Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 12.11.2010 17:35 

Viestit: 142
Kiitti citikkakorkki. Mulla on ykköskoppanen, joten rele ei ole ehkä samassa paikassa.

Nyt on tapahtunut hienoista edistymistä, Motonetin anturi on 1000ohm ja minulla ne ovat 2600ohm. Ei siis käy yksiin.
Vika on ehkä paikantunut kuskinpuolen anturin johtoon. Kun valo syttyy loistamaan, niin heiluttelemalla johtoa anturin päässä valo sammuu :D .

Kattellaan nyt hiukka pidempi otanta heilutteluita ja ryhdytään vasta sitten etsimään 2600ohmista...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 13.11.2010 18:02 

Viestit: 142
Ihmiskunnan vanhin testeri, käsi & silmä, vahvistavat oletukseni; kuskin puolen anturin kaapeli on vioittunut. Syttyy - heilutus - sammuu.
Onko kukaan edes yrittänyt uusia / korjata kaapelia?

-matti


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 28.09.2011 19:02 

Viestit: 142
ABS-projekti jatkuu.
Kuskin puoleinen etuanturi on irroitettu - ja säpäleinä. Ei ollut mitään mahdollisuuksia saada sitä irti ehjänä.
Sitten mielenkiintoinen asia; reikä johon anturi tungetaan on 16,80mm ja siistin B-osa anturin halkaisija on 17,80mm :shock: . Ruosteessahan tuo reikä on mutta karkeasti mitattuna reiän halkaisija on 1mm anturin halkaisijaa pienempi. Voiko sinne anturin muovin ja metallin välin kertyä noin paljon ruostetta?
Irroitettu anturi on "Bendix F" & "SIEMENS" eli uudempi ja B-osa anturi vanhempi "Bendix F".

http://club-xm.com sivustolla väitetään jotta Bendixin ABS-systeemi hyväksyisi samaan akseliin sekä 1000 ohm että 2600 ohm anturin. Onko kukaan yrittänyt asentaa seka-asetelmaa?

"Early ECU - S 101 320 001 (BENDIX).
New ECU - S 101 320 002 (BENDIX).
The new ECU has been fitted since 11th February 1991, R.P.5208.

The new rectangular tooth rotors are compatible with both types of ECU.

Only the early ECU is compatible with both types of rotor.

The fitting of a new type ECU to a vehicle fitted with early rotors is forbidden.

As a reference note from March 1991, RP5229, the front brakes of CITROEN XM vehicles are modified. Larger Discs & Pads with Calipers strengthened.

At RP5810 new front ABS sensors were installed. (part no 96 161 385). These new sensors are marked across the rear with "Bendix F" & "SIEMENS" in two separate lines. The resistance reading of these sensors is 2200 to 3200 ohms.

The sensors used up to RP5809 are marked vertically up the rear "Bendix F". The resistance of these sensors is 1000 to 1400 ohms.

The vehicle may be fitted with both types of sensor on the same axle. The sensors are compatible and do not affect the operation of the system."


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 28.09.2011 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Argh, uusi dilemma... Juttu menee niin että sulla pitää olla nuo anturit samaa paria per akseli. Ei eri paria. Eli 1 kohm ja 2.3 kohm ei käy samalle akselille mut hommaat vielä parin sille "uudelle" niin jo rulettaa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 29.09.2011 00:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Löytyykös muuten citikan ABS-antureita halvemmalla esim. Briteistä? Isäukolle juuri hommasin Mazdaan anturin sieltä. Suomessa halvimmat taisivat maksaa reilun 200 €, tuolta maksoi vajaan 60 € toimituskuluineen. Keskiviikkoiltana kun tilauksen näpyttelin, niin maanantaina oli kirjattuna kirjeenä postissa odottamassa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 29.09.2011 08:21 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Johdon olen korjannut. Johtimet juotetaan, puristaenkin, jos on ao. työkalu, yhteen, päällitysten käyttäen päätypuristeholkkeja*. Eristyksiä kuoritaan sen verran, että saadaan pienempi kutistemuovivaippa juotosten päälle, sitten koko johdon päälle vähän isompaa kutistemuovia, joka saisi olla liimallista. Tulisi vesitiivis. *Siksi, että johdinsäikeet pysyisivät kasassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 29.09.2011 13:15 

Viestit: 142
"The vehicle may be fitted with both types of sensor on the same axle. The sensors are compatible and do not affect the operation of the system."

