Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 51 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 07:15 

Viestit: 1999
Paikkakunta: JKL
Hieman provosoiva alku, mutta katsotaas. Nämä autojen nykyiset, "auton mukana tulevat" sumarit ovat useimmiten melko heikot verrattuna "oikeisiin" vastaaviin. Sitten niitä käytetään vielä hyvillä keleillä lähialueen valon lisäämiseen, mikä on aivan väärin.

Mutta sitten kun tulee paha sumu, kuten tänäkin aamuna, mitä sitten tehdään? No, sumarit päälle. Mutta kun ne ei näytä kuin vain muutaman metrin. Ja edelleen ajetaan samaa 80-100 nopeutta. Tai ainakin yritetään. Sumareista on korkeintaan se etu, että ehkä juuri ehditään nähdä, minkä eläimen päälle ajat.

Oikea tapa on tietysti vähentää nopeutta keliin sopivaksi ja sitten pitää sumarit päällä. (Ja tietysti pitää ostaa laadukkaat sumuvalot). Mutta kuinka moni oikeasti hiljentää? Paitsi tietysti pahimmassa hernerokkasumussa.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 08:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Alkuperäisistä takasumuvaloista on usein paljonkin hyötyä. Takasumuvalon käyttäjä näkyy sumussa ja lumipyryssäkin hyvän matkan päästä takaapäin verrattuna takasumuvaloa käyttämättömään.

Etusumuvalojen hyöty on juurikin siellä sumussa. Monien alkuperäisten etusumuvalojen hyöty tosin on varsin kyseenalainen. Toisaalta ovathan monet alkuperäiset ajovalotkin suotta pilattu onnettomalla johdotuksella ja ovat siksi melkoisen huonot, vaikka aineksia kelvolliseen olisi (esim. BX ja Xantia). Onneksi tämä on helppo korjata. Ovathan myös alkuperäiset lähivalotkin joskus varsin onnettomia kyllä (eikös XM:ää ole tästä moitittu aina?). Apua ongelmaan saa laittamalla niiden lisäpitkien lisäksi keulille vielä kunnolliset etusumuvalotkin.

Käytännössä kuitenkin tässä maassa on etusumuvalojen käytölle tarvetta niin harvoin, että kovin moni ei varmaankaan viitsi moiseen panostaa. Itseni kohdalle on sattunut vastaan kaksi kertaa (ajokortti ollut 10 vuotta, josta autokortti 8 vuotta) sumu, jossa etusumuvaloille olisi ollut tarvetta. Ja molemmilla kerroilla satuin olemaan liikenteessä etusumuvalottomalla BX:llä. Ensimmäinen kerta oli ehkä siinä rajamailla, koska lähivalot päälläkin näki sen verran että nuorena ja hulluna uskalsi ajaa ehkä juuri ja juuri kuuttakymppiä 100 km/h rajoitetulla tiellä. Toisella kertaa sumu sattui eteen Kotkan ja Haminan välisellä moottoritiellä. Rajoitusmerkit näyttivät silloin 100 tai 120 km/h, en muista. Käytännössä kuin 50 km/h tuntui jo niin huimalta vauhdilta ilman etusumuvaloja, ettei sitä pystynyt koko ajan pitämään yllä.

Nykyisestä kulkineesta pitäisi ehkä joskus jaksaa kääntää etusumuvalot näyttämään johonkin päin, kun nyt näyttävät pari metriä keulan eteen. Samalla pitäisi kai jaksaa vedellä niillekin vähän paksumpaa piuhaa, että saisi valoakin niihin. Ja niihin voisi panostaa kunnon polttimoihinkin, vaikkapa Night Breakereihin, kun ei niiden lyhyt käyttöikä haittaa etusumuvaloissa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 08:18 

Viestit: 295
"Oikea tapa on tietysti vähentää nopeutta keliin sopivaksi ja sitten pitää sumarit päällä. (Ja tietysti pitää ostaa laadukkaat sumuvalot). Mutta kuinka moni oikeasti hiljentää? Paitsi tietysti pahimmassa hernerokkasumussa." ... asiaa olet mielestäni kirjoittanut C4_.

Näinhän sen pitäisi olla. Sumarit on heikkoakin heikomalle kelille näkyyvyyden ollessa miltei olematon. On tuota tullut kokeiltua sumumaissa missä on myös SUMUA, sumuvaloilla ajamista ja kyllä ne silloin helpotti tien löytämisessä. No täällä Suomessa harvoin on tiheää sumua, mutta kova lumipyry on jo aika haastava. Silloin, minä koen sumuvalot aika oiviksi keksinnöiksi. Niin, useasti Sumuvaloja käytetään koristevaloina. Takasumari, siis yksi on mielestäni useammin hyödyllinen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 09:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
psjääkäri kirjoitti:
Takasumari, siis yksi on mielestäni useammin hyödyllinen.


Useinmiten häikäisee ja ärsyttää. Jos näkee edellä ajavan takavalot >100m päästä (ehjässä jonossa riittää lyhyempikin näkyvyys), takasumaria ei pidä sytyttää.

Ai niin, tämä on sumarikeskustelu. Ja taannoin lupasin olla osallistumatta. Ehkei takasumuvaloa lasketa tuohon joukkoon :mrgreen:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 09:33 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Sulla on A. Herkkääkin herkemmät silmät B. Olet kohdannut jotain superkirkkaita takasumareita, jos ne häikäisee :-o
Mun mielestäni tuossa ZX:ssä ja ameriikanihmeessä sen takasumarin tuike on aivan onneton...
Ja kyllä se takasumari on todellakin tarpeellinen etenkin lumipyryssä tai tiellä jolla on paljon irtolunta joka pöllyää. On se kiva nähdä edellämenevä sieltä lumipöllyn seasta... jos se vaikka hidastaa ilman jarruttamista tms...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 09:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Löyhästi aiheeseen liittyen.

Saako nykysäännösten mukaan tehdä esim Xantun sumareista kääntövalot niinkuin uusissa autoissa on?
Tuli vaan mieleen kun eilen töistä lähtiessä p-paikalla kurvaili Avensis perässä "kulmat vilkkuen"

Olispa jotain askarreltavaa taas :D



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 09:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Teme kirjoitti:
Löyhästi aiheeseen liittyen.

Saako nykysäännösten mukaan tehdä esim Xantun sumareista kääntövalot niinkuin uusissa autoissa on?
Tuli vaan mieleen kun eilen töistä lähtiessä p-paikalla kurvaili Avensis perässä "kulmat vilkkuen"

Olispa jotain askarreltavaa taas :D
Ei, koska valaisimen lasissa on hyväksyntämerkinnän yhteydessä "B". Se on siis hyväksytty Wienin tieliikennesopimuksen mukaisesti vain sumuvaloksi, eikä sitä saa (saisi) käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen. Ei peruutusvalona, huomiovalona, lähivalona, päiväajovalona, jne.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 10:03 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
svc kirjoitti:
Teme kirjoitti:
Löyhästi aiheeseen liittyen.

Saako nykysäännösten mukaan tehdä esim Xantun sumareista kääntövalot niinkuin uusissa autoissa on?
Tuli vaan mieleen kun eilen töistä lähtiessä p-paikalla kurvaili Avensis perässä "kulmat vilkkuen"

Olispa jotain askarreltavaa taas :D
Ei, koska valaisimen lasissa on hyväksyntämerkinnän yhteydessä "B". Se on siis hyväksytty Wienin tieliikennesopimuksen mukaisesti vain sumuvaloksi, eikä sitä saa (saisi) käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen. Ei peruutusvalona, huomiovalona, lähivalona, päiväajovalona, jne.


Mut jos vaan tekee :mrgreen:

Sit kun joku puuttuu niin ottaa kauhean itkuraivarin, kiroaa ranskalaiset sähkövikoineen alimpaan helvettiin ja noituu että miksi moisen ostin vaikka Esson baarissa sanottiin ettei näissä toimi mikään ja lupaa poliisille nöyrästi paalata koko auton :lol:

Kyllä se jättää säälistä sakottamatta, jos ei jätä niin tarjoaa sille pullakahveja :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 10:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Teme kirjoitti:
Löyhästi aiheeseen liittyen.

Saako nykysäännösten mukaan tehdä esim Xantun sumareista kääntövalot niinkuin uusissa autoissa on?
Tuli vaan mieleen kun eilen töistä lähtiessä p-paikalla kurvaili Avensis perässä "kulmat vilkkuen"

Olispa jotain askarreltavaa taas :D


Mulle tulee noista mutkavaloista aina mieleen että toinen polttimoista on palanut. En oikein näe tuolle sovellukselle mitään tarvetta, päinvastoin.

Takasumareille tosiaan on joskus jopa käyttöä, viimeksi muutama viikko sitten kehällä kun vettä tuli siihen malliin että 60km/h oli maksimi nopeus. Silloin aika moni äkkäsi systyttää takasumarin ja sillä näkyi :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 12:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Putkimies22 kirjoitti:
Mulle tulee noista mutkavaloista aina mieleen että toinen polttimoista on palanut. En oikein näe tuolle sovellukselle mitään tarvetta, päinvastoin.


Niiden suurempi merkitys onkin taajamissa, kun puolet, myös sitikkakuskeista, eivät kävellessään käytä heijastinta. Tuollainen sivulle suuntautuva valo voipi pelastaa henkiä.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Tuolla sivulla 38-39 on juttua sumuvalojen käytöstä.

https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 14:04 

Viestit: 497
psjääkäri kirjoitti:
Sumarit on heikkoakin heikomalle kelille näkyyvyyden ollessa miltei olematon.


Kuitenkin ne sytytetään jo tihkusateessa tai muutaman lumihiutaleen
leijaillessa näköpiiriin.

Etusumuvalo luo muuta tietä valoisamman kohdan aivan auton eteen.
Koska edessä on kirkas alue, kuljettajan näkökenttä hämärtyy muualla.
Silmä toimii samaan tapaan kuin kameran himmentimen aukko. Ottakaa
pimeässä kuva salamaa käyttäen. Muutaman metrin päässä kohteet
näkyvät, mutta taustalla on pelkkää mustaa.

Bosch lupaa kalliimmille sumuvaloilleen jopa 37 metrin kantaman, mutta
tavalliset ensiasennussumuvalot yltävät 20-25 metriin. Märällä asvaltilla,
kuten tilanne usein on sumussa, ja lumisella tienpinnalla, kuten tilanne on
usein lumisateella, jarrutusmatka on 29 metriä 40 kilometrin nopeudella.
80 kilometrin nopeudella jarrutusmatka on jo yli 90 metriä.

Jos katsoo tarvitsevansa sumuvalot eteen nähdäkseen, pitäisi nopeus laskea
alle neljänkympin, että sumuvalojen valaisemasta alueesta olisi jotain hyötyä.
80 kilometrin nopeudella sumuvalojen valaisema alue on jo vilahtanut
taakse ennen kuin jalka tarvittaessa ehtisi jarrupolkimelle.

Takasumuvaloa käyttävät voisivat arvioida edelläajavan takavaloista,
Onko takasumuvalon sytyttäminen tarpeen. Jos edelläajavan normaalit
takavalot näkyvät horisonttiin asti, ei omakaan turvallisuus edellytä taka-
sumuvalon sytyttämistä, vaikka vähän satelisikin.

En vielä 35 vuoden aikana ole kokenut kertaakaan tarvetta käyttää sumu-
valoja, vaikka kilometrejä kertyy yli 50 tuhatta vuodessa. Etusumuvalojen
valaisemalla alueella ei ole merkitystä, ja ne vain vaikeuttavat kauemmas
näkemistä. Takasumuvalo on perässäajavalle viheliäinen riesa, ja jonossa
ajettaessa näyttää siltä, että joku edempänä jonossa ajava jarruttaa, kun
kirkas punainen valo ajoittain vilahtaa näköpiiriin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 16:41 
Putkimies22 kirjoitti:
Teme kirjoitti:
Löyhästi aiheeseen liittyen.

Saako nykysäännösten mukaan tehdä esim Xantun sumareista kääntövalot niinkuin uusissa autoissa on?
Tuli vaan mieleen kun eilen töistä lähtiessä p-paikalla kurvaili Avensis perässä "kulmat vilkkuen"

Olispa jotain askarreltavaa taas :D


Mulle tulee noista mutkavaloista aina mieleen että toinen polttimoista on palanut. En oikein näe tuolle sovellukselle mitään tarvetta, päinvastoin.

Eiköhän ne valot ole lähinnä tarkoitettu mutkaan vilkuttajille. :mrgreen:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 18:20 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Takasumareita näkyessä edellä voi perässä hyvin ajaa pitkillä, onhan "huono näkyvyys". Joskus auttaa turhaan palaviin takasumareihin, punaisiin majakoihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 19:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
2cv-Olli , olen kanssasi täysin samaa mieltä 40 vuotta ammatikseni ajaneena. 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 19:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
Lumipyryssä ajaessa saattaa se takasumuvalo olla ainoa tuikku, mikä ei ole lumen peittämä. Jatkuva 21W lämmitys kun auttaa.
Etusumuvalojen hyötysuhde on olematon sumussakin, jos vauhtia on liikaa. Oikein säädetyt sumuvalot valaisevat noin 20m. Auto kulkee 80km/h nopeudesta 22m/s. Siis sekunti aikaa toimia, kun kohteen näkee....



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 19:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
... ja vielä pitäis jostain repiä se aika/matka että autokin ehtii pysähtyä.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 30.09.2010 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
sahtivaari kirjoitti:
2cv-Olli , olen kanssasi täysin samaa mieltä 40 vuotta ammatikseni ajaneena. 8-)


Mulle on kyllä tullut tilanteita jossa parkit+sumarit on ollut poikaa.
Mulla on ollut lisävalot autossa v -81 lähtien, sumareja vähemmän, mutta nykyisin ei ole niitä, Hellan 3003 pitkät kylläkin.
Hyllyllä on Hellan tonniset sumarit, viimeksi Vanin "viiksissä" paikallan muodon vuoksi, kuva jossain vanhassa topicissa.

Mua veetuttaa sumarien turha käyttö, tulee välillä vilkuteltua. Samaten takasumarin poltto hyvällä kelillä, lyön ite pitkät päälle.
Välillä tekis mieli ajaa perässsä ja kysyä: osaatko käyttää autoasi.

ps. Pari vuotta sitten pirun tarkka työkaveri tuli valoisaan aikaan hyvällä kelillä töihin perässä V70 Geelyllä :D , sumarit päällä.
Kaffepöydässä ison porukan läsnäollessa kysäisin:
K- Oletko jo tilannut Volvolle korjaamoajan?
V- Miksi?
K- Kun on sumuvalojen merkkivalo palanut, eihän noin tunnollinen mies aja kirkkaalla kelillä sumarit päällä.

Seurauksena hörönauru porukalta ja kaverilta 2 viikon mykkäkoulu :D :D



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 01.10.2010 10:41 

Viestit: 182
Takasumuvaloista on positiivista kokemusta todella kurjilla keleillä. Se näkyy vielä, kun takavalot vain hyvin himmeästi.
Xantian etusumuvaloista ei ole ollut iloa kuin kerran.
Sysipimeällä metsätiellä hiljaisella vauhdilla ajaessa. Sen avulla näki terävät kivet ja juurakot hyvin.
Maantiellä ei niistä mitään iloa ole ollut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 01.10.2010 11:50 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Pienten lasten vanhemmilla saattaa muuten nuo sumarit olla ihan vahingossa päällä! :-D
Ei tuo ZX ainakaan infoa takasumarin päällä olosta mittaritaulussa ja kun on valoisa aika niin ei välttämättä heti alkumatkasta iske silmään painikkeen hehku.... Etusumareita ei omassani "onneksi" ole...
Ameriikanihmeessäkin etusumareiden katkaisijassa on n. 5mm x 1 mm vihreä valoraita näkyvissä, kun ovat päällä. Ei tuo kumminkaan siinä kovin helpolla osu silmiin päivänvalossa. Homma vaikeuttaa se että tuo painike jää ratin taakse "näkymättömiin".
Nimimerkillä kokemusta omaava...
Tänäänkin lähtiessäni piti ensin laittaa pyyhkijät pois päältä ja sitten pitkät valot pois päältä. Lopuksi havaitsin narinasta, että takapyyhkijäkin siellä vielä heiluu itsekseen...
Meidän parivuotias vesseli kun niin tykkää tuhtailla autossa...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 01.10.2010 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kami kirjoitti:
Ei tuo ZX ainakaan infoa takasumarin päällä olosta mittaritaulussa
Xantia II:ssa näkyy sekä etu-, että takasumareista selvät merkkivalot mittaristossa, erehtymisen vaaraa ei ole. Xantia I:ssä olivat hölmömmin. Toisaalta Xantia II:ssa on tehtaalta tullessa sumarikytkin "väärin päin" :x



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 01.10.2010 20:40 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Voisiko sen vaihtaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 01.10.2010 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Voisiko sen vaihtaa...
Voi. Todennäköisesti onnistuu muutamalla niitä viiksen rungon ulkopuolella meneviä johdotuksia. On suunnitelmissa muuttaa talven aikana omasta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 06.10.2010 13:55 

Viestit: 327
Etusumareista nim Pökkelö antoikin hyvän kommentin ja takasumareille on käyttöä jos ja kun ajaa jonossa viimeisenä eli kukaan ei aja perässä. Muutoin takasumarin käyttö tulisi kieltää direktiivillä!



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mitä hyötyä sumuvaloista?
ViestiLähetetty: 06.10.2010 16:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
xantiano kirjoitti:
ajaa jonossa viimeisenä eli kukaan ei aja perässä. Muutoin takasumarin käyttö tulisi kieltää direktiivillä!
Silloinkin on käyttöä, jos ajaa jonon etummaisena tai keskellä jonoa. On paljon mukavampi nähdä se edellämenijä lumipyryssä jo 50-100 m, kuin 10-20 m päästä. Saa sitten pidettyä helposti turvalöisen välinkin? Ja ei, se ei häikäise niillä keleillä, kun sitä tarvitsee.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 51 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: