Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: C-sitikoiden ilmastoinnin teho
ViestiLähetetty: 20.08.2010 17:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Jallu kirjoitti:
einomiesporkkakoski kirjoitti:
..... Kummassakin yllämainitussa 80-luvun kulkineessa kompressorin päällekytkeytymisen pystyi kuulemaan ja tuntemaan varsin helposti. Sen verran paljon ne moottorin käyntiä jarruttivat. Oikein tiukassa ohituksessa ihan oikeasti kannatti kytkeä ilmastointi pois päältä koska "jarrumiehenä" söivät melkoisesti moottorin tehoa! ......
Aikoinaan Kanarialla vuokrattiin Fiat Punto tai vastaava ilmastoinilla ja kone oli joku
hurja 1.1 litranen. Vuoriston ylämäissä ilmastointi nappulasta tuli sitten ns. turbonappi. Siitä kun painoi ilmastoinnin pois päältä, niin "tehopotku" oli hirmuinen. :mrgreen:
Vanhemmisssa Saabin turboissa (~80 luvulla) kaasun painaminen pohjaan sammutti ilmastointikompuran. Nykyisistä en tiedä muuten kuin että kompuran käynnistymisestä menee tieto moottorinohjaukselle ainakin tyhjäkäynnillä, jolloin systeemi osaa varautua kasvaneeseen kuormaan ja joutokäynti pysyy vakiona.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C-sitikoiden ilmastoinnin teho
ViestiLähetetty: 22.08.2010 23:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
" Ei taida kovin moni tietää tuota talvikäytön merkitystä."

Tämä siis jostain kaukaa kopioitu teksti... Vanhasas ilmastoinissa eritysiesti tuo talvikäyttö tule merkitykseen suureen koska: pumpun akselilla oleva tiiviste myls tiivistyy osittain öljyn vaikutuksesta ja nyt kun tuota öljyä ei vatkata tuolla systemmissa pariin kuukauteen niin se valuu pois jonkin verran tiivityspintojen välistä ja ympäriltä, eli "kuivuu" ja näin taas sieltä putkahtaa molekyyli minuutissa ulos.

Noista kylmätehoista :lol: sain tuossa heinäkuun alussa R12 ainekset XM V6: sisuksiin. Ajelin kakkosta pitkin Hesaan päin ja olin ajanut jo noin 30 min kun matka sujui kivasti, tyttölapseni vahtasi elokuvaa takana ja minä olin ihan nirvanassa kun tuli kylmää kajuuttaan, ulkona oli varjossa +30. Tuli karsea "desavuu" näin silmäkulmasta SAVUA! Samoin kävin vuosia sitten Prestigellä rampilta kiihdytyksessä, lämä pohjassa joka paljastuikin vesihöyryksi.
Niin, siis XM kajuuttaan pukkas savua! Ah, katseen käännettyäni huomasin että keskikonsolin suuttimista tuli alijäähtynyttä vettä eli puhallin oli jopa liian hiljaisella koska kylmyys oli liian hulppeaa ja kenno pyrki jo jäätymään. XM:n AUTO-napin painallus pelasti tilanteen. Auto Clima on hieno keksintö ja sitä kannattaa oikeasti käyttää jos sellainen on.

Muuten, PK-seudulla on hyvä kylmäputiikki kulkuneuvoille, Finnklima. http://www.finnklima.fi/



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C-sitikoiden ilmastoinnin teho
ViestiLähetetty: 23.08.2010 08:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Jahas, tulihan sieltä hyvä vinkki pk-seudun ilmastointihuollolle, tattis! Täytyy vinkata daamille..



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 53 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: