psjääkäri kirjoitti:
Sumarit on heikkoakin heikomalle kelille näkyyvyyden ollessa miltei olematon.
Kuitenkin ne sytytetään jo tihkusateessa tai muutaman lumihiutaleen
leijaillessa näköpiiriin.
Etusumuvalo luo muuta tietä valoisamman kohdan aivan auton eteen.
Koska edessä on kirkas alue, kuljettajan näkökenttä hämärtyy muualla.
Silmä toimii samaan tapaan kuin kameran himmentimen aukko. Ottakaa
pimeässä kuva salamaa käyttäen. Muutaman metrin päässä kohteet
näkyvät, mutta taustalla on pelkkää mustaa.
Bosch lupaa kalliimmille sumuvaloilleen jopa 37 metrin kantaman, mutta
tavalliset ensiasennussumuvalot yltävät 20-25 metriin. Märällä asvaltilla,
kuten tilanne usein on sumussa, ja lumisella tienpinnalla, kuten tilanne on
usein lumisateella, jarrutusmatka on 29 metriä 40 kilometrin nopeudella.
80 kilometrin nopeudella jarrutusmatka on jo yli 90 metriä.
Jos katsoo tarvitsevansa sumuvalot eteen nähdäkseen, pitäisi nopeus laskea
alle neljänkympin, että sumuvalojen valaisemasta alueesta olisi jotain hyötyä.
80 kilometrin nopeudella sumuvalojen valaisema alue on jo vilahtanut
taakse ennen kuin jalka tarvittaessa ehtisi jarrupolkimelle.
Takasumuvaloa käyttävät voisivat arvioida edelläajavan takavaloista,
Onko takasumuvalon sytyttäminen tarpeen. Jos edelläajavan normaalit
takavalot näkyvät horisonttiin asti, ei omakaan turvallisuus edellytä taka-
sumuvalon sytyttämistä, vaikka vähän satelisikin.
En vielä 35 vuoden aikana ole kokenut kertaakaan tarvetta käyttää sumu-
valoja, vaikka kilometrejä kertyy yli 50 tuhatta vuodessa. Etusumuvalojen
valaisemalla alueella ei ole merkitystä, ja ne vain vaikeuttavat kauemmas
näkemistä. Takasumuvalo on perässäajavalle viheliäinen riesa, ja jonossa
ajettaessa näyttää siltä, että joku edempänä jonossa ajava jarruttaa, kun
kirkas punainen valo ajoittain vilahtaa näköpiiriin.