Jaa´a. Mites toi nyt kääntyy... Voi asentaa kummankin tyyppiset anturit samalle akselille ja anturit ovat yhteensopivat eivätkä vaikuta järjestelmän toimintaan.
Mun mielestä voisi tulkita niinkin että anturit voisi laittaa ristiin :roll: - siis toiselle puolelle 1000ohm ja toiselle 2600ohm.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 29.09.2011 13:20 

Viestit: 142
Kiitos ealab ohjeista - taidan nyt kuitenkin vaihtaa koko anturin kunhan saan päätettyä mikä on "oikea" kokoonpano.
laakeri, mistä puljusta anturit tilasit?
Itsekin noita eilen googletin mutten löytänyt lähellekkään tuohon hintaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 29.09.2011 18:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Mä pistin Y4:n etuanturiksi -98 golfin anturin. Moponetissä parin kympin luokkaa. Eteen oikealle golfin vasen anturi ja päinvastoin.
Johto pitää ottaa vanhasta laittaa siihen joko boschin liitin, joita saa muutamalla eurolla tai tsi-ratkaisu. Itse laitoin piuhan päähän kapeat abikot jotka käy anturin liittimeen. Liitinpesä täyteen sikaflexiä ja kutisukka päälle.
Golfin anturi käy muuten 1:1, mutta siitä pitää hioa kiinnityspultin reiän ympäriltä 2-3mm ulkoneva messinkinen ohjuriholkki pois.
Koko anturin asennus vei modauksineen alle puoli tuntia.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 29.09.2011 23:22 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Omassa XM:ssä vikakoodit eivät johtaneet mihinkään pyörän anturiin, mutta usko oli luja, että sieltä se kuitenkin löytyisi. Yleismittarilla en saanut tolkullisia vastuslukemia. Kun koitin "arpoa" kumpi takapään antureista on sökö niin kokeilin ehjällä anturilla asentamatta paikalleen. Johtojen päässä vaan roikkui ja autoa starttaamalla löytyi kohde kuskin puolen takapyörään. Tuli mieleen, josko tekisi vanhasta johdosta testerin - johto poikki ja sopiva vastus johtojen väliin ja sillä kokeilemaan eri pyöristä, koska ABSivalo sammuu. Kaipa tuollainen toimisi.
Katsastukseenhan en tietenkään menisi tällainen viritelmä kytkettynä/piilotettuna kun nuo takapään anturin vaihdot on niin helppoja pyörän navan purkamisineen ja työntömitan kanssa arveltuine säätämisineen :(



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 30.09.2011 00:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
aaltopelti_fun kirjoitti:
Katsastukseenhan en tietenkään menisi tällainen viritelmä kytkettynä/piilotettuna...
Et tietenkään, kun ABS ohjausyksikkö huolestuu kovasti jos joku pyörä antaa kovasti poikkeavaa nopeussignaalia (=0 km/h) ja sytyttää merkkivalon kertoakseen viallisesta anturista.

Se siis menee läpi ekasta itsetestistä, jossa tutkitaan, onko anturi ylipäätään olemassa, mutta nopeussignaalin puute huomataan heti liikkeellelähdön jälkeen.

Tarvitset signaaligeneraattorin, joka syöttää ECU:lle nopeustietoa, joka ei poikkea liikaa muiden pyörien nopeustiedosta. ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 30.09.2011 19:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Itse asiassa edes abs vikavalokaan ei sammu vastusviritelmällä. Boksi nimittäin odottaa saavansa pulsseja. Anturin vaihdon jälkeen piti ajaa muutaman kymmentä metriä yli 25 km/h vauhtia ennen kun vikavalo sammui.
Tämä siis sen jälkeen kun vikavalo oli pulssin puuttumisen takia syttynyt.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 01.10.2011 19:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Sitä sopivaa pulssiahan saa vaikka saman akselin toiselta puolelta... ei vaatine paljoa mielikuvitusta rakentaa väliin vähän elektroniikkaa, jos siten haluaa kokeilla toimintaa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 21.10.2011 19:05 

Viestit: 142
Hankalaa käsittää ja mahdotonta ymmärtää mutta vika korjaantui asentamalla "väärä-ohminen". Nyt sitten ovat eriparia...
Sikäli vielä hämmentää kun en saanut mitattua väkärinpuolen anturista mitään arvoja ja oletin senkin tulleen tiensä päähän :shock: . Onneksi tuli tehtyä pieni lenkki ennen ehjän purkua :? .

Anturin muovin ja raudan väliin oli kertynyt 0.5mm ruostetta jonka poistin Dremelillä.

Kiitos taas kaikille kommenteista ja avusta :D .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 17:57 

Viestit: 142
Tarinahan jatkui näin ABS-vikavalon taas ilmestyttyä ; rakensin koodinlukijan ja myös vasen taka-anturi antoi herjan.
Cikatti kehoitti tutkimaan/vaihtamaan johdon ja niin myös tein.
Johto oli kauttaaltaan hapertunut. Laitoin tilalle kaapista löytynyttä "tavallista valkoista sähköjohtoa".
Nyt anturi antaa vastuksen 5000 ohm, vikakoodi pysyy poissa ja lyhyt koeajo suoritettu.
Huomenna katsastuksessa veri sitten punnitaan :mrgreen: .
Jaa niin - nyt vasemmalla edessä on 1Kohm taka-anturi kun alkuperäinen oli 2.6Kohm etu-anturi ja siis taka-anturin ohmimäärä 5Kohm. Onko millään mitään väliä :lol: .
No huomenna sitten raportti katsastuksesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Toisaalta tosiasia on että on ihan sama mikä niiden vastus on ja vaikka ovat sekaisin erillaisia niin joka tapauksessa ne ovat keloja jotkaa tuottaa pulsseja ABS boksiin ja kyllä ne pulssit tulee samalla nopeudella öömimäärästä riippumatta. Toi on sikakätevää että meillä on elävä esimerkki tuosta sekosikiöstä ja että jopa vaikka anturit ovat samat niin taka-anturit ovat muka sika kalliit etummaisiin nähden.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 09:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei mitään väliä, jos ABS-boxin tulopuoli ei kuormita anturia. Suuriohmisempi anturi antaa kyllä suuremman jännitteen, joka taas putoaa helpommin, jos tulopuoli on kuormittava. Ja että pienempiohminen antaa riittävän jännitteen. Nämä anturi lienee toimivat samalla periaatteella, kuin moottorin pyörintänopeusanturitkin. Ovat siis induktiivisia antureita. Sama periaatteelinen toiminta on myös levarin äänirasiassa. Siinä neulan liike muutetaan neulan magneetin avulla keloilta, oikea ja vasen, saatavaan, äänitaajuiseen jännitteeseen. Myös ns. dynaaminen mikrofoni on samaa toimintaperiaatetta. Näillä on aivan yhteinen toimintaperiaate, sovellukset vain erilaisia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 14:29 

Viestit: 142
Lammy kirjoitti:

Nyt anturi antaa vastuksen 5000 ohm, vikakoodi pysyy poissa ja lyhyt koeajo suoritettu.
Huomenna katsastuksessa veri sitten punnitaan :mrgreen: .

Leuka rintaan ja katse alas - viimeinen tarkistus eikä taka-anturi anna mitään vastusarvoa.
Käydään hakemassa pakollinen hylky/kk lisäaikaa ja etsitään ehjä anturi :roll: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 15:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
:lol: "Leuka rintaan ja katse alas - viimeinen tarkistus eikä taka-anturi anna mitään vastusarvoa"

Leuka rintaa ja kohti uusia, eikun vanhoja vastoinkäymisiä... epäonnistuikohan uuden johdon liitos?

Tää kyllä kuulostaa ihan Citroen harrastukselta :D Kyllä mulla on ollut helppoa kun olen vaan kaatanut bensaa tankkiin. Ihmeellisesti jää aikaa elämälle kun ajaa Käkkylällä. Oikein on pitänyt ottaa vieraita Citikoita ropattavaksi kun omat ei rikkoonnu.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 16:27 

Viestit: 142
Hylky tuli mutta väärästä syystä - alapallonivel :mrgreen: .
Tunnelmat kuin olisi saanut hyväksytyn :D .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 10.11.2011 14:09 

Viestit: 142
Cikatti kirjoitti:
... ja että jopa vaikka anturit ovat samat niin taka-anturit ovat muka sika kalliit etummaisiin nähden.

Annoin Cikatille väärää tietoa - kyllä ne B-osa anturit ovat samanhintaiset eteen ja taakse. Muilla tekijöillä on sitten hieman merkitystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 14.11.2011 17:13 

Viestit: 142
Nyt on XM varustettu "väärillä" 1Kohm antureilla kuskin puolella sekä edessä että takana.
Vikakoodit on luettu ja puhdasta näyttää.
Kumpikaan vanhoista 2.6 Kohm antureista ei irronnut ehjänä vaan ne piti vetää aivan säpäleiksi kaikilla mahdollisissa astaloilla ja kalvaimilla. Kilometrejä takana 300000.
Elimenluovuttajan km määrä taas oli 150000 ja siitä anturit sain irti ehjänä.
Pistän taas jatkoa tarinalle mikäli aihetta on.

Kiitos kaikille auttaneille - XM pysyy ajossa :lol:.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 16.11.2011 17:54 

Viestit: 85
Paikkakunta: Imatra
Itselläni on xm vm 99 ja siinä on teveksen abs , eli relettä ei ole ollenkaan.
Mittasin omastani antureiden vastukset ja arvot olivat ok.
Käytin autoa ensin isossa autosähköliikkeessä, joka totesi etteivät saa dataa ulos ABS:stä (jouduin maksamaan tästä toteamisesta).
Vein auton citroenille jossa totesivat vasemman puoleisen etuanturin olevan rikki.
Testasivat siinä samassa kaikki piuhat ja liittimet.
Tämä maksoi ainoastaan 85 euroa.
Tilasin citroenilta uuden etuanturin , tuli kolmessa päivässä ja anturi maksoi vain 60 €.
Ei kannata itse testailla ja menettää hermojaan.
Asensin itse uuden anturin ja koko lysti olisi maksanut vain 140 €, mikäli olisin heti vienyt auton citroenille, enkä kokeillut muita "vippaskonsteja"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 16.11.2011 19:28 

Viestit: 142
Heh - nuo uudet autot ovatkin helpompia kun niihin saa osat marmoritiskiltä. Y3 antureita ei saa uutena kai mistään ja mitäs harrastamista se olisi jos asiat vain sujuvat :mrgreen: .
Ainoa paikka mistä Y3 anturin olisin saanut rahalla ja soittamalla on Sitronen ja sielläkin ne ovat B-osia, 100-170 eur/kpl. Mikäli niitä on...
Vikakoodinlukijalla voi taas lukea ilmastoinnin, moottorin, ABS-järjestelmän ja sytytyksen koodit.
Siihen tarvitaan rasian, led-polttimo, vastus, kytkin, uros-liittin ja hauenleuat akulle sekä johtoa n 5m.
Ja sitten harrastamaan, joka minun tapauksessa sisältää kaiken mitä voin itse tehdä ja välillä ajelua.
No, tämä on semi-harrasteauto eli ainoa autoni ja ympärivuotisessa käytössä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n ABS-merkkivalo ja toimenpiteet
ViestiLähetetty: 11.08.2018 12:09 

Viestit: 214
Paikkakunta: Kauniainen
Tämä on vanha ketju, mutta halusin päivittää tätä jotta ABS-tiedot pysyvät yhdessä paikassa. Juuri laittelen -91:n antureita.

Tässä Club-XM sivuilta hyvä yhteenveto:

Nimimerkki 'xmexclusive'
"""
This issue has raised itself a few times over the years.
I though I would list the differences between Bendix and Teves sensors and compare with others.

The Bendix XM ABS system is BENDIX ADDONIX type. (HUOM: ABS purkki S101320001)
The original Bendix sensor is 1100 ohms.
It should be set to an air gap of 0.5mm and it is fitted with adjuster bolts to lock to this dimension.
This Bendix ABS ECU can only work with 1100 ohm sensors.

The later version of the Bendix Addonix system used a 2600 ohm sensor. (Huom: ABS purkki S101320002)
This sensor used the same dimensions and setting so was a direct replacement.
The design of the ECU was changed so that it could work with both 1100 and 2600 ohm sensors.

The main reason for this change was regular ABS failures due to poor signals from 1100 ohm sensors.
The extra windings on the sensors more than doubled the signals generated.
The signal sensing circuits in the ABS ECU were not upgraded.

Though these changes improved reliability manufacturers of competing ABS systems chose not to follow the Bendix lead on sensors.

TEVES and BOSCH chose to stick with 1100 ohm sensors but instead upgrade the ECU's.
Faster Microcontrollers and better sensing circuits could use 1100 ohm sensors and get more reliable results.
This step forward in electronics actually allowed the 1100 ohms sensor signals to become less critical.
The sensors for these new systems did not need as tight an air gap tolerance.
So adjust and lock went, replaced by a bolt in non adjustable assembly.

For the TEVES MK4 on XM's from 1995 the air gap spec is 0.58 mm to 1.58 mm.
Citroen made no modifications to the XM ABS sensor mountings when TEVES replaced BENDIX.

BUT factory production of Teves ABS sensors with no gap adjustment built in will typically give an air gap of 1mm.

Doubling the air gap more than halves the signal the sensor generates.
This is fine with a Teves ECU designed to work with those size of signals.
It is much more problematical with the slower Bendix ECU.

I can only recommend that anyone hoping to use Teves sensors with a Bendix ECU check the actual sensor air gap.
If necessary ease the underside of the sensor mount with a file until the air gap is reduced to 0.5 mm.

The use of any other car model sensors requires gap and magnetic field orientation to be considered.
Failure to do this is probably why the trial VW ones did not work reliably.
The only exception might be the Bosch 2SE sensors used on the later Pug 605.
I have not checked these out in any detail yet.
I have now confirmed that when Citroen changed to the second version of Bendix that Peugeot changed the 605 to Bosch 2SE.
These Bosch 605 sensors are non adjustable giving a typical air gap of 1mm.
The resistance value is in the range 1000 ohms to 1300 ohms.
There are reports (CCC correspondent Brian Evans) that these sensors work in a Bendix XM.
Brian trimmed the head to close the air gap to 0.5mm.
As with using a Teves sensor with Bendix the plug needs the polarising ridge removed.
A batch of these 605 sensors were sold off on ebay about 2 years ago as XM sensors.
The part description was Cambiare VE 70166.

""""



--------------
XM V6 24 -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron