paljon kiperämpi(rohkeampi) veikkaus. Uudella linjalla vuonna 86/87 on väri vaihtunut vaaleampaan, tai sitten se vaihdellut satunnaisesti vuosien varrella?
|
|
|
|
 |
|
|