Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vielä kerran EGR:stä, Xantia HDI 110
ViestiLähetetty: 18.10.2010 17:09 

Viestit: 3
Alkuiltaa raati.

Tästähän on ollut keskustelua aikaisemminkin, mutta kun ei tarpeeksi yksinkertaista vastausta löytynyt niin kyselläänpä vielä kerran. Eli potilas Xantia farkku HDI 110 vm00.

Ilmenee sammumishäiriöitä. Ensin teki sen kotimatkalla autoa noudettaessa sammuen kesken ajon. Pienen paussin jälkeen lähti taas käymään niinkuin ei mitään olisi ollutkaan. Vikavalo jäi palamaan, mutta nollautui myöhemmin. Tämän jälkeen tehnyt kaupungissa samanlaista sammahtelua. Joskus käynnistyminen ollut todellakin hankalaa, tuntuu kuin olisi moottori täynnä tavaraa ja savusta päätellen sitä onkin.

Ensin ajattelin, että vika on ilmamassamäärämikälie-anturissa, jonka vaihdoin. Samalla vaihtui tietenkin myös ilmanputsari. Ei vaikutusta. Seuraavaksi vaihdoin siirtopumpun ja filtterin. Tuntui auttavan, hetkeksi. Ja oireet palasivat. Koko ajan enemmän on alkanut tuntua, että vika on jotakin tukkoisuutta. Vetokaan ei tunnu aina samalta. Matka-ajossa toimii nyt moitteetta, mutta kaupunkipörräily tuntuu keräävän *askaa linjoihin. Joka tietysti myös ymmärrettävää.

Piuhassa en ole kerennyt käydä, loppuviikosta olis tarkotus päästä käymään. EGR:n imupuolen tukkiminen ei näillä ilmoilla tunnu kovin innostavalta, eikä aikaakaan siihen juuri nyt olisi. Vika siis tuntuis mielestäni olevan juurikin tuolla osastolla. Mutta itse asiaan. Voiko EGR:lle menevän letkun (alipaine(?)) nyppästä pois ja tukkia venttiilin pään? Tai onko jotain muuta mitä vois koittaa?

Nimimerkillä epätietoinen(ko)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vielä kerran EGR:stä, Xantia HDI 110
ViestiLähetetty: 18.10.2010 17:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Jos egr on alipaineella niin silloinhan sen voi tukkia. Tosin voi olla että sytyttää häiriövalon. sähköisesti ohjatussa egr.ssä täytyy tukkia se tekemällä metallilätkän.
Kannattaisi kokeilla kovaa kaasujalkaa aluksi



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vielä kerran EGR:stä, Xantia HDI 110
ViestiLähetetty: 18.10.2010 17:31 

Viestit: 3
Kenkä ei auta, sitä on testattu pari tuhatta kilsaa. On ajettu pienellä vaihteella isoilla kierroksilla ja kuormituksella yms. Matka-ajo tuntuu auttavan niin kauan kun se on matka-ajoa. Pienikin kaupunkipörräily tukkii heti vehkeet kuin ei olisi isoa kovaa ajanutkaan. Ja kyllä jälkikäytettykin on.

Päällisin puolin järjestelmä näyttäis tältä http://www.christiantena.pwp.blueyonder ... n/egr.html

Se EGR-pirulainen kun ei ole niin kivassa paikassa, että jaksais/pystyis nyt just värkätä. Toki se pitää ottaa heti työn alle kun vain mahdollista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vielä kerran EGR:stä, Xantia HDI 110
ViestiLähetetty: 18.10.2010 17:48 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Se egr yhdistyy imusarjaan ihan näkyvästi ja helposta paikasta melkein koneen päältä rintapellin ja imusarjan ja rintapellin välistä. Tuon putken laipan saa aivan helposti auki ja siihen väliin on helppo laittaa jokin peltilätkä.

Jos oikein kauan turailee niin toisella kertaa sen tekisi 10 minuutissa ja ensikertalainen kun varaa tunnin niin voi kehuakin itseänsä aika pitkään ;D

Ja tuo ei sytyttele vikakoodeja ja egr:n vuodot ei ainakaan mun exässä aiheuttanut vikakoodeja.

EDIT:
Tässä kuvassa näkyy erinomaisesti vasemmassa reunassa:
Kuva

Tuo EGR-venttiilin ja imusarjan välinen osuus on ainakin suomiautoissa erilainen kun siinä on lämmönvaihdin, mikä jäähdyttää pakokaasuja ja toisaalta myös lämmittää konetta niin ainakin teoriassa riittää lämpöä enemmän kabiiniinkin.

Ja niitä ruuveja ei tarvii avata kokonaan, vain sen verran että saat sen lätkän sinne väliin menemään.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vielä kerran EGR:stä, Xantia HDI 110
ViestiLähetetty: 28.10.2010 19:05 

Viestit: 3
Itse itselleni vastaten, jos tästä jotain hyötyä muillekin olisi. EGR:lle menevän ohjausletkun voi katkaista ja tukkia molemmista päistä, eikä aiheuta vikatilaa ym. valonvilkkumisia. Aikaa tähän meni itseltäni noin 2min, josta ainakin puolet meni sopivien tulppien etsimiseen. 5mm osakierteellinen pultti tais olla sopivan tiukka asennettava ilman klemmareita. Päälle voi vielä vetää isomman letkun jos haluaa piilotella asennuksen. Itse leikkasin letkun poikki läheltä toista päätä niin vehkeen voi tarvittaessa vielä museoida samalla letkulla. Ei ole sammuillut sen koommin. *kop-kop*


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: