Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 10.07.2010 21:09 

Viestit: 369
Otsikon mukaiseen kulkineeseen pitäisi suorittaa jakoremmin vaihto. Alfamerin opuksestahan tuohon ei löydy toimintaohjeita ja googleen tarjottavat hakusanat on hukassa.

Onko tätä mahdollista toteuttaa ilman ohjeistusta ja tietoa kiristysmomenteista, vai pitääkö turvautua korjaamon palveluihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 10.07.2010 22:24 

Viestit: 1591
Paikkakunta: Tampere
Hae kirjastosta auto-data on homma helppoa kun heinänteko. :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 10.07.2010 22:54 

Viestit: 369
Heinän tekeminen on kieltämättä helppoa, tosin tarvii siihenkin varmaan jonkun koulutuksen :D

Autodataa ei tästä lähiseudun (Kitee/Kerimäki/Savonlinna) kirjastoista löydy tarpeeksi tuoreena. Voisiko joku kirjaan käsiksi pääsevä skannata/laittaa vaikka spostilla tarvittavat sivut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 11.07.2010 00:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Kampiakselin hihnapyörän momentti vanhakoppaiseen Autodatasta katsottuna 70 Nm+82 astetta. Uudemmalle (2004-2007, 136 hv) ei tämä minulla asennettuna oleva versio anna momenttia ollenkaan.

Sitä en tiedä onko siellä mitään "jännää" vastassa... Kampiakselin asennontunnistin lienee noissa jo hihnapyörän luona ja tarvitseeko esim säädettävään nokkapyörään puuttua?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 11.07.2010 08:26 

Viestit: 369
Lainasin Sergeiltä autodataa. Potilaana tosiaan vm.01 auto.

Seuraavanlaisia erikoistyökaluja tarjotaan käytettäväksi:

Vauhtipyörän lukitustyökalu Citroen 188.F
-""- ajoitustappi, citroen citroen 0188.X
Nokka-akselin ajoitustappi citroen 0188.M
Kiristystyökalu citroen 0.188J2
Jakopäänhihnankiinnike citroen 0.188.K
Kireysmittari Seem CTG 105.M

Pystyykö tuon vauhtipyörän lukitustyökalun soveltamaan jostakin, ilmeisesti ajoitustapeiksi kelpaisi poranterät?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 11.07.2010 11:18 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Hihnapyörän pultin olen aukaissut kiintoavain pulttiin toinenpää jonnekkin palkkiin tai lattiaa vasten tai mihinse nyt parhaiten käy ja starttaus aina on auennut..
Kuuluu nätti kilinä kun helähtää auki.. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 11.07.2010 12:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Tapsa 550 kirjoitti:
Hihnapyörän pultin olen aukaissut kiintoavain pulttiin toinenpää jonnekkin palkkiin tai lattiaa vasten tai mihinse nyt parhaiten käy ja starttaus aina on auennut..
Kuuluu nätti kilinä kun helähtää auki.. :)

Ja jos ei tahdo startilla tahdo kilauttaa niin ottaa sisälokarin pois ekana ja pistää hylsyn jatkovarren kanssa pulttiin ja varren pää lattaa vasten. Sitten vaan tönää autoa vaihde päällä niin pultti aukeaa. Omastani avasin ihan kääntämällä, viitonen pesässä, toinen rengas maassa ja käsijarru vedettynä ihan oikeasti päälle. 60 cm varrella aukesi ihan kiltisti.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 13.07.2010 09:27 

Viestit: 369
Paljonko vesipumpulla uskaltaa ajella, kestäisikö tuo 2xvaihtovälin sillä nykyin pumppu ei vuoda.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 13.07.2010 10:28 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Monesti käy sillei kun laitetaan uusi hihna oikea kiseys vaikka olis automaattikiristys alkaa pumppu vuotamaan..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 13.07.2010 13:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Juh. Itsekin vaihtaisin. Toivon ettei edellinen asentaja ollut vaihtanut vesipumppua hihnaremontissa koska siitä viime Wappuna, 9 tkm ennen suunnittelemaani hihnaremonttia laukesi laakeri siten että vesipumpusta halkesi runko. Kaikesta huolimatta jako ei mennyt sekaisin ja vältyin henkilökohtaiselta konkurssilta.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 13.07.2010 17:23 

Viestit: 369
Eli vaihdetaan se oman mielenrauhan turvaamiseksi. Tosin vaihdettavien osien lista kasvaa liiankin nopeasti, etujarrusatula jumissa käsijarrun osalta ja uusintanäyttöaika alkaa olla käsillä...

Onneksi harjoituskappaleesta eli 2.0 hdi pösöstä onnistui tuo remmin vaihto ilman ylimääräisiä ongelmia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 13.07.2010 17:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
pieni kustannus se vesipumppu,hihnan kireys tosiaan muuttuu niinkuin tapsa mainitsikin ja hyvällä tuurilla koko projekti sitten alusta muutaman kympin säästön takia. Tiedä sitten kannattaako ottaa tarvikepumppu vai merkkilaite,luulisi noiden tarvikepumppujenkin kestävän hihnanvaihtovälin.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 13.07.2010 21:23 

Viestit: 287
Eiköhän se hihnapyörän mutteri avaudu pulttipyssyllä myös? Pääsee vielä helmpommalla....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 13.07.2010 22:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
lukkis kirjoitti:
Eiköhän se hihnapyörän mutteri avaudu pulttipyssyllä myös? Pääsee vielä helmpommalla....

Ei ainakaan omasta lähtenyt IR:n 800 Nm paukuttavalla pyssyllä. Momenttiin + kulmaan tiukattu ruuvi lähti sitten pumpunvaihdossa kyllä mutta tuo muutaman vuoden tekeytynyt ei.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 14.07.2010 11:01 

Viestit: 1591
Paikkakunta: Tampere
Startilla on ne kautta aikojen aukastu.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 14.07.2010 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Vanhemmista bensasitikoista olen avannut hylsyllä+vääntimellä+lekalla. Pulttipyssyn olen jättänyt suosiolla löysemmällä oleviin pultteihin/ruuveihin/muttereihin...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 26.07.2010 14:58 

Viestit: 369
Hihnanvaihto suoritettu, edellisen merkkiliikkeen asennuksen jältä jako oli puolikkaan hampaan verran pielessä. :twisted: 140 tonnia ajettu hihna oli vielä ihan hyväkuntoinen, taijan siirtyä käyttämään eurooppalaista suositusta ja vaihtaa seuraavan vasta 160 kohdalla.

Lisäyllätyksenä turbolle menevästä ilmaputkesta löytyi öljyä runsaasti, prkle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 26.07.2010 16:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
pimpelipompeli kirjoitti:
jako oli puolikkaan hampaan verran pielessä. :twisted:
Ömm, siis hammashihnan hammas hihnapyörän kohouman päällä eikä kolossa? :shock: Miten se onnistuu siinä pysymään? :o



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 26.07.2010 16:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
black_van kirjoitti:
Tiedä sitten kannattaako ottaa tarvikepumppu vai merkkilaite, luulisi noiden tarvikepumppujenkin kestävän hihnanvaihtovälin.

Vaan kun on käynyt niinkin, etteivät kestä... :evil:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 26.07.2010 17:26 

Viestit: 369
laakeri kirjoitti:
pimpelipompeli kirjoitti:
jako oli puolikkaan hampaan verran pielessä. :twisted:
Ömm, siis hammashihnan hammas hihnapyörän kohouman päällä eikä kolossa? :shock: Miten se onnistuu siinä pysymään? :o


Öhöm, anteeksi huono ilmaisu. Hihna oli kyllä kiltisti kolossaan, mutta ajoituskolot eivät koskaan kohdanneet vauhtipyörällä, sekä nokalla vanhan hihnan ollessa paikallaan. Pyöräyttämällä nokkaa n. puolikkaan hampaan verran sai aijoituksen kohtaamaan autoon tehtaalla tehdyt merkinnät. Hankala selittää kirjallisesti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 26.07.2010 17:29 

Viestit: 369
black_van kirjoitti:
pieni kustannus se vesipumppu,hihnan kireys tosiaan muuttuu niinkuin tapsa mainitsikin ja hyvällä tuurilla koko projekti sitten alusta muutaman kympin säästön takia. Tiedä sitten kannattaako ottaa tarvikepumppu vai merkkilaite,luulisi noiden tarvikepumppujenkin kestävän hihnanvaihtovälin.



Tarvike pumppu olisi ollut paikallisissa varaosaliikkeissä kalliimpi kuin alkuperäinen leijonan viiksikarvoilla varustettu malli. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 26.07.2010 17:31 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Sen verran se hihna viruu ..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 26.07.2010 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
pimpelipompeli kirjoitti:
Öhöm, anteeksi huono ilmaisu. Hihna oli kyllä kiltisti kolossaan, mutta ajoituskolot eivät koskaan kohdanneet vauhtipyörällä, sekä nokalla vanhan hihnan ollessa paikallaan. Pyöräyttämällä nokkaa n. puolikkaan hampaan verran sai aijoituksen kohtaamaan autoon tehtaalla tehdyt merkinnät. Hankala selittää kirjallisesti.
Jos hihnassa on oikea määrä oikean levyisiä hampaita ja niitä on oikea määrä kampiakselin hihnapyörän ja nokkhihnapyörien välissä sekä kahden nokkahihnapyörän välissä, niin silloin jako on laitettu kohdalleen. Hihnan venyminen vanhemmiten voi toki aiheuttaa sen, että kampiakseli kääntyy aavistuksen verran väärään asentoon nokka-akseleihin nähden, kun kiristäjä tiukkaa puoleisensa pitkän sivun hihnasta tiukalle. Hihnaa pois ottaessa kuitenkin kiristäjän löysäämisen jälkeen luulisi ajoitusmerkkien sattuvan kohdilleen.

Eri asia sitten on, jos vitosessakin on apulaitehihnapyörän ulkokehällä ajoitusmerkki ja hihnapyörän vulkanointi pettää, jonka seurauksena ajoitusmerkkikin kääntyy väärään kohtaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 26.07.2010 19:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 96
Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
Kerro nyt Pimpeli, oliko hommassa jotain erityistä ja tarvittiinko erikoiskaluja kuten kireysmittaria.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2.2HDi jakohihnan vaihto kotikonstein
ViestiLähetetty: 27.07.2010 18:15 

Viestit: 369
jjsalo kirjoitti:
Kerro nyt Pimpeli, oliko hommassa jotain erityistä ja tarvittiinko erikoiskaluja kuten kireysmittaria.


Autodata listaa seuraavat erikoistyökalut:
Vauhtipyörän lukitustyökalu Citroen 188.F --->avustaja painamaan jarrua jos ei hihnapyörä irtoa pulttikoneella ilman tämän lukitusta.
-""- ajoitustappi, citroen citroen 0188.X --->7,5mm poranterä
Nokka-akselin ajoitustappi citroen 0188.M --->8mm poranterä
Kiristystyökalu citroen 0.188J2 ---> Voi soveltaa esim. pienestä t-vääntimestä yms. sopivasta
Jakopäänhihnankiinnike citroen 0.188.K ----> avustajalla voi korvata tämän työkalun puutteen
Kireysmittari Seem CTG 105.M

Haynesin öljynvaihto-oppaan ohjetta soveltaen toteutus (opas malliin Peugeot 406 2.0HDi):

1. Konepelti auki ja samalla kannattaa korkata asennusolut
2. Suojamuovit pois konehuoneesta
3. Pyörän pulttien löysäys apparin puolelta
4. Auto pukille ja pyörä sekä sisälokasuoja pois
5. Apulaitteiden hihna pois. (Kannattaa kirjata reitti muistiin, helpottaa asennusta)
6. Paisuntasäiliö sivuun
7. Moottorille tukea alakautta ja moottorin kiinnike irti
8. Nyppäsin kampiakselin hihnapyörän pulttikoneella pois
9. Jakopään suojakopat poies
10. Turbolle tuleva ilmaputki moottorin alta pois sekä sen alta paljastuva vauhtipyöräkotelon alasuojalevy.
11. Vauhtipyörä sekä nokka-akseli ajoituskoloihinsa lukkoon. (Nokalle 8mm poranterästä lyhennetty ja vauhtipyörälle 7,5mm)
12. Nokka-akselin rattaan pultteja hieman löysälle
13. Vanha hihna pois kääntämällä kiristin sivuun.

Tässä vaiheessa uusitaan tarvittavat osat.

Kasaamisessa Päinvastainen järjestys, hihna paikalleen vastapäivään asentaen ja löysät kiristimen puolelle. Hihnan kireys tuli laitettua sormituntumalla tukeutuen myös bilteman jakohihnan kireysmittariin. Haynes suosittaa hihnan kiryden tarkistamista korjaamolla, mutta onhan tuo nyt n. 500 kilsaa kestänyt paikallaan ilmankin

Aikaa meni rattoisasti askarrellen n. 5 tunnin luokkaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: