jjsalo kirjoitti:
Kerro nyt Pimpeli, oliko hommassa jotain erityistä ja tarvittiinko erikoiskaluja kuten kireysmittaria.
Autodata listaa seuraavat erikoistyökalut:
Vauhtipyörän lukitustyökalu Citroen 188.F --->avustaja painamaan jarrua jos ei hihnapyörä irtoa pulttikoneella ilman tämän lukitusta.
-""- ajoitustappi, citroen citroen 0188.X --->7,5mm poranterä
Nokka-akselin ajoitustappi citroen 0188.M --->8mm poranterä
Kiristystyökalu citroen 0.188J2 ---> Voi soveltaa esim. pienestä t-vääntimestä yms. sopivasta
Jakopäänhihnankiinnike citroen 0.188.K ----> avustajalla voi korvata tämän työkalun puutteen
Kireysmittari Seem CTG 105.M
Haynesin öljynvaihto-oppaan ohjetta soveltaen toteutus (opas malliin Peugeot 406 2.0HDi):
1. Konepelti auki ja samalla kannattaa korkata asennusolut
2. Suojamuovit pois konehuoneesta
3. Pyörän pulttien löysäys apparin puolelta
4. Auto pukille ja pyörä sekä sisälokasuoja pois
5. Apulaitteiden hihna pois. (Kannattaa kirjata reitti muistiin, helpottaa asennusta)
6. Paisuntasäiliö sivuun
7. Moottorille tukea alakautta ja moottorin kiinnike irti
8. Nyppäsin kampiakselin hihnapyörän pulttikoneella pois
9. Jakopään suojakopat poies
10. Turbolle tuleva ilmaputki moottorin alta pois sekä sen alta paljastuva vauhtipyöräkotelon alasuojalevy.
11. Vauhtipyörä sekä nokka-akseli ajoituskoloihinsa lukkoon. (Nokalle 8mm poranterästä lyhennetty ja vauhtipyörälle 7,5mm)
12. Nokka-akselin rattaan pultteja hieman löysälle
13. Vanha hihna pois kääntämällä kiristin sivuun.
Tässä vaiheessa uusitaan tarvittavat osat.
Kasaamisessa Päinvastainen järjestys, hihna paikalleen vastapäivään asentaen ja löysät kiristimen puolelle. Hihnan kireys tuli laitettua sormituntumalla tukeutuen myös bilteman jakohihnan kireysmittariin. Haynes suosittaa hihnan kiryden tarkistamista korjaamolla, mutta onhan tuo nyt n. 500 kilsaa kestänyt paikallaan ilmankin
Aikaa meni rattoisasti askarrellen n. 5 tunnin luokkaa.