|
Kirjoittaja |
Viesti |
KKA
|
Viestin otsikko: Xantian ajonesto Lähetetty: 21.11.2010 15:08 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Ostin syksyllä varaosiksi kolaroidun -99 mallisen Xantian. Auto oli tarkoitus pitää ajokuntoisena, jotta sen saisi siirreltyä paikasta toiseen. Nyt on vaan ilmennyt sellainen ongelma että ajonesto on jostakin syystä päällä kokoajan eikä auto lähde enää käyntiin, millähän sen ajoneston saisi ohitettua? tai millä sen ajoneston saisi taas toimimaan, avaimiakin tuli mukaan 2 kpl, mutta ei kuittaannu ajonesto kummallakaan pois? Autosta ei ole vielä purettu kuin takapaksin haitarikumit ja takapaksin kannen johdot on siksi pitänyt katkaista, mutta ei kai ne nyt voi tuohon vaikuttaa?
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 21.11.2010 16:52 |
|
Mistä päättelet ajoneston olevan päällä? Käynnistymättömyyteen vaikuttaa moni muukin asia.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 21.11.2010 17:01 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Eiköhän se ajonesto kiertele sieltä lukkojen kautta.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 21.11.2010 17:07 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Mulle tuo citikan ajonesto on tuntematon, mutta eikö auto ostettaessa käyny? Mulla on pakettiautossa ajonestovärkki jota pitää namikasta(avaimessa) painaa pois ja päälle sellainen punainen valo myös koelaudassa välkkyy kun esto on päällä. Siinä läpykässä kuulemma on patteri, oisko sinullakin patteri loppu aktivointi avaimessa 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 21.11.2010 20:28 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Natero kirjoitti: Mistä päättelet ajoneston olevan päällä? Käynnistymättömyyteen vaikuttaa moni muukin asia. Eikös se selvästi merkkivaloa näytä ja taitaa jopa rääkäistä, jos ei ole ajonesto jostain syystä mennyt pois päältä?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 21.11.2010 20:45 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Päättelin sen ajoneston olevan päällä koska mittaristossa vilkkuu ajoneston avaimenkuva ja summeri huutaa kokoajan. Auto oli tosiaan ajokuntoinen ja tuli sillä yli 200 km ajettuakin. Täytyypä liitellä piuhat takaisin paksin kanteen, vaikka en kyllä usko että ajonesto kiertäisi lukkojen kautta.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 21.11.2010 23:57 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
idefix kirjoitti: Siinä läpykässä kuulemma on patteri, oisko sinullakin patteri loppu aktivointi avaimessa  Ei siihen patteri vaikuta. Virtalukon vieressä oleva ajoneston antenni aktivoi ja lukee sen sirun sieltä avaimesta. KKA kirjoitti: Päättelin sen ajoneston olevan päällä koska mittaristossa vilkkuu ajoneston avaimenkuva ja summeri huutaa kokoajan. Oikein päätelty.  Olet tietysti kokeillut molemmilla avaimilla..? KKA kirjoitti: Täytyypä liitellä piuhat takaisin paksin kanteen, vaikka en kyllä usko että ajonesto kiertäisi lukkojen kautta. Eipä maksa vaivaa liitellä...
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Joni2402
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 22.11.2010 00:04 |
Viestit: 215
|
tarkista akulta lähtevät maadoitukset, itellä kettuili ajonesto huonojen maiden takia(taikka huonon akun, em. syistä)
C5 break 2.0AT -05 ex xantia ´99 exclusive break
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 22.11.2010 01:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ainiin... emännän Xantia ei tykkää uimahallireissuista (kukapa nyt uimahallista tykkäisikään). Aina kun emäntä käy uimahallissa ja on lähdössä sieltä, niin ajonesto lähtee pois päältä vasta toisella yrityksellä. Muuten toimii aina normaalisti... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 22.11.2010 15:56 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
On kokeiltu molemmilla avaimilla useaan kertaan, ja akussa on tarpeeksi virtaa.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 22.11.2010 16:58 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mitä on "tarpeeksi virtaa"? Mainittiin maadoitukset, huonot sellaiset tekevät sen, että välttämättä riittävästi virtaa ei kulje; jännite laskee liitoksen jälkeen. Hukkuu huonoihin liitoksiin. Sillon ei akun kunnolla ole merkitystä. Kun on kyse Xantiasta, niin taitaa minimissään olla 10 vuotta ikää autolla. Ei kannata olettaa, että alkuperäiset liitokset olisivat uutta vastaavassa kunnossa. Liitoksia siis kannattaa "hoivata".
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 22.11.2010 22:20 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Akunkengät ja kaikki näkyvät maadoituspisteet ovat ihan kunnossa, auto jaksaa startata hyvin, joten en usko tohon virransaanti ongelmaan. Autossahan on myös se toiminto että jos unohtaa avaimet virtalukkoon ja avaa oven niin alkaa summeri piippaamaan, onkohan tälle joku oma tunnistin, vai tunnistaako se avaimen samalla tutkalla kuin ajonestolaitekin? Ihmetyttää vaan kun se ominaisuus tossa pelaa ihan normaalisti.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Joni2402
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 23.11.2010 00:42 |
Viestit: 215
|
Minullakin maadoitukset näyttivät hyvältä päältäpäin, mutta hapettumia oli.. Mutta oletettavasti olet nekin avannut ja puhdistanut varmuuden vuoksi..
C5 break 2.0AT -05 ex xantia ´99 exclusive break
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 23.11.2010 00:44 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Täytyy tarkistaa vielä ne maadoitukset uudestaan.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 23.11.2010 01:06 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Paras konsti on käyttää yleismittaria. Sillä mitataan kunkin liitoksen yli mahdollisesti jäävä jännite. Esim. järjestyksessä: Akun +napa- kenkä- puristusliitokset (piikkimäisellä mittajohdon päällä eristeen läpi kustakin johdosta). Sama -navasta edelleen koriin, moottoriin, vaihteistoon. Nämä mittaukset kone käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä. Jännitettä ei saisi olla muutamaa mV enemmän. Koeta etsi aiempia juttuja tästä. Mikä sitten on hyvin putsattu ja "päivitetty" liitos?
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 23.11.2010 11:00 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
ealab kirjoitti: Nämä mittaukset kone käyden, kaikki sähkökuorma kytkettynä. 
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Joni2402
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 23.11.2010 12:54 |
Viestit: 215
|
 ongelmaa ei taitaisi olla jos pystyisi kone käyden mittaamaan 
C5 break 2.0AT -05 ex xantia ´99 exclusive break
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 23.11.2010 14:13 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
No vaikka kaikki kuorma vain kytkettynä, silloin näkisi akun kuormituksen sellaisenaan. Nuo virtojen aiheuttamat mahdolliset jännitehäviöt  . Liitoksessa, jossa on huono johtavuus, on vastusta. Vastus rajoittaa virran kulkua. Vastus siten myös "hukkaa" jännitettä. Sen verran, kuin on virran suuruus ja tuon vastuksen arvo. Jännitehäviö Uh= virta I x vastus R. Tässä kyllä riittää vain jännitehäviön toteaminen hyväksi syyksi liitosten kunnostukseen.
|
|
|
|
 |
dnapekko
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 24.11.2010 23:22 |
Viestit: 73 Paikkakunta: Kajaani
|
Minulla murtunut akunkenkä aiheutti samoja oireita: kun startti pyöritti, huusi ajoneston summeri ja auto ei käynnistynyt. Uusi akunkenkä, ja taas mentiin.
Autot liisarilaguna ja kaksi projektiletukkaa, MP:t 3 kpl v4-Hondia
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ajonesto Lähetetty: 02.05.2011 20:22 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
No nyt se vika vihdoin ja viimein löyty. Vika ei ollut ajonestolaitteessa vaan hapettuneessa kaksoisreleessä (bensapumpun rele), vaihdoin toisesta autosta releen ja auto lähti heti käyntiin.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
|
|