|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 19.10.2010 14:58 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Kulkuneuvo on appiukon omistama vm. -67 Transit, bensa, v4, 2 litranen. Tuon kulkimen kaasari on juuri huollettu ja koko konekin huollettu, hoonattu kone vaihdettu paikalleen. Pirssi käynnistyy ryypyllä mainiosti ja ottaa kierroksia virheettä. Mutta ajossa tasakaasulla saattaa kone pätkäistä yhtäkkiä. Aivan kuin kone sekunniksi sammuisi. Jos ajaa kokoajan ryyppy täysin auki pätkimistä ei esiinnyt, mutta tuolloin tyhjäkäynti on liian rikas ja röpöttää. Ryyppy pois tyhjäkäynti on tasainen. Kun nyt sitä olen ajellut päivittäin olen tottunut prosessiin, missä aina liikke lähtiessä vaihetta kakkoselle vetäessäni vedän myös ryypyn täysin auki... Eli osaako kukaan heittää vinkkiä missä vika voisi olla? Käsittääkseni kaasarin kaikki tiivisteet on vaihdettu... Sytystä on säädetty, mutta sillä ei ole tuohon ollut mitään vaikutusta.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 19.10.2010 15:22 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Mun arvioni mukaan tällainen kysymys on syystä tai toisesta "vihollis" foorumilla. Ei tää mua mitenkää haittaa, mutta transit mies voisi saada parempia faktoja ford foorumilla. Kuitenkin arvelen ensimmäisenä mieleen tulevana vikamahdollisuutena sytytyspuolella olevan vian, harvemmin kaasutin sammuttaa peliä sekunniksi. Kyllä kipinän puute tulee ekaksi mieleen.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 19.10.2010 15:41 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Mä arvasin  Olis pitänyt naamioida tämä koskemaan jotain Citikkaa... uskalsin kuitenkin mainita sanan Ford, koska on kyseessä noinkin vanha peli. Homma nyt kumminkin on semmonen että minullakin kulkee raja jossain ja se on siinä että minä en Ford foorumille kirjaudu, phyi... Ja appiukko ei niin paljon netin päälle ymmärrä että tekis moisen... Onhan se ihan hirveetä että minä ajelen Fordilla, mutta kun Citikka makaa tallissa, kun ei toimi ja tuo Fordi oli toimettomana appiukon pihassa...  Ja sen puoleen siihen Citikkaan ei olis eilen kuskaamani täyskorkea kaappipakastin mahtunut, eikä tänään kuskaamani kaksi tynnyrillistä kierrätysjätettä, eikä liioin huomenna kuljetuslistalla oleva 2+3 hlö sohva  Harmi etten ole voinut vaikuttaa appiukon autovalintaan vuonna 1972 (olinhan minä jo 2 v...).  ..no niin... seli seli... Kiitos kuitenkin niille jotka uskaltavat vastata 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 19.10.2010 15:48 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
No kun kyseessä on vanha Transit niin voidaan antaa anteeksi  Voortit on ihan jees kunhan niissä lukee "made in england". t: nimim. 2 sellasta 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
retro.tuner
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 19.10.2010 19:00 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Jönköping
|
Kannattaa tarkistaa ensin ettei ole alipainevuotoja missään. Bensan pinta kohokammiossa merkkaa aika paljon, sitä voisi nostaa hieman mikäli mahdollista. Ilmeisesti kaasarissa on oikeat pääsuuttimet ja muut kilkkeet kiinni.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 19.10.2010 19:09 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Ähä ähä, et kyllä näitä citikka hemmoja jymäytä. Tais olla ennen toista maailmansotaa ko cittareissa kaasarit oli. Tsekkaas nyt sen vaarin vempeleestä esim se puolan johto ja sitten kondensaattori. Kyllä oireesi viittaa enemmän virtapuolen ongelmaan.
Maadoitus tarkista maadoitus, ei välttämättä ole virransyöttö probleema vaan maa kosketus on olennainen osa varsinkin sytytyshäiriöistä puhuttaessa.
|
|
|
|
 |
Fuller
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 21.10.2010 09:49 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Renko
|
Homma lähtee liikkeelle siitä että ennen mitään kaasuttimen säätöjä täytyy kaikki ulkoiset muuttujat olla kohdallaan. Venttiilivälys, katkojan kärkiväli, sytytysennakko. Vasta sitten katselemaan kaasuttimen säätöjä. Vaikea tietysti sanoa, mitä kaasuttimelle on tehty, mutta yleensä pelkillä tiivisteillä ei pitkälle pääse. Ongelma kyllä viittaa selkeästi polttoaineen puutteeseen tai liian laihaan seokseen. Polttoaineen pinnankorkeus, kiihdytyspumpun kalvo, lika, bensiinipumppu, siinä joitain syitä heikkoon polttoaineen saantiin. Kulunut läppäakseli imee ilmaa ohitse, jolloin seos laihenee. Myös vuotavat tiivisteet ja alipaineliitokset sotkevat seoksen. Laiha seos taasen aiheuttaa sytytyskatkoja.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 21.10.2010 10:16 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Taitaa muuten olla tosiaankin tekemistä tuon seoksen kanssa, kun maanantaina jolloin oli kuiva keli toimi ihan ok. Ajoittaista nykimistä. Tiistaina oli jo vähän vetisempää ja piti temppuilla hieman ryypyn kanssa. Keskiviikkona Esteri avas hanansa ja vettä tuli hela dagen. Ja prkl... tuntui kuin ei mikään auttais. Kiskoin jo melkein koko ryyppy namiskan irti, kun ei tahtonut nykiminen loppua... Yöksi otin sitten ilmanputsarin lämpöhoitoon (joskus on käyntiongelmia ko. pelissä aiheuttanut ilmanputsarin kostuminen konepellin raosta valuneesta vedestä, nyt kuitenkin ko. tiiviste on uusittu) ja aamulla kun pakkasta oli asteen verran toimi ok, kunhan piti ryypyn täysin ulkona. Koneen lämmettyä saattoikin jo baanalla päästellä ryyppy sisässä, mutta liikkelle lähdöt vaativat kuitenkin ryyppyä. Tarvinnee tuota seospuolta apelle vinkata...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 21.10.2010 11:35 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Kyllä mää lähtisin katteleen sitä bensanpinnan korkeutta ja että kohokammion pohjalla ei olisi roskia.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
retro.tuner
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 21.10.2010 18:22 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Jönköping
|
Sen verran vielä, että ei se sytytyspuolenvika ole tietenkään pois suljettu. Jos syttypuoli on heikossa hapessa se vaatii hieman normaalia rikkaamman seoksen sytyttääkseen. Mutta jokainen on varmaan ajanut kaasarikoneisella autolla/kulkimella mistä pensa lopussa. Toimii, ei toimi , pätkii ja tekee vaikka mitä. Kun seos laihenee riittävästi se ei enää syty.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 21.10.2010 19:07 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Olettehan vaihtaneet myös bensasuodattimen?
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 22.10.2010 11:53 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Juuh. Bensasuodatin on vaihdettu. Appiukon kanssa tuota pohdittiin ja seos voisi olla hyvä syytettävä, sillä esim. tuo kaasarin päälle sijoitettu metallinen ilmanputsarisäiliö on kiinnitykseltään niin väljä että imee varmasti tuosta kauluksen välistä jo happea. Lisäksi tuossa säiliössä itsessään on pohjaan ruostunut reikä  Kaasarissa itsessään on se dilemma ettei siinä ole mitään ulkoisia seoksen säätöruuveja. Ilmeisesti siis pitäisi suuttimia sisällä vaihtamalla vaihtaa seoksen vahvuutta?!
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
kitroen5
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 25.10.2010 13:56 |
Viestit: 9
|
En ole todellakaan mikään kaasutinexpertti, mutta entisenä saabistina pakko osallistua: samantyyppiset oireet vuoden 72 ysikuutosessa. Siinähän oli Fordin kone. Kaasarin kannessa polttoaineputki liittyi metalliputkeen, joka oli työnnetty sopivan tiukasti kiinni kaasarin kanteen porattuun aukkoon, ilman mitään kierrettä tms. Tämän putken kautta tuli siis polttoaine kaasuttimelle. Mutta ei suinkaan niin, että putki olisi ollut toisestakin päästä avoin, vaan kaasarin puolella oli lähellä päätä sivuun porattu reikä, josta polttoaine pääsi kaasuttimelle. Jossakin vaiheessa tämä putki olikin kääntynyt asemassaan niin, että tuo reikä oli lähes kokonaisuudessaan vasten kaasuttimen kannen seinämää, jolloin polttoaineen virtaus tietysti vaikeutui ja aiheutti melko lailla samantapaiset oireet. Sairasta oli saabismi...
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 25.10.2010 14:21 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Heh  mulla kans ollu useita kaasari ja ruisku saabeja ja muita kaasuttimilla varustettuja kulkioita. Jo s kirjoittajan oireet esiintyy sekunnin ajan ja ryyppyä antamalla helpottaa, niin uskallan väittää että vika on sähköpuolella ei kaasuttimessa. Kaasutinpelihän nimenomaan perustuu ryyppyläpän sulkeutumiseen ja siten voimaa taas hetkellisesti ilmaantuu, mutta virtapuolellahan sen ongelman aiheuttaja on. Lyön tästä vaikka vetoa esim: laakerin kanssa  20 eeroa näin alkuun ois tarjolla, korottaa sopii tarjousta. P-S Voi pistää tililleni rahat suoraan.
|
|
|
|
 |
sitikkakuski
|
Viestin otsikko: Re: Kaasutin experteille kysymys Lähetetty: 25.10.2010 14:42 |
Viestit: 69
|
Oletko kokeillut laittaa tenua tankkiin, vesi aiheuttaa tuollaista pätkimistä.
|
|
|
|
 |
|
|