Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 01.08.2010 13:04 

Viestit: 21
Paikkakunta: Puumala
Tuli tuossa ostettua tuollanen sitikka alle. ilmeisesti melko harvinainen peli kun ei ole ainakaan toista vielä vastaan tullut ja ei noita liikaa myynnissä näy olevan... mutta tuohan on vakiona aika laiskan oloinen, niin olisiko tuota konetta mahdollista turbottaa? ja mitähän katsastus mies sanoisi jos muutos katsastaisi turbolliseksi? onko edes mahdollista? tai mitenhän suoraan tuohon kävisi 1.9td kone keulille?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 01.08.2010 17:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Tuskin saat katsastettua turbolle. Riippuu tietty vuosimallista ja rekisteriotteesta mitä siinä sanotaan. Tais olla et jos on vähäpäästöinen niin helpompi unohtaa kokojuttu.
Taitaa olla TU-kone tuossa ja en nyt suoraan osaa sanoa onko noi 1.9td:t XU-sarjaa vai mitä. Siihen viisaammat lisätköön.
Koneen vaihdossa on painoraja ja teho raja.... Olisko ollu +20% ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 01.08.2010 18:43 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Kyllä sen pitäisi kai onnistua ihan laillisesti, kun tekee koneen vaihtona. Jälkiturbotuskin onnistuu mutta se taas vaatii tyyppihyväksyntämittauksen. Kone minkä siihen vaihdat pitää olla vähäpäästöisestä eli vaikka ihan samanikäisestä kulkineesta.

Tehojen puolesta ei kai sinänsä ole ongelmaa kun tuosta on VTS, mutta alusta ja jarrut pitää vastata sitä tai olla tehokkaammat. Ja mallisarjan tehokkaimpaan verrataan aina jos johonkin verrataan vaikka tuossakin olisi 90 heppasen td koneen kanssa saman tehoisia bensakoneita (älytöntä siis, mutta tämä kannattaa varmistaa konttorilta että mitä kelpuuttavat vertailumoottoriksi.). 1.9 (1905cc) koneen saa laittaa kun kuutiotilavuus menee sääntöön eli 1585 + 25% = 1975. Ja kuutiotilavuussääntö täyttyy kyllä 1.5D koneenkin kanssa ja tehot taas riittää 1360cc/75hp koneesta. Eli mikäli konttorille kelpaa niin sitten riittäisi 1.4 koneisen jarrut ja alusta. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 tuollahan on vain mallisarjan vertailumoottori, eikä tehokkain moottori, eli pitäisi kelvata mikä tahansa versio vertailumoottoriksi.

Vaikeatahan tämä on mutta mahdollista, ja kun nuo säännöt opettelee ulkoa ja käy konttorilla asiat papereista läpi niin yleensä sieltä yhteinen sävel löytyy...



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 01.08.2010 18:57 

Viestit: 21
Paikkakunta: Puumala
juu eli mahdollista mutta pirun hankalaa :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 01.08.2010 19:03 

Viestit: 21
Paikkakunta: Puumala
eli moottorin vaihto olisi melkein helpompi juttu kuin jälki turbotus? mutta mitenhän tuo 1.9td kone käy tonne keulille ja entä käykö vaihdelaatikkoon suoraan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 01.08.2010 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Jos haluaavat ton tyyppihyväksynnän niin taitaa maksaa enemmän kuin toi menopeli jos muistan oikein. Itsellä on sellainen käsitys ,että alustan pitää vastata kyseisen vertailumallin alustaa. Miksi muuten noihin 205 on ängetty levyllistä taka-akselia kun Mi16 on mennyt keulalle? :D

Mutta se on totta ,että kaikki onnistuu kun tekee.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 02.08.2010 16:58 

Viestit: 21
Paikkakunta: Puumala
soitin tänään akelle vai mikäse nyt nykyään on... siellä ukko sano että onnistuu mutta vertailu koneena on 1.6 vts ja koneen on oltava euro 3 vähintään.. mites tuo vts saxo eroaa jarrujen ja alustan suhteen normi saxosta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 02.08.2010 18:11 

Viestit: 69
Eiköhän tuo diesel-Saxo kelpaisi jollekin tuollaisenaan. Voisi tulla parempi lopputulos ostamalla suoraan VTS tai jokin muu "kireämpi Saxo". Saxoon ei tuon tehokaampaa dieseliä myyty. Kulkee varmaan Suomen oloissa ihan riittävästi. Espanjassa olen ajellut paljon tuommoisella. Moottoritiellä meni sen 150 km/h. Kulutus ilahduttavan pieni, reilut 4 l/100km. Ei meinannut viikossa ehtiä ajamaan vuokra-auton tankkia tyhjäksi. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 02.08.2010 19:32 

Viestit: 21
Paikkakunta: Puumala
joo kyllähän tuo on vähän liian harvinainen raiskattavaksi :D kulkeehan se nyttenkin sen verran että sillä sakot saa 160 meni moottoritiellä kolme isoa miestä kyydissä... ja toi kulutus on kyllä todella vähäistä yli 5.3 litraa en ole saanut menemään vaikka kuin ajaa lämä tiskissä :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 03.08.2010 08:38 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Joo kyllähän siihen sen koneen voit vaihtaa mutta, kaikki koneet mitä saxossa on käytetty on TU-moottoreita ja nuo isommat dieselit on XU koneita. Tämä taas aiheuttaa sen että laatikkokin on eri, eli vetoakselien sisäpäät on varmaan erilaiset (joku ketä noiden kanssa enemmän on pelannut tietää)? Ja sitten se XU paketti ei varmaan edes mahdu sinne konehuoneeseen...

Ja mitä taas tulee vts:n eroista niin siinä on sitten ihan tarpeeksi eroja, varmaa tietoa ei ole mutta veikkaan että vaihtolistalle menee ainakin jarrut edestä+takaa, vakaajat, onkos dieselissä 4-pulttiset vanteet? Ja jos vts on abs:lla niin saattavat vaatia niitäkin. Ja vts:n jarrutehostin voi olla erilainen niin sekin vaihtuu, myös jarrupääsylinteri on todennäköisesti erikokoinen. Ja jouset+iskarit myös tästä tietysti...

Sanoisin että ei missään nimessä kannata. Ennemmin sitten vts:n tunkee dieseltekniikan mutta en kyllä siihenkään lähtisi. Jos haluaa potkua enemmän niin ostaa xsaran 110 hdi koneella ja siihen sitten softan vaihto niin kulkee aikas hyvin ;)



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen saxo 1.5d
ViestiLähetetty: 04.08.2010 17:25 

Viestit: 21
Paikkakunta: Puumala
joo kyllähän tuossa on liian suuri homma. ajelee tolla ja lähtee vähän aikasemmin ni kerkee perille ajoissa :D


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: