|
Kirjoittaja |
Viesti |
idefix
|
Viestin otsikko: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 19:10 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Heippa ystävät/tietoviisaat. Käykö xantia 1.8 8 v kansi 2,0 8 v xanttuun heittämällä. Autot on 94 ja 95 vm ja toiseen on tullut venttilinostinhäiriö, ilmenee hirveänä kilinänä käydessä ja ajattelin vaihtaa koko kannen tomivasta pelistä tuon kilisevän tilalle.Uusi kansipahvi tietenkin, mutta mitä muuta pitäisi huomioida.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 19:16 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Ei käy erilaset ovat 1.6 ja 1.8 on sama..
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 19:21 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Eli unohtaa pitää kannen vaihto, kävisiköhän koko moottorin vaihto?
Venttiilin nostimet motonet a 20 € kpl pitäisiköhän uusia muutakin samalla, tai tiedän että kannattaa, mutta kaverini talous ei oikein tykkää ylimääräisistä kuluista. Toisaalta kiinnostaa kansi tuollaiseen 2,0 8v 95 ja tarjota sopii jos on sellainen ylimääräisenä.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 19:54 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Tapsa 550 kirjoitti: Ei käy erilaset ovat 1.6 ja 1.8 on sama.. Mukien halkaisia suurempi vettiilit isommat..
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 19:57 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Tulee ylimääräisiä ongelmia koneen vaihdossa .. 
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 19:59 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Jos venttiilinnostimet vaihtaa, niin eikö kansi pidä irrottaa joka tapauksessa.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 20:11 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
idefix kirjoitti: Jos venttiilinnostimet vaihtaa, niin eikö kansi pidä irrottaa joka tapauksessa. Noilla oireilla mitä kuvailet ei oikotietä onneen kansi pois ja sitten katsomaan mitä tarvitsee. Kansi pois ja paikalleen,oikasu 50e,tiivisteet saman ,paljon muuta arvaamatonta.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 20:23 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Mutta, eiks nii, että pelkkiä nostimia ei sa vaihdettua ilman kannen irrotusta. Kaverini inttää että pelkkien nostimien vaihto riittää ilman kannen irrotusta.Mites on, en nyt ala inttämään, mutta itsellä on tietty mielikuva asiaan.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 20:29 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: toiseen on tullut venttilinostinhäiriö, ilmenee hirveänä kilinänä käydessä Mikä siellä mekaanisessa nostajassa häiriöi kilinänä? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 20:37 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
laakeri kirjoitti: idefix kirjoitti: toiseen on tullut venttilinostinhäiriö, ilmenee hirveänä kilinänä käydessä Mikä siellä mekaanisessa nostajassa häiriöi kilinänä?  Mä en tiedä muuta kuin että kaveri väittää venttiilien kilisevän, on poistanut venttiilikopan eikä näin ollen en pysty kuuntelemaan ongelmaa, joten on uskottava sanaan. Voiko xantian venttiilien nostimen vaihtaa ilman kannen irroitusta?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 27.11.2010 22:10 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Mä en tiedä muuta kuin että kaveri väittää venttiilien kilisevän, on poistanut venttiilikopan eikä näin ollen en pysty kuuntelemaan ongelmaa, joten on uskottava sanaan. Öö, siis meinaatko, että venttiilit metelöivät, eivät nostajat? Onko muita oireita? Venttiilikopanhan saa onneksi hetkessä kiinni... idefix kirjoitti: Voiko xantian venttiilien nostimen vaihtaa ilman kannen irroitusta? Voi.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 28.11.2010 14:59 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Eli käytännössä siis meneekö niin, että nokkaakseli irti ja venttiili irti eli löysälle ja nostin irti, onko vaarana tipauttaa venttiili pyttyyn toimenpiteen aikana.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 28.11.2010 15:25 |
Viestit: 5124
|
Ilmeisesti kyseessä epäily että välykset on liian suuret ja siksi kilisee? Älä ainakaan silloin ala repimään mitään irti ennen mittaamista. Venttiileihin ei tarvitse koskea jos nostinta irroittaa! Nostimen paikkoja ei saa sekoittaa. Nostimia ei vaihdeta (ellei ole jotenkin selkeästi rikki), vaan uusi paksumpi säätöshimmi nostimen alle.
Menee ilmeisesti jotenkin noin (Eikös XU10 (8 valve) olleet aina shimmeillä säätö): 1 Ennenkuin irroitat yhtään mitään muuta, mittaa välykset (ja kirjoita ne tarkkaan ylös taulukkoon! niitä tarvitaan seuraavaksi) 2 Säädä välykset: ~nokat irti, nostin ylös pienellä imukupilla, nostimen alla on säätöpala (älä tiputa, älä sekoita paikkoja, pala usein jää nostimeenkin kiinni), joka joudutaan nyt hankkimaan uusi siten että ostetaan sen verran paksumpi että välys menee oikein ja TÄHÄN TARVITAAN laskuihin se alussa MITATTU VÄLYS
Minä en ole ikinä säätänyt tuosta koneesta, eli korjatkaa jos menee väärin...
Voi olla että kaikkia shimmejä ei tarvitse kaupasta, todennäköisesti osan voi kierrättää uuteen paikkaan (älä yritä hioa jotain paksuksi jäävää)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 28.11.2010 17:46 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Eli käytännössä siis meneekö niin, että nokkaakseli irti ja venttiili irti eli löysälle ja nostin irti, onko vaarana tipauttaa venttiili pyttyyn toimenpiteen aikana. No älä niihin venttiilin lukituksiin koske mitenkään, ellet ajatellut kumeja vaihtaa samalla. Toki se voi olla järkevää myös tilanteesta riippuen... Ihan normaali keinuvivuton venttiilikoneisto noissa on, ei mitään erityistä. olli__o kirjoitti: 2 Säädä välykset: ~nokat irti, nostin ylös pienellä imukupilla, nostimen alla on säätöpala (älä tiputa, älä sekoita paikkoja, pala usein jää nostimeenkin kiinni), joka joudutaan nyt hankkimaan uusi siten että ostetaan sen verran paksumpi että välys menee oikein ja TÄHÄN TARVITAAN laskuihin se alussa MITATTU VÄLYS Nostimet nousevat yleensä näppärästi myös pienellä magneetilla. Tavarat irrottaessa pöydälle järjestykseen. Paikkoja vaihtamalla voi tosiaan selvitä monelta ostolta. Tuossa esimerkki XU:n venttiilirojuista irrotettuna (säätöpalat nostimien sisällä), älä välitä mobilin kuravesipullosta taustalla, olen siirtynyt sen jälkeen käyttämään kunnollista öljyä kyllä  : http://www.citikka.info/gallery/users/laakeri/xantia/putki/P1020496.JPG.html?g2_imageViewsIndex=1Tuossa esimerkki erään toisen moottorin pelkistä imuventtiilien nostimista + säätöpaloista purettuna järjestykseen: http://www.citikka.info/gallery/users/laakeri/fzr/talvi09/32.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1 ja liitteenä esimerkki tuosta säädöstä tehdystä taulukosta. Tärkeää on siis tietää jatkuvasti, mikä on mistäkin... säätöpalat saa toki mittauksen jälkeen sekottaa.
Liitteet: |

venttiilit.png [ 33.29 KiB | Katsottu 9471 kertaa ]
|
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 28.11.2010 22:15 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
olli__o kirjoitti: Voi olla että kaikkia shimmejä ei tarvitse kaupasta, todennäköisesti osan voi kierrättää uuteen paikkaan (älä yritä hioa jotain paksuksi jäävää)
Miksi ei saa hioa? Olen päästänyt rälläkällä kellosepän tarkasti liiat satikat pois, ja aina on välykset saatu kohdalleen.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 28.11.2010 23:29 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
olli__o kirjoitti: Voi olla että kaikkia shimmejä ei tarvitse kaupasta, todennäköisesti osan voi kierrättää uuteen paikkaan (älä yritä hioa jotain paksuksi jäävää)  On näitä hiottu... Ja nyt vasta kielletään..? 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kannen vaihto Lähetetty: 28.11.2010 23:43 |
Viestit: 5124
|
eskere kirjoitti: Miksi ei saa hioa? Olen päästänyt rälläkällä kellosepän tarkasti liiat satikat pois, ja aina on välykset saatu kohdalleen. Jos tietää mitä tekee ja mitenpäin paloja sen jälkeen laittaa, niin mikä ettei (ja jos paloja on vieläpä hankala tai mahdoton saada) Jos taas ei ihan tiedä mitä tekee, niin ainakin kiertävimmissä vehkeissä voi mukavasti saada karkaistun epätasaisesti hiotun palan pirstaloitumaan kappaleiksi, siitä kun vielä kuppi halki ja venttiili läpi männästä tms. niin vitosen säästö alkaa jo harmittamaankin? Noilla pienillä alapuolisilla paloilla ei ole varmaan niin tarkkaa, mutta isot yläpuoliset vaativat jo vähän tarkkuuttakin.
|
|
|
|
 |
|
|