Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM hydrauliikka ongelma
ViestiLähetetty: 23.03.2009 11:18 

Viestit: 4
Elikkäs kuten otsikko jo kertoo, tuli tässä eilen vm 94 olevaan XM 2l turboon(bensa) hydrauliikkavika. Ajaessa heitti varoitusvalot päälle, ja hetken perästä paineet katosivat täysin, onneksi olin sen verran lähellä kotia, että sain varoivaisesti hissuteltua auton perille asti. Kun sitten lähdin tutkimaan ongelmaa, ilmeni että apukuskin puoleinen takarenkaan vieressä oleva jousipallo oli vian aiheuttaja, tai tarkemmin ottaen pallon istukassa oleva varaventtiili valuttaa (hyvinkin reippaasti) kaikki lhm:ät ulos kun pallo saa painetta.

Kysymykseni nyt kuuluukin sitten näin, että mistähän tuo valuminen mahtaa johtua, onko kenties venttiili vain sanonut sopimuksensa irti, vai voisiko syynä olla pallon totaali hajoaminen? Nyt sitten jos syynä tosiaan on tuo pallo, niin milläs olette niitä ottaneet irti, kuin tuo kyseinen mötikkä on niin jämähtänyt, ettei se käsipelillä siitä tasan mihinkään liikkunut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM hydrauliikka ongelma
ViestiLähetetty: 24.03.2009 09:37 

Viestit: 199
Siis nyt meni hiukan ohi? Pallon istukassa oleva varoventtiili. Mielenkiinnolla näkisin kyllä kuvan moisesta...
Tarkoitatkohan nyt kuitenkin pallon päässä olevaa tulppaa, jolla on tulpattu kaasutila ( on siis toiminut typen/kaasutilan tulppana tai siihen on vaihdettu venttiilimallinen typen täyttötulppa) ja joka ei kyllä muuten vuoda öljyä, kuin avautuneena ja pallon kalvo rikkoutuneena. Lienee tosi harvinaista, omalla kohdalla 16 vuodessa yksi tapaus ja sekin beksin päävaraajana, tulpan tiiviste oli pursunut ulos ja kalvo oli pallon sisällä pieninä riekaleina...

Vai vuotaako se nyt sitten istukkapinnasta, jolla-josta pallo on ruuvattu kiinni johonkin? Ilmeisesti pyöräsylinteriin tässä tapauksessa...
Jos näin, niin paineet pois ja pallo irti ja joko uusi pallo tiivisteineen tai uusi tiiviste. Olisi tietysti hyvä tarkistaaa/tarkistuttaa pallon (typen)esitäytös ennen takaslaittoa ettei olisi aivan finaalissa. Ja jos vuotaa siitä pallon päästä olevasta tulpasta (kaasutilan) niin pallo ompi romu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM hydrauliikka ongelma
ViestiLähetetty: 24.03.2009 10:03 

Viestit: 4
Saattaa nyt toki olla niinkin että itse olen olettanut kyseisen n. 1 cm pitkän putken väärin kun sitä varoventtiiliksi oletan, mutta yritetäänpä kuvata ongelmaa vielä toisen kerran. Eli siis pallohan on kiinni istukassa, ja tähän istukkaan tulee sitten moottorilta nesteiden syöttö ja sitten tämä "putkenpätkä" minkä oletan olevan varoventtiili on istukan sivulla, tarkemmin sanoen osoittamassa renkaaseen päin. Tästä kyseisestä putkesta nesteet tulevatten ulos pallon saadessa painetta, istukka-pallonvälys taaskaan ei vuoda yhtään, eli siinä tiivisteet kyllä kunnossa. Tosin nyt on päässyt ilmeisesti käymään niin että kun eivät ole taas meikäläisellä käsitteet aivan hallussa, olen tuota pyöräsylinteriä kutsunut istukaksi. Kiitokset kuitenkin vastauksesta, eiköhän tämä tästä vielä eteenpäin mene :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM hydrauliikka ongelma
ViestiLähetetty: 24.03.2009 10:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaikken asiasta mitään tiedä, niin arvaan silti ;)

Eihän kyseessä vain ole paluuputken lähtö? Onko paluuletku jäänyt irti?



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM hydrauliikka ongelma
ViestiLähetetty: 24.03.2009 10:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Se "istukka" lie siis jousisylinteri. Täältä ulkomailta en nyt pääse XM:n alle kurkkimaan, mutta eiköhän sielläkin sylkyssä ole tappi, jolla sylinterin pyörintä on estetty?

Lienisikö jousisylinteri kuppaantunut/haljennut, jotta päästää paineet väärästä kohtaa pihalle.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM hydrauliikka ongelma
ViestiLähetetty: 24.03.2009 11:08 

Viestit: 4
Paluuputkesta ei ole kyse, sillä joka sylinterissä sama pätkä on, ja ainoastaan tämä vuotaa, joten Nikon arvelu sylinterin hajoamisesta voisi olla hyvinkin paikkansa pitävä. Täynee siis ilmeisesti ottaa koko sylinteri irti ja katsella tilannetta siitä eteenpäin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: