Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian etujarrut - tehoero?
ViestiLähetetty: 18.07.2010 15:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Mikähän noissa etuhidastimissa oikein mättää, kun käyttöjarrussa tehoeroa oli katsastuksessa ensin reilut 40%, ja sitten pajan "ruosteenpoiston ja herkistelyn" jälkeen juuri sallitut 30% (näytti kyllä mittarissa olevan enemmänkin, mut tais olla katsurilla hyvä päivä)? Pajalla käynnin jälkeen pari päivää jarrut tuntui tosi herkiltä ja tuntuivat ottavan tasaisesti, reilu viikko ja 1500km myöhemmin uusintanäytille mennessä tuntui taas selvä tehoero. Korjaajan mukaan liukusysteemit ei olleet jumissa, palat vain ruostuneet. Apukuskin puolella, joka siis heikompi jarruteholtaan, ruostetta oli enemmän. Tuskinpa noi nyt uudestaan ruostui näillä helteillä ja suolattomilla teillä.

Historiasta sen verran että olen ajellut autolla nyt n. 100tkm (235-335tkm) ja hetikohta hankinnan jälkeen oli toinen jarrulevy kiero. Tällöin laitettiin uudet levyt ja palat eteen pajalla (Motonetin tavaraa :oops: ), ja alkuun tuntui pelaavan ihan hienosti. Sittemmin tota tehoeroa on ollut, ja ajan mittaan se on vaan lisinyt. Ei kai toi ny voi ilmauksellakaan korjaantua? Reipas jarruttelu auttaa hieman hetkellisesti, mutta heti kohta on taas tehoero suuri. Myös käsijarrussa tehoeroa oli reilusti katsastuksessa (samaan suuntaan kuin käyttöjarrussa), mutta hyväksytyissä rajoissa.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etujarrut - tehoero?
ViestiLähetetty: 18.07.2010 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xantippa kirjoitti:
olen ajellut autolla nyt n. 100tkm (235-335tkm) ja hetikohta hankinnan jälkeen oli toinen jarrulevy kiero. Tällöin laitettiin uudet levyt ja palat eteen pajalla
100 Mm ajettu, eikä jarrupaloja ole tarvinut vaihtaa? No, ehkä jarruttelun puutetta sitten. Otappas palat irti ja katso, miltä niiden pinta näyttää. Jos ovat kovasti lasittuneet niin aivan varmahan se on, että ei pidä. Lasittumat pois ja uutta yritystä.

Ja samallahan kokeilet myöskin kätevästi ihan itsekin liu'ut ja mäntien liikkumiset yms. Jos jarrujen rakenne ei eroa kauheasti '99 1.8 16V:stä, niin tuohon hommaan tarvit työkaluiksi jotkut melkein mitkä vaan pihdit tapin sokan irrottamiseen/kiinnittämiseen, vasaran ja mahdollisesti jonkin tuurnan tapin irti napauttamiseen ja esimerkiksi ruuvimeisselin mäntien pyörittämiseen. Suurin hommahan tuossa on tunkkaus ja pyörän irrotus. Ja kun varaat sopivat aineet viereen, niin tulee sitten ne jarrut voideltuakin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etujarrut - tehoero?
ViestiLähetetty: 18.07.2010 18:16 

Viestit: 199
Yksi vaihtoehto voisi olla myöskin jumissa oleva mäntä. Sinnehän se paska kuitenkin satuloihin kertyy, kun ovat umpiperäisiä.
Ainakin jos jäävät laahaamaan, niin saattaa tiivisteissä olla niin paljon kökköä ettei ole kimmoisuudesta tietoakaan enään...

Olisi hyvä ainakin liemin vaihdon yhteydessä juoksuttaa jarruistakin nestettä pois (ilmata).
Itse teen aina talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, vie kymmenkunta minuuttia ylimääräistä aikaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etujarrut - tehoero?
ViestiLähetetty: 18.07.2010 20:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Joo ajotyylini on melko säästäväinen, siksi varmaan palat kestää, ja toisaalta jumittaa jarruja. Ois kai ne palat pajalla vaihdettu jos loppu olisivat. Pitänee vielä kysellä josko katsoisivat takuuhommina uudemman kerran, jännä vaan että sen pari päivää remontin jälkeen tuntu paremmalta mutta palautui kuitenkin taas ennalleen.

LHMt pitäs kyllä vaihtaa, siitäkin alkaa olla jo kohta 3v aikaa, muutenhan toi hydepuoli toimii ongelmitta, mut kai se jarrujen takia on jo korkea aika. Edellisessä vaihdossa piti laskea LHMt läpi jarruista, mutta enpä ollu vierestä kattomassa. Takajarrut toimii ihan ok, joten olen kuvitellut että ilmaustarvetta ei olisi, niissähän toi lienee useammin tarve?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etujarrut - tehoero?
ViestiLähetetty: 18.07.2010 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
kyllähän lhm.t on syytä kerran vuoteen vaihtaa,ei se niin hirveä kustannus muiden kulujen ohella ole.
Ja jarrujahan ei kannata säästää,paremmin pelaavat kun niitä käytetään siihen mihin ne on tehty



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian etujarrut - tehoero?
ViestiLähetetty: 19.07.2010 00:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xantippa kirjoitti:
LHMt pitäs kyllä vaihtaa, siitäkin alkaa olla jo kohta 3v aikaa
:o :shock:
No just joo, vuoden väleinhän hydraulineste vaihdetaan kuitenkin. Jarruista päästetään toki samalla vanhat litkut pois. Jos nyt aloitettaisiin tuolla?



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